کد خبر 1089094
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
چند کیلومتر مترو در 3 سال گذشته ساخته شده است؟

رئیس شورا معتقد است در 3 سال گذشته یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است اما مدیران شهرداری تهران می گویند 3 کیلومتر مترو ساخته اند و آقای شهردار هم آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت برای توسعه مترو پول کافی نداریم.

به گزارش مشرق، ۳ سال پیش زمانی که پنجمین دوره مدیریت شهری فعالیت خود را آغاز کرد، بسیاری از آنها به عملکرد مدیران قبلی منتقد بودند و می گفتند خیلی کاری در شهر نشده است.

یکی از اقدامات در دوران مدیریت قبل، توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو بود. با روی کار آمدن مدیریت شهری، ابتدا فعالیت در خط ۷ مترو متوقف شد و مدیران جدید اعلام کردند که افتتاح‌ها زودهنگام بوده و ایمنی لازم وجود ندارد. مدتی از این موضوع گذشت و دوباره خط ۷ با تغییرات بسیار کمی راه‌اندازی شد. 

بیشتر بخوانید:

در ۳ سال گذشته تقریباً ساخت و سازها در تهران متوقف و احداث پروژه‌ جدید بسیار کم بوده است. بسیاری از پروژه‌های عمرانی خوابیده و مدیران شهری علت این امر را نبود پول عنوان می‌کنند. 

خاک خوری دستگاه های حفاری که خود هاشمی خریده بود

آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اساسی شهر تهران است و در یکی دو سال گذشته وضعیت آلودگی هوا شدیدتر شده است. یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا توسعه مترو بود اما در سه سال گذشته در این زمینه اقدام خاصی رخ نداده است تا جایی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در این مدت یک  کیلومتر مترو هم نساختیم و دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل که در دوره گذشته خودش خریده، الان ۳  سال است که بیکار افتاده و از آن استفاده نمی‌شود.

هر ۳ ماه هم یک ایستگاه افتتاح نمی شود

وی در ادامه تأکید کرده بود که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل اجرایی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد. اگر این دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعالیت‌ می‌کردند در حال حاضر ۳ خط جدید مترو داشتیم. قرار بود ماهانه یک ایستگاه مترو افتتاح شود، متوسط هر سه ماه یکبار هم شاهد افتتاح ایستگاه مترو نیستیم. 

به اعتقاد محسن هاشمی که خودش در زمان قالیباف مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه بود، اگر مدیران جسارت، شجاعت و ریسک‌پذیری داشته باشند پروژه را کلنگ می‌زنند و شروع می‌کنند و با سماجت بودجه از شهرداری، دولت و یا سیستم بانکی می‌گیرند. 

چقدر حفاری در این دوره صورت گرفت؟

بعد از اظهار نظر محسن هاشمی به سراغ یکی از مدیران ارشد شهرداری در این زمینه رفتیم. وی در این باره گفت: از نظر حفاری لاینینگ، توسعه جنوبی خط ۶ را داشتیم، البته در این بخش در دوران قالیباف هم اقداماتی صورت گرفته است. 

ادامه کار قالیباف/۲ هزار و ۹۰۰ متر حفاری در مترو در ۳ سال گذشته داشتیم

به گفته این مدیر مسئول، از ۳ هزار و ۷۰۰ متر حفاری تونل که در این بخش از خط ۶ صورت گرفته، ۸۰۰ متر حفاری و لاینینگ در دوره گذشته و ۲ هزار و ۹۰۰ متر در سه سال گذشته صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: توسعه جنوبی خط ۶ از حرم حضرت عبدالعظیم به طول ۶.۲ کیلومتر آغاز می‌شود. 

بنا بر توسعه نبود بنا بر تکمیل بود

وی با تأکید بر این موضوع که اقداماتی در خطوط ۷ و ۶ انجام شده است، گفت: بنا بیشتر بر توسعه نبود و نمی‌خواستیم ساخت جدید داشته باشیم، بلکه خطوط قبلی را می‌خواستیم تکمیل کنیم. 

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال تکمیل خطوط ۶ و ۷ هستیم. 

۱۷ ایستگاه مترو در ۳ سال گذشته افتتاح شد

وی در پاسخ به این پرسش که چند ایستگاه تاکنون در دوره مدیریت فعلی راه‌اندازی شده است، گفت: پنج ایستگاه در خط ۶، ۱۱ ایستگاه در خط ۷ و یک ایستگاه در خط ۳ راه‌اندازی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ساخت یک کیلومتر مترو با تجهیزات ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد. 

وی در خصوص اوراق مشارکت فروخته شده برای خط ۶ و ۷ مترو گفت: اگر پول این اوراق واریز شود، برای تجهیز این خطوط استفاده می‌شود. 

پول کجا رفت؟

برخی از اعضای شورای چهارم شهر تهران معتقد هستند که بودجه شهرداری در دوره فعلی افزایش پیدا کرده و مدیران اعلام کنند با توجه به اینکه خودشان هم اذعان دارند یک کیلومتر مترو ساخته نشده، پس پول به کجا رفته است؟

مرتضی طلایی نائب رئیس شورای چهارم در این باره، گفت: در دوران قالیباف سالی ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر مترو ساخته می‌شد، تازه در بخشی از آن زمان هم محسن هاشمی مدیرعامل متروی تهران بود. 

این عضوسابق شورای شهر تهران به افزایش بودجه شهرداری اشاره کرد و گفت: بهتر است مدیران بگویند بودجه را در کجا هزینه می‌کنند. ما که ندیدیم پروژه بزرگی ساخته شود یا کاری صورت گیرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود شهر بدهی زیادی داشت به همین دلیل آنها نمی‌توانند کاری کنند، گفت: اینطور نیست، سال اولی که مدیریت جدید روی کار آمد، حدود ۳ هزار میلیارد تومان از بانک شهر وام گرفتند آن هم برای پرداخت حقوق و دستمزد. یکی از مدیران بیاید و بگوید که این پول کجا هزینه شده است. 

البته پیروزحناچی شهردار تهران هم به اظهارات محسن هاشمی رئیس شورای شهر واکنش نشان داده و تأکید کرده، حمل و نقل مهمترین موضوع شهر است اما بودجه ما برای توسعه کافی نیست. 

پول کافی برای مترو نداریم

پیروز حناچی در این باره اعلام کرده است: اولویت ما هم حمل و نقل عمومی است، اما چه کنیم که بودجه برای توسعه کافی نیست و توسعه مترو فقط به شهرداری تهران مربوط نیست، بلکه یک موضوع  حاکمیتی است و باید دولت و حاکمیت به توسعه آن اهتمام بورزند. 

هزینه ریزساخت ها به مرور بر گردن شهرداری افتاد

وی با تأکید بر این موضوع که توسعه یک خط مترو بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: زیرساخت‌ها و هزینه ساخت مترو بر عهده دولت است، اما به مرور بر گردن شهرداری افتاده است.

نمی توانیم به وعده  ساخت هر ماه یک ایستگاه مترو عمل کنیم 

شهردار تهران گفت: من امروز اعلام می‌کنم که با بودجه عادی شهرداری امکان توسعه خطوط جدید مترو نیست و نمی‌تون آن وعده‌ای که برای افتتاح هر ماه یک ایستگاه مترو داده بودیم را محقق کنیم. 

براساس این گزارش، با وجود اینکه محسن هاشمی اعلام کرده است در سه سال گذشته یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است، اما مدیران شهری می‌گویند ۲ هزار و ۹۰۰ متر حفاری تونل و لاینینگ داشته‌اند.کار در شهر متوقف شده و مدیران نبود پول را بهانه کرده و از انجام پروژه‌ها سر باز می‌زنند. البته قرار بود که مدیریت فعلی به سمت پروژه‌های کوچک‌مقیاس حرکت کند اما خبری هم از این پروژه‌ها نیست و البته آقای شهردار هم آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت نمی تواند به وعده خود مبنی بر اینکه هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود عمل کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    5 0
    شورای شهر و شهردار جدید تهران تنها کاری که تو این سه سال انجام دادن عوض کردن اسم خیابونا و گاهی هم ساعتای طرح ترافیک
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 0
    خداوندا ملت اشرافی دوست رو از خواب غفلت بیدار کن به قول امام خمینی رحمته الله مفسدین و اشرافی ها دهنشان همیشه بازه و سیری ناپذیر هستند دقیقا منظور امام همین اصلاحاتی ها بوده جالبه این مسئولین اصلاحاتی پشت کار و تلاش زیادی فقط برای غارت و چپاول بیت المال دارند اهای ملتی که به امید پیشرفت و ابادانی و معیشت به اصلاح طلبان رای دادید به والله این جماعت کار کن نیستند به والله اینها خیانت کار هستند نه خدمتگذار
  • علیرضا IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    حنا جون چرا پست شهرداری رو اشغال کردی ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس