برجام نمایه

یک روزنامه زنجیره‌ای بزک کننده برجام اذعان کرد این توافق از ابتدا متوازن نبوده و فاقد ضمانت اجرایی بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه اعتماد با اشاره به شکایت‌های چندباره و بی‌حاصل وزارت خارجه از بدعهدی اروپا و آمریکا می‌نویسد: با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام علیه ایران، تهران تصمیم گرفت واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشد و به کشورهای اروپایی هشدار دهد که هیچ اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند. نگاهی به مواضع کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که هرچند این کشورها حاضر نشدند در موضع حمایت از آمریکا ظاهر شوند و از تلاش ایالات متحده در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کنند اما در عین حال انتقادات زیادی را نیز نسبت به سیاست‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و از ایران خواستند تا فورا به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق هسته‌ای بازگردد. به همین دلیل می‌توان تصریح کرد که اقدام ایران مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف اقدامی واکنشی بوده است.

بیشتر بخوانید:

توافق ایران و چین پاسخی به خروج آمریکا از برجام

این روزنامه می‌افزاید: زمانی که برجام به امضا رسید، توافقی منعقد شد که در حقوق و تکالیف دو طرف توازن کاملی وجود ندارد. این موضوع به وضوح در تفاوت ضمانت اجرایی که برای ایران در نظر گرفته و ضمانت اجرایی که برای کشورهای ۱+۵ مشخص شده قابل مشاهده است. اینکه از لفظ عدم توازن استفاده می شود به این دلیل است که ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، از طریق مواد ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌ای چندان نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند و این موضوع را در سال‌های پس از خروج ایالات متحده از برجام به خوبی مشاهده کرده‌ایم اما در مورد طرف مقابل شرایط متفاوت است و آنها می توانند هر زمان که اراده کنند با توسل جستن به مکانیسم ماشه، قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند.

بنابر نکاتی که عنوان شد، اقدام ایران برای فعال‌سازی به مکانیسم حل اختلاف را به دو صورت می‌توان تحلیل کرد: اول اینکه ایران خواستار ارسال پیامی سیاسی به اتحادیه اروپا بود که به بی‌عملی‌ها و نقض تعهداتش پایان دهد، در غیر این صورت با واکنش جدی تهران روبه رو خواهد شد. نگاه دوم نیز آن است که ایران تلاش دارد به جامعه جهانی نشان دهد، هنوز به چارچوب توافق هسته‌ای پایبند است و تلاش دارد از طریق مکانیسم های موجود در همین توافق، راهی برای حفظ برجام بیابد.

از این‌رو می‌توان این اقدام را اقدامی سیاسی دانست و مطمئنا تهران نیز توقع ندارد از طریق آن، گشایش خاصی حاصل شود یا تغییری جدی در رفتارهای طرف مقابل ایجاد شود.

اعتماد در این یادداشت البته سعی کرده عدم توازن برجام را به شرایط آن روز کشور در زمینه قطعنامه‌های صادره شورای امنیت نسبت دهد و حال آن که قطعنامه‌های مذکور در قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع و ابقا شد.

اعتراف روزنامه مذکور درباره اینکه برجام از ابتدا فاقد توازن و ضمانت بود، در حالی است که چند روز دیگر که پنجمین سال انعقاد برجام است و دیگر لاشه‌ای بیشتر (به علاوه تعهدات یکطرفه برای ایران) باقی نمانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    15 1
    البرجامُِ ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام! سیب، گلابی، چرخ زندگی مردم، چرخ اقتصاد، آب آشامیدنی مردم، اجازه غنی سازی هسته ای، ارتباط با جامعه جهانی، اعتبار روادید ایرانی، ارزش پول ملّی و .... ! بس است دیگر؛ خسته شدیم از بس که فهرست مزایایش زیاد است! لطفاً خاطرجمعان این قدر ما دلواپسان را برای این که نمی توانستیم ارزش این مذاکرات و قرارداد برجامتان درک کنیم، تخطئه و سرزنش نکنید! خودمان فهمیدیم که چه اندازه بی سواد بودیم!!!!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 3
    فکر مردم مهدی محمدی گفته.
    • کاک IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      5 4
      بله از جمله کسانی که برجام رو متوازن میدونستن ایشون بودند ،البته الان ب روی مبارک نمیارند
    • سید IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      6 1
      به 10:37 ـــ مهدی محمدی نه هرگز قراردادننگین برجام را متوازن می دانست و نه حتی یک لحظه از آن حمایت کرد! بلکه همواره چه در طول دوران مذاکرات و چه پس از آن نسبت به مشکلات آن برای ایران هشدار می داد! پس سخن مفت نگو!!!!
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      0 0
      از نظرات مردم در همینجا باید بفهمی که برجام رو دشمنان طراحی کردن و هیچکس موافقش نبود و همون زمان خود روحانی هم گفت خارجیا خودشون بجای ما هم امضا کردن و هیچ مقامی حاضر به سازش و نرمش با دشمن نشد. عاقبت هم دیدیم که دشمن سرانجام زهرشو ریخت و برجام رو پاره کرد و فشار اقتصادی مضاعف به دولت وارد کرد
  • US ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 12
    برجام یک قرارداد تحمیلی بود که مسئولین از ترس حمله نظامی 5+1 به ایران امضا کردند که ما ایرانیان به شهادت تاریخ فقط زبان زور میفهمیم. حمله تیمور، چنگیز و پایان فاجعه بار جنگ تحمیلی بدون غرامت و آزادی گروگانها پس 444 روز هارت پورت، نشان این زبان زور است که ما میفهمیم.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 0
      10:57 برو جمعش کن یانکی! این دولت دست نشوندهٔ شماست که رفت زیر بار برجام! یانکی جماعت فقط زبون زور یعنی تو دهنی، پس گردنی و اردنگی رو میفهمه و لا غیر، هرجا کشیده بزنی تو دهنشون خفه میشن، نیم ساعت ولشون کنی باز به عرعر میفتن!!!
    • مهدی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      3 0
      خاک بر سرت الاغ تویی که فقط زبان زور میفهمی با شلاق بزنن پشتت بار ببری. از ایران تا آلبانی یا هر خراب شده ای که طویله شما توشه.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      3 2
      از بچه های دخمه های آلبانی تیرانا هستی که اینگونه مثلا اندیشمندانه حرف دل امریکا اسرائیل رو زدی، خب بدبخت در دولت قانونی دکتر مصدق که جمهوری اسلامی وجود خارجی نداشت بازهم امریکا و انگلیس وشاه مصدق را بر نتافتند و اورا سرنگون کردند بدبخت هیچ راهی غیر از قدرتمند شدن نداریم وان هم از داخل ایران میگذرد جنگ تحمیلی را که میگویی صدام حسین تا اخرین روزهای زندگی نباتیش معتقد بود که خوزستان ایران محمره عراق است و هنوز بن سلمان همان حرف صدام را تکرار میکنو اگر مقاومت نبود امروز عربی حرف میزدی حداقل اسناد تسخیر لانه جاسوسی را بخوان داشتند حکومت قانونی ایران را دوباره سرنگون میکردند تمام سوادتون چهار خط نیم بند در فضای مجازی ودخمه های تیرانا میباشد اگر نگاه کرده بودی در تشییع شهادت سردار سلیمانی نگاه عمیق همه احاد ملت ایران را دیده بودی
    • ماریه IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      1 0
      خواب دیدی . کدوم حمله نظامی ؟ مگه آمریکایی ها رو دستنگیر نکردن هیچ غلطی نکردن مگه قایق های ایرانی ناو امریکایی رو تهدید نکردن هیچ غلطی نکردن ؟ آمریکا توان هیچ حمله نظامی را ندارد روحانی ظریف بی خودی ترسیدن . فقط موشکهای سپاه هستن که جلوی حمله امریکا رو گرفتن نه روحانی و ظریف ترسو
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 2
    اگر با دقت به سابقه اصلاح طلبان نگاه کنید متوجه می‌شوید آنها از ابتدای انقلاب درهر زمینه ایی تند روی داشتند، بعد 180 درجه مواضع خود را تغییر دادند. و این همان حزب باد است که بیشتر جوانان و افراد سطحی و عجول را گولش را میخورند. وهزینه اش را کشور میدهد
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 0
      تا برجام بود سلیمانی زنده بود پارچین و نطنز هم شهم نخورده بودن دلار هم همون ۴هزار تومن بود.
  • اسماعیل IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 1
    برجام افتخار ملی خخخخ
  • احمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 0
    بزرگترین، خطرناکترین، ,....ترین و ... ترین دشمن ایران با رای مردم ایران تا 1400 کنترل اقتصاد و نون و آب مردم ایران رو در دست داره. کشور رو به قهقرا دادن برای به زانو درآوردن ملت در مقابل آمریکا و صهیونیسم. تمام قراردادهای نفتی و گازی که با چین و هند و روسیه و پاکستان داشتیم رو لغو کردن و نشستن، به امید اومدن اروپایی ها. الان می گن پول نداریم. انشالله بزودی جواب همه اینا رو بدید. هم شما هم اربابانتون.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 9
    تا کی مشرق می خواهد خودش را به خریت بزند ؟ تا زمان پایان یافتن پول مفت نفت یا پایان یافتن زمدگی او
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      0 0
      11:48 مشرقو نمیدونم ولی تو یکی لازم نیست خودتو به خریت بزنی، ذاتأ خری راه چاره ای هم برای تغییر این وضع نداری!!!
  • US ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    برجام = مستراح کیپ شده
  • امیر IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 3
    آقای مشرق با آنکه میدانم این مطلب را نمیگذارید اما می‌نویسم و ارسال میکنم شما که مدام نقد تند میکنید و تخریب آیا بهتر نیست یکبار هم راه حل بدهید و بگویید اگر برجام امضا نمیشد چه میبایست میکردیم !؟ آیا کشور تحمل جنگ نظامی به همراه جنگ اقتصادی را داشت !؟
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      0 0
      برو پرایدت رو سوار شو بابا :/
    • ماریه IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      1 0
      بدون برجام زندگی خیلی راحت تر بود برجام کشور را نابود کرد ایران یک طرفه همه چی را نابود کرد هیچی هم به ایران ندادن کلاهه به این گشادی سر ظریف و روحانی رفت - از چی دفاع می کنی وقتی ظریف می گه اشتباه کردیم
  • ابراهیم IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    امریکا برد برد نمی خواهد فقط گاو شیر ده می خواهد در حقیقت یک نوکر و یا برده حلقه به گوش می خواهد و اگر مسئولین از اول با آسیا باهم متحد می شدند آمریکا الان مثل موش می شد چون پول نفت و معدن و سایر منابع آمریکا را ابر قدرت کرده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس