سرهنگ طالبی

موسسه تحقیقات و جهاد خودکفایی شهید زین الدین نیروی زمینی سپاه علاوه بر انجام تعمیرات اساسی و ارتقا انواع تانک و نفربر موفق به ساخت چرثقیل حمل شناور ۳۰۰ تنی و تولید بولدوزر کنترل از راه دور نیز شده است.

به گزارش مشرق، موسسه شهید زین الدین از سال 1363 با هدف بازسازی و اورهال انواع تجهیزات زرهی و راهسازی کار خود را ذیل معاونت آماد و پشتیبانی سپاه آغاز کرد.

رفته رفته این موسسه توانست با تامین نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات مناسب و استفاده از دانش و فناوری روز دنیا کار ارتقا و مدرنیزه کردن این تجهیزات را آغاز کند و وارد حوزه ساخته برخی قطعات و بومی سازی آنها شود.

بیشتر بخوانید:

برجک ساخت سپاه، آچار فرانسه زره پوش‌های نیروهای مسلح می‌شود

برد موشک بالگردهای هوانیروز به ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید

سال گذشته و با دستور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه این موسسه به سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه واگذار شد تا با بهره گیری از توان تحقیقاتی و صنعتی آن بتوان گام های بلندتری در حوزه تامین تجهیزات رزم زمینی سپاه برداشت. 
حالا موسسه شهید زین الدین به مرحله ای رسیده است که می تواند کم کم خود را آماده طراحی و تولید تجهیزات زرهی کند تا در این حوزه پاسخگوی تمام نیازهای نیروی زمینی سپاه باشد.

در گفتگو با سرهنگ محمدعلی طالبی مدیرعال موسسه شهید زین الدین نیروی زمینی سپاه، به ظرفیت های موجود در این موسسه و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است پرداختیم که متن کامل آن را در ادامه می خوانید.

***

سرهنگ طالبی در ابتدا درخصوص فعالیت‌های این موسسه اظهار داشت: موسسه شهید زین الدین در سال 1363 تحت عنوان مرکز بازسازی شهید زین الدین ذیل معاونت آماد نیروی زمینی سپاه با هدف ایجاد یک مرکز تعمیرات زرهی در بخشی از قطب صنعتی اصفهان تاسیس شد.

وی افزود: امروز که در خدمت شما هستیم، این مرکز به نام «موسسه تحقیقات و خودکفایی شهید زین الدین» تغییر نام پیدا کرده و زیر مجموعه سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی نیروی زمینی سپاه قرار گرفته است.

سرهنگ طالبی با بیان اینکه سه وظیفه اصلی برای موسسه شهید زین الدین تعریف شده، عنوان کرد:  اصلی ترین محور و یا ماموریت موسسه، بحث تعمیرات زرهی است. آن هم تعمیراتی در رده اورهال و تعمیرات اساسی که روی تمام خودروهای زرهی که در سازمان رزم سپاه وجود دارد اجرا می‌شود. بخشی از این تعمیرات زرهی با ارتقا خودروهای زرهی ارتباط پیدا می‌کند که در این موسسه در حال اجرا است.

مدیرعامل موسسه شهید زین الدین تصریح کرد: بخش دیگری از خدماتی که موسسه در حوزه زرهی انجام می‌دهد ایجاد یک مرکز آموزش در حوزه تعمیرات است تا خدمات مرتبط با آموزش تعمیرات زرهی را به یگان های سپاه ارائه دهد و بخش دیگر ماموریت ما نیز تعمیر و بازسازی خودروهای مهندسی و راهسازی است و همان فرآیندی که روی خودروهای زرهی انجام می شود در خودروهای مهندسی هم صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: حوزه بعدی، بحث تولید مولدهای انرژی است به این شرح که در موسسه شهید زین الدین این قابلیت را  داریم تا دیزل ژنراتورهای 20 KVA تا 1 مگاوات را تولید کرده و نیاز سپاه در این حوزه را برطرف کنیم.

سرهنگ طالبی درباره روند بازسازی ادوات زرهی در این موسسه عنوان کرد: وقتی کلمه بازسازی را بکار می بریم، منظور ما با نوع تعمیرات متفاوت است. ما در بازسازی به این شرح عمل می‌کنیم که تمام سیستم‌های مکانیکی، الکترونیکی و جنگ افزار ادوات زرهی را باز یا دمونتاژ می‌کنیم و بعد از آن، این مجموعه‌ها کُدگذاری  و شستشوی اولیه شده و به محل تعمیرات تخصصی خود می رود.

مدیرعامل موسسه شهید زین الدین اظهار داشت: بعد از مرحله دمونتاژ و شستشو، تعمیرات بدنه و برجک انجام می‌شود و بعد از آن سند بلاست  و رنگ آمیزی شده و خودرو به خط مونتاژ منتقل می‌شوند. همه مجموعه‌هایی که ابتدای خط، دمونتاژ کرده بودیم بعد از تعمیرات برای مونتاژ به خط مونتاژ بر می‌گردند و طبق یک فرآیند خاص بخش به بخش و بلوک به بلوک مونتاژ می‌شود. نا گفته نماند که در کنار این خط، مجموعه کنترل کیفیت را در کنار سیستم مونتاژ داریم که مسئولیت نظارت بر صحت عملکرد مونتاژکاران را برعهده دارد.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

سرهنگ طالبی گفت: به فضل اللهی همه دانش تعمیرات زرهی و بازسازی زرهی و ماشین آلات راهسازی در موسسه شهید زین الدین بومی سازی شده و همه اسنادی که در خط اورهال و مونتاژ استفاده می‌شود داخلی بوده و توسط متتخصصان خود موسسه تهیه شده است. کارخانه و ساختمان آن نیز توسط تیم‌های دانش و پژوهش خود موسسه طراحی و ساخته شده و کاملا بومی است.

وی درباره دستاوردهای موسسه شهید زین الدین گفت: از دستاوردهای بسیار خوبی که می‌توان به آن اشاره کرد، سیستم کنترل آتش تانک T-72M است. موسسه سال گذشته توانست سیستم کنترل آتش به روزی را برای تانک T-72M طرحی کند که پس از گذراندن تست‌های نهایی می تواند در خط تولید نهایی قرار گرفته و روی خودروهای زرهی نصب شود.

سرهنگ طالبی ادامه داد: از دستاوردهای دیگر، در رابطه با نفربر آبی خاکی BTR-50 است که موسسه شهید زین الدین یک برجک جدید برای آن طراحی کرده است. (عکس زیر)

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

مدیرعامل موسسه شهید زین الدین اظهار داشت: این برجک سه ویژگی اصلی دارد که یکی از اینها سیستم کنترل آتش آن است که روی این سیستم نصب شده. سیستم کنترل آتش این نفربر دارای یک سیستم دید شبانه حراتی و روزانه است که می‌تواند برای اهداف هوایی و زمینی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی گفت: این سیستم همچنین دارای مسافت یاب لیزری است و محاسبات بالستیک گلوله را نیز انجام می‌دهد و قابلیت قفل روی اهداف متحرک را دارد.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

سرهنگ طالبی تصریح کرد: این برجک یک توپ 30 م م دارد که کاملا ایرانی است و یک تیربار 7.62 هم محور با توپ اصلی دارد.همچنین مخزن مهمات در بالای برجک تعبیه شده که علاوه بر کاهش آسیب پذیری خدمه، دسترسی تعمیرکار به جنگ افزار و همچنین بارگذاری مهمات را آسان تر کرده است.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی های این برجک، بدون خدمه بودن آن است و توپچی در داخل نفربر قرار می‌گیرد که آسیب پذیری خدمه را کاهش می دهد. این برجک قابلیت نصب روی انواع نفربرها و خودروهای زرهی را دارد و می‌تواند روی نفربرهای BMP-1, BMP-2, BTR-60و BTR-50  هم نصب شود. موضوع دیگر قابلیت شناوری این نفربر است که با طراحی که روی بدنه انجام شده این قابلیت برای شناور ماندن روی آب تا فورس 3 افزایش یافته است.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

سرهنگ طالبی درخصوص تاثیر تحریم ها در روند تعمیر و آماده سازی و به روز نگه داشتن سطح آمادگی نیروها اظهار داشت: موضوع خرید تجهیزات زرهی به واسطه تحریم‌ها خیلی سخت است اما به واسطه ارزش ریالی این خودورها، بازسازی و بهینه سازی آنها توجیه اقتصادی دارد و اگر ما این کار را نکنیم از ارتش های کشورهای همسایه عقب می مانیم.

وی ادامه داد: یکی از الزامات حرکت در این مسیر، استفاده از طرفیت های کشور در حوزه های دانشی و فنی است و برای همین ما در موسسه با بسیاری از مراکز دانش بنیان و دانشگاه های کشور در ارتباط هستیم و با 17 شرکت قرارداد داریم و می دانیم که بدون کمک آنها نمی توان کاری کرد.

وی در زمینه ساخت جهیزاتی نظیر خودروهای زرهی تصریح کرد: ساخت خودروهای زرهی جزو ماموریت‌های نیروی زمینی سپاه نیست و جزو وظایف وزارت دفاع است و آنها هم در این زمینه کارهای خوبی انجام داده اند که به موقع اطلاع رسانی می‌شود.

طالبی در عین حال تاکید کرد: ما قطعا می توانیم از پس ساخت یک خودوری زرهی بر آییم و ظرفیتی که در موسسه از حیث نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز وجود دارد این کار را برای ما ممکن می سازد. اما در حوزه ساخت قطعات مجبوریم به سمت ساخت برخی قطعات پرمصرف برویم. ما چیزی حدود 5000 نوع قطعه را بومی سازی کرده‌ایم و این وابستگی ما به خارج را کاهش داده است.

مدیرعامل موسسه شهید زین الدین با اشاره به بخش دیگری از فعالیت‌های این موسسه گفت: با توجه به توسعه صنعت زرهی در موسسه ما این مطلب را در ماشین آلات مهندسی هم توسعه دادیم و امروز افتخار داریم که بگوییم یک بولدوزر D-155 را کاملا کنترل از راه دور اتوماتیک کرده‌ایم. این کمک می‌کند که بتوانیم از این خودرو در زمین‌های عملیاتی استفاده کنیم.

طالبی اضافه کرد: بسیاری از قطعات مورد نیاز خودورهای راهسازی را نیز خودمان تولید می‌کنیم و در این راستا از ظرفیت شرکت‌های راهسازی هم استفاده کردیم.

وی افزود: به واسطه زیر ساخت خیلی خوبی که در موسسه شهید زین الدین وجود دارد بخشی از ظرفیت را به سمت موضوعات صنعتی بردیم که ممکن است در کشور بر زمین مانده باشد. جرثقیل حمل شناور، تجهیز بسیار خاصی است که فناوری تولید آن در اختیار چند کشور معدود اروپایی است. با توجه به نیاز کشور و بنا به سفارش به  این سمت رفتیم و موفق شدیم با همکاری شرکت های دانش بنیان یک جرثقیل حمل شناور با ظرفیت 300 تن را از ابتدا طراحی و تولید کنیم.

سرهنگ طالبی در پایان گفت: ظرفیت بسیاری خوبی در موسسه شهید زین الدین وجود دارد که فرماندهان هرکاری را ابلاغ کنند از طراحی تا تولید از پس آن بر می‌آییم و می‌توانیم یک خودروی راهسازی را از صفر تا صد تولید کنیم و شروع به ساخت یک تعداد محدود در یک خط تولید کرده‌ایم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • پویا نوری IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    62 17
    سپاه باید قطب سوم خودرسازی کشور را با کمک مپنا در استانهای دور از مرکز راه اندازی کند هم برای کوتاه کردن دست رانت خواران هم برای اشتغال جوانان شهرهای مرزی ، سپاه هر جا فعالیت کرده جز خدمت و منفعت چیزی نبوده ، چون برای پول کار نمیکنند برای سرافرازی و آبادانی مملکت کار میکنند، دستِ تک تک سپاهیان دلاور را میبوسم
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      19 29
      سپاه بهتره فکری برای نیروی هوایی خودش کنه و وارد نیروی هوایی بشه و جنگنده بسازه که تازه بخش نظامی هم هست نه غیر نظامی
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      16 4
      نیروی هوایی سپاه است اتژی خودشو داره بجای خریدن یه جنگنده چند صد میلیون دلاری از چندی پهپاد چند صد یا چند هزاری دلاری استفاده می‌کنه و با محاصره جنگنده بهش ضربه میزنه!!!
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      1 0
      الان دنیا به سمت تولید هواپیمای بدون سرنشین حرکت میکنه. تولید جنگنده که پر هزینه هست اصلا توجیه نداره. فقط پهپاد، مخصوصا با برد زیاد
  • علی خدایی FR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    27 6
    نا در واقع هر چه اراده کنیم میتوانیم بسازیم تولید بکنیم فقط سرعت عمل ما باید بیشتر باشد که سریع تر بسازیم تولید بکنیم و عملیاتی به تعداد زیاد زیر ساخت های کشور در نیرو های مسلح قوی باید باشد خدا را شکر همون طور هم است
  • reza IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    11 1
    عالی است... خدا کنه بتونیم جرثقیل های حمل و بلند کردن آهن های جهت ساخت و ساز هم ساخته بشه چون اغلب جرثقیل های بازار ایران جرثقیل های دسته 3 بازار ژاپن و اروپاست که بعدورود به ایران تعمیر و به چرخه مصرف میرسد
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    28 13
    اینقدر که شما وسایل میسازید تمام غرب و زاپن باهم نمی سازند ....اگه ساختی چرا عکسی ، چیزی نشون نمیدی؟......مردم خر که نیستندمشقنبر....!!
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      17 5
      می دونم داداش اون موشک ها هم فتوشاپه. همش دروغ می گن. برو قربونت برم برو اینجا نیا دروغ ها رو هم نخون. بدو که بی بی سی شروع شد. اُسکُل رو نگا تو رو خدا. بعد می گیم چرا پراید شد 90 تومن.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      19 4
      اسکل خان پس براچی آمریکا جرأت نمیکنه حمله کنه؟! نکنه بخاطر حضور دلیر مردی مث شماست؟!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    10 17
    من درعجبم چرا سپاه جلو گران فروشی خودرو سازها رانمیگیرد نکنه زینفع
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      12 4
      شکر خوری نکن مگه کار سپاه جلوگیری از گرون فروشی؟! وظیفه سپاه صیانت نظامی از مملکته!
  • احمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    11 1
    انشالله بزودی شاهد تولید شاسی نفربرهای های مدرن شنی و چرخدار در ایران باشیم. همین طور موتورهاشون با ابعاد و قدرتهای مختلف.
  • بهمن IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    16 3
    اگر صنایع خودرو ساز به سپاه دهیم ودست این دزدان غارتگر کوتاه شود در عرض پنج سال از کره جنوبی پیشی میگیریم چون وقتی موشکی با ۳۷ هزار قطعه نقطه زنی میکند در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری نمیتواند خودرویی با ۷۰۰۰ قطعه بسازد قطعا ماشین میسازد از اروپا قویتر
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      0 0
      یعنی الان خودروسازی ها دست کیه؟
  • DE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 4
    سپاه عزیزامنیت پایدار استان های مرزی و خطوط مرزی رو تقویت بفرمائید و این مناطق رو دریابید تا برای همیشه ریشه تروریست های مرزی نابود بشه چشم طمع دشمنان کور بشه.
  • ایمان IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    4 8
    میگن موشک هواپیما میسازیم اگه واقعا راست میگن چرا ی ماشین نمیتونن تولید کنن
  • محمد IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    4 1
    مطمئنم باشید تا نیروهای مسلح بویژه سپاه در عرصه خودرو و قطعه سازی هم ورود و رقابت جدی نکند این مافیای خودرو پوستشان کلفت‌تر ازین حرفهاست که فقط با یه قرارداد همکاری جهت انتقال تجربیات بخوان منافع خود را زیرپا گذاشته و حتی تا دهه پیش رو خانه تکانی در صنعت خودرو و قطعه سازی داشته باشند. لذا سپاه میتواند مقتدرانه درکنار دولت جهادی اصولگرا یه جدول زمانی(نه مثل جدول زمانی دولت دلیل و خائن کنونی که چشم امیدش بنگاه دشمنانست)چندساله تعیین و هرگاه دید بنسبت هرسال تغییرات چندانی حاصل نشد خود مجدانه وارد میدان عمل شده و قطب سوم خودروسازی را تشکیل دهد که براحتی میتواند با اتکا بنیروهای مخلص و مدیریت جهادی و امکانات فراوانش که نشان داده چطور عظیم‌ترین پروژه های عمرانی تاسیساتی و... را در کمترین زمان ممکن با بالاترین استانداردهای روز اروپا و دنیا و دراوج تحریمها و کمترین بودجه و سرمایه باصرف فعل خواستن و ما میتوانیم و بکوری چشم بدخواهان و غرب و شرق ذیل داخلی و دشمنان و بدون کمترین اتکا بشرق و غرب بخوبی طراحی نموده و بسازد.
  • . IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 7
    جرثقیل نمیخواد بسازی و مطمعنم نمیتونی هم بسازی.اگه راست میگی دلار و ارزون کن تورم رو ریشه کن کن.اشتغالزایی کن یه خودروی سواری تولید کن.مگه وظایف سپاه حفظ و نگهداری از دستاوردهای انقلاب و اسلام نیست؟خب بسم الله همه دارن به باد میرن
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 9
    به خداوندی خدا همش دروغ‌.به امام حسین همش لاف
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 5
    هیچ کس بدون پول برای کسی کار نمی کند
    • احمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      0 0
      چقدر پول بگیری می ری عراق و سوریه با داعش بجنگی در حالی که هر لحظه ممکنه آمریکا و صهیونیستها بمبارانت کنن و رسانه های دنیا تروریست خطابت کنن در حالی که می بینن داعش و القاعده داره با زن و بچه مردم چیکار می کنه؟
    • محمد IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      1 0
      همه رو مثل خودت فرض نکن
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    به فرموده مقام معظم رهبری وظیفه ساخت ادوات و تجهیزات نظامی فقط به عهده وزارت دفاع است، اگر وزارت دفاع در این وظیفه دچار قصور شود، باید برای رفع این قصور تلاش شود نه اینکه ارگانی که باید مصرف کننده باشد، درگیر تولید شود!!! این راه سپاه اشتباه است!
  • محمدحسین حبیبی IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    کارعالی انجام دادهایند
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    ولی به هر حال کاش سپاه وارد چرخه تولید خودروهای داخلی میشد و این وضع نابسامان خودرو رو سروسامان میداد .
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    خداوشما را حفظ کند
  • کارشناس IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    میسازند و سپاه بنام خودش رونمایی میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس