کد خبر 1090115
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
حسن روحانی , برجام | برنامه جامع اقدام مشترک , دونالد ترامپ , کشور آمریکا ,

اگر دیپلماسی دولت، سر جای خود بود، ما باید طلبکار می شدیم و بدعهدی و نقض قطعنامه را مقدمه شکایت از آمریکا در شورای امنیت قرار می دادیم. نه این که دچار وارونگی شویم و غربی ها هر چند وقت یک بار طلبکار

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: برجام، سند ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. آمریکا دو سال است قطعنامه را نقض و توافق باطل اعلام کرده؛ اروپا هم به تعهداتش عمل نمی کند.


اگر دیپلماسی دولت، سر جای خود بود، ما باید طلبکار می شدیم و  بدعهدی و نقض قطعنامه را مقدمه شکایت از آمریکا در شورای امنیت قرار می دادیم. نه این که دچار وارونگی شویم و غربی ها هر چند وقت یک بار طلبکار شوند.


هفته گذشته سه دولت اروپایی، پادویی اسرائیل را کردند و قطعنامه  ضد ایرانی را به تصویب آژانس رساندند. آقای روحانی پنج روز سکوت کرد و سپس کار آژانس را "نبش قبر گذشته" خواند. او تلویحا اذعان کرد ادعای فخر فروشانه "بسته شدن پرونده PMD (مطالعات نظامی ادعایی) با برجام" واقعیت نداشته است.


دیروز نشست مجـازی شورای امنیت برای ارائه گزارش شش ماهه "اجرای قطعنامه ۲۲۳۱" برگزار شد و معاون دبیر کل سازمان ملل، ضمن "ابراز تأسف(!) از خروج آمریکا از برجام، خواستار پایبندی تهران به توافق شد!


جالب این که آمریکا با فرار به جلو، دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود که طبق توافق، باید آبان امسال پایان یابد. البته چین و روسیه مخالفت کردند. اما اگر تیم آقای ظریف درست رفتار کرده بود، دیروز باید آمریکا محاکمه می شد، نه این که دست پیش بگیرد.


آقای روحانی امروز گفت "آمریکا در هفته‌های اخیر دو شکست را تجربه کرد؛ یکی درباره پیش‌نویس قطعنامه و دیگری اینکه ۱۴ عضو شورای امنیت از برجام پشتیبانی کردند. ممکن است امریکایی ها بگویند در بخش اقتصادی موفقیتی به دست آورده اند، اما از لحاظ حقوقی و اخلاقی بارها شکست خورده اند".


سایت دولتی خبر آن لاین هم نوشت "سردار دیپلماسی با سخنرانی مقتدرانه، کشورهای حاضر را خلع سلاح کرد. نکته سخنرانی ظریف، جمله ای از مصدق و نوع برکناری او بود. اتمام سخن او نیز نتیجه گیری از سخنرانی مصدق در آن سالهای غمبار ایران بود که در پی ان کودتای 28 مرداد را به همراه داشت"!


آمریکا کجا از لحاظ حقوقی شکست خورده، در حالی که تعهدات برجامی را اجرا نمی کند، اما دولت روحانی بدون هیچ عایدی مجبور به اجرا ی تعهدات است؟ به لحاظ اخلاقی هم  مگر کسی درباره ماهیت آمریکا در دنیا تردید داشت؟ وعده روحانی به مردم، گرفتن کاپ اخلاق بود با لغو تحریم ها؟


اما ماجرای دکتر سفر دکتر مصدق و اعتماد او به وعده آمریکا که به کودتای ختم شد، بیشتر مایه عبرت است تا مایه افتخار و اقتدار. آمریکا در برجام سر روحانی و ظریف کلاه گذاشت، چون نخواستند عبرت مصدق، یاسر عرفات و معمر قذافی را ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • شرقی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    29 4
    این تصویر غلط که سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است باید از ذهن ملت ایران پاک شود. امروز بر هیچ انسان عاقل و میهن پرستی پوشیده نیست که در طول همه ی این سال ها این جریان اصلاحات بوده که وظیفه ی حفاظت از منافع آمریکا را بر عهده داشته است.
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      13 1
      کاملا درست گفتید اصلاحات حافظ منافع آمریکا والبته اوپا
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      1 1
      باید این سفارت سوییس"لانه جاسوسی و فساد حافظ منافع صهیونیسم" رو تصرف کنیم
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      1 0
      12:23آفرین ، دقیقا همینطوره!!
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    16 8
    آقای ظریف تازه فهمیدی نتیجه برجام کودتای آمریکا و انگلیسی است . دستاورد جدید برجام، افتضاح بفرمایید علی برکت ا... رئیس جمهور روحانی کلاهتو بالاتر بگذار.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    15 4
    البته همهٔ اینها بشرطی درسته که عمدی درکار نبوده باشه که من مطمئنم حد اقل نیمی از اصلاح‌طلبانی که در تحمیل برجام به ایران دست داشتند از عمد و با آگاهی از این موارد اصرار به امضای برجام داشتند! حالا پیداکنید پرتقال فروش را!!!
  • سروش IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    7 5
    احسنت
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    نتیجه راه حل ریختن بتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس