کد خبر 1095666
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
مواد غذایی نمایه

فریز کردن بعضی از مواد غذایی برای طولانی شدن عمر مصرف آن‌ها است، اما هر موادی را نباید منجمد کرد، زیرا به کیفیت آن آسیب می‌رسان و می‌تواند مضر و خطرناک باشد.

به گزارش مشرق، آنا نوشت: فریز کردن مواد غذایی یکی از راه‌های سالم ماندن غذاها حساب می‌شود، مزیت فریز کردن بر کنسرو کردن این است که وقتی از فریزر میوه‌ها و یا سبزیجات را خارج می‌کنید مزه طبیعی تری دارند و مواد غذایی بیشتری نسبت به خوراکی‌های کنسروی دارند؛ اما بسیاری نمی‌دانند چگونه باید از مواد غذایی در فریزر نگهداری کنند که در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید:

چرا کودکان باید در خانه کار کنند؟

۱- دمای مناسب فریزر برای فریز کردن انواع مواد غذایی زیر ۱۸ درجه سانتی گراد است؛ و اصلاً به فصل بستگی ندارد؛ و در همه فصل‌ها باید دمای فریزر شما زیر ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. تا مواد فریز شده سالم بمانند.

۲- طبقات پایین‌تر یخچال و فریزر، دمای پایین تری دارند و سردتر هستند. این طبقات را برای نگهداری از مواد غذایی که به دمای بالا حساس‌تر هستند و زودتر فاسد می‌شوند میتوان استفاده کرد. مانند انواع گوشت و سایر مواد پروتئینی و لبنی؛ طبقات بالای یخچال برای نگهداری انواع سس ها، ترشی، مربا و … مناسب است.

۳- برای فریز کردن غذاها باید همیشه آن‌ها را در پلاستیک فریزر و ظروف سربسته قرار داد تا از کدر شدن و تغییر رنگ دادن آن‌ها جلوگیری شود. همچنین از انتقال باکتری‌ها به مواد مختلف، در نتیجه تغییر در بو و طعم مواد غذایی جلوگیری شود. بخصوص مواد پروتئینی؛

۴- سعی کنید اولویت خود را برای نگهداری و حفظ طولانی مدت مواد غذایی بر خشک کردن آن‌ها قرار دهید؛ تا خواص آن‌ها بهتر حفظ شود. بخصوص انواع میوه ها. مثل توت ها، مرکبات و …

فریز کردن مواد نیمه خشک، بهتر از مواد تَر است. چون به دلیل وجود آب کمتر در آن در اثر یخ زدن دیواره سلولی این مواد غذایی کم‌تر آسیب می‌بینند و ویتامین‌های موجود در آن‌ها بیشتر حفظ می‌شود.

۵- برای فریز کردن غذاها آن‌ها را به اندازه نیاز هر وعده خود بسته بندی کنید. چراکه باز شدن یخ مواد فریز شده باعث می‌شود فعالیت باکتری‌های داخل آن شروع شود؛ و یخ زدن مجدد آن باعث تغییر رنگ، بد بو شدن و همچنین فاسد شدن زودهنگام آن‌ها می‌شود.

۶- اگر می‌خواهید مواد غذایی در فریزر عطر، طعم و رنگ طبیعی خودشان را حفظ کنند و ارزش غذایی آن‌ها از بین نرود، باید بسته‌بندی به‌طور صحیح انجام شود. آن‌ها در کیسه فریزر قرار دهید و هوای آن‌ها را بطور کامل خارج کنید و پلاستیک فریزر را محکم گره بزنید.

۷- روی هر بسته فریز شده برچسب بزنید و روی آن تاریخ بسته بندی و نام مواد غذایی را بنویسید، تا آن‌ها را به موقع استفاده کنید و از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری شود.

۸- به طور کلی برای موادی که پخته نشده‌اند و پروتئینی هستند، فریزر کردن نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند.

۹- قرار دادن یکباره حجم زیادی از مواد غذایی یا مواد غذایی داغ در فریزر، دمای فریزر را پایین می‌آورد. بعلاوه مدت زمان لازم برای انجماد افزایش می‌یابد که موجب فاسد شدن غذاهای تازه فریز شده یا مواد غذایی که قبلاً فریز شده‌اند می‌شود.

اگر مواد غذایی زیادی برای فریز کردن دارید، آن‌ها را در یخچال قرار دهید و تیکه تیکه و با فاصله آن‌ها را در فریزر بگذارید؛ و برای فریز کردن غذاهای داغ صبر کنید تا خنک شوند و بعد آن‌ها را در فریزر قرار دهید.

۱۰- برای فریز کردن غذاها آن‌ها را خوب بشویید و بعد آن‌ها را فریز کنید تا لازم نباشد برای استفاده از آن‌ها صبر کنید تا یخ آن‌ها باز شود. بعلاوه بعضی از انواع مواد فریز شده مانند سبزی ها، بهتر است قبل از باز شدن کامل یخ آن‌ها از آن‌ها استفاده کرد؛ بنابراین نمیتوان منتظر ماند تا یخ آن‌ها کاملاً باز شوند وگرنه خراب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس