کد خبر 1092267
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
پیامدهای تمدید حکم ریاست « یوسی کوهن » بر موساد

تمدید حکم «یوسی کوهن» بر موساد، این پیام را به همراه دارد که منطقه باید منتظر تشدید روند عادی سازی روابط با اشغالگران قدس و ترورهای گسترده باشد.

به گزارش مشرق، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حکم ریاست یوسی کوهن، رئیس کنونی موساد را برای یک دوره 5 ساله دیگر تمدید کرد. نتانیاهو سال 2015 یوسی کوهن را برای یک دوره 5 ساله به عنوان رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی منصوب کرده بود. حالا «کوهن» 5 سال دیگر در موساد خواهد ماند و سیاست های نتانیاهو را در آنجا دنبال خواهد کرد. اما سؤال مهم پس از تمدید حکم «کوهن» این است که با تمدید این حکم کدام سیاست های رژیم صهیونیستی از سوی موساد دنبال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جایگاه «موساد» در رژیم صهیونیستی

در ساختار رژیم صهیونیستی «موساد» بخشی از دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی است که رؤسای آن با نظارت مستقیم نخست وزیر این رژیم انتخاب می شود. در ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی براساس تقسیم وظایفی که صورت گرفته، «موساد» مأمور انجام امور امنیتی خارجی است. در حقیقت اقدام امنیتی در خارج از فلسطین اشغالی برعهده «موساد» است. این مأمور علاوه بر جاسوسی خارجی، شامل ترور و هر اقدام مخفی در خارج از فلسطین اشغالی می شود. لذا به طور کلی «موساد» مأمور انجام ترور، اقدامات مخفی و جاسوسی از دولت ها و اقدامات خرابکارانه در تمام نقاط دنیا است.

تخصص «یوسی کوهن»

«یوسی کوهن» از جمله کسانی است که در دهه 1970 میلادی وارد «موساد» شده است. او آموزش دیده داخل فلسطین اشغالی است. هنگامی که یک مأمور اطلاعاتی ساده بود، کار ترور و ورود مخفی را در اروپا دنبال کرد. او پس از رسیدن به جایگاه افسر اطلاعاتی، به عنوان مسئول پایگاه «موساد» در فرانسه مشغول به کار شد و پس از چند سال، در اوایل دهه اول قرن بیست و یکم مسئول ایستگاه «موساد» در اروپا شد. در دوره ریاست او بر این ایستگاه، ترورهای مختلفی توسط موساد انجام شد که ترور دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی و ترور «محمود المبحوح»، عضو ارشد جنبش حماس در امارات متحده عربی، مهمترین پرونده هایی بودند که او مأمور اجرای آنها بود.

مأموریت «یوسی کوهن» در دوره نخست ریاست بر «موساد»

پس از ریاستش بر «موساد» نیز ترورهای وسیعی را پیگیری کرد که ترور «محمد الزواری»، دانشمند هوا و فضای دانشگاه تونس، منتسب به حماس، ترور فادی البطش، دانشجوی دکترای صنایع موشکی دانشگاه مالزی عضو حماس، ترور بهاء ابوالعطاء، مسئول شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه و ترور سردار سلیمانی در عراق بخشی از پرونده ترور او بوده است.

به طور کلی باید گفت «یوسی کوهن» یک متخصص ترور است و به همین جهت باید در دوره جدید ریاستش بر موساد منتظر ادامه سیاست ترور در موساد به شکل وسیع بود. در دوره اول «کوهن» ترورهایی که توسط «موساد» انجام شد بسیار وسیع تر از دوره های گذشته آن در دوره ریاست «مئیر داگان» بود. یکی از معانی تمدید حکم «کوهن» ادامه سیاست ترورهای بزرگ از سوی «موساد است.

مأموریت ویژه نتانیاهو برای کوهن در دوره نخست

سال 2015 زمانی که نتانیاهو از میان 4 گزینه مشهور برای ریاست «موساد»، «یوسی کوهن» را انتخاب کرد یکی از ملاک هایش این بود که رئیس موساد کسی باشد که طرح های نتانیاهو را اجرایی کند. نه اینکه افسری اطلاعاتی و برآمده از سیستم «موساد» باشد که هم چون «داگان»، رئیس قبلی «موساد» خط فکری خاص خود را در این نهاد ترور رژیم صهیونیستی پیش ببرد. لذا او «کوهن» را انتخاب کرد که مطیع تام نتانیاهو بود.

نتانیاهو با انتخاب «یوسی کوهن»، پرونده عادی سازی روابط در منطقه غرب آسیا را به «کوهن» تحویل داد. شاید علت اصلی این واگذاری، وجود روابط مخفی در خارج از فلسطین اشغالی بود. اما به هر دلیل این اقدام انجام شده باشد به نظر می رسد با وجود روابط وسیعی که کوهن در این دوره با کشورهای عرب منطقه غرب آسیا برقرار کرد، نتانیاهو را از نتیجه اقداماتش در این حیطه راضی کرده است. اقدامات «کوهن» در راستای عادی سازی روابط تا تحویل دفتری به رژیم صهیونیستی در امارات متحده عربی و حضور دائمی ورزشکاران این رژیم در وقایع ورزشی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین سفرهای مقامات درجه چندم رژیم صهیونیستی به عربستان و بالعکس گسترده شد.

با این شرایط به نظر می رسد نتانیاهو با تمدید حکم «یوسی کوهن» می خواهد این سیاست را کماکان ادامه دهد. لذا به نظر می رسد پرونده عادی سازی روابط از این پس نیز شاید با شدّت و حدّت بیشتری دنبال خواهد شد.

جمع بندی

به طور کلی «یوسی کوهن» در دوره ریاستش در موساد به دلیل تخصصی که در ترور دارد و همچنین موفقیتی که در پرونده ویژه واگذار شده به او از سوی نتانیاهو، یعنی پرونده عادی سازی روابط داشته، بار دیگر در این پست باقی مانده است و این بدان معناست که منطقه برای یک دوره 5 ساله دیگر باید انتظار ترورهای جدید و عادی سازی روابط تا حد هنجارشکنی در جوامع منطقه غرب آسیا را داشته باشد. دو مسئله ای که باید از سوی کشورهای منطقه برای مقابله با آن اقدامات جدی صورت گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس