بورس نمایه

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید دست‌های پنهانی درحال نقش‌آفرینی منفی در بازار بورس هستند اما نظارتی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

شرق می‌نویسد: از ابتدای سال تاکنون چهارمیلیون کد بورسی جدید ثبت شده و شاخص‌ها هر روز رکوردی جدید ثبت می‌کند. این حجم نقدینگی وارد شده به بورس از دارایی مردمی است که به امید کسب سود بالاتر به این بازار روانه شده‌اند؛ اما این بازار چندان صادق نیست و بازی‌هایی دارد که مردم نه از آن مطلع هستند و نه دست‌های پنهان را می‌شناسند.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده تلاش‌ها ورود بعضی پلتفرم‌ها به بازار بورس

ترفندها این روزها ثانیه‌های طلایی را از سهام‌داران می‌دزدند. بازار بورس یک بازار ریسکی است و سود و زیان آن لحظه‌ای و ثانیه‌ای است. یک متقاضی اگر ثانیه‌ای را برای ثبت معامله‌اش از دست بدهد، ضرر می‌کند و آن مشتری که ثانیه را به دست آورده، سود می‌کند. ترفند مورد اشاره هم ایجاد دسترسی به همین ثانیه‌های طلایی برای سهام‌داران کلان است.

این روزها بازار بورس تنها پناهگاه توده مردم برای حفظ ارزش پولشان شده و با سیاست‌های تشویقی دولت خیلی‌ها حتی دارایی اندکشان را فروخته و تبدیل به سهام می‌کنند یا از بانک وام می‌گیرند و فکر می‌کنند سپرده این پول به بورس باز هم می‌صرفد به پرداخت اقساط بانکی با بهره، یا کشاورزی که از تراکتورش پولی در نمی‌آورد و فکر کرده اگر آن را بفروشد و پولش را به بورس ببرد، زندگی‌اش شاید اندکی راحت‌تر بگذرد.

اما آیا در این غلغله بورس این سهام‌داران تازه وارد و خرد، سهم و دسترسی برابری با سهام‌داران کلان در انجام معامله بورسی دارند؟ اگر کد بورسی دارید و سهامی در بورس دارید، احتمالا در هنگام انجام فعالیت در سایت کارگزاری‌تان به پیام‌هایی برخورده‌اید که امکان دسترسی‌تان را محدود کرده، پیام‌هایی مانند خطا یا مشکل فنی هسته مرکزی یا خطای ناشناخته که امکان ثبت معامله به شما نمی‌دهد. اما آیا اینها فقط یک خطای فنی است؟

درباره اختلالات فعالیت در نرم‌افزار کارگزاری‌های بورس یک کارشناس آی‌تی، به «شرق» می‌گوید: برای انجام معاملات در بازار بورس، کارگزاری‌ها به عنوان یک واسطه بین مشتری‌ها (سهامداران) و هسته مرکزی سازمان بورس عمل می‌کنند. این هسته مرکزی در واقع تشکیل شده از یک یا چند سرور است که تعداد این سرور(ها) معمولا براساس میزان ترافیک مشخص می‌شود.

مشتری‌ها (سهام‌داران) از طریق رابط کاربری هر کارگزاری که همان وب‌سایت آنلاین یا اپلیکیشن موبایلی انجام معاملات است درخواست‌های خرید یا فروش خود را به سازمان بورس ارسال می‌کنند. گاهی وقت‌ها مشتریان برای خرید یا فروش سهام با پیغام‌های خطایی نظیر «کندی در دریافت پاسخ سفارشات بورسی» مواجه می‌شوند که این کندی باعث وارد شدن خسارت مالی به مشتریان می‌شود. در همین راستا سرور یکی از همین کارگزاری‌ها به تازگی حدود یک هفته تا ۱۰ روز دچار اختلال شده است.

این کندی‌ها در روزهای اخیر زیادتر شده که با پیگیری‌های صورت گرفته از کارگزاری‌ها، این گونه عنوان شد که مشکل از کندی هسته مرکزی سازمان بورس است اما در نهایت با پیگیری از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، آنها این موضوع را رد کردند. حال سؤال اینجاست که در همین زمان‌هایی که پیغام کندی هسته مرکزی برای مشتریان در حال ارسال است، چگونه تعدادی معامله به سرعت در حال انجام است.

او اضافه می‌کند: دقیقا لحظاتی که بازار هیجانی است و حتما باید سهام را بخرید یا بفروشید، سامانه به قدری کند می‌شود که امکان این معامله برای افراد وجود نخواهد داشت. متأسفانه پس از رفع سکته موقتی سامانه، دیگر دیر شده و فرد امکان معامله را از دست داده و ناگزیر است سهام خود را در قیمت‌های نامتعارفی معامله کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ایرانی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    25 0
    بله کاملا درسته بنده شش ماه است که هنوز نتوانسته ام ازاین ثانیه های طلایی استفاده کنم ولی یک عده خلاص
    • س IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      5 0
      دقیقا ... ن کته ریزی که بسیار مهم است و اگر مقام ناظر بیرون از بورس (ونه سازمان بورس! ) واردش شود .. خیلی مسایل روشن میشود
  • براتی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    18 0
    سلام دقیقا همینطوره کارگزار چون خودش برا مشتری های باشگاهش که درصد میگیره نمادها را رباط می‌کنه خودش سهام‌های خوب را میخره میگه سامانه کنده خیر نبینند
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    15 0
    همه کارگزاری ها صندوق دارن و اولویت پهنای باند رو میدن به صندوقهای خودشون و یا به مشتری های خاص و حقوقی ما دیگه نمی تونیم سرخطی بزنیم قوه قضائیه باید به این موضوع ورود کنه چون داره کلاه برداری عمیق و فاجعه باری اتفاق می افته
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    11 0
    کارگزاری اگاه دزده من میخوام همه سرمایمو ازش بکشم بیرون ببرم تو یه کارگزاری دیگه همیشه قفله
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    7 0
    علی برکت الله!!!
  • طاها IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    9 0
    دقیقا مطلبت درسته
  • امیر حسین IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    13 0
    دقیقا درست میفرمایید من هم با چنین مشکلی مواجه شدم بطوریکه راس ساعت شروع سفارش گذاری سفارش من بدلیل کندی ارسال نشده ولی بر روی پرتفو میبینید که براحتی خیلی ها و با حجم خیلی بالا سفارش گذاری میکنند لطفا پیگیری کنید
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    9 0
    نمونه ش کارگزاری اگاه که همه درگیر سیاسته و مشتری ها رو قربانی میکنه همه هم میدونن اما رسیدگی وجود نداره
  • 0108953 IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    4 0
    بیشتر کارگزاریها پول و وقت مردم رو به گروگان گرفتند ومتاسفانه توی این وضعیت بی صاحبی جامعه هیچکس هم پاسخو نیست.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    3 1
    واقعاً باور این سخته که بدون کار و تلاش و عمل جهادی و شب نخوابی اقتصاد کشور را درست کرد و سود حلال به دست آورد. خنده ماجرا تعطیل شدن برخی تولیدی ها و فروش دارایی برای خرید سهام است.
  • سهام دار سهام عدالت IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    3 0
    واقعا ثانیه ها در موقع سفارش گیری مهم است که همیشه در سهام عرضه اولیه به ما نمیرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس