سوم خرداد

با ارتقاء جدید سامانه پدافندی سوم خرداد، حتی در صورتی که دشمن اقدام به اخلال گسترده رادارهای شناسایی کند، با استفاده از سامانه اپتیکی و موشک مجهز به جستجوگر جدید، امکان رهگیری و انهدام اهداف وجود دارد

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق،   با گذشت یکسال از سرنگون کردن پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا توسط سامانه بومی پدافند هوایی سوم خرداد، هنوز هم این موضوع مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران نظامی دنیا قرار دارد چراکه هم از نظر روانی و و هم از نظر فنی، یک پیروزی بزرگ و استراتژیک برای کشورمان به دست آمد و مشخص شد سامانه های بومی تولید شده در صنایع دفاعی ایران، چقدر قابل اطمینان و دقیق هستند. در سالگرد این رخداد مهم، تصاویر جدیدی مربوط به آزمایش ها و مراحل ساخت این سامانه منتشر شد که حاوی نکات جالب و قابل توجه ای است که از جمله آن خروج سامانه های پدافندی بومی، از انحصار فعالیت روی زمین است.

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از طرح جدید سپاه برای تولید سامانه پدافند هوایی برد بلند/ آیا موشک‌های فاتح و ذوالفقار به جنگ آواکس‌ها و سوخت‌رسان‌ها می‌روند؟ +عکس

یکی از مهم ترین مسائل که در این تصاویر به آن اشاره شد امکان شلیک سامانه سوم خرداد از روی یک شناور در حال حرکت بود. این مسئله از چند جهت قابل بررسی و اهمیت است. یکی از اهداف این استقرار دریایی، می تواند تست این سیستم در شرایط ویژه دریا باشد تا در نهایت نسخه مخصوص از آن برای عملیات دریایی توسعه پیدا کند.

اگر نگاهی به سامانه های مشابه در این کلاس هم داشته باشیم، مشخص می شود که بسیاری از این سیستم های مدرن موجود در دنیا در ابتدا در گونه های زمین پرتاب معرفی و وارد خدمت شده و سپس گونه های دریایی آنها نیز توسعه پیدا کرده اند. برای نمونه موشک سطح به هوای بوک که به نوعی شبیه ترین مدل خارجی به سوم خرداد است نیز بعد از توسعه مدل زمینی در یگان های شناوری بر پایه پرتابگرهای عادی و عمودی (VLS) توسعه پیدا کرده و وارد خدمت شده است.

شلیک سامانه سوم خرداد از روی شناور

در عین حال نکته مهم دیگر در خصوص شلیک اخیر سوم خرداد این مسئله است که در زمانی که این سامانه موفق به شلیک از روی شناوری در حال حرکت شده، با توجه به تلاطم دریا و ضربات موج که به شناور که در نهایت به حامل موشک نیز منتقل می شود، می توان گفت که بحث های فنی و طراحی های مربوط به شلیک سامانه سوم خرداد به صورت در حال حرکت نیز حل شده و این سامانه در حال حاضر به صورت متحرک نیز نیز توان شلیک دارد. امکان شلیک در حال حرکت، اقدامی است باعث می شود کشف و نابود کردن یک سیستم پدافندی برای دشمن بسیار سخت تر شده و در نتیجه سطح بقاء پذیری این سامانه را در میدان های نبرد امروزی شدیدا افزایش پیدا می کند.

افزایش حلقه های پدافندی به صورت اضطراری

در نیروهای دریایی سپاه و ارتش، شناورهای زیادی وجود دارند که توان و فضای پذیرش سامانه سوم خرداد را روی عرشه خود دارند. این شناورها عمدتا به صورت غیر مسلح در دریا حضور دارند و برای حفاظت از خود به دیگر شناورهای رزمی محتاج هستند.

مجهز کردن این شناورها با سامانه پدافندی مثل سوم خرداد، با توجه به برد حدود ۱۰۰ کیلومتری فعلی موشک های نصب شده روی آن، حلقه های پدافندی متحرکی را در دریا ایجاد خواهد کرد که در نقش یک دیوار دفاعی متحرک در دریا عمل خواهند کرد و چتر دفاعی و پدافندی کشورمان را به صورت محسوس بزرگتر خواهند کرد.

سامانه سوم خرداد روی شناور لجستیکی سپاه

حالا کشورمان سامانه ای در اختیار دارد که قادر است از یک شناور در حال حرکت اقدام به شلیک موشک های ضد هوایی با برد حدود ۱۰۰ کیلومتر کرده و هر لحظه نیز ممکن است این شلیک از نقطه ای متفاوت انجام شود. این توانمندی می‌تواند نه فقط برای واحد ها و تاسیسات ساحلی و زمینی بلکه حتی برای یگان هایی مثل قایق های تندرو سپاه نیز نوعی از پوشش هوایی را ایجاد کند. لذا حضور سامانه سوم خرداد یک چتر دفاعی را هم برای یگان های شناوری و هم برای تاسیسات زمینی ایجاد کرده و یک مشکل بزرگ و جدید را برای نیروی هوایی و موشکی دشمن ایجاد خواهد کرد و در عین حال تا حدی از فشار روی سامانه های دیگر پدافندی مستقر در زمین خواهد کاست.

نمونه این طرح را به صورت آزمایشی توسط سامانه Tor-M۲KM روی یکی از ناوهای محافظ کلاس Admiral Grigorovich روسیه در سال ۲۰۱۶ انجام شد. سامانه تور ام ۲ کا ام به صورت ماژولار و در قالب یک بسته رزمی شامل واحد موشکی و رادارها روی پد فرود بالگرد ناو بسته شده و با موفقیت توانست با اهداف آزمایشی درگیر و آنها را نابود کند. شرکت سازنده اعلام کرد که این بسته رزمی را می توان روی انواع کشنده ها و شناورهای حتی کوچک نیز نصب کرده و به صورت آماده استفاده رزمی کرد.

شلیک موشک تور از روی عرشه پذیرش بالگرد در ناو روسی

موشکی جدید با هدایت متفاوت برای سوم خرداد

اما دیگر نکته بسیار مهم در خصوص سامانه پدافندی سوم خرداد، اضافه شدن یک موشک با سیستم هدایتی متفاوت به این سامانه است. بر اساس تصاویر منتشر شده جدید، به نظر می رسد موشکی که احتمالا از سری طائر ۲  است، با سیستمی بسیار شبیه به جستجوگر تصویر ساز حرارتی برای سامانه سوم خرداد توسعه پیدا کرده است. این نوع سیستم بر اساس یک سری از تصاویر که از پیش در رایانه موشک و سیستم تشخیص هدف سامانه ذخیره شده هدف را تشخیص داده و روی آن قفل می کند.

موشک جدید برای سامانه سوم خرداد - احتمالا مجهز به جستجوگر تصویر ساز فروسرخ

جستجوگر جدید الکترواپتیکی برای سامانه سوم خرداد

مدتی قبل شاهد انتشار تصاویری بودیم که بر اساس آن سامانه سوم خرداد به یک سیستم جستجوگر اپتیکی - احتمالا با توان تصویربرداری حرارتی- نیز مجهز شده بود. ترکیب این دو باعث می شود که در صورت بروز هر گونه مشکل برای سامانه راداری یا ایجاد جنگ الکترونیک از طرف دشمن یا نیاز به عملیات در حالت غیر فعال، این سامانه با تکیه بر سیستم جستجوگر اپتیکی به دنبال هدف گشته و پس از شلیک و در مرحله پایانی نیز موشک با استفاده از سر جنگی جستجو گر تصویر ساز به دنبال هدف می رود. دشمن تا لحظه شلیک موشک، بر خلاف مدل های راداری فعال، از قفل موشک آگاه نخواهد شد.

البته برخی جنگنده های پیشرفته امروزی سیستم های هشداردهنده اپتیکی با پوشش ۳۶۰ درجه در اختیار دارند که حرکت موشک به سمت انها را به خلبان هشدار می دهند اما باز هم فرار از دست موشکی با قابلیت تصویر ساز بسیار مشکل است. دلیل آن این است که برخلاف موشک های حرارتی که صرفا بر روی یک منبع حرارتی قفل کرده و با اقداماتی چون پرتاب تله های حرارتی توسط هدف منحرف می شدند، این بار موشک مورد نظر تصویر دقیقی از آنچه باید به دنبال آن باشد، دارد و این مسئله فرار برای هدف را بسیار مشکل تر خواهد کرد.

سامانه سوم خرداد از زمان رونمایی تا به امروز شاهد ارتقاء های مختلف، نصب موشک های جدید و سیستم های جدید هدفگیری بوده و اکنون نیز قابلیت شلیک در حال حرکت و از روی شناور نیز به آن اضافه شده است. این سامانه در کنار برخی تجهیزات بومی در خدمت پدافند ارتش کشورمان قرار دارد ستون فقرات موشک های پدافندی میان برد کشور را تا سالهای آینده تشکیل خواهند دارد. در عین حال با توجه به اطلاعات اعلام شده در زمان معرفی این سامانه، باید کم کم باید منتظر رونمایی از موشک ۲۰۰ کیلومتری برای سامانه سوم خرداد باشیم؛ مسئله ای که سوم خرداد را تبدیل به یک سامانه ترکیبی با قابلیت شلیک در برد نه فقط متوسط بلکه برد بلند را نیز خواهد کرد.

در بخش دریایی می توان انتظار دیدن سامانه سوم خرداد به صورت ماژولار روی شناورهای مختلف سپاه را - بدون حامل و کشنده و شبیه به حرکت روسها با تور ام ۲- در گام اول و سپس توسعه مدل پرتاب شونده عمودی از موشک های سری طائر را انتظار داشت. امری که می تواند یک انقلاب پدافندی واقعی در توان نیروی دریایی سپاه و البته کل نیروهای مسلح کشورمان باشد. این مسئله با توجه به دستیابی کشور به فناوری های مربوط به پرتابگر عمودی و به زودی عملیاتی شدن آن روی نسل جدید شناورهای نداجا احتمالا در مرحله بعد در ندسا نیز می تواند عملیاتی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    کشوری که اقتصاد را فدای امنیت کند هر دو را از دست می دهد.
    • دکتر نادر IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      98 13
      شما اصلاح طلب ها این جمله دوگانه امنیت و اقتصاد رو مثل طوطی 20 ساله تکرار می کنید یادمه زمان حمله امریکا به عراق و افغانستان هم می گفتید این دو کشور آلمان و ژاپن میشن لیبی هم فرانسه میشه اوکراین هم بعد خلع سلاح اتمی در سال 2000 چین میشه و مصر و سودان هم به دو کشور سودان شمالی و جنوبی تجزیه شد انگلیس میشه!!....مثل امثال شما این هست نمی گوید که ایران 150 سال بدون امنیت چه غلطی کرد در دنیا به جز از دست رفتن 40 درصد از خاک ایران و 15 استان ایران توسط انگلیس و روسیه
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      87 7
      کی اقتصاد فدای امنیت کرده؟ نیروهای نظامی که دارن کار خودشون انجام میدن اما اقتصاد یه سری سیاستمدار فاسد لنگ رسیدن به اهداف سیاسیشون کردن اگه اونها هم به وظایفشون عمل میکردن اقتصاد هم مثل بخش نظامی الان در حال پیشرفت بود
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      73 14
      رکن اول هر کشوری استقلال است که با قدرت نظامی به وجود می یاد
    • ابوحسام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      48 4
      از نظر شما میشه فهمید که نه اقتصاد متوجه هستید نه سیاست و نظامی! دوست عزیز اگر در یک بازاری!امنیت نباشه و دزدی زیاد باشه! چجوری یک کسبه میتونه در این بازار فعالیت کنه؟ وفتی در یک کشوری امنیت نباشه ؟چجوری سرمایه گذار داخلی و خارجی میخواهد سرمایه گداری کنه و کارخانه و یا خط تولید راه اندازی کنه؟ اصلا امنیت نباشه خودتت میتونی از خانه خارج بشی و نیازهای ضروری تو براورده کنی؟ بجای نق زدن کمی تفکر کن
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      57 5
      کشوری که امنیت نداشته باشه باید امنیت بخره باید پول بده امنیت بخرهمثل عربستان
    • احمد IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      48 4
      وای خدای بزرگ آدم باورش نمیشه این حجم از بی‌سوادی! دوست گرامی اساساً این امنیت هستش که اولین و مهمترین پارامتر در تولید علم، خلاقیت، ثروت و... هستش، بعد جنابعالی می‌فرمایید که کشوری که اقتصاد رو فدای امنیت بکنه؟!!! واقعاً آدم باورش نمیشه این حرف‌ها رو، الان به نظر جنابعالی میشه تو یمن یا افغانستان و... سرمایه گذاری واقعی و اصولی کرد؟ اصلاً تا امنیت نباشه مگه میشه اقتصاد داشت؟ توی خود علم اقتصاد مهمترین مولفه در پیشرفت های اقتصادی رو وجود امنیت کامل میدونه،
    • محمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      48 2
      عزیزم مدیریت اقتصاد کشور دست کسی هست که عالما و عامدا نمیخواد اقتصاد پیشرفت کنه و مدیریت امنیت کشور دست کسی هست که هیچ رقمه حاضر به از دست دادن امنیت کشور نیست این دوتا دو چیز و مقوله جدا از همه کمی تفکر با این تعریف، هیچ کدوم فدای هم دیگه نمیشه عزیز هر چند بدون امنیت اقتصادی وجود نخواد داشت و در واقع بر عکس مطلب شما وجود داره ولی حالتی که شما گفتی حتی قابل تصور هم نیست هر چند قوی شدن در اقتصاد تو الویت های نظام اسلامی هست اگر لیبرال ها اجازه بدن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      50 21
      کشوری که امنیت را فدای اقتصاد کند کشورش را از دست می دهد.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      42 3
      بی لیاقتی مسئولین اقتصادی کشور و دولت به وزارت دفاع و ارتش و سپاه نربوط نیست. خیلی دوست داشتی توان دفاعیمونم مثل اقتصاد و سیاست منفعلانه اصلاح طلبها بود. اون وقت همچی یک رنگ بود!
    • 2020 IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      42 3
      امنیت حاصل خون شهداست و قطع شدن سر و دست و پای امثال حاج قاسم و حججی عزیز. کشوری که رشد اقتصادش رو از دشمن قسم خورده گدایی کند و مردمی که رفاه و لذت رو در اولویت قرار بدهند، جز نکبت و ذلت و شکست اقتصادی نصیبی نخواهند داشت. شما دچار مسمومیت شدید رسانه ای شدید (البته اگر از زباله های بازیافتی آلبانی نشین یا افسادطلبان زنجیره ای نباشید). فاصله اجتماعی با حلقوم های فاسد لندن-لس آنجلس-ریاض رو حفظ کنید و گرنه ویروس کشنده جهالت امانتان نخواهد داد. در ضمن بنزین صادر شده به ونزوئلا شاهکار مهندسی سرهنگ ها بود نه حقوقدانان. پایه اقتصاد و صنعت قبله آمال شما هم از سرریز تحقیقات و محصولات نظامی است.
    • NZ ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      29 2
      جماعتی هم که اعتقاد به فدا کردن امنیت برای اقتصاد وارداتی داشته باشند همه چیز را به باد میدهند! بنابراین بهتر است بجای پاک کردن صورت مسئله چشمان را خوب باز کنیم که چه کسانی فراتر از وظیفه, خودشان را فدا کردند و چه گروهی در شهر فقط حرف زدند و لاف زدند و فساد را در شهر دامن زدند. امروز کسانیکه در خط مقدم آتش خودشان را قربانی کردند و خانواده هایی که دیگر چهره عزیز از رفته را نمی بینند هم غم و سنگینی جدایی یار را در دل دارند و هم توهین جماعت کور. البته اوج احترام هم یک مراسم در جهت دادن یک کیسه مقوایی قشنگ پر از کارت و قاب عکس در یک تالار به این خانواده هاست. اشکال کار جماعت کور اینست که هنوز تروریستی به شهر نرسیده که جلوی خانواده سر عزیزش را از تن جدا کند یا جلوی او به ناموسش تجاوز کند. بنابراین شما بهتر است مطالبه را از جریانی بکنید که مأموریت بالا بردن هرج و مرج و فشار روحی و روانی مردم را دارد تا کلیت به حراج برود.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      28 17
      سخن قلمبه ای گفتی اما بدون مغز !! و بقول شبهای برره افعال معکوس در وکردی . پدر بیامرز اگر امنیت نداشتیم که هیچی نداشتیم . قذافی وقتی موشکهاشو بار کشتی کرد و به غرب سپرد ، فقط حکومتشو از دست نداد بلکه کل لیبی با ملتشو به فنا داد . درسته مشکلات ما زیاده اما در سایه همین امنیت نظامی زندگی برقراره . یادمون نره که دنیا به جنگلی شبیه است که در آن باید قوی بود تا خورده نشد . کشتیهای ششگانه ایران رفتند ونزوئلا و برگشتند و آمریکا شکری نخورد اما همین آمریکا در سالل 1366 کشتی ایران اجر ما را در همین خلیج فارس گرفت و آتش زد و چون نسبت به الان در موضع ضعف بودیم کار خاصی جز حمله با قایق نکردیم اما امروز برخلاف نظر آن سفر کرده که مدعی بود موشک لازم نداریم قدرتمان را با موشک به ابر قدرت پوشالی دیکته کردیم و اینک اگر خیانت نفوذیها خاتمه یابد خواهید دید که امنیت اقتصادی از مسیر امنیت نظامی میگذرد . خدا کند این یکسال تمام شود و البته خدا کند در این یکسال کارتهای هدیه وارد جیب نمایندگان کنونی نشود . توکل به خدا
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      12 13
      ثروت ملی ضامن قدرت ملی هست
    • مظلوم IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      28 1
      درود و سپاس به دلاوران و شجاعان و مبتکران نیروها و صنایع دفاعی ایران سرافرازمان
    • امین IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      36 3
      اقتصاد فدای امنیت نشد. اقتصاد به دولت و امنیت به سپاه سپرده شد و نتیجه اش شد این
    • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      24 3
      یک جمله از مادر عروس!
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      20 1
      این برعکسش صادق هست. کشوری که امنیت رو فدای اقتصاد کند هر دو را از دست می دهد. امنیت نباشه اقتصادی هم شکل نمی گیره. کشورهای قدرتمند ابتدا قوه قهریه خودشون رو ارتقا دادند.
    • طهورا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      15 1
      بودجه نظامی و اقتصادی دو مبحث جداگانه س .کشوری که امنیت ندارد اقتصاد دارد ایا ؟؟ اینکه اقایان مدعی نمی خواهند کار کنند حق ندارن بی مسئولیتی هاشون گردن نیروهای مسلح بیندازند . و بودجه نظامی ایران از خیلی از کشورهای دیگه کمتره چون: 1.داخلی هستن و هزینه واردات و.... ندارن 2.بیشتر حقوق میشه (سپاه ،ارتش ،نیرو انتظامی) برای همه ی زیر گروه هاشون 3.می تونی سایت های دولتی رو بررسی کنی که پس از روی کار امدن دولت تدبیررررر و امیددددد بودجه نیروهای مسلح هرسال کمتر شده. اون هم در شرایطی که ما درحال مبارزه با داعش بودیم................
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      19 0
      امنیت حاصل تفکر جهادی و انقلابی اما اقتصاد حاصل پارتی رانت و تفکر لیبرالی و ذلیلانه هست
    • کارشناس IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      8 17
      افرین. مهمترین قدرت هر مملکتی اقتصاد و به پشتوانه ان ملت است .
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      16 0
      گوسفندی هم که علف و کاه و جو فراوان رو به دور از چوپان مطالبه کنه لقمه گرگ میشه.
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      24 0
      اقتصاد را در بستر امنیت بنا میکنند به بیانی دیگر بدون امنیت اقتصادی وجود ندارد.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      15 0
      سایت برترینها که ظاهرا یک سایت زرد داخلیه رسما شده پاتوق ضدانقلاب.در کامنتها هر توهینی به رهبر و نظام رو منتشر می کنند و مطالب و گزارشهای رادیو زمانه و بی بی سی رو به خورد مردم می دهند و حجاب و چادر رو تمسخر می کنند
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      19 2
      نمیفهمم چرا ضعف و بی تدبیری های ۱.رئیس بانک مرکزی ۲.وزیر اقتصاد و معاونینش ۳.وزیر صنعت و معدن و.. ۴.تعزیرات حکومتی ۵. سازمان حمایت از مصرف کننده رو که توان اداره کشور و جلوگیری از ضعف اقتصادی رو ندارن به پای نیروهای مسلح مینویسید بی لیاقتی تیمهای اقتصادی دولت گرانی تورم بیکاری و بی کیفیتی خودروهای داخلی رو پای سربازان کشور مینویسی شما اصلاح طلبها و طیف هم فکرتون در جامعه هم بی انصافید هم نادان خدارو شکر نیروهای مسلح دیت شما وادادگان سست بنیاد ترسو و ذلیل نیست. شما توان هیچ کاری جز له شدن مقابل غرب رو ندارید.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      19 2
      اگر تجهیزات نظامی در اختیار اسهال‌طلبا بود الان از ترس اینکه غربی‌‌ها ناراحت نشن تمام سیستم دفاعی و امنیتی را با مذاکره از دست داده بودیم الان باید منتظر حمله نظامی به کشور لحظه شماری میکردیم خدا شر این افساد‌طلبها را از سر مردم ایران کم کنه به امید اون رور انشالله.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      4 0
      دکتر نادر اصلاح طلب ها در اصل منفعت طلبهای قدرت و ثروت این جمله دوگانه امنیت و اقتصاد رو مثل طوطی حتی قبل انقلاب تا الان و تا آینده تکرار خواهند کرد
    • دیدگا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      12 1
      اقتصاد بدون امنیت معنی پیدا نمیکنه دانشمند!
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      14 2
      یعنی الان فعالیت نظامی نباشه اقتصاد حرکت می کنه ؟ میتونی ارتباطشو برای خودت توضیح بدی؟ یعنی اگر خونه درو دیوار نداشته باشه وضع مالی بهتر میشه؟
    • سعید IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      20 2
      امثال شما بی وطنان وقتی دشمن بالا سرتون باشه شلوار تون خیس میکنید برو دنبال بازیت
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      2 1
      برعکس حرف احمقانه شما صحیحه
    • حیدر صالح IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      11 3
      اقتصاد فدای امنیت نشده بلکه اقتصاد فدای اشتباه ملی و رای خطا در سال ۹۲ و ۹۶ شده و اگر این اندک امنیت را نمی داشتیم نا امنی از زیر پا و از بالای سر و از هر طرف بر سر مملکت تجزیه شده می ریخت
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      12 2
      فک کنم برعکس فرمودید کشوری که امنیت را فدای اقتصاد کند هردو را از دست میدهد
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      16 0
      نگران خودت وهمفکرانت باش که دربین ملت شناخته شده اید
    • کاش IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      0 0
      کاش رشد فناوری و ارتقاء فرایندهای تولید و ساخت تجهیزات فرایندی در صنعت نفت پس از 110 سال به پای صنایع دفاعی می رسید. وجود امثال زنگنه و نعمت زاده ها، پدر صنعت نفت و کلا صنایع را درآورد و هیچ هنری جز واردات لایسنس و تجهیزات و کاتالیست از کشورهای غربی بدون انتقال فناوری نداشتند! اخرشم محصولات تولدی که عمدتا محصولات پایه بود را به همان کشورهای غربی صادر کردند تا بجای آن محصولات واسطه یا محصولات اکسپرت با قیمت چندا برابر وارد کردند به عبارتی خام فروشی نفت، گاز و محصولات پایه پتروشیمی و ایجاد وابستگی از یک طرف و سد کردن راه توسعه صنعت نفت و صنایع دیگر ا زطرفی دیگر! حالا هم با تحریم نفت، زیر 500 هزار بشکه نفت با واسطه به فروش می رسانند در حالیکه معلوم نیست دلارش وارد کشور شود الا با تهاتر کالا! آیا این معضلات و خسارت محض مدیریتی نباید به پای میز محاکمه کشانده شوند؟! و مدعی العموم بابت اینهمه اهمال و فرصت سوزی و ایجاد وابستگی و عقب افتادگی صنایع کشور اینان را محاکمه نماید؟! پرونده کرسنت، استات اویل، قرار دادهای IPC و لغو قراردادهای منعقده توسط طرف غربی بدون مجازات و قراردادهای تعلیق شده خودرو سازی با فرانسه ، قاچاق خوردو و ...پیش کش! کاش روزی شاهد استقرار مدیریتی انقالبی و جهاد یو پاکدست در این مجموعه ها باشیم تا بشود امیدی به تحقق آرزوهای ملت داشت. با وجود مفتخواران هزار چهره و نجومی بگیر رانتخوار و شریک دزد و رفیق غافله در مدیریت ها، جز سقوط در پرتگاه کشور نباید امیدی داشت!
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      0 0
      آحه بدبخت اول بعد قدرت تکنولوزی فناوری های ساخت ساز تولید اختراعات کشور میاد بعلاوه و مسلما قدرت اقتصادی میاد یعنی به طول قد قدرت نظامی مبتنی بر توان داخل مکمل اقتصاد یک کشور است و کشور بزرگ ایران عزیز نه اینکه بدون قدرت نظامی اقتصاد پیش بره این بحث در دنیا قابل مشاهده است بدون داشتن توانایی های نظامی حتا کفتار های بی سرو پا هم میان حمله ور میشن رحم هم نمیکنند
    • هامان IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      1 0
      بادرود.ازکرامات شیخ مااین است،شیره راخورد وگفت شیرین است،خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی یاشیخ حسن وظریف بهت تقلب دادن؟!!!عزیزشیرینم ماهم میدونیم هیچکدوم رو نباید فدای اون یکی کرد اماشمابدون بودجه ی دفاعی کشورمون باتوجه به پهناوری سرزمینی وموقعیت حساس کشورمون یک یازدهم عربستان،یک دهم ژاپن،یک چهارم امارت ورژیم صهیونی،یکسوم عراق،یک هستم ترکیه ویک دوازدهم هنده وکشوری فقیرچون پاکستانم ازمابودجه ی دفاعیش بیشتره.پس چرت نگو.بودجه جاهای دیگه حیف ومیل میشه
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      پماد سوختگی دارم می خوای؟
  • سید US ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    41 15
    این است آن چه که سایه جنگ را از سر کشورمان دور کرد نه لبخندهای ژوکندوار ظریف الممالک و التماس های او و رئیسش آن هم برای تعلیق و نه لغو تحریم ها!!!!!
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      3 10
      سایه جنگ را از کشور دور کرد ولی نتوانست باعث بازدارندگی از ترور سردار دلها شود.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    14 23
    باید برق نصب کنید خخخخخخخخخ
    • سید DE ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      17 7
      افتابه بدم اب بریز نسوزی خخخخ
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      8 3
      خخخخخخخخخ و هناق بنفش
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    20 7
    وضعیت فعلی سوم خرداد خود بسیار ارزشمند که کشور و ملت ما را در برابر حملات هوایی دشمن بیمه کرده است. از سپاه عزیز برای ساخت و توسعه و بکارگیری این سامانه تشکر می کنم
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    13 40
    نتونست جلوی حملات به پارچین رو بگیره؟
    • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      18 4
      از کجا پیام میدی؟؟ از آلبانی؟؟
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      13 3
      مزدور مفلوک مشخصه که تودهنی های محکمی خوردی که چنین چرند می گویی
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      11 4
      اره آمریکا و اسرائیل مخازن بیرون پارچینو زدن!!!! جک نگو مومن یکم ب جا محمل بافی برو فکر کن هزار جا مهم رو ول کردن رفتن اونجا رو زدن
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      12 3
      این همه هدف ارزشمند در پارچین. طرف رفته یه دوتا منبع گاز رو هدف قرار داده؟ چه گاگولی بوده اون خخخ
    • منافق بدبخت DE ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      6 3
      ای بدبخت از خدات بود حمله باشه بدبخت حقیر اگه حمله بود اربابت همه جا پر میکرد حرام لقمه از این جرات ها ندارید
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      6 3
      ای کاش اسرائیلتون جرأت چنین کاری رو داشت تا یکبار واسه همیشه شرشو از خاورمیانه کم میکردیم.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      4 4
      هدفگیریتون هم چقدر دقیقه! زدید وسط مخزن گاز وسطی. پاشو بابا جون نزدیک اذانه، دست بجنبون که الآن نمازت قضا میشه ... خخخ
    • امیر IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      9 1
      آب و های آلبانی چطوره
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      1 2
      اب و هوای البانی عالیه اب و هوای عراق و غزه و لبنان و یمن و سوریه و ونزوئلا چه طوره؟ درسته که دارن از عراق بیرونتون میکنن؟
  • GB ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    9 31
    برو گمشو مشرق خر
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      0 3
      توهین نکن.!!! خدا می بیند چی مینویسی.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      سوختگی ناشی از پیشرفت سپاه.
  • مغزمتفکر IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    14 5
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
  • CA ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    10 22
    واقعا ابتکار خوبی هست حالا که سامانه موشکی میشه با کامیون جا به جا کرد جای قایق لجستیکی سپاه چرا از لنج ها ماهگیری و صیادی استفاده نکرد تو هر کدام یک سامانه گذاشت چون حداقل اینطوری کمتر تابلو میشن و مایه خنده عالم
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      7 2
      بخند که همین کامیون ها پدر اون ترامپ رو دراوردند
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      9 1
      جواب احمقی مثل تو رو دشمنی خواهد داد تا بالای سرت حاضر بشه انوقت هست که بفهمی امنیت یعنی چی
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      1 0
      اول اینکه موشک رو باید با چی جا به جاکرد !؟ دوم اینکه حمل موشک های تهاجمی یا پدافندی با هر وسیله غیرنظامی یا خارج از عرف نظامی علاوه بر اینکه خلاقیت هست باعث تحرک سریع و همچنین غافلگیری نیروی مقابل هم خواهد شد ، در کتاب ویرانی دروازه های شرقی خواندم که نویسنده که خودش زمانی در دستگاه استخبارات عراق مقامی داشته اعتراف کرده بود که عملیات های سپاه به خاطر خلاقیت و به کارگیری تمام وسایل در جابه جایی ادوات و نیروها بسیار سریع و غافلگیرانه بود . مثال دیگه اینکه ارتش آمریکا برای حفاظت از ناوها در برابر موشک خای قایق های تند رو سپاه به گونی های شن متوسل شد .
  • احمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    8 13
    باید تولید سنگین رو شروع کنیم برای صادرات. همه دوستان و متحدان باید بتونن هواپیماها و پهپادهای آمریکایی رو ساقط کنن.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      4 2
      بیوفته دست دولت سوریه ارتشش تو نبرد با تروریستها ... سبب غنیمت رفتنش میشه. در عراقم که دولتهای خائنش صاف تقدیم ارباب آمریکا میکنند برای پی بردن ب اطلاعات بیشتر ازش
  • ناشناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    18 17
    خوشم میاد که با هیجان زاید الوصف و با قلم یک فرد اکابر و با بکار بردن کلماتی مانند: به نظر می آید / آنچه که بر می آید و ... صرفا با مشاهده یک تصویر به تفسیر و تفصیل می پردازین. ما ملت ایران به داشته ها و ساخته های فرزندان این مرزو بوم ایمان داریم ولی نیاز تفاسیر شما نداریم. مبالغه نکنید. قصه پردازی نکنید. زیاده گوئی نکنید. آدم باشید. آی مشرق.... آدم باش
    • سید IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      5 8
      خوشت بیاد یا نیاد این بود که گران ترین پهپاد اربابتون رو زد با قیمت 220 میلیون دلار ، گران تر از هر جنگنده ای حالا برو به ترامپ دلداری بده میگند ریچموند و سیاتل و پورتلند سقوط کردن خخخخخخ
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    13 9
    خدا به داد هواپیماهای عبوری از خلیج همیشه فارس برسد
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    7 5
    برای نشان دادن کارآیی این تجهیزات اگه جرأت دارید چهارراه استانبول را بزنید تا حداقل دلار بیاد پایین
    • سید DE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      4 3
      امثال شما بد سوختین خوشم اومد خخخخ برو به شیخ بنفشت بگو دلار بیاد پاییین ما اینجا نظامی ایم نه دولت مرد برو دنبال بازیت و اب بریز نسوزی
    • احمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      4 2
      برای کنترل قیمت دلار باید سلطان اصلی دلار رو از مسند کشید پایین. کاش میشد کمتر از یه سال دیگه باشه.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      1 2
      10:10 زود برو زیر دامن مریم رجوی پناه بگیر گفتن برای آزمایش قراره کمپ تیرانا رو بزنن!! خخخخخخ
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 3
    اگر از اخبار دفاعی خوشت نمیاد خواهشا نخون برو اخبار اثرگذاری تحریم در فلان سایت اصلاح طلب یا پیج سعکی اینترنشنال رو بخون.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    5 1
    مشرق این الان چه دستاوردی هست سامانه سوم خرداد رو از روی زمین گذاشتید پشت یک قایق بعد ازش شلیک کردید !؟ اینجوری الان شد سامانه دریاپایه !؟ سامانه دریاپایه سامانه ای هست که رو ناوها و ناوشکن ها نصب می شود و در داخل بدنه تعبیه می شود و الان هم تمام سامانه های دریاپایه سیلو دارند و عمود پرتاب اند
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    6 14
    خود گویی و خودخندی عجب مشرق هنرمندی
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    6 3
    سامانه بوک سوم خرداد زمین پایه اصلا مناسب استفاده در دریا نیست ! اینکه یک سامانه پدافندی رو از روی زمین ورداری بزاری روی یک کشتی غیرنظامی دریاپایه نمیشه ! این سامانه فقط 3تا موشک دارد و توان بارگذاری خودکار هم ندارد ! و نوع استقرار موشک ها و جایگیری رادار باعث ایجاد نقطه کور بزرگی در این سامانه هست و مطمئنن در مقابله با موشکهای کروز ضدکشی مافوق صوت کارایی نخواهد داشت ! و حتی اگر موفق به زدن سه موشک کروز شود چهارمی به هداف برخورد میکند بهتره باتور که بارگذاری خودکار و توان شبکه شدن داره مقایسه نکنید! خود سامانه روسی بوک دریاپایه دارای سیلوهای 30تایی برای موشک هاش بود که موشک و رادار سامانه دریاپایه کاملا تفاوت با زمین پایه داشته و موشکش شبیه موشک اس300بوده و بطور مثال برد 140ک.م بوک در دریاپایه به 75ک.م کاهش یافته بود چون باید دقت برای نقابله با موشک ها کروز سینه خیر در سطح دریا افزایش می یافت .
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 2
    سامانه بوک سوم خرداد زمین پایه اصلا مناسب استفاده در دریا نیست ! اینکه یک سامانه پدافندی رو از روی زمین ورداری بزاری روی یک کشتی غیرنظامی دریاپایه نمیشه ! این سامانه فقط 3تا موشک دارد و توان بارگذاری خودکار هم ندارد ! و نوع استقرار موشک ها و جایگیری رادار باعث ایجاد نقطه کور بزرگی در این سامانه هست و مطمئنن در مقابله با موشکهای کروز ضدکشی مافوق صوت کارایی نخواهد داشت ! و حتی اگر موفق به زدن سه موشک کروز شود چهارمی به هداف برخورد میکند بهتره باتور که بارگذاری خودکار و توان شبکه شدن داره مقایسه نکنید! خود سامانه روسی بوک دریاپایه دارای سیلوهای 30تایی برای موشک هاش بود که موشک و رادار سامانه دریاپایه کاملا تفاوت با زمین پایه داشته و موشکش شبیه موشک اس300بوده و بطور مثال برد 140ک.م بوک در دریاپایه به 75ک.م کاهش یافته بود چون باید دقت برای نقابله با موشک ها کروز سینه خیر در سطح دریا افزایش می یافت .
  • پرویز DE ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    8 7
    باور کنید چینی ها هم با هیاهو ، شعار و گزافه گوئی بزرگ نشدند ، دست بردارید از تازه بدوران رسیدگی !!! بدون هیاهو به ابزارهای قدرت دست پیدا کنید و بعد از آماده شدن از آچمز شدن دشمنان لذت ببرید
  • سید DE ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    8 4
    زنده باد ایران مرگ بر منافقانی که کور اند دیدن ارکیو 4 زد باز ام میگن بزرگنمایی نکنید و فلان پاینده باد ایران
    • متین IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      0 0
      امثال شما که هیچی از قدرت نظامی نمیدونین میفهمی که حتی سام 2 هم میتونه گلوبال هاک رو بزنه چرن نه جنگال داره نه استلث
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 0
    این سامانه به نظر من باید مجهز به سیستم خفه کن جی پی اس باشه دوم مجهز به هشدار دهنده قفل لیزری باشه مجهز به اخلالگر فروسرخ و مجهز به هشدار دهنده قفل راداری و هشدار دهنده راداری و هشدار دهنده الکترواپتیک و هشدار دهنده قفل موشکی باشه
  • اصلاح طلب سابق IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 1
    فقط کافیه تاریخ 150 ساله اخیر ایران که امنیت از ایران گرفته شد رو بخونید ایران تقریبا نصف شد 15 استان قفقاز و استان ها و جزایر نیمه جنوبی خلیج فارس و عمان رو از دست دادیم...
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 1
    ۱.اولا اقتصاد و توان نظامی امنیتی مکمل هم و مستلزم یکدیگرن و یک قدرت برتر هر ۲ فاکتور را باید داشته باشد ۲. اما صرفا جهت اطلاع جنابعالی کشور با اقتصاد ضعیف اما توان نظامی سرپا میماند آنهم برای دهها و حتی قرنها نمنونه کره شمالی کوچک با ۷۰ سال مقامت دربرابر آمریکا و ژاپن و.. اما اقتصاد قوی بدون توان نظامی هیچ دوامی ندارد و نتنها مقابل ابر قدرتها بلکه حتی دربرابر همسایگان سرکشش نیز ضعیف و آسیب پذیر است. ۳.خاورمیانه اروپا نیست که ایران سوئیس شود ۴. تمام قدرتهای جهانی صاحب قویترین بیشترین تسلیحات و نیروهای رزمی هستند از فرانسه کره جنوبی چین تا هند و برزیل و کانادا و استرالیا و آمریکا و...
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      2 3
      کره شمالی با کمک های شوروی و حالا چینه که سرپا مونده مگرنه اگر کمک های شوروی و چین نبود تا حالا دووم نمی آورد ! درضمن اقتصاد بزرگ نتیجه اش امنیت بیشتر هست هرچه اقتصادت بزرگتر امنیت بیشتر مثل چین و امریکا که اقتصاد بزرگ دارن بخاطر اقتصادشون ضربه نخوره باهم کنار میان ولی شوروی بخاطر اقتصاد کوچیکش در مقابل امریکا شکست خورد .
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      3 3
      کره شمالی با کمک های شوروی و حالا چینه که سرپا مونده مگرنه اگر کمک های شوروی و چین نبود تا حالا دووم نمی آورد ! درضمن اقتصاد بزرگ نتیجه اش امنیت بیشتر هست هرچه اقتصادت بزرگتر امنیت بیشتر مثل چین و امریکا که اقتصاد بزرگ دارن بخاطر اقتصادشون ضربه نخوره باهم کنار میان ولی شوروی بخاطر اقتصاد کوچیکش در مقابل امریکا شکست خورد .
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 3
    شما با هر دستاورد دفاعی چه کوچک چه بزرگ به ضعفهای اقتصادی حمله میکنید شعور داری برو از مسئولان و والیان اقتصادی مطالبه کن
  • Evan IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    2 4
    تا عملیاتی نشده خوبه. عملیاتی ک شد گنده کاریاش غوغا میکنه
    • سلام منافق حرام لقمه IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      3 0
      منافق حرام لقمه این همونیه که پهپاد 220 میلیون دلاری تون که از همه جنگنده ها گران تر زده چشماهاتو وا کن منافق تو ارزشی برای ایران نداری این خیلی وقته عملیاتیه
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      از گلوبال هاوک ارباب بدبختت چه خبر؟_خوب ......داره میسوزه ها
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 1
    ما احتیاجی ب دشمن نداریم خودمون همینجا دشمن هم هسیم
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 1
    معنی نداره در آن واحد دو تا نیروی موازی تو محدوده آبهای سرزمینی ما کار کنند.هر کدوم رو بیشتر قبول دارید نگه و اون یکی رو حذف کنید اینطوری بهتره
  • یاران ۳۱۳ IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    2 1
    از قاهر ۳۱۳ خبری نشد؟
  • محمد شریف نژاد9016340021 IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 1
    پیشانی تعظیم و عبودیت بر آستان حضرت حق می نهیم که به ملت ما منت نهاد و مله های سرافرازی را یکی مس از دیگری ارزانی ملت عزیز ایران کرد
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 1
    اس سیصد هم 200 کیلومتر برد ندارد آخرش 80 کیلومتر برد نهایی دارد.
    • سید IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      2 3
      خخخخخ بیا برو اقا بیا برو پسر خوب اس 300 پی ام یو 2 دویست کیلومتر برد داره تو البانی اشتباه یاد گرفتی خخخ
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      اس سیصد بردش زیاده مگه نمیبینی چه جوری جلوی شخم خوردن دمشق رو گرفته. هفته ای 5-6 تا جنگنده اسرائیلی داره ساقط میکنه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    سلام بر شهیدان،سلام بر امام شهیدان و رهروان راه آن ها. درود خداوند بر کسانی که عمر خود را صرف تقویت بنیه دفاعی مملکت می کنند
  • سید حمید محبی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 2
    مشرق هر وقت دیدی یک سری دارند از تجهیزات داخلی میسوزند بدان تیرت به قلب این حرام لقمگان طرفدار امریکا و دلار ها و ریال های سعودی خورده پایند باد ابر قدرت جهان اسلام ایران مقتدر مرگ بر وطن فروش منافق
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 0
    ببخشید من اطلاعات فنی ندارم ولی میشه این سامانه را همانطور که روی کشتی میتوان نصب کرد روی هواپیما هم نصب کرد یعنی یک‌چیزی ترکیبی شبیه آواکس که رادار داره و جنگنده رهگیر اف ۱۴ اگر بشه سامانه ۱۳ خرداد علاوه بر زمین پایه. دریاپایه. هوا پایه هم‌میشه . به قولی اگر بشه چی میشه
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      ها؟ یا علی چی میگی حاجی؟
  • احد MD ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 1
    باتشکر از تمام عزیزانی که در همه ردهای نظامی برای امنیت کشور تلاش میکنند .هر کشوری امنیت و اقتصاد لازمه اصلی آن کشور هست .ولی کشور ما با داشتن دشمنانی که هر لحظه برای تجزیه ایران و بردن منابع ملی ما لحظه شماری میکنند اینگونه امنیتی با اقتدارلازم است .شایان به ذکر است همه افرادی دم از اقتصاد خراب میزنند چرا در ۳۵ سال گذشته چیزی نمیگفتندحکایت ما شده حکایت پدر خانواده بیکار باشه واز جامعه ترد ولی زن و بچه هاش توقع خرید همه چی دارن. همه مسئولین باید یک نفر مثل عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی باشند .باتشکر
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 1
    مشرق اسم پدافند تور رو نیار که یاد ماجرای هواپیمای اوکراینی میفتم
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    لطفا سپاه در ساخت هواپیما ورود کند
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    زنده باد سپاه. خاک بر سر دولتمردان بی درد
  • صفی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    از ارامش قبل از طوفان متنفرم
  • صفی IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    لازمه داشتن یک اقتصاد کامل داشتن امنیت کامل هست
  • محسن IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    چرا چند تا از آین سامانه ها رو برا سوریه نمیبرند تا جواب حملات گستاخانه اسرائیل به مقرهای امنیتی سوریه و محور مقاومت رو بدن
  • JP ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    2 0
    اول نظامی گری، دوم اقتصاد...نیروهای مسلح برای اثبات خودباوری باید خودروهای پلیس را تأمین کنند تا رفته رفته تبدیل به مطالبه ملت بشود...ایران خودرو و سایپا در آینده در کنترل شرکت های ناشناخته و مرموز در خواهند آمد..و شاید اوضاع خودرو و نارضایتی مردم از این هم بدتر شود!!
  • علی خدایی US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    باید در مسیر پیشرفت کشور عزیزمان سرعت ببخشیم که واقعا خیلی و خیلی سریع به انواع اقسام توانایی ها برسیم ما اصلا حتا کوچکترین لحظه ای هم درنگ نکنیم با قاطعیت و جدیت پیش بریم؟ ان شاالله
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    1 0
    باتوجه به اقدامات صهیونیست ها در پنهان شدن هواپیماهای جنگی در کنار هواپیماهای مسافربری باید مراقب بود تا از این روش امریکایی ها بهره نبرند و یک فاجعه انسانی تکرار شود.
  • رهام حسامی هوافضا IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 0
    مجموعه الکترواپتیکی، از دو بخش کلی تشکیل شده است، بخش اول که روی یک پایه چرخان، در بلندترین مکان مستقر هست مربوط به بخش کشف الکترواپتیک اهداف هستند، چون در بحث کشف باید تمام محیط پویش شود، در نتیجه باید دائم در حال چرخش و اسکن محیط باشد. بخش دوم، مربوط به رهگیری الکترواپتیک اهداف هست که همراه با آنتن رادار، روی پایه دوم مستقر شده و نیاز به چرخش دائمی ندارند. پس از کشف هدف، اطلاعات موقعیت آن در اختیار بخش رهگیر قرار گرفته و با توجه به اطلاعات دریافتی، پایه متحرک دوم به سمت هدف تغییر جهت داده تا عمل رهگیری انجام شود.موشک تمام مسیر را باید با دریافت فرامین رادیویی به اصلاح مسیر بپردازد.برد 50-75 کیلومتر و ارتفاع درگیری 25-30 کیلومتر ستفاده از باند VHF سه مزیت عمده دارد، مزیت اول اینکه در پرنده های رادارگریز تلاش بر کاهش سطح مقطع راداری در باندهای فرکانسی با طول موج پایین همانند باند ایکس هست، چون عموم سیستم‌های پدافندی در این باند کاری به رهگیری و کنترل آتش می‌پردازند. از این رو عموم پرنده‌های رادارگریز که سطح مقطع پایینی در باند ایکس دارند، دربرابر باندهای با طول موج بالا همانند VHF از مزیت کم بودن سطح مقطع راداری بی بهره هستند
  • Reza IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    خوبه که امنیت اقتصادی هم داشته باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس