ناو

در سالهای اخیر یک رقابت بسیار داغ تسلیحاتی بین هندوستان و پاکستان برای سیادت دریایی در اقیانوس هند آغاز شده که به نظر می رسد تا سالها، این منطقه را بدل به "نقطه داغ" در مناسبات بین المللی خواهد کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، منطقه اقیانوس هند که در نزدیکی آبهای کشورمان قرار گرفته به سرعت در حال بدل شدن به یکی از نقاط حساس و پر خبر دنیاست و در آینده شاهد حضور حجم بسیار بیشتری از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در آنجا خواهیم بود. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در سالهای اخیر و در راستای تبدیل شدن به یک نیروی راهبردی، برنامه ها و فعالیت های زیادی در این منطقه انجام داده که از جمله آن، بحث حفاظت از نفتکش ها و شناورهای تجاری ایرانی است که به همین خاطر، شناورهای سنگین نداجا اعم از سطحی و زیرسطحی در این منطقه حضور پر رنگی داشته و دریانوردی را به سمت دریای سرخ و دریای مدیترانه نیز ادامه داده اند.

از طرف دیگر نیروی دریایی سپاه نیز اعلام کرده به دنبال حضور در این منطقه است. دریادار تنگسیری فرمانده این نیرو اخیرا در یک گفتگوی رسانه ای اعلام کرده که به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابلاغ مأموریت شده تا در آب‌های دوردست حضور یافته و این حضور دائمی باشد. سردار تنگسیری عنوان داشته که: به دنبال ایجاد پایگاه در اقیانوس هند هستیم و این مهم را تا پایان امسال عملیاتی خواهیم کرد. وی در همین زمینه با اشاره به تکرار چندین نوبت مزاحمت از سوی دزدان دریایی و بعضی از شناورهای بیگانه برای ماهی‌گیران و لنج‌داران ایرانی در آب‌های دریای عمان و در دهانه اقیانوس هند، تصریح کرد: سپاه دیگر اجازه چنین تعدی‌هایی را با حضور قدرتمندانه خود در اقیانوس هند و دریای عمان نخواهد داد.

بیشتر بخوانید:

نسخه مهمی که ایران با «فاتح» برای ارتش‌های مهم جهان تجویز کرد/ از کره‌جنوبی تا استرالیا و برزیل «زیردریایی بومی» می‌خواهند +عکس

درس بزرگ «جنگ گازی» شرق مدیترانه برای ایران/ ضعف نیروی دریایی لبنان و قبرس جلوی کسب درآمد میلیارد دلاری را گرفت +تصاویر ماهواره‌ای

بررسی ها نشان می دهد امروزه در منطقه اقیانوس هند چندین اتحاد در حال شکل گیری است؛ از طرفی آمریکا با دور شدن از پاکستان به عنوان متحد سنتی خود به سمت هندوستان گرایش پیدا کرده تا با استفاده از اختلافات گسترده هند با چین جلوی قدرت چینی ها سدی ایجاد کند. در عین حال چینی ها نیز برای مقابله با این مسئله گسترش روابط با پاکستان و ایران را در نظر گرفته اند. البته هندوستان با ایران نیز از روابط خوبی برخوردار بوده و برای نمونه سرمایه گذاری گسترده ای در بندر چابهار کرده و از طرفی نیز چین در سواحل پاکستان سرمایه گذاری کرده و دو کشور در این زمینه در رقابت هستند.

از طرف دیگر روسیه نیز سطح روابط خوبی را هم با چین، ایران، هند و البته پاکستان دارد و از جمله شرکای مهم نظامی و امنیتی هر ۴ کشور محسوب می شود. این پیچیدگی سنگین و روابط چند طرفه بین کشورهای حاضر در منطقه و قدرت های فرامنطقه ای حاضر در اقیانوس هند نشان دهنده این مسئله است که این پهنه آبی تبدیل به صفحه شطرنج بزرگان جهان شده و ایران نیز یکی از اجزا مهم این صفحه و رقابت محسوب می شود. در روزهای اخیر و با به وجود آمدن درگیری های مرزی بین چین و هند، منطقه اقیانوس هند نیز صحنه افزایش فعالیت های دو کشور شده و یگان های دو طرف هم دیگر را زیر نظر دارند.

در کنار همه این رقابت ها و حساسیت های نظامی که حضور پرقدرت چین به عنوان ابرقدرت جدید در آنها مشهود است، برنامه مدرن سازی دریایی بین دو همسایه اصلی در این منطقه یعنی هند و پاکستان ادامه دارد که در ادامه به آن نگاهی خواهیم داشت.

پاکستان؛ پیش به سوی افزایش قدرت دریایی با ترکیب بومی و خارجی

کشور پاکستان در سالهای اخیر در بحث دفاعی و خصوصا مسئله دریایی روند توسعه سنگینی را آغاز کرده و در این راه از کمک های کشورهایی مثل چین و ترکیه در حجم بالایی برخوردار شده است. یکی از نمونه های جالب بحث ارتقاء زیردریایی های کلاس آگوستا ۹۰ بی نیروی دریایی پاکستان بود که یک شرکت ترکیه ای و یک شرکت فرانسوی برای ارتقاء آنها با هم به رقابت پرداختند. در کمال تعجب این شرکت ترکیه ای STM بود که قرارداد برای ارتقاء سه زیردریایی این کلاس را بدست آورد. اما اخیرا موفقیت بسیار بزرگتری برای صنایع دفاعی ترکیه در بازار پاکستان رخ داده که از آن به عنوان بزرگترین قرارداد تاریخ صنایع نظامی ترکیه یاد می شود که بر اساس آن، پاکستان چهار فروند ناوچه جنگی کلاس Ada را از ترکیه خریداری می کند. این شناورهای ساخت ترکیه تحت برنامه MILGEM برای نیروی دریایی ترکیه ساخته شده و حالا پاکستان اولین مشتری خارجی این ناوچه های موشک انداز است.

 چهار ناو پروژه Milgem برای نیروی دریایی پاکستان ساخت می شود که دو ناو در ترکیه و دو ناو دیگر با انتقال فن آوری در کراچی پاکستان ساخته خواهد شد. اولین شناور در سال ۲۰۲۱ میلادی به آب خواهد افتاد و احتمالا در سال ۲۰۲۳ به پاکستان تحویل می شود. در نهایت تحویل ۴ ناو مورد نظر در سال ۲۰۲۵ میلادی تکمیل خواهد شد.

آغاز ساخت شناورهای موشک انداز برای نیروی دریایی پاکستان در ترکیه

این شناورها با موشک های ضد هوایی پرتاب عمودی HHQ-۱۶ ساخت چین مسلح خواهند شد. در بخش موشک های ضد کشتی گزینه های مورد نظر یا C-۸۰۲ چینی یا موشک های ضد کشتی بومی Harbah خواهد بود. این شناور ها ۹۹ متر طول، ۲۴۰۰ تن وزن و قابلیت حمل یک بالگرد ۱۰ تنی را خواهند داشت. اما سفارش های اخیر پاکستان به چین بسیار مهم تر است. پاکستانی ها در دو مرحله ۴ فروند ناو محافظ تایپ ۰۵۴ را از چین خریداری کرده که این ۴ ناو تا سال ۲۰۲۱ به پاکستان تحویل می شود. این ناوها در کنار سایر شناورهای چینی و ترکیه ای جایگزین ناوگان شناورهای غربی پاکستان می شود.

مراسم آغاز به ساخت یکی از ناوهای محافظ تایپ ۰۵۴ برای ارتش پاکستان

ناوهای محافظ کلاس ۰۵۴ به مجموعه ای از رادارهای ساخت چین مثل رادار جستجو گر سه بعدی تایپ ۳۸۲، رادار هدف یاب ماوراء افق تایپ ۳۴۴ و یا رادارهای کنترل آتش موشک های سطح به هوا و سطح به سطح مجهز است. سامانه ارتباط ماهواره ای در باند Ku، گیرنده هشدار راداری و سامانه جمع آوری سیگنالهای الکترونیکی که همه ساخت چین است از دیگر سامانه های الکترونیکی این ناو به حساب می آید. در بخش تسلیحات این شناور چینی به ۳۲ موشک سطح به هوای HQ-۱۶ و ۸ فروند موشک سطح به سطح کروز C-۸۰۳ با قابلیت حمله به اهداف در روی سطح آب و خشکی مسلح شده است. یک توپ ۷۶ میلی متری و دو توپ ۷ لول ۳۰ میلی متری به همراه اژدرهای ۳۲۴ میلی متری و راکت های ضد زیردریایی تسلیحات این ناومحافظ چینی را تشکیل می دهند. این ناو همچنین توان حمل یک فروند بالگرد مثل کاموف ۲۸ یا Z-۹C را دارا می باشد.

شرکت هلندی Damen نیز اخیرا ساخت دو شناور برای نیروی دریایی پاکستان را به پایان رسانده که این شناورها در حقیقت نوعی ناوچه موشک انداز هستند که البته هنوز سیستم های راداری و تسلیحاتی بر روی آنها نصب نشده است. این ناوچه های موشک انداز ۹۰ متر طول، ۱۴ متر عرض، ۲۳۰۰ تن وزن دارند. با انتقال این شناورها به پاکستان بحث نصب تسلیحات و سیستم های راداری انجام خواهد شد.

به آب اندازی یکی از شناورهای سفارش داده شده پاکستان به شرکت هلندی Damen

اما در این میان مهم ترین و سنگین ترین قرارداد بین چین و پاکستان، در بحث توسعه توان دریایی در سال ۲۰۱۵ میلادی به ارزش ۵ میلیارد دلار برای ۸ فروند زیردریایی تایپ ۰۳۹A به امضاء رسیده است. این زیردریایی ها کم کم در دهه آینده میلادی به پاکستانی ها تحویل می شود. این نسل جدید از زیر سطحی ها با ترکیبی از اژدر و موشک های کروز مجهز شده و از سطح قابل قبولی از پنهانکاری برخوردار خواهند بود.

همچنین یکی دیگر از بخش هایی که پاکستان در حوزه دریایی شدیدا در حال سرمایه گذاری در آن است مسئله گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی است. این کشور در کنار ناوگان هواپیماهای گشت دریایی P-۳ ساخت آمریکا در حال به خدمت گرفتن یک مدل خاص از هواپیماهای گشت دریایی و ضد زیردریایی بر اساس هواپیمای مسافربری ATR-۷۲ است. نیروی دریایی پاکستان ۴ فروند از این پرنده را سفارش داده و اخیرا یکی از این هواپیماها با انتقال به آلمان در حال طی کردن دوره مجهز شدن به تجهیزات مختلف مثل سیستم های رصد الکترواپتیکالی، رادار آرایه فازی برای جستجوی سطحی و سیستم پرتاب اژدر است.

هواپیمای ATR-۷۲ پاکستانی در آلمان برای نصب سیستم های مربوط به گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی

هندوستان؛ تلاش برای مقابله با دو دشمن قدرتمند

هندوستان به عنوان یکی از پر جمعیت ترین کشورهای جهان در سالهای اخیر چالشهای نظامی و امنیتی را با پاکستان تجربه کرده و اخیرا نیز روابط دهلی نو و پکن وارد فاز تقابل شده است. گسترش شدید توانایی های نظامی، خصوصا دریایی در چین و از طرفی نزدیکی آمریکا به هندوستان شرایط دو کشور را هر چه بیشتر به نوعی جنگ سرد نزدیک کرده است. هندی ها در سالهای اخیر با یک مشکل بزرگ رو به رو شده اند و آن هم مبارزه در دو جبهه است. چین با استفاده از غیبت آمریکا در حال افزایش روز افزون جا پای خود در پاکستان بوده و با تقویت ارتش این کشور در حال ایجاد فضای فشار روی هند از یک سمت است و به همین دلیل همیشه بخشی از ارتش هند بایستی معطوف به پاکستان باشد. چینی ها نیز با توسعه سنگین بخش نظامی و خصوصا دریایی اکثر کشورهای رقیب در منطقه را به چالش کشیده و در حال حاضر هندوستان نیز برنامه بسیار سنگینی را برای نوسازی قوای دریایی خود در دستور کار قرار داده است.

یکی از بحث های مهم برای هندی ها توسعه توان هوادریا، گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی بوده است. به این منظور هندی ها خرید گسترده ای را از آمریکا انجام داده و در مجموعه ۱۲ فروند هواپیمای گشت دریایی P-۸ ساخت شرکت بوئینگ را سفارش داده اند که عمده آنها تحویل شده است. در عین حال هندی ها قصد خرید ۱۰ فروند دیگر از این پرنده ها را نیز دارند.  ۳ فروند ایلوشین ۳۸ روسی نیز از دیگر دارایی های هند در بخش گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی است.

هواپیمای گشت دریایی P-۸ ارتش هند

بخش مهم دیگر ناوهای هواپیمابر هستند که در سالهای اخیر هندی ها سرمایه گذاری بسیار سنگینی را در آن انجام دادند. ناو هواپیمابر INS Vikramaditya در حال حاضر تنها ناوهواپیمابر عملیاتی هندوستان است که در حقیقت یک ناو ساخت شوروی سابق از کلاس کیف بود. این ناو بعد از خریداری توسط هند از روسیه طی یک ارتقاء بسیار سنگین و تغییر ظاهری و نصب سیستم های جدید و حضور جنگنده های میگ ۲۹ سری K به عنوان ناوهواپیمابر وارد خدمت هند شد.

ناوهواپیمابر INS Vikramaditya

در حال حاضر هندی ها ناو INS Vikrant را داخل این کشور در دست ساخت دارند که وزنی در حدود ۴۰ هزار تن داشته و می تواند بین ۳۰ تا ۴۰ جنگنده را با خود حمل کند. این ناوهواپیمابر احتمالا بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ میلادی وارد خدمت خواهد شد. هندی ها همچنین برنامه ای برای ساخت یک ناوهواپیمابر ۶۵ هزار تنی به اسم INS Vishal را دارند که احتمالا در دهه آینده میلادی وارد خدمت می شود.

ناو هواپیمابر INS Vikrant

در بخش شناورهای سنگین سطحی رزمی، هندی ها ترکیبی از توانایی های بومی و خارجی را وارد کار کرده اند و در سالهای آینده حجم بسیار سنگینی از شناورها را وارد خدمت خواهند کرد. یکی از برنامه ها ساخت ناوشکن های کلاس Visakhapatnam است که ۴ فروند آنها در حال ساخت است و در دهه فعلی وارد خدمت می شود. این شناورها از طراحی پنهانکار بهره برده و وزنی در حدود ۷۴۰۰ تن بهره می برد. سلاح هایی مثل موشک کروز براهموس و موشک ضد هوایی باراک از جمله تسلیحات اصلی آن خواهد بود. کل این برنامه در حدود ۵ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

برنامه دیگر توسعه نسل جدید از ناوهای محافظ به اسم کلاس Nilgiri که در حدود ۶۶۰۰ تن وزن داشته و از نظر تسلیحاتی نزدیک به ناوشکن های کلاس Visakhapatnam است. هندی بنا دارند تا ۷ فروند از این شناورها را ساخته و بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ وارد خدمت خواهند شد. هزینه ساخت کل این ناوها در حدود ۶.۳ میلیارد دلار خواهد بود.

به آب اندازی ناو Nilgiri  در بمبئی هند

بخش زیردریایی از دیگر جمله بحث های مهم برای هندی ها به حساب می آید. هندی ها در حال حاضر ترکیبی از زیردریایی های آلمانی، فرانسوی و روسی را در خدمت دارد. جدیدترین زیردریایی های وارد خدمت شده به ارتش هندوستان کلاس Kalvari هستند که در اصل ساخت فرانسه هستند و در هند به صورت تحت لیسانس ساخته می شوند. در حال حاضر دو فروند از این زیردریایی های عملیاتی شده و ۴ فروند دیگر آن نیز در مراحل مختلف ساخت و آزمایش های قبل از ورود به خدمت هستند.

زیردریایی INS Vela از کلاس Kalvari قبل از به آب اندازی

زیردریایی های اتمی حامل موشک بالستیک کلاس Arihant یکی دیگر از شناورهای مهم هند است که می تواند موشک های بالستیک تا برد ۳۵۰۰ کیلومتر را حمل کند. هندی ها برنامه ای برای ساخت سه فروند دیگر از این زیردریایی ها را دارند. در بخش زیردریایی های اتمی تهاجمی هندی ها به دنبال اجاره کردن یک فروند زیردریایی کلاس آکولای جدید از روسیه هستند که در کنار یک زیردریایی دیگر از همین کلاس که چند سال قبل کرایه کرده بودند وارد خدمت کنند. برنامه هایی برای توسعه نسل جدید از زیردریایی های تهاجمی بومی اتمی نیز در هند در جریان است.

زیردریایی اتمی تهاجمی INS Chakra ساخت روسیه از کلاس آکولا در خدمت هندوستان

اما بخش مهمی از برنامه های زیر دریایی هند پروژه ای موسوم به ۷۵I است که بر اساس آن هند به دنبال خرید و تولید تحت لیسانس ۶ فروند زیردریایی جدید در داخل کشور است. مدل هایی از آلمان، فرانسه، روسیه و اسپانیا و کره جنوبی در حال حاضر در این رقابت حضور دارند و هنوز دولت هند تصمیم نهایی را در این خصوص اتخاذ نکرده است.  این پروژه در حدود ۷ میلیارد دلار برای هند هزینه در بر خواهد داشت.

با این اوصاف مشخص است که منطقه اقیانوس هند بیش از پیش مورد توجه قدرت های بزرگ و منطقه ای است و حضور پر رنگ تر چین در این منطقه، خصوصا با برخی اخبار مربوط به توسعه یک پایگاه نظامی در سواحل جنوبی پاکستان، احتمال افزایش سطح حضور قدرت های فرامنطقه ای خصوصا آمریکا در این نقطه از جهان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. نیروهای مسلح کشورمان نیز در سال های اخیر و با توجه به دستورات صادر شده از طرف فرمانده معظم کل قوا برنامه جامع و وسیعی را برای توسعه سواحل مکران و حضور پر رنگ در آب های اقیانوس هند تدارک دیده که اعلام حرکت اخیر سپاه نیز به همین منظور و در این راستا تلقی می شود.

البته توسعه قدرت دریایی مسئله ای است که نیازمند توجه دولت، مجلس و تمامی نهادهای بالا دستی کشور بوده و بدون وجود یک نظم سیستمی رسیدن به یک قدرت دریایی منسجم برای حضور در آب های فراسرزمینی ممکن نیست. از جمله مسائل مهم در این بخش توجه به بحث بودجه مربوط به توسعه توان دفاعی کشور، تامین زیرساخت ها در سواحل دریای عمان و هزینه در بخش های مربوط به تحقیق و توسعه است که به شکلی که باید و شاید در سالهای اخیر به دلایل گوناگون مورد توجه دولت ها قرار نگرفته است. در هر صورت آینده این منطقه و نیاز به حضور در آب های آزادی امری است که توجه و حمایت بیشتر قوه مجریه و مقننه را طلب می کند؛ امری که لازمه ای مهم برای توسعه آینده توان دریایی کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    مسابقه تسلیحاتی فثط جیب ملتها چهان سوم را تخلیه میکن
    • پری مجرد 95 ساله IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      38 10
      مثلا در بخش غیر نظامی در حال اشغال بازار کشورهای جهان اول هستیم!؟ بنده خدا کمتر هر حرفی رو توی گوشت میزنن باور کن ما قبلا هیچ کجای اقتصاد و نظامی دنیا نبودیم الآن هم تا دیدن کمی ایران از نظر اقتصادی و نظامی قوی داره میشه سریع تحریمش کردن...این حرفهای تکراری شما کلیشه ای هست بودجه نظامی امریکا که هیچ حتی عرب های متحد امریکا در خلیج فارس حداقل 10 برابر ایرانه 5 درصد بودجه ایران بخش دفاعی هست یعنی کمتر از یک میلیارد دلار در برابر 50 میلیارد دلار سعودی فقط
    • برج ساعت US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      66 83
      ما هم در حال رنگ کردن تایگر و معرفی به عنوان جنگنده جدید هستیم .
    • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      46 25
      زباله آلبانی نشین برو از اربابت راجع به موشکهایی که عین الاسد رو شخم زد بپرس تا اونا روشنت کنن موشکش رنگ شده بود یا اصل
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      38 22
      فعلاً که همون رنگ کردن هم بدجور شما رو سوزونده. میخوای بگیم تاج براش بذارن که شما هم خوشت بیاد؟
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      51 14
      ما هم در حال رنگ کردن تایگر و معرفی به عنوان جنگنده جدید هستیم ./// رادار هواپیمای کوثر یک رادار آرایه فازی با صفحه مسطح است که با رادار شلجمی اف-5 کاملا متفاوته. همه چیز کابین جنگنده کوثر از جمله ادوات و نمایشگرها و کامپیوتر کنترل آتش و سیستمهای مخابراتی آن با اویونیک کابین اف-5 فرق دارد. صندلی پران جنگنده کوثر با اف-5 کاملا متفاوت و ساخت ایرانه. صندلی های پران اف-5 پس از اینهمه سال دیگر کار نمی کنند. ضمنا ارابه فرود و موتور جت جنگنده کوثر هم ساخت ایرانه. تمام موشک ها و بمب ها هم همینطور. مگر یک هواپیما چه قطعات دیگری دارد؟ هواپیماهای قدیمی اف-5 را که نمیشد توی سطل آشغال ریخت. بنابراین همه قطعات آن را مجددا بازسازی کرده اند و از اف-5 فقط بدنه اش باقی مانده و تمام قطعات جنگنده کوثر ساخت ایران است از رادار گرفته تا کابین دیجیتال تا سیستمهای مخابراتی و کامپیوتر کنترل آتش و صندلی پران و موتور جت و ارابه فرود و پمپ ها و سیستم سوخت رسان و هیدرولیک. پس "فقط رنگمالی" اف-5 انجام نشده. گرچه عکس و فیلم تک به تک قطعات و کابین اف-5 و جنگنده کوثر را تلویزیون و سایتها "برای مقایسه" منتشر کردند ولی مزدوران ماهواره ای دست از مسخره کردن برنداشتند. چون این خائنین برای همین حرفها از دشمن پول می گیرند و جیره خور دشمن هستند. ماجرای ساخت جنگنده هم مثل ساخت موشک بالستیک خواهد شد. اول باور نمی کردند و مسخره می کردند و می گفتند همش فتوشاپه. بعد که چند عملیات و نقطه زنی این موشک ها را دیدند حالا التماس می کنند که درباره این موشک ها هم باید مذاکره کنیم! موشک فتوشاپی که ترس نداره و مذاکره لازم نداره!
    • AT ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      22 5
      نظرها را میخونم پوکیدم از خنده ، به خودتان بیایید ، ایران مادر ماست ، متآسفانه دوستان عزیز تندرو برای ضربه ای که از جانب طبری ها و منصوری ها خورده اند واقعیت را انکار میکنند. اگر ارتش یا سپاه چیزی ساخته وظیفه داشتند چون پولش را میگیرند و بودجه تععین شده این کارها را ۲۵ سال پیش باید انجام میدادند. اگر مثل کشورهای دیگر به بخش خصوصی واگذار شده بود پیشرفت بهتری داشتیم. اگر آفتابه داریم افتخار ماست ، موشک هم افتخار ماست. اینقدر بهم نپرید.
    • پاپک آذری iran IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      26 5
      سالها و دهه ها شوروی سابق و آمریکا رقابت تسلیحاتی داشتند پس لابد جزو جهان سوم بودند !!! تو رو خدا کمتر تلویزیون های ایرانستیز بلندگوهای زنجیره ای بیگانه دشمنان ایران امثال BBC صدای آمریکا و منوتو بهایی صهیونیستی و اینترنشنال عربستان سعودی رو نگاه کن ! قرقره کردن ارجیف این تلویزیون های ایرانستیز کار احمقانه ای .. قطعا" با قرقره کردن این اراجیف در گروه روشعنفکران قرار نخواهید گرفت!!! آرزوی تفکر !
    • آریا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      11 3
      زنده باد ایران ِ جانم. چشم دشمنان و بدخواهان این مرزوبوم کور. آینده ی این کشور روشنه،حتی اگر منافقین کوردل داخلی و خارجی آن را درک نکنند. بحث با شما بیسوادهای خودتحقیر بیفایدس.
    • محسن121 IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      13 4
      اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    37 62
    سپاه بهتره از اسمان ایران دفاع کنه که جنگنده های متجاوز نتوانند پارچین را بزنند
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      48 22
      شما فقط دارید با این لاف زدن ها پایان عمر اسرائیل جانتان را نزدیک تر میکنید حالا دیگه ان شاءالله یه پاسخی بهشون میدیم که لافم نتونن بیان بلکه چند صباحی دیگر از این عمر نحس باقی مانده با دم شیر بازی نکنند...
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      6 19
      ایران خواب ناز تشریف داره برای همینه هیچ وقت پیشرفت نمیکنیم زمان شاه این بدبختی دلار نبود
    • احمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      23 5
      البته فکر کنم جنگنده‌های مهاجم که منظور جنابعالی است و به قول جنابعالی پارچین رو زدن، موشک هاشون رو‌ از راه فاضلاب هدایت کردن که سقف و دیوارهای ساختمان پارچین سالم مونده! خخخخخخ...، بابا شما آلبانی نشین ها حقیقتا دچار انجماد مغزی شدید، به حدی که فکر کنم هر شب به آسمون چشم میدوزید تا شاید خبر خوشی براتون حواله بشه! خخخخخ
    • GB ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      13 19
      از سامانه فوق پیشرفته مستعان ویروس یاب کرونا هم لطفا مطلب بگذار مشرق جان
    • داود IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      2 3
      بیچاره نمیفهمه بمباران درداخل ایران تقریبا غیر ممکنه چون گلوبال پیشرفته آمریکایی چندمتری داخل آبهای سرزمینی ایران شده بود درهواسوخت ازحسودی حرفی ندارن بزنن
    • Zarei IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      1 0
      چون تو دیدی که پارچین روزدند وچیزی نگفتی ،قبول نیست ،تو خائنی وتقلب کردی ،بیا از دوباره بازی کنیم ،اگر اونا آب سنگین رو زدند ،توبردی ولی اگر ما تل آویو روباخاک یکسان کردیم ، که مابردیم وپارچین روهم اونها نزدند،قبوله؟؟؟
  • FR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    25 53
    شما ٱفتابه بسازید لدفااااا
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      75 19
      شماهم با همون آفتابه های ساخت ایران آب رو بریز اونجا که سوخته
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      5 2
      کاربر ۰۳:۲۰: ای قربون دهنت خوب گفتی خوووووووووووووووووووووووووب
  • بچه گوساله نوپا FR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    24 35
    ما هم قایق بادی داریم حز کنین جونت تون دراد بغ بغ بغ
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      31 12
      اگر تو شعور نظامی نداری تقصیر ماچیست ؟ ناو گروهای امریکایی از قایق های تندرو بیشتر از ناوهای بزرگ میترسند. چونکه امکان شناسایی و هدف قرار دادن انها را از فاصله دور ندارند و این قایق ها با نزدیک شدن به ناوهای پر از سلاح و مهمات امریکایی تهدیدی بزرگ به شمار میایند
  • DE ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    40 37
    در قبال این تجهیزاتی که نام بردین سپاه با قایقهای تندرو میخواد در اقیانوس هند حضور پیدا کنه؟البته یه ماکت ناو هواپیمابر هم داریم.
  • شهاب IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    29 4
    پاکستان خوب داره میره جلو، اینطوری تا ۵ سال دیگه حداقل ۱۰ تا ناو بالای ۲۰۰۰ تن داره.
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    20 39
    با دلار سوبسيدي حساب ميكنيد يا 23 تومني ؟
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      39 14
      نه با دلار جهانگیریتون...
  • اصلاح طلب IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    24 77
    میگن ایران رو توی ده راه نمی دن سراغ کدخدا رو می گرفت! بنده خدا ترکیه داره ناو هواپیمابر میسازه و عربستان داره می خره شما به فکر یک نیروی قایق های بالدار اقیانوس پیدا رو هم بسازید به عنوان تروریست های بین المللی کجا راهتون می کنن؟
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      29 3
      اگه هند و پاکستان با هم صلح کنن کل این شرکتای اسلحه فروش خارجی تخته میشن. واسه همینه هیچ وقت ابرقدرتها نمی ذارن این منطقه روی صلح ببینه. خودشون اتحادیه های بزرگ تشکیل میدن و مرزهاشون رو بر میدارن ولی کشورهای جهان سوم رو به جون هم میندازن. خط لوله صلح قرار بود بین ایران ، پاکستان و هند برقرار بشه که باعث میشد هند و پاکستان از نظر منافع اقتصادی به هم نزدیک بشن و به سمت صلح پایدار برن ولی با کارشکنی آمریکا در پاکستان متوقف شده.
    • ایران SE ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      10 16
      انقدر اراجیف گفتی خسته نشدی؟؟؟
    • قاسم IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      15 18
      اصلاح طلب باشی وطن فروش هم باشی! چه شود!!!
    • امیر IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      1 1
      آلبانی خوش,میگذره
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    19 14
    درگیری اعراب و ترکیه در لیبی و تنش بین چین و هند و پاکستان، بازی بسیاری خطرناکی است که به هیچ عنوان نباید واردش بشیم، تمرکز بیش از حد کشور در منطقه مدیترانه شرقی دست کشور را در شرق و جنوب شرقی کشور خالی کرده، باید به سمت نگاه به داخل چرخش کنیم و ظرفیت های کشور را فعال کنیم تا از این وضعیت اسفناک خارج شویم، درگیری بیش از حد و طولانی با امریکا منافعی برای کشور نگذاشته باید مثل همه با این کفتار به اتش بس برسیم
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    18 5
    مسخره بازی
  • Rasoul IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    43 10
    حاجی مشرق جون.نه روسیه و نه چین ما رو متحد خود نمی دوننِ.ما فقط کارت بازی براشون هستیمِ
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    38 8
    با این چیزی که شما نوشته اید سپاه چگونه می خواهد در مقابل این ناوگان کشورهای رقیب عرضه اندام کند ؟ نیروی دریایی سپاه به کل فاقد شناورهای سنگین است و تجربه ای هم در این مورد ندارد.
    • امین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      8 14
      تا سال بعد شناور کورووت سپاه با نام شهید سلیمانی رونمایی میشه
    • KR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      2 0
      حسارتا این کرووت جزو شناورهای سبک به حساب می اید.
  • آرش کمانگیر IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    18 13
    به نام خدا . سلام . بهترین و کارآمد ترین اقدام دفاعی ایران در بحث جنگهای دریائی افزایش تعداد زیردریائیها بویژه زیردریائیهای کلاس فاتح و تجهیز آنها به موشکهای کروز مافوق صوت است که دریادار خانزادی قول رونمائی نزدیک آن را داده است .
  • Honey IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    34 22
    جوون! سکه چنده عمو مشرق؟
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      10 20
      این قیمت سکه و دلار و مسکن و تورم فاجعه بار هم گند انتخاب امثال شماخودتحقیرهاست واقعاً اگر ذره ایی شرافت داشته باشید تا انتهای این دولت خسارت بار حتی یک انتقاد کوچک هم به وضع موجود نمی کنید
    • DE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      20 13
      خودت خر نکن دلیلش تحریم های کدخداست... خودتونم خوب میدونید تحریم ها پوست تون کنده علکی گردن دولت نندازید
    • مینا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      7 2
      منظورت انتخاب محمود خان هستش؟ یا فریدون ریش خوشگله
  • علی محمدی IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    15 9
    ما اگر جزیره ای داشتیم در اقیانوس هند عالی بود و یک پایگاه دائمی میزدیم ولی اینکه بیایم در سواحل عمان هم بدک نیست به شرطی که انبوه موشک های بالستیک دریایی ضد ناو و کروز های ۷۰۰ کیلومتری خودمون رو در اون حاشیه مستقر کنیم و ارتش و سپاه رو به انبوه زبردریایی های فاتح تجهیز کنیم جوری که همیشه سه تا زیردریایی ما حداقل در اقیانوس هند در حال ماموریت و گشت زنی باشه
  • جاویدایران US ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    6 1
    چراکامنتم رومنتشرنکردی!
  • US ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    21 12
    کشوری که مقامات اصلی اش نظامی و بدون دانش باشند به هیچ جا نمیرسه پیشرفتی هم بکنه در زمینه نظامی خواهد بود اون هم پیشرفت از طریق خرید تکنولوژی از دیگران
  • هادی NL ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    17 10
    فقد میتونم بگم دمه سپاه و ارتش گرم
  • US ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    3 3
    چه گفته های جالبی
  • US ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    15 15
    فعلا نطنز و پارچین در داخل مرزها رو دریابید
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    6 9
    میگی دولت توجه کنه ولی وقتی دولت کمک می کنه و میگه ما به قدرت دفاعی کمک کردیم میگید به دولت ربط نداره این بواسطه دلاور مردان نظامی بوده و دولت خودش رو قاطی نکنه.چه بد انسانهایی هستید
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    10 6
    قابل توجه دوستانی که می گفتند ترکیه صنعت نظامی بومی نداره حالا بیابید ببینید کل بازار پاکستان رو بعد از چین در اختیار داره
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    22 12
    انقدر از خودمون تعریف کردیم که خودمون هم باورمون شده بی رقیبیم
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      9 6
      بله حتی اف ۳۵ را هم نمیبینیم
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      7 4
      دروغ هرچی بزرگتر باشه باورشم راحتره درضمن وقتی شخصی مدت طولانی دروغ بگه خودشم دروغشو باور میکنه ( دقیقا مثل قضیه ملا نصرالدین و بستان )
    • US ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      7 7
      جناب راستگو حالا چه اف ۳۵ چه حمله سایبری چه نفوذ افراد در کل چه فرقی میکنه؟مهم اینه که اسراییل در قلب ایران عملیات انجام داده و ما دست رو دست گذاشتیم مثل حملات هفتگی به نیروهای سپاه در سوریه در ضمن یادمان باشد پهباد صهیونیست ها یک بار به نطنز رسیده اف ۳۵ که دیگه جای خود داره
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    20 7
    دوستان من کاری با سیاست و اصلاح طلب و اصول گرا و .... ندارم، بنده یک مهندس طراح ماشین آلات با سابقه کاری طولانی هستم و از دیدگاه بنده چه ناو هواپیمابر و چه یک جنگنده یا پراید حکم یک ماشین را دارد، علی رغم اینکه در سالهای اخیر کارهای زیادی در کشور در زمینه ساخت ماشینهای جنگی انجام گرفته ولی هنوز با نرم جهانی فاصله بسیاری وجود دارد. از نظر بنده این همه خودمان را بزرگ کردن حکم باد کردن بادکنک توخالی را دارد. وقتی صحبت از علم و دانش می شود ادعا میکنیم که یکی از برترین کشورهای جهان هستیم ولی هنوزم سوزن خیاطی را از چین وارد میکنیم. هنوزم روی پلت فرم پراید35 سال قبل مانور میدیم. هنوز از موتور پیکان 52 سال قبل خلاصی نیافته ایم و هر روز به طریقی روی یک خودرویی سوار میکنیم (آریسان). بیاید کمی از گول زدن خودمان دست برداریم و تحریم و .... را دست آویز و توجیه عدم کارایی خودمان نشان ندهیم. ما هنوز با استاندردهای جهانی فاصله زیادی داریم و چاره ای نداریم جز آنکه باورش بکنیم و برای رسیدن به آن تلاش بکنیم. والسلام
    • سعید IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      0 0
      آقای محترم وقتی کسایی مثل منافقین نامرد و پست و خود فروخته دست در دست اسرائیل بی شرف میزاره باید منتظر همچین کارهایی هم باشیم البته اینجوری هم نیست الان‌که من دارن اینو می نویسم جان بر کفهای سپاه چند مورد سر شون‌آوردن تا یادشان بماند بزن در رو نمیشه پایگاه موشک سازی شونو منهدم کردن یه موشک زدن جفت راکتور اتمی اسرائیل که گنبد آهنی هیچ غلطی نکرد یه دانشمند هسته ای ازشون ترور کردن و چند بلای دیگه هم سرشون آوردن‌خلاصه ثابت کردن که اسرائیل عددی نیست واسه ما
  • FR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    21 18
    به جای این همه لشکر کشی برید با آمریکا صلح کنید مردم زندگیشون نابود شد
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      13 7
      به امام حسین هم همین رو می گفتن. می گفتن برو با یزید بیعت کن. زمان جنگ مهندس بازرگان هم همین رو می گفت.می گفت باید با صدام صلح کنیم. الآن هم آمریکا زانوش رو گذاشته روی حلقوم مردم ایران تا تسلیم بشن و ایران بشه مثل عربستان و کویت و امارات و ترکیه یعنی نوکر درجه 3 آمریکا.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      8 3
      اگه موشک هارو مثل سانتریفوژها جمع کردیم و بی دفاع شدیم و آمریکا بازم دبه درآورد و هواپیماهای ب-52 رو فرستاد بالاسرمون اونوقت چی؟ لابد به سازمان ملل شکایت می کنی!! خخخخ
    • آریا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      1 14
      اولا اونایی که دم از اف 35 و نطنز و پاورچین میزنن اگر سوله آتش گرفته در سایت نطنز را با دقت نگاه کنن شاید بفهمند ،البته شاید که دیوارها و در و پنجره های سوله کاملا سالمه پس چطور حمله هوایی صورت گرفته که فقط سقف آن آسیب دیده و در و دیوار ها کاملا سالمند ؟ درست مثل هر آتش سوزی دیگری . درباره پارچین هم که منظورتان خجیر است البته ، حتی بی بی سی جونتون هم اعتراف کرد با توجه به سوختگی پوشش گیاهی و عدم وجود هیچ نوع سوراخ یا گودالی در تصاویر ماهواره ای ، حمله هوایی مطلقا صورت نگرفته .در آخر باید بگم ما مشکل فناوری نداریم و فناوری ما از ترکیه و پاکستان خیلی بالاترند نکته ای که حتی فریدون هم در آخرین مصاحبه اش به آن اشاره کرد ولی اقتصاد بسیار ضعیف ما اجازه تبدیل فناوری به ماشین های بزرگ و گران نظامی را نمیده ضمنا دوباره کاری در ارتش و سپاه و جداگانه تحقیق و توسعه در دو نیرو صرفا هدر دادن منابع محدود کشور است .
    • توهم IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      7 1
      همین پاکستان هم موشک داره با برد پنج هزار کیلومتر هم بمب اتم داره هم مرگ بر اسرائیل میگه و هم راوابط بسیار خوبی با آمریکا داره،
  • پرویز DE ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    17 6
    جالبه ، این کلاس از شناورها در تمام دنیا ناوچه هستند و در ایران میشوند ناوشکن ، گویا بزرگ نمائی و لاف زنی در خون ماست
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    20 5
    توی تیتر و پاراگراف اول اومدی از اهمیت منطقه و رقبا و نقش بسیار بزرگ(!) ایران صحبت کردی ولی از اون به بعد فقط در مورد هند و پاکستان و چین و ترکیه صحبت کردی. الان ایران کجای این نقش مهم بود؟!!
  • مظلوم ایرانی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    14 9
    سپاه بهتره همون تو خلیج فارس بمونه و دریای عمان و اقیانوس هند رو بزاره ارتش کار خودش رو کنه ! ارتش حداقل چندتا ناوچه و زیردریایی سنگین داره ! سپاه با قایق تندرو می خواد چیکار کنه ! بهتره بجای موازی کاری دستبه دست هم بدین نیروی دریایی ارتش رو تقویت کنید
  • sasanebrahim NL ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    3 5
    از خدا بترسند فقط ما اینجوری کردیم مااینوری کردیم راه نیندازند برید زندگی مردم را درست کنید شبها گرسنه میخابند فقط دعوا دعوا عاقبت نتیجه چه عاید شد نسل ما جز زجر چه کشیدن تور خدا یکم به معیشت مردم فکر کنند تا تنش وبدبختی
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    1 2
    کاش این تنشها تبدیل به فرصتی برای استفاده ایران شود اگر هول نشویم و کاستیهای ما را برطرف کند
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    19 7
    شعار وتوهم مارا بیچاره کرده ..ترکیه از هرلحاظ ..اقتصاد وصنعت وصنایع نظامی .از ایران جلوتر هست ..ترکیه بدون نفت وگاز دو برابر ایران اقتصاد دارد
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      3 11
      ترکیه به گور آتاتورک خندید که از ایران از نظر نظامی جلوتر باشه...ما حداقل بیست سال از ترکیه جلوتریم فقط اهل شوآف نیستیم...برای مثال فقط بدنه ی ناو رو برای پاکستان ساخته بدون پدافند قراره پدافندش چینی باشه...اوج پدافند چینی ها هم اچ کیو 9 هست که باور 373 ما دهها پله ازش بهتره...بهتره سکوت کنی
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    8 2
    اگه اینارو بخریم علاوه بر جنگنده هایه بومی جزوه 5 نیرویه هوایی دنیا میشیم: A) جنگنده چند منظوره:(جنگنده هایی که هنوز کامل نشدنو نذاشتم) 1_(Chengdu J-20)>حداقل تعداد: 30 2_(Sukhoi Su-35S)>حداقل تعداد: 30 .. گرونترین و بهترین جنگنده لیست با با خط تولید کم نمونه پیشرفته su27 3_(Sukhoi Su-30SM)>حداقل تعداد: 200 .. ارزانتر و خط تولید زیادتر 4_(Mikoyan MiG-35)>حداقل تعداد:200 .. ارتقا یافته mig29 5_(Sukhoi Su-34)>حداقل تعداد: 30 .. جنگنده بمب افکن پیشرفته تراز su24 البته به کسی تاحالا نفروخته و تو سوریه جوابشو پس داده.. ظرفیته تسلیحاتش از همه جنگنده ها بیشتره و متنوع تره -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- B) بالگردهایه تهاجمی 1_(Kamov Ka-52)>حداقل تعداد: 50 2_(Mil Mi-28)>حداقل تعداد: 50 نکته: درحوزه بالگردهایه دریایی و ضده کشتی و زیر دریایی روسیه و چین محصولاته باکیفیت و قدرتمندی ندارند ولی برنامه هایی دارند برا تولیده بالگردهایه جدید در ده سال آینده ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- C)ترابری 1_(Ilyushin Il-76) 2_(Antonov An-148) 3_(Mil Mi-38)
  • سید مصطفی US ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    2 3
    درود بیکران خداوند متعال بر دلاوران و شیر مردان شجاع سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران عزیز .سایه اتان مستدام باد .❤
  • حسن IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    4 0
    کاش سپاه پاسداران یک برنامه هم برای نقش آفرینی در چهارراه استانبول و خیابون فردوسی داشت تا یه عده دلال اینجور پدر ملت رو درنیارن
  • Ali GB ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 1
    من فکر میکنم ایران هم باید از این کشورها عقب نمانید چون در حال حاضر هند از امربکا پیشی گرفته و بزرگترین قدرت اتمی منطقه خواهد شد انگاستان و المان و کلا اروپا عددی نیسنن و محو خواهند شد
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 0
    بجای اینا از پروژه های اقتصادی رمز گشایی کنید کویت با اون جمعیت کمی که داره کدوم کشور می تونه کج نگاش کنه با این چرت و پرتها زندگی را از مردم گرفتید افسردگی ناامیدی گرانی حاصل رمزگشایی هایتان
  • Mohammads IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    2 0
    با این وضعیت بودجه بعید میدونم ما قادر باشیم از منافع ملی خود در دریاها حمایت کنیم.
  • Mohammads IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 0
    و البته اگر تقسیم وظایف بین ارتش و سپاه انجام شده که گویا شده ، بهتره که سپاه پاسداران امنیت خلیج فارس رو تأمین کنه و نیروی دریایی ارتش هم در دریای عمان و اقیانوس هند حضور داشته باشه.
  • رهام حسامی هوافضا IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 0
    کاش داروهای سرطان هم تولید شود که من که کارسینومای درجا کاردیا دارم هم زجر نکشم رهام حسامی دانشجوی هوافضا 19 ساله
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      1 0
      خداوند شفا دهد شما را ان شا الله
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 0
    فرقش اینه همه این کشورها با یک نیروی دریایی ملی یا Navy دارن کار میکنن بجز ما
  • علی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    1 1
    الکی خوش هسین همتون ولی در کل زنده با ایران گور پدر بدخواه ایران
  • Heli SE ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 0
    پاكستاني ها هندي ها را نجس مي دانند براي همين اسم كشورشون را گذاشتند پاكستان ( پاك هستند)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس