شاخ های اینستاگرام

هنرمندان و سلبریتی‌ها ، در هر کسوتی از جمله مجری، برنامه‌ساز و گوینده فعالیت می‌کنند، متعهد شوند ضوابط و هنجارهای سازمان را در خارج از قاب تلویزیون هم رعایت کنند.

به گزار مشرق، ریحانه پارسا که نقش دختری چادری را در سریال پدر بازی کرده‌بود و از همین طریق هم به شهرت رسید، پس از اتمام سریال به سرعت و با عجله تصاویری از خودش در فضای مجازی منتشر کرد که با نقش او در سریال پدر فاصله زیادی داشت.

او تأکید داشت که من همان آدمی نیستم که در سریال بودم و تنها نقش یک دختر چادری را بازی کردم، حرفی که منطقی به نظر می‌رسید، اما عواقب این رفتار دامن فرهنگ کشور را می‌گرفت. ریحانه پارسا مسئولیتی درباره رفتارهایش احساس نمی‌کرد و این مدیران صداوسیما بودند که انتظار می‌رفت مسئولانه‌تر به مسئله ورود کنند، چراکه با رفتارهای بازیگری که یک‌شبه به یک چهره تبدیل شده‌بود، هر چه سریال رشته بود، پنبه می‌شد.

واقعاً چه لزومی داشت که ریحانه پارسا به سرعت روی تفاوت‌های رفتاری و ظاهری‌اش در فضای مجازی تأکید کند و آیا صداوسیما نباید از بازیگرانی مانند او که به برکت حضور در سریالی تلویزیونی یک‌شبه پله‌های ترقی را از گمنامی مطلق به سمت شهرت در حد و اندازه یک سلبریتی می‌پیمایند، تعهدی حقوقی می‌گرفت تا نسبت به رفتار و گفتارشان در جامعه مسئولانه‌تر عمل کنند؟

جنجال متین ستوده

این جنس رفتارها به ریحانه پارسا محدود نشد و برای مثال حواشی حضور متین ستوده در مراسم فیلم مسخره باز که او نیز با سریال‌های صداوسیما به شهرت رسیده بود سبب شد موضوع به کمیسیون فرهنگی مجلس و انتقاد از وزیر ارشاد کشیده شود و جالب بود که سیدعباس صالحی نیز توپ را به زمین صداوسیما انداخت: «این افراد از کسانی هستند که در برنامه‌های تلویزیونی نیز حضور دارند.»

متین ستوده البته مدتی بعد از نوع لباس پوشیدنش عذرخواهی کرد، اما این باعث نشد تا بازیگرانی که بعدها در سریال‌های تلویزیونی تازه‌تر نقش‌آفرینی می‌کنند و به شهرت می‌رسند، الزامی برای رفتارهایشان در فضای مجازی احساس کنند.

پیشگامی شبکه ۳

مطالبه برای اخذ تعهد حقوقی از بازیگرانی که از طریق حضور در سریال‌های تلویزیونی به چهره تبدیل می‌شوند، موجب شد تا شبکه ۳ سیما چندی پیش اعلام کند برای حضور یک اینفلوئنسر اینستاگرامی در یک سریال تلویزیونی تعهدنامه حقوقی امضا شده‌است.

علی صبوری بازیگر استندآپ کمدی‌های خندوانه که سر از فضای مجازی درآورده و برای حضور در یک سریال تلویزیونی دعوت شده‌بود، متعهد شد به مدت ۱۰ سال محتوای فعالیت‌هایش در فضای مجازی تحت نظارت سازمان صداوسیما باشد.

حالا دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از لزوم ایجاد ساختاری برای متعهد کردن بازیگران یا به عبارتی مرسوم شدن چنین تعهدنامه‌هایی در قرارداد سریال‌ها با بازیگران سخن گفته‌است.

محمدحسین صوفی دیروز با اشاره به یکی از این اصول حرفه‌ای در حوزه رسانه که نمونه‌ای از آن برای علی صبوری بازیگر یکی از سریال‌های در حال پخش انجام گرفت، به مهر گفت: «صداوسیما و هر نهاد رسانه‌ای باید دو قرارداد با چهره‌های موردنظر منعقد کند؛ یک قرارداد مالی که بر اساس آن وجهی رد و بدل می‌شود و یک قرارداد حقوقی و معنوی که در آن گفته شود از زمانی که فرد همکاری‌اش را با صداوسیما شروع می‌کند، باید به اصول و هنجارهای رسانه عمل کند. این قرارداد حقوقی در همه سازمان‌های رسانه‌ای مرسوم است.»

ضوابطی که چهره‌ها باید رعایت کنند

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما یادآور شد: «صداوسیما و هر نهاد رسانه‌ای باید در انتخاب افراد خود با دقت عمل کند تا چهره‌هایی به آن ورود کنند که بدآموزی نداشته باشند و اصول حرفه‌ای در فرآیند حضور آن‌ها رعایت شده‌باشد.»

وی اضافه کرد: «صداوسیما باید در این مسیر قدم بردارد و همه هنرمندان و سلبریتی‌ها و اشخاصی که به نوعی به این رسانه ورود می‌کنند، در هر کسوتی از جمله مجری، برنامه‌ساز و گوینده فعالیت می‌کنند، متعهد شوند ضوابط و هنجارهای سازمان را در خارج از قاب تلویزیون هم رعایت کنند.»

بیشتر بخوانید:

شکست شاخ‌های اینستاگرامی در تلویزیون!

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره اینکه سلبریتی‌ها معمولاً به چنین تعهدی تن نمی‌دهند، اظهار کرد: «اگر کسی تن نمی‌دهد، سازمان هم نباید از او استفاده کند. آن‌ها از امکانات سازمان صداوسیما استفاده می‌کنند ولی ضوابط را رعایت نمی‌کنند.»

حالا باید منتظر واکنش مدیران سازمان به سخنان دبیر شورای نظارت بر صداوسیما باشیم و ببینیم آیا قرار است مدیران سازمان تن به ایجاد چنین ساختارهایی بدهند یا قرار است همچنان در بر همان پاشنه سابق بچرخد.

صوفی همچنین دیروز درباره تمرکز بیش از اندازه برنامه‌های تلویزیون روی تبلیغ و استفاده از اینستاگرام و اینکه آیا شورای نظارت تا کنون در این زمینه ورود داشته‌است یا خیر هم گفت: شورای نظارت بر صداوسیما براساس اصل ۱۷۵ قانون مسئولیت نظارت بر همه امور مرتبط با صداوسیما را بر عهده دارد و تمام اقدامات و برنامه‌ها را رصد می‌کند و آنچه را که مطابق با این اصل و تفسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد تذکر می‌دهد.

صوفی درباره اینکه چرا این تذکرات رسانه‌ای نمی‌شود، یادآور شد: هیچ موردی از منظر شورای نظارت پنهان نیست. اساساً طبق قانون آنچه را که شورای نظارت، نظارت می‌کند، موظف است به سازمان صداوسیما و نهادهای خاص گزارش دهد، اما اساساً همه این‌ها رسانه‌ای نمی‌شود.

وی در عین حال تأکید کرد: صداوسیما در مدت اخیر با توجه به مجموعه تذکرات، راهنمایی‌ها، انتقاداتی که شورای نظارت بر صداوسیما داشته‌است بخش قابل‌توجهی از اتفاقات را اصلاح کرده‌است.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره نمایش آدرس اینستاگرام در برخی از برنامه‌های تلویزیونی تأکید کرد: حتماً این کار خلاف است و اگر در برنامه‌ای آدرس اینستاگرام را نمایش بدهند یا کانال تلگرامی یک برنامه از آنتن تبلیغ شود، تخلف رسانه‌ای محسوب می‌شود.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    8 1
    باید سلبریتی جماعت رو چه خوب چه بد سرکوب کرد. شهرت و پول باعث نمی شه سواد شما هم افزایش پیدا کنه. اما این نفهم ها ظاهرا متاسب با افزایش شهرت فعالیت های سیاسی اجتماعی رو هم افزایش می دن. یه بخش زیادی از این ها هم ک با روابط جنسی و غیر اخلاقی نقش می گیرن. اینا الگو هستن معرفی می کنین به نسل جوون؟!
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 1
    چند سال پیش باید این اتفاقات میافتاد. سلبریتی های عشق سگ و گربه و ولنگاری های اجتماعی یا به صراط مستقیم هدایت میشوند یا به زودی از صحنه نمایش برای همیشه پایین میایند.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 0
    نه تنها سلبریتی ها که مدیران سازمان از این قائده مسنثنی نیستند بندگان خدا مجبورند ظواهر را رعایت کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس