کد خبر 1095610
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
واکنش ترکیه به تنش مرزی باکو و ایروان؛ «ارمنستان، بخشی از راه‌حل باشد»

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای به ادامه درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد و از طرف ارمنستانی خواست عاقلانه عمل کند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه ترکیه امروز پنجشنبه به ادامه تنش‌های مرزی میان آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد و حملات طرف ارمنستانی و آنچه کارزار این کشور علیه ترکیه برای «لکه‌دار کردن» این کشور خواند، محکوم کرد.

در بیانیه ترکیه آمده است: این نگرش ریاکارانه ارمنستان که سال‌هاست به ادامه اشغال غیرقانونی آن در خاک آذربایجان انجامیده، به طور واضح نشان می‌دهد چه طرفی مانع اصلی بر سر راه برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی است.

بیشتر بخوانید:

درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سرگرفته شد

به گزارش روزنامه «ینی شفق» ترکیه، وزارت خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد سیاست خارجی ارمنستان مبتنی بر افترازنی، به نفع هیچ کس نیست. این بیانیه افزود: این رویکرد نشان دهنده ذهنیتی است که تنها درکی یکجانبه از تاریخ دارد و می‌کوشد تجاوز غیرقانونی‌اش را توجیه کند. این نگرش نادرست ارمنستان که باعث ناسیونالیسم تهاجمی می‌شود، جای تعجب ندارد اما ناراحت‌کننده است.

در ادامه وزارت خارجه ترکیه از مقامات ارمنستان خواست عاقلانه عمل کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن یاد بگیرند بخشی از راه‌حل به جای خود مشکل در منطقه قفقاز جنوبی باشند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیش از این حملات نیروهای ارمنی به منطقه مرزی «تووز» جمهوری آذربایجان را محکوم کرد و گفت که ارمنستان «از مرزهای خود فراتر رفته و در توطئه‌های خود غرق خواهد شد».

 آکار در واکنشی دیگر به درگیری و تنش نظامی ایجاد شده، گفت: «ما به ایستادن کنار نیروهای مسلح آذربایجان برای مقابله با ارمنستان که به رویکرد خصمانه خود ادامه می‌دهد، ادامه خواهیم داد».

وزارت دفاع آذربایجان روز یکشنبه طی بیانیه‌ای از کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای خود در حمله ارتش ارمنستان به منطقه مرزی تووز خبر داد و گفت که در پاسخ به این حملات، مواضع نیروهای ارمنی را هدف حمله قرار داده است.

این درگیری‌ها برای دوشنبه و سه‌شنبه نیز ادامه داشت و طی آن، چند تن از نیروهای مسلح دو طرف کشته یا زخمی شدند.

به دنبال انتشار خبرهای مبنی بر یک روز آرام (چهارشنبه) در نقاط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، امروز پنجشنبه خبرها حاکی است که درگیری‌ها بین دو طرف از سر گرفته شده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های مختلف از قبیل خبرگزاری فرانسه، مقام‌های دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر دادند که امروز پنجشنبه درگیری‌های مرزی بین دو طرف از سر گرفته شد. از سوی دیگر خبرگزاری آیسور ارمنستان به نقل از نماینده و عضو ارشد وزارت دفاع این کشور گزارش داد که درگیری‌های نظامی با جمهوری آذربایجان ادامه دارد.

 وزارت دفاع ارمنستان روز گذشته اعلام کرده بود که طی این روز هیچ نقض آتش‌بس جدی در بخشی مرزی با جمهوری آذربایجان صورت نگرفته و تنها چند تیراندازی پراکنده از مواضع ارتش آذربایجان انجام شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز روز چهارشنبه نقض جدی آتش بس را گزارش نکرده بود. خبرگزاری  آذری «ترند» اعلام کرد که تنها  یکی از روستاهای مرزی آذربایجان روز چهارشنبه هدف آتش ارمنستان قرار گرفت که کشته یا مجروحی برجای نگذاشت.

نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. قره‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی واقع شده و ریشه اختلاف این دو کشور بر سر مسئله  «ارضی» است و به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح بر جا گذاشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    81 60
    ترکیه خوابیده وق می زنه..... اگر راست میگن به ارمنستان حمله کنن...از ترس روسها جراتشو ندارن ...هنرشون خفت کردن کشورهای گرفتار جنگ داخلیه.....این اداها رو برای دلبری از ی مشت نوکراشون تو باکو درمیارن.....تو جنگ اول قره باغ ایران کمک کرد ؛ جنگید ؛ شهید داد (فیلم و اسنادش موجوده حالا چرا ایران منتشر نمیکنه الله اعلم) بعد جریانات صهیونیستی پانتورک ایران را به جانبداری از ارامنه متهم کردن و همه کاسه کوزه هارو سرایران شکستن...ترکیه بدون حتی یک ذره کمک شد قهرمان .....
    • LT ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      22 18
      دوست عزیز چرا فک میکنی ترکیه ای که بشکل مستقیم جنگنده روسیه رو ساقط میکنه و در لیبی و سوریه عملا جلوی نقشه های روسیه قد علم میکه و پیروزی نسبی هم بدست میاره باید از این کشور بترسه؟! روسیه از لحاظ استراتژیک و اقتصادی شدیدا نیازمند همکاری با ترکیه است.اون ترکیه ای که شما داری ازش حرف میزنی خیلی وقته تموم شده
  • DE ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    33 24
    جنگنده های اف 16 ترکیه و پهپاد ها در مرز ارمنستان به پرواز درآمد
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      36 44
      جیگر عملیات ندارن ؟؟؟؟؟؟ همش نمایشیه ......
    • FI ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      8 2
      ترکیه الان تو چند جبهه داره می جنگه تو لیبی با عربستان مصر امارات اسرائیل روسیه فرانسه و..تو سوریه هم داره با روسیه بشار اسد ایران حزب‌الله فاطمیون زینبیون پ ک ک و ی پ گ تو عراق این شما هستید جیگر ندارید نوکری روس ها رو می کنید تا جمهوری آذربایجان به طور رسمی دعوت نکنه ترکیه نمی تونه دخالت بکنه
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      10 1
      ترکیه به عنوان یک کشور سنی دو بار به خاطر آذربایجان جنگیده اما شما که شعبه هستید از ارمنستان حمایت می کنید بعد خودتان را مسلمان می دانید این شما هستید جیگر ندارید
  • NL ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    15 13
    نمیرید از اینهمه نفرت !!!؟
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      7 12
      پان تورکیسم به عنوان مولود صهیونیسم چه دست آوردی چز نسل کشی ، دروغ پراکنی و سرقت تاریخ داشته ...خوب نفرت انگیز هستین دیگه ....
  • NL ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    20 24
    خجالت بکشید از اینهمه خیانت به شیعیان
  • احمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    10 1
    ملت مسلمان همه باید از آزربایجان حمایت کنند
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    10 2
    پاکستان وترکیه دوستان واقعی اذربایجان هستند ...قره باغ جزیی سرزمین اذربایجان هست .بعضی درایران سعی می کنتد دشمنی اشکار علیه اذربایحان انکارکنند اما ملت اذربایجان خوب شناختند قره باغ اشغالی اذربایجان نشین ..ارمنی شده شوروی سابق
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    11 1
    داداش روسیه برای شما شیرهست ترکیه درلیبی ثابت کرد روسیه روباه هست پشه هم نیست توی سوریه ..روسیه نتوانست ترکیه حذف کند ..روسیه هارت پورت دارد ..
  • TR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    9 2
    درود بر ارتش اسلام
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    11 3
    روس فارس ارمنی دشمنان جهان تورک
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    11 3
    مرگ بر ارمنستان متجاوز و طرفداران آن در داخل ایران.
  • حمید IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    5 7
    همانطور که خونین شهر خرمشهر شد وآزادش کردیم وطن پاک ومقدسمان را از چنگ اسکتبار جهانی آزاد خواهیم کرد وارمنستان نباید فریب دیگران را خورده وتاوان این اشغالگری را بپردازد.آذربایجان دور افتادن از وطن به پایانش نزدیک شده ما جان به کف آماده دفاعیم.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    16 5
    آذربایجان سال ۲۰۱۶ نشون داد ارمنستان هیچی نیست.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    12 2
    روسیه بزرگترین مشکل اوراسیاست انشاءالله با فروپاشی آن منطقه آرام خواهد شد
  • احمد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 7
    ارمنستان در تاریخ همیشه دوست نزدیک ایران بوده و چندین بار ایران به کمک ارمنستان علیه رومی ها وارد جنگ شده. این کشور بیشتر از سه هزار سال تاریخ تمدن داره .و مردمان صلح جویی هستند. کمک معنوی به ارمنستان واجب هست و اذربایجان کشور قابل اعتمادی هست یا نه نمیشه دانست حالا. صلح برای رشد اقتصادی مهم هست. و جنگ تشویق امریکاست در متطقه زیبای ما. این دو کشور به ایران احتیاج دارند بی شک و ایران قدیم صاحب اصلی هر دو کشور بود. بازگشت انها در دوستی بیشتر با ایران مصلحت برای منطقه است.ایران رهبر و راهنما و مشاور خوبی هست برای متطقه خاورمیانه .برای رشد اقتصادی و صلح و امنیت و دوستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس