رئیس منطقه کردستان عراق نچیروان ادریس بارزانی نمایه

رئیس منطقه کردستان عراق در ششمین سالگرد نسل کشی اقلیت ایزدی‌ها در عراق توسط گروهک تروریستی داعش گفت که هنوز افراد مسلح غیرقانونی این مناطق را پایگاه پیاده کردن نقشه‌های سیاسی خود قرار داده‌اند.

به گزارش مشرق، رئیس منطقه کردستان عراق روز دوشنبه گفت که شهر «سنجار» به چراگاه افراد مسلح غیرقانونی تبدیل شده  که دستور العمل و برنامه‌های سیاسی خود را روی زخم و درد ایزدی‌ها پیاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

واکنش احزاب مهم عراق به تعیین زمان برگزاری انتخابات

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، بارزانی طی نطقی در ششمین سالگرد کشتار جمعی ایزدی‌ها توسط گروهک تروریستی داعش گفت: سنجار و دیگر مناطق ایزدی هنوز بازسازی نشده است و زمینه مناسب برای بازگشت ثبات و زندگی به آنجا فراهم نیست.

وی افزود: منطقه کردستان به تلاش‌های خود برای ایجاد امنیت و ثبات و بازسازی سنجار و تبدیل آن به یک استان ادامه خواهد داد و با دولت فدرال عراق و اداره استان نینوی برای تحقق این هدف همکاری خواهد کرد.

پارلمان منطقه کردستان عراق سال گذشته روز سوم آگوست هر سال را روز سالگرد نسل کشی ایزدی‌ها خواند.

اشاره بارزانی احتمالا به گروه تروریستی پ.ک.ک است که گفته می‌شود در فاصله تنها ۱۰۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه، هزاران تن از عناصر خود را در این منطقه مستقر کرده‌اند. شهر سنجار در ۱۳۰ کیلومتری غرب موصل و ۵۵ کیلومتری شهر تلعفر قرار دارد و در سال ۱۹۲۸ به شهر موصل ملحق شد. این شهر در چهل کیلومتری مرز عراق با سوریه قرار دارد و قومیت‌های مختلف کُرد، عرب و ایزدی را در خود جای داده است.

شهر سنجار با ۳۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت، به دلیل احاطه شدن توسط رشته کوهها از لحاظ امنیتی و تجاری دارای موقعیت استراتژیک است.

سوم آگوست ۲۰۱۴ برابر است با زمانی که ایزدی‌ها توسط گروهک تروریستی داعش در رشته کوه‌های سنجار در شرق استان نینوا قتل عام شدند. در آن جنایات، بیش از پنج هزار ایزدی کشته و هزاران نفر دیگر مفقود شدند که هنوز از سرنوشت عده ای از آنها هم خبری نیست؛ داعش ده‌ها هزار نفر از ایزدی‌ها را  نیز وادار به فرار کرد و هزاران زن و دختر را نیز به اسارت گرفت.

ایزدی‌ها اقلیت مذهبی کُردزبانی هستند که عرب نیستند و شامل بیش از نیم میلیون نفری می شوند که بیشتر در نزدیکی مرزهای سوریه و در شمال عراق سکونت دارند.  در ماه ژوئن ۲۰۱۶ میلادی هم سازمان ملل متحد تاکید کرد که داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل‌کشی شده و به دنبال نابودی کامل این دین و به‌اجبار مسلمان‌کردن ایزیدی‌ها است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حق IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    20 5
    البته عامل اصلی نسل کشی ایزدی ها خود کردها بودند.پلیس عراق به مردم اسلحه برای جنگیدن میداد پیشمرگه ها گفتن شما اسلحه هاتونو بدید به ما و ما از شما دفاع میکنیم اما زمانیکه داعش حمله کرد کردها مناطق ایزدی نشین را رها کردند و فرار کردند تا داعش براحتی جنایت کند
  • ناشناس IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    6 12
    مشرق ایزدی خودش بخشی از قوم کورده چرا اونو از کورد جدا نوشتی ؟ هدفی داری از این کار ؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    5 5
    گرایشات پانتورچیستی مشرق تعفنی است که بر خلاف میلش بیرون زده..
  • علی خان IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    چه ربطی به ترکها داره سریع هر اتفاقی می افته فش میدید حسادت تحقیر شدن نشانه توهین است .ایزدی ها کرد هستند باشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس