کد خبر 1097182
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یک روش قدرتمند برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است که آنها را قادر می‌سازد تا به اهداف خود دست پیدا کنند. مشتریان شما هم‌اکنون در حال تعامل با برندهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی هستند و اگر شما در این شبکه‌ها حضور ندارید و با آنها مستقیما ارتباط برقرار نمی‌کنید، فرصت‌های بزرگی را از دست خواهید داد. با یک برنامه بازاریابی خوب در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کرده و طرفداران و مشتریانی بیشتری برای خود به دست آورید.

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی یکی از انواع بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد و انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی،‌ جهت رسیدن به اهداف بازاریابی است. این نوع بازاریابی از طریق انتشار محتوا، کاربران را درگیر خود می‌کند و همچنین شامل تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز می‌شود.

بازاریابی خود را با یک برنامه شروع کنید

قبل از شروع کار در شبکه‌های اجتماعی، اهداف کسب‌وکار خود را دوباره مرور کنید. شروع کمپین در شبکه‌ های اجتماعی بدون داشتن استراتژی مانند حرکت در یک جنگل بدون داشتن نقشه است. ممکن است برای شما لذت‌بخش باشد اما به مقصد نخواهید رسید.

هنگام تعریف اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

- قصد دارید در شبکه ‌های اجتماعی به چه هدفی دست‌ یابید؟

- مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند؟

- مخاطبین هدف شما از کدام شبکه ‌های اجتماعی و چگونه از آنها استفاده می‌کنند؟

- به مخاطبین هدف خود قصد دارید چه پیامی ارسال کنید؟

توجه داشته باشید که نوع کسب‌وکار شما، مدل استراتژی بازاریابی در شبکه ‌های اجتماعی را مشخص خواهد کرد. و حتی تعیین می‌کند بهتر است در کدام شبکه اجتماعی حضور داشته باشید. به عنوان مثال کسب‌وکارهایی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند می‌توانند از تصاویر و ویدئوهای جذاب در اینستاگرام و یا پینترست استفاده کنند و نتایج خوبی بگیرند. و در مقابل کسب‌وکارهای B2B ممکن است بهره بهتری از توییتر یا لینکدین ببرند.

بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی چگونه می‌تواند شما را به هدف برساند؟

حضور در شبکه‌ های اجتماعی می‌تواند اهداف زیر را در پی داشته باشید:

- افزایش ترافیک و بهینه سازی سایت

- ایجاد تبدیل (دنبال کننده به مشتری)

- شناساندن برند به افراد بیشتر

- ایجاد هویت برای برند و جایگاه مناسب در ذهن مشتریان

- بهبود ارتباط و تعامل با مخاطبین کلیدی

هرچه بیشتر با مشتریان خود در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید می‌توانید راحت‌تر به اهداف دیگر در برنامه بازاریابی خود دست پیدا کنید.

نکته‌های عالی برای بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی

اگر قصد دارید شما هم شروع به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کنید، در زیر به نکاتی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند شما را در شروع این کار کمک کند:

- داشتن برنامه در شبکه‌ های اجتماعی

همانطور که قبلا گفتیم داشتن برنامه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ضروری است. با تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا ایده‌های خود در مورد تولید محتوا را یادداشت کنید. مخاطبین شما به کدام‌یک از این ایده‌ها علاقه‌مندتر هستند؟ رقبای شما برای ایجاد تعامل با مشتریان خود چه برنامه‌ای دارند؟

- داشتن محتوای با کیفیت

در حوزه شبکه‌های اجتماعی، محتوا مهمترین بخش است. مطمئن شوید که مطالب شما همیشه از کیفیتی که مخاطبین شما آن را مفید می‌دانند و به آن علاقه‌مند هستند، برخودار است.

بیشتر بدانیم: خدمات سئو شامل چه مواردی می شود؟

- ایجاد تصویر ثابت از برند

استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف کمک می‌کند تا بتوانید تصویری از برند خود در ذهن مخاطبین ایجاد کنید. شبکه‌های اجتماعی مختلف کارکردهای مختلفی دارند با این حال هویت برند شما – مثلا جالب بودن، قابل اعتماد بودن، دوستانه بودن و... – باید ثابت بماند.

- شبکه‌های اجتماعی برای توزیع محتوا

شبکه‌های اجتماعی یک کانال عالی برای به اشتراک‌گذاری بهترین مطالب سایت شماست. وقتی که طرفداران وفاداری در شبکه‌های اجتماعی پیدا کردید می‌توانید مطالب جدید سایت خود را با آنها به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید آنها از آخرین مطالب شما با خبر هستند. همچنین مطالب با کیفیت در سایت باعث می‌شود دنبال کنندگان بیشتری نیز به دست آورید.

- لینک‌های مفید دیگری هم به اشتراک بگذارید

علاوه بر اینکه از طریق به اشتراک‌گذاری مطالب خاص سایت خود می‌توانید طرفداران و دنبال کنندگانی به دست آورید همچنین می‌توانید به مطالبی از دیگران که فکر می‌کنید کاربران شما از آن لذت می‌برند نیز لینک بدهید. این کار مطالب شما را جامع‌تر کرده و اعتماد کاربران به شما را نیز افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است این کار باعث شود دیگران نیز به شما لینک دهند.

- رقبای خود را رصد کنید

همیشه به فعالیت‌های رقبای خود دقت کنید. با این روش می‌توانید نکات خوبی آموخته و بهتر تصمیم‌گیری کنید. اگر رقبای شما از یک شبکه‌ اجتماعی و یا تکنیک خاصی استفاده می‌کنند، شما نیز می‌توانید از آن روش استفاده کنید. اما سعی کنید آن کار را بهتر انجام دهید!

- میزان موفقیت خود را با پارامترهای مشخص،‌ اندازه‌گیری کنید

اگر قادر به اندازه‌گیری اطلاعات نباشید نمی‌توانید میزان موفقیت خود در شبکه‌های اجتماعی را بسنجید. برای تحلیل برنامه بازاریابی خود در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که کدام تکنیک، کمپین یا استراتژی بیشترین موفقیت‌ها را برای شما به دست آورده است. در این ابزار با اتصال تگ‌های خاص به کمیپن‌ها خود می‌توانید آنها را کاملا زیر نظر بگیرید. بدین روش متوجه خواهید شد کدام مطالب شما بیشترین استقبال را به همراه داشته است.

- مدیریت بحران در شبکه‌های اجتماعی

اوضاع در شبکه‌های اجتماعی همیشه آنطور که فکر می‌کنید پیش نمی‌رود. گاهی اشتباهاتی صورت می‌گیرد که خودتان و کارمندانتان باید برای آن آمادگی داشته باشید و بتوانید آن را مدیریت کنید.

بیشتر بدانیم: سفارش سئو سایت خود را به چه کسی بسپاریم؟

 

چگونه بهترین شبکه‌ اجتماعی را جهت بازاریابی انتخاب کنیم؟

شبکه‌های اجتماعی مختلف کاربران و فضای خاص خود را دارند. هر شبکه‌ای رویکرد خاص خود را می‌طلبد. بنابراین سعی کنید با توجه به فضای هر شبکه، استراتژی خاص آن را طراحی کنید.

به عنوان مثال محیط فیسبوک دوستانه و صمیمی است. و باید از المان‌های بصری بهترین بهره را بگیرد. مطالب خود را دوستانه و ساده نگاه دارید تا افراد بیشتری جذب شما شوند.

در اینستاگرام می‌توانید حداکثر بهره را از المان‌های بصری مثل عکس و ویدئو ببرید و ارتباط عمیق‌تری با مشتریان خود داشته باشید.

یا مثلا توییتر یک ابزار عالی برای اطلاع‌رسانی‌های خاص در مورد برند شماست. اکانت‌های مرتبط با کسب‌وکار خود را در توییتر دنبال کنید و جریان حاکم بر فضای صنعت خود را شناسایی کنید. کمی شوخی و طنز را با خبرهای رسمی و یا مطالب حرفه‌ای خود درآمیزید. همچنین اگر کاربری نکته‌ای جالب در مورد شما را توییت کرد حتما آن را ری‌تویت کنید. سعی کنید تا جای ممکن پاسخ سوالات کاربران خود را نیز بدهید.

لینکداین نیز یک شبکه اجتماعی کاری و بسیار حرفه‌ایست. در لینکداین می‌توانید با متخصصان و همفکران حوزه کاری خود ارتباط برقرار کرده و مطالب خود را با آنها به اشتراک بگذارید. همچنین لینکداین مکانی مناسب برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد متخصص است. می‌توانید از مشتریان خود بخواهید نظراتشان را در اکانت لینکداین شما درج کنند. اینکار باعث بالارفتن اعتبار شما و جذب مشتریان جدید خواهد شد. همچنین با پاسخ به سوالات دیگران در بخش پرسش و پاسخ لینکداین می‌توانید اعتماد دیگران به خود را افزایش دهید.

همچنین می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و آپارات برای آپلود ویدئوهای خود استفاده کنید. می‌توانید ویدئوهایی بسازید که قابلیت وایرال (انتشار ویروسی) شدن بین افراد را داشته باشند که این کار مخاطبین بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند. سعی کنید ویدئوهایی در پاسخ به سوالاتی که با «چگونه» آغاز می‌شوند درست کنید. این نوع ویدئوها بسیار مفید بوده و در جستجوی گوگل نیز بیشتر دیده می‌شوند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس