سفر ظریف به عراق

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سفری از قبل تنظیم‌شده، دیروز در بغداد و سپس اربیل با مقامات عراق و اقلیم کردستان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو قرار داد.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفری که از قبل تنظیم شده بود روز گذشته (شنبه) ۲۸ تیر ماه در رأس هیأتی راهی بغداد شد و در ادامه این سفر و بنا به دعوت نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به اربیل رفت تا با مقامات این منطقه نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی، علیرضا عنایتی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور و سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ظریف را در این سفر همراهی کردند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد پیش از انجام این سفر در توئیتی نوشت: «سفر دکتر ظریف به عراق در راستای تقویت روابط و مناسبات راهبردی دو کشور ایران و عراق در همه زمینه‌هاست.»

سفر ظریف به بغداد و اربیل در شرایط شیوع کرونا انجام شد. البته وزیر امور خارجه ایران در این مدت نیز به دمشق، استانبول و مسکو نیز سفر کرده و با مقامات سوریه، ترکیه و روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

سفر ظریف به عراق در حالی صورت گرفت که قرار است روز سه‌شنبه مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق برای اولین بار پس از تصدی این سمت به ایران بیاید. در همین خصوص ظریف در بدو ورودش به بغداد در جمع خبرنگاران عنوان کرد: بسیار خوشحالم که بعد از تشکیل دولت عراق این فرصت برای من پیش آمد که به بغداد سفر داشته باشم، مخصوصا با توجه به تصمیم نخست‌وزیر عراق و دعوت آقای روحانی برای سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در روز سه‌شنبه. سفر من که از قبل هماهنگ شده بود، فرصت بسیار خوبی را با توجه به سفر نخست‌وزیر عراق فراهم کرده است که قبل از سفر ایشان هماهنگی‌های لازم برای این سفر انجام شود.

دانلود

ظریف و هیأت همراه در بدو ورود ضمن حضور در محل شهادت سردار شهید و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد و ادای احترام به مقام شامخ آنها، فاتحه‌ای قرائت کردند.

دانلود

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز همزمان با این سفر در گفت‌وگویی اعلام کرد که یک تن کمک دارویی و بهداشتی همزمان با سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد این کشور شد و این هدیه بهداشتی و دارویی در زمینه مقابله با بیماری کرونا است که قرار است تقدیم نماینده وزارت بهداشت و درمان عراق شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از آن با «فؤاد حسین» همتای عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد. دو وزیر خارجه به صورت خصوصی و عمومی دو دور به رایزنی پرداختند و پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

وزرای امور خارجه ایران و عراق در دومین دور گفت‌وگوهایشان درباره تقویت همکاری‌ها برای پیگیری حقوق شهادت سردار شهید و همراهانش و تقویت روابط اقتصادی و سفر پیش روی الکاظمی به ایران بحث و تبادل نظر کردند.

*روابط ایران و عراق هیچگاه به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با فؤاد حسین با بیان اینکه روابط ایران و عراق هیچگاه به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت، گفت:برای ما عراق قوی و پر صلح و آرامش و دارای روابط سازنده و خوب با همه همسایگانش معادل قدرت، آرامش و ثبات خودمان است.

دانلود

وزیر خارجه عراق هم در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ایران در بغداد تاکید کرد که کشورش به دنبال روابط متوازن با کشورهای همسایه است.

*دیدار با نخست‌وزیر 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در بغداد دیدار کرد و درباره مناسبات دوجانبه، سفر قریب الوقوع الکاظمی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت.

نخست وزیر عراق هم در این دیدار بر اهمیت توسعه و شکوفایی روابط عراق و ایران تاکید کرد.

در دیدار وزیر امور خارجه ایران و «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح درباره مسائل دوجانبه و پیگیری شهادت سرداران مقاومت گفت‌وگو شد.

*ظریف و برهم صالح

وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات عراقی با «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور دیدار و دو طرف بر توسعه و تعمیق روابط دوجانبه تأکید کردند.

در همین خصوص نیز یک نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح تأکید کرد که سفر وزیر خارجه ایران به بغداد ارتباطی به تحویل پیامی از جانب تهران به نخست‌وزیر عراق جهت انتقال به واشنگتن یا ریاض ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهایش در بغداد با «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو و بر اهتمام ایران برای داشتن روابطی خوب با عراق تأکید کرد.

دیدار با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر بود. در این دیدار در خصوص همکاری و هم افزایی دو کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت بحث و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با «فالح الفیاض» رئیس الحشد الشعبی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درباره مناسبات دوجانبه، پیگیری ترور سرداران مقاومت و تصمیم قانونی دولت، مردم و پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آخرین دیدارش با مقامات عراق با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد و از بغداد راهی اربیل شد تا با مقامات اقلیم کردستان هم دیدار کند.

رئیس پارلمان عراق در دیدار با وزیر خارجه ایران بر ضرورت همکاری برای حمایت از صلح و امنیت منطقه تاکید کرد و گفت که نهاد قانونگذاری عراق از دولت برای تقویت روابط با همسایگان حمایت می‌کند.

ظریف پیش از ترک بغداد به مقصد اربیل در توئیتی نوشت: «گفت‌وگوهایی سازنده در بغداد با آقایان مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر، برهم صالح رئیس جمهور، الحلبوسی رئیس مجلس، فواد حسین وزیر امور خارجه و رهبران قضایی، سیاسی و نظامی داشتم. دستورکار: گسترش همکاری‌ها در راستای منافع مردم دو کشور و منطقه؛ مقصد بعدی: اربیل؛ برای دیدار با رهبران کرد.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به اربیل دو دور گفت‌وگوی خصوصی و عمومی با «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق داشت.روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای محور اصلی گفت‌وگو در این دیدارها بود.پس از آن ظریف و نیچروان در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

*نیچروان: هرگز حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم

نیچروان در این نشست گفت که «ایران همسایه مهم برای عراق و اقلیم کردستان است. ما هرگز حمایت‌های ایران را فراموش نخواهیم کرد».

 ظریف هم بیان کرد که ایران همواره به دنبال توسعه و تقویت روابط خود با منطقه کردستان عراق است.

بیشتر بخوانید:

اظهارات مسعود بارزانی در دیدار با ظریف

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهایش با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. مسعود بارزانی در دیدار با ظریف با اشاره به نقش فراموش نشدنی سپهبد شهید سلیمانی در شکست داعش، گفت که اقلیم کردستان هرگز به محلی برای تهدید منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران تبدیل نخواهد شد.

«مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان نیز آخرین مقامی بود که ظریف در اقلیم کردستان با وی دیدار کرد. در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل اقتصادی و کنسولی فیمابین گفتگو و تبادل نظر شد.

بیشتر بخوانید:

ظریف پس از سفر به بغداد و اربیل به تهران بازگشت

وزیر امور خارجه ایران پس از انجام این سفر بامداد امروز (دوشنبه) به تهران بازگشت.

*سفر ظریف از نگاه هانی‌زاده

در همین خصوص «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا، درباره سفر ظریف به بغداد و اربیل و همچنین سفر الکاظمی به تهران عنوان کرد: سفر آقای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق و همزمانی آن با سفر مصطفی الکاظمی به عربستان و ایران در چارچوب تحولات منطقه و رخدادهای بین‌المللی قابل تجزیه و تحلیل است.

وی افزود: در مورد سفر وزیر خارجه ایران چند موضوع مهم در دستورکار آقای ظریف در سفر به عراق وجود داشت، نخست ترسیم چارچوب روابط آینده ایران و عراق در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی است که باید این چارچوب در یک سطح قابل قبولی قرار بگیرد.

هانی‌زاده با بیان اینکه به دلیل بسته شدن مرزهای دو کشور به خاطر ویروس کرونا سطح تبادل اقتصادی دو کشور در طول ماه‌های گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده، اظهار داشت: باید این وضعیت تغییر کند و شرایط جدیدی در تعامل اقتصادی تهران - بغداد ایجاد شود.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیاس موضوع دیگری که در دستورکار سفر ظریف وجود داشت را نتایج کمیته‌های تحقیقاتی قضایی مربوط به پرونده ترور سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خواند و افزود: گفته می‌شود کمیته قضایی که کار تحقیقات را از ماه‌ها پیش آغاز کرده، به یکسری سرنخ‌ها درباره دخالت برخی از عناصر عراقی در کمک به نیروهای تجاوزگر آمریکا در ترور این دو شخصیت مهم رسیده و به نظر می‌رسد نتایج این تحقیقات به زودی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

هانی‌زاده موضوع دیگری که بسیار مهم است را سفر ظریف به اربیل و گفتگویش با نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و مقامات این اقلیم عنوان کرد و گفت: به اعتبار اینکه ایران یک نگاه انسانی و عاطفی به مردم کردستان عراق دارد، ولی متاسفانه برخی گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب از اقلیم برای آسیب رساندن به مرزهای شمال غرب کشور استفاده می‌کنند که باید به این تحرکات پایان داده شود و به نظر می‌رسد مذاکرات ظریف با مقامات اقلیم برای پایان دادن به این اقدامات ضد انقلاب صورت گرفته باشد.

*سفر الکاظمی به تهران

وی همچنین به سفر الکاظمی به تهران اشاره کرد و گفت: مسئله‌ای که برای ملت عراق حائز اهمیت است این است که باید مصوبه سال گذشته پارلمان عراق مبنی بر ضرورت اخراج نیروهای تجاوزگر آمریکا از خاک عراق عملیاتی شود و الکاظمی هم اصرار دارد که نفوذ نیروهای آمریکایی در عراق کاهش یابد و حتی الکاظمی معتقد است عراق نباید صحنه تقابل قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.

بیشتر بخوانید:

تاکید «الکاظمی» بر اهمیت توسعه روابط بغداد-تهران

هانی‌زاده به مسئله تبادل اقتصادی ایران و عراق که الان به سطح ۱۳ میلیارد دلار در سال بالغ شده و این میزان باید در پنج سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار برسد نیز اشاره کرد و افزود: الکاظمی که در راس هیأت سیاسی و اقتصادی به تهران می‌آید حجم تبادل تجاری را مورد بحث قرار می‌دهد.

وی در پایان گفت: مباحث امنیتی و همکاری نظامی ایران و عراق بخشی از پرونده‌هایی است که الکاظمی در جریان سفر به تهران مورد بحث قرار خواهد داد.

گفتنی است قرار بود الکاظمی پیش از تهران سفری به ریاض داشته باشد که با توجه به بیماری پادشاه عربستان این سفر به تاخیر افتاد ولی سفرش به تهران انجام خواهد شد. «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق امروز اعلام کرد که: «سفر الکاظمی به ایران به تعویق نمی‌افتد و انجام خواهد شد.»

یک مقام عراقی پیش از این اعلام کرد که چهار وزیر شامل وزیر نفت،  برق، برنامه ریزی و دارایی «مصطفی الکاظمی» را در سفر به ریاض و تهران همراهی می‌کنند. این مقام همچنین گفت که الکاظمی در این سفر با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس