حریرچی نمایه

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ امید کوتاه‌مدت و میان‌مدتی که کمتر از یک سال باشد برای واکسن و دارو کرونا متصور نیستیم،گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند.

به گزارش مشرق، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه مردم می‌توانند در خانه ماسک سه لایه تهیه کنند، گفت: بنده از یک پارچه پیژامه ماسک پارچه‌ای تهیه کرده ام.

وی با اشاره به اینکه ماسک سه لایه و ان ۹۵ برای استفاده پزشکان است، افزود: متاسفانه استفاده از ماسک در تهران به ۱۰ درصد و در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها به ۲۰ درصد رسیده بود، اما با پویشی که به راه افتاد و با مرگ و میر بالای که متاسفانه بر اثر بیماری کرونا به وجود آمد، اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از ماسک در مراکز استان‌ها به ۷۵ درصد و در تهران به ۵۰ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید:

ماسک N۹۵ نزنید

حریرچی تصریح کرد: استفاده از ماسک یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است؛ لذا توصیه می‌کنیم به محض خروج از خانه مردم از ماسک استفاده کنند.

دولت‌ها تحمل تعطیلی طولانی مدت را ندارند

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اقتصاد ما هم نیز مانند اقتصاد دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا است ادامه داد: دولت‌ها تحمل تعطیلی طولانی مدت را ندارند، در یک شهرستان ۱۹ مادر باردار ظرف سه روز کشف شد که مبتلا به کرونا بودند؛ به طوری که ۱۵ مورد از ۱۹ مادر باردار سابقه شرکت در مراسم عروسی را داشتند.

حریرچی با اشاره به اینکه در یک استانی چهار هزار نفر در مراسم ختم شرکت کرده بودند؛ به طوری که ۸۰ نفر از آن‌ها نیز علامت دار شدند، افزود: ۲۰۰ نفر در یک مراسم عروسی در یکی از استان‌ها به ویروس کرونا مبتلا شدند؛ لذا اگر استفاده از ماسک به حدود ۸۰ درصد برسد می‌توان گفت که به کف مطلوب رسیده ایم و در صورتی که به ۹۵ درصد برسد شرایط را می‌توان ایده آل اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه کرونا مثل قیامت و آینه اعمالمان است، افزود: اثرات مرگ و میر الان را اوایل شهریور می‌بینیم؛ به طوری که تقاص مسافرت‌های زمان عید فطر و تعطیلات خرداد ماه را الان پس می‌دهیم.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم فکر کردند که به شرایط عادی بازگشتند، گفت: بر روی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی و صنعتی نظارت داریم؛ البته ۱۹ هزار و ۶۵۰ نفر کمبود ناظر رسمی داریم، سازمان‌های مردم نهاد و بسیج در فروردین و اسفند کمک کردند؛ این در حالی است که الان نیروهای داوطلب کم شده است؛ لذا امروز تصویب شد تا نظام چندلایه داشته باشیم به طوری که در لایه اول مردم نظارت کنند، در لایه دوم دستگاه‌های اداری با کمیته‌ای که به تصویب رسید امر نظارت را بر عهده خاهند داشت و همچنین واحدهای صنفی نیز مسئولیت نظارت بر واحدهای خود را دارند.

وی ادامه داد: به وزارت بهداشت اختیار مهمی داده شد تا بتواند به مدت یک هفته در مرحله اول و در مرحله دوم نیز به مدت یک ماه اقدام به پلمپ واحد متخلف کند، در کل باید با متخلفین برخورد قاطعی صورت گیرد.

معاون‌کل وزارت بهداشت  بیان کرد: در کشور اروپایی در شرایط کرونایی رستوران‌ها از قبل رزرو می‌شوند، ولی در ایران مردم خودشان خیارشور را داخل ساندویچ می‌گذارند و ساندویچ را می‌بندند و قلیان هم در رستوران استفاده می‌کنند.

حریرچی با بیان اینکه کمبود نیروهای رسمی، پیمانی و استخدامی در وزارت بهداشت باعث می‌شود ۶ میلیون واحد صنفی مورد بازدید و نظارت قرار نگیرد،گفت: امروز تعداد مرگ و میر در برزیل به ۷۰ هزار رسیده است، رئیس جمهور این کشور در جلسه خبری بدون‌ماسک حضور پیدا می‌کند و می‌گوید که به کرونا مبتلا شده مورد اعتراض و شکایت خبرنگاران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نیمکره جنوبی به سمت پاییز در حال حرکت است و در آمریکاکه در نیمکره شمالی قرار دارد، بیان کرد: هوا در حال گرم شدن است، برای نیمکره شمالی پیش‌بینی این است که پاییز و زمستان بسیار سخت‌تر از تابستان خواهد بود.

حریرچی با اشاره به همراهی و خردورزی کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا و فرانسه ادامه داد: البته در برخی موارد کلاه سر این حکومت‌ها رفت، اما زود رفتار عاقلانه نشان دادند و این کشورها هنوز در معرض خطر شدید هستند.

تولید واکسن حداقل یک سال زمان لازم دارد

وی با اشاره به اینکه برای دارو امید نیست، اظهار کرد: کشورهایی که غیر عاقلانه عمل می‌کنند و مردم و حکومت در آن با یکدیگر همراه نیستند عواقب بدی در انتظارشان است، مردم در اروپا هنوز در هنگام خروج از خانه با محدودیت روبه رو هستند؛ البته ما به این شرایط سخت تن ندادیم، اما موفقیت‌های بزرگی داشتیم، اگر به خوبی عمل کنیم می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی برسیم، هیچ امید کوتاه‌مدت و میان‌مدتی که کمتر از یک سال باشد برای واکسن و دارو متصور نیستیم.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هیچ داروی اختصاصی تا به امروز برای ویروس کشف نشده است، افزود: همه داروهایی که استفاده شده برای بیماری‌های دیگر است.

وی با اشاره به تبلیغاتی که روی داروی رمدسیویر شده است، اظهار کرد: این دارو در پروتکل رسمی هیچ کشوری قرار نگرفته است و متاسفانه تبلیغات شدیدی پشت سر این دارو وجود دارد، برای این دارو که اکراه دارم دوباره نام آن را ببرم باید بگویم که بازار سیاه ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومانی به وجود آمده است؛ لذا ما نتوانستیم تجویز کنندگان و مردم را قانع کنیم که خودسرانه کاری را انجام ندهند امروز و دیروز مواردی را کشف کردیم که آمپول ۱۰ هزار تومانی را تغییر داده بودند و برچسب تقلبی بر آن زدند لذا مردم به هیچ وجه خودسرانه کاری را انجام ندهند و هر چیزی را که در بازار سیاه است، بدانند که کلاهبرداری است.

حریرچی با اشاره به اینکه از پزشکان خواهش می‌کنم داروهای خارج از پروتکل را تجویز نکنند، افزود: داروهای جدیدی که خیلی سر و صدا کرده اثر ندارند، عکسی از یک زن عشایری به دستم رسید که برای زدن واکسن اقدام کرده بود این خانم هم برای خودش و هم فرزندش ماسک دوخته بود؛ این در حالی است که برخی از سلبریتی‌ها ویدیوهایی را پر می‌کنند که مردم واکسن نزنند.

وی با اشاره به اینکه به دارو امید نباید بست، گفت: بهترین نتیجه‌ای که حاصل کردیم ناشی از مراقبت است؛ در فروردین ماه میزان مرگ و میر نسبت به بستری ۱۴ و دو دهم درصد، در اردیبهشت 12.2 دهم درصد، در خرداد 11.4 دهم درصد و در تیر ماه 10.5 درصد رسیده است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم به پزشک خوب، پرستار خوب و تخت دل نبندند، ادامه داد: امتحان جامع چند هزار نفری به اندازه ۲ ساعت حضور در مرکز فروش کامپیوتر نیست، امتحانات جامع با فاصله برگزار می‌شود؛ به طوری که شرکت‌کنندگان ماسک مناسب دارند، کل کنکور به اندازه کل ورودی مراکز خرید تهران نیست.

حریرچی با اشاره به اینکه برخی از امتحانات ورودی است، گفت: از یک طرف سینما و مراکز دیگر را بازگشایی می‌کنیم؛ لذا نمی‌توانیم بگوییم که نباید در امتحانات جامع و کنکور مردم شرکت کنند، به مردم این اطمینان را می‌دهم که امتحانات با شرایط مناسب برگزار خواهد شد و جزئیات آن را فردا اعلام خواهیم کرد.

آمار ابتلای جوانان به کرونا ویروس افزایش یافته است

وی با اشاره به اینکه در ابتدا افراد پیر در معرض ابتلا و مرگ و میر قرار داشتند، افزود: به دنبال تعطیلاتی که به وجود آمد و پس از آن بازگشایی‌هایی که صورت گرفت جوانان نیز بر سر کار رفتند به طوری که اکنون آمار ابتلاء جوانان به بیماری بیشتر شده است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هیچ جوانی مغرور نشود، تاکید کرد: برخی جوانان به دلیل میزان بالای ورودی ویروس دچار علائم شدیدی شده اند، عده دیگری از جوانانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند بیماری زمینه‌ای داشتند در حالی که از وجود بیماری زمینه‌ای در خود خبر نداشتند، کادر درمان بیش از پنج ماه است که در حال فعالیت هستند به این کادر درمانی مردم رحم کنند تا برای آن‌ها بتوانند به مردم خدمت رسانی کنند.

حریرچی با تاکید براینکه هیچ دارویی برای درمان کرونا تاکنون ساخته نشده است ادامه داد: مردم مواظب داروهای تقلبی و افراد متقلب باشند، افرادی برچسب قیمت دارو را پاک می‌کنند و یک دارو کم قیمت را با قیمت بالا می‌فروشند.

۳۵۰ مراجعه به اورژانس کرونا در طول یک روز 

حریرچی تصریح کرد: وقتی تعداد مراجعه کننده بیشتر می‌شود طبیعتا کمبود تخت هم نیز ایجاد می‌شود، خوشبختانه در بیمارستلن مسیح دانشوری تعداد مرگ و میر بیشتر نشده است، زیرا امکانات نسبت به خیلی از بیمارستان‌ها بیشتر است.

وی افزود: ایران یکی از فعال‌ترین کشورها در زمینه مطالعه در خصوص ویروس است، تحقیقات در شاخه‌های مختلفی در حال انجام است، ما یکی از مراکزی هستیم که روی ۱۰۵ بیمار کار مطالعه را انجام می‌دهیم همچنین بر روی دو دارو کار کرده ایم و نتایج آن چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    15 0
    الان ۵ ماهه میگند واکسن تا یکسال دیگه هم آماده نمیشه!!!!! اگه ۵۵ ماه دیگه هم بگذره ... باز این حریرچی میگه تا یکسال دیگه امیدی به واکسن نیست!!!!!
  • علی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 5
    تو هم عین فیلم گالیله هی آیه یأس بخون(اصلاح طلبها همشون همینطورند)
  • سید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    6 1
    لامذهب الان 5 ماه گذشته نهایت 6 یا 7 ماه دیگه واکسن باید بیاد دیگه.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 0
    حرف اینها حرف نیست
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    اینکه هی میگن واکسن نیست جز نامیدی عده ای که تصور میکنن باید جلوی این بماری زانو بزنن پس فرقی نمیکنه بهداشت رو رعایت کنن یا خیر هیچ سودی نداره باید به مردم امید به آینده داد تا انگیزه ایجاد بشه رعایت کنن
  • مهدی غلامیان DE ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    آقای حریرچی مگه معاون وزارت بهداشت نیست؟جز مصاحبه با رسانه ها کار دیگه ای نداره؟ خودش هم که جزو اولین نفراتی بود که کرونا گرفت.اون اوایل که ماسک نبود هی میگفت ماسک هیچ تاثیری در انتقال ویروس نداره.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    جریان جلوگیری از قرار داد ایران وچین که سال پیش شیفتگان استکبار پیش اوردند. این بار با جلوگیری از روش درست درمان و پیشگیری از کرونا در حال شکل گیری است. چون شیفتگان امریکا فقط راه کاری که از امریکا وغرب امده باشد را قبول دارندو تمام توانانش را برای دریافت خبری جدیدی از غرب متمرکز کرده اند. اما این بار فقط خسارت مالی و کاهش ارزش پول و تورم ورکود نداریم. بلکه این بار جان هموطن ها وحتی پزشکان و کادر درمان نیز در میان است. این بار این اقایان خیلی شرمنده ملت خواهند شد. البته اگر شرم وحیائی مانده باشد وانرا در راه نوکری به امریکا خرج نکرده باشند
  • محسن .ف IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    شش ماه کرونا اومده از اول میگن یک سال زمان میبره .
  • یه همشهری IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    الهی که کرونا بگیری حریر چی که انقد وعده الکی ندی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس