كشور ترکیه كه روزي مركز امپراطوري عثماني بود حال امروز پس از گذشت ساليان دراز از فروپاشي اين امپراطوري در سوداي دستيابي به جايگاه عثماني ها در منطقه است و تلاش آنکارا برای ایفای نقش موثر در منطقه به خصوص پس از بيداري اسلامي و سرنگوني ديكتاتورهاي منطقه گواهی بر این مدعاست.

به گزارش گروه سياسي مشرق؛ تركيه در طول دو سه سال اخیر نيز نشان داده که سیاست‌های متفاوتی را در همکاری با کشورهای منطقه‌ای دنبال می‌کند. برخلاف گذشته که ترکیه تمام توجه خود را متوجه اروپا و آمریکا کرده بود و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی‌اش پیوستن به اتحادیه اروپا بود، در حال حاضر شاهد آن هستیم که این کشور تلاش‌های زیادی را در منطقه و برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای دنبال می‌کند.

در آستانه دور جديد مذاكرات ايران با گروه 5+1 باز هم شاهد تلاش ترکیه برای ایفای نقش میانجی در موضوع هسته ای ایران با غرب هستيم زيرا میزبانی مذاکرات هسته ای در این زمینه اعتباری جهانی برای آنکارا به دنبال خواهد داشت که کنار گذاشتن این نقش برای ترکیه عقلانی به نظر نمی رسد.

اما در اين ميان مواضع متناضي كه سوريه در تحولات منطقه خصوصا در قبال ايران و كشور سوريه اتخاذ كرده است لزوم هوشياري دستگاه دپيلماسي كشور را مي طلبد كه تركيه در كنار كسب اعتبار از ايران از يك طرف و اتخاذ سياست هاي متضاد با رويكرد سياست خارجي ايران در منطقه از سوي ديگر، چندان اضطراري براي تعيين  استانبول به عنوان محل مذاكرات چندان معقول به نظر نمي رسد.

سخنگوی کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعای هیلاری کلینتون درباره زمان و مکان مذاکرات ایران و گروه 1+5 را تکذیب کرده و گفته است هنوز زمان و مکان قطعی مذاکرات مشخص نشده است.

پیش از آنکه زمان و مکان نهایی مذاکرات آینده ایران و گروه 1+5 مشخص شود هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که به عربستان سفر کرده است در کنفرانسی خبری ادعا کرد که ایران و شش قدرت جهانی (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان) موافقت کردند که نشست آتی آنها روز 13 آوریل [25 فروردین] در استانبول ترکیه برگزار شود.

بعد از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا بدون اشاره به جزئیات توافقات حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 برای برگزاری نشست آینده، گفت که پیشرفت‌های زیادی در رایزنی‌ها برای برگزاری این نشست به دست آمده و ما تاریخ و مکان ازسرگیری این گفت وگوها را زمانی اعلام می‌کنیم که توافق کامل در این زمینه به دست آید.

کنفرانس رشوه‌دهندگان به اسرائیل

اما در اين ميان روز گذشته مواضع دوگانه تركيه واكنش نمايندگان مجلس را برانگيخت و انتقادات شديدي را نسبت به اين كشور بيان داشتند. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در مجلس با اشاره به کنفرانس اخیر در استانبول پیرامون بحران سوریه اظهار داشت: این کنفرانس که بر آن نام دوستان سوریه نهاده‌اند، کنفرانس دوستان سوریه نیست و در واقع نام آن، رشوه دهندگان به اسرائیل برای تنفس جدید است.

علی لاریجانی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت انگلیس 500 هزار پوند برای ایجاد اغتشاش در سوریه اختصاص می‌دهد، ایالات متحده با پررویی از کمک به تخریب داخلی سوریه سخن می‌‌گوید و برخی کشورهای منطقه که بعضاً با داشتن نظام دیکتاتوری اخیراً متوجه نحوه دموکراسی در سوریه شده‌اند و با کمک نظامی قصد به‌‌هم‌‌ریزی منطقه و ایجاد ضعف در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را دارند، بهتر می‌توان به نام واقعی این کنفرانس رسید. لاریجانی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس استانبول گفت: اگر شما نگران دموکراسی در منطقه هستید، چرا نسبت به دیکتاتوری وحشیانه در بحرین و اوضاع دیکتاتوری‌ها در برخی کشورهای دیگر سکوت می‌کنید؟

وزارت خارجه دقت بیشتری در رابطه با ترکیه داشته باشد

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی ظهر ديروز طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به وضعیت سیاست خارجی کشورمان اظهار داشت: در چند روز اخیر ایران میزبان آقای اردوغان بود و بلافاصله پس از این سفر ما دیدیم که ایشان اجلاسی گذاشتند.

وی افزود: البته ما نیز طرفدار اصلاحات جدی در سوریه هستیم اما این گونه موضع‌گیری‌های ترکیه نشان می‌دهد که سیاست خارجی ما باید دقت بیشتری در رابطه با این کشور داشته باشد. این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین این کشور 20 درصد واردات نفت ایران را نیز کاهش داد و اوباما از این کشور تشکر کرد، همچنین دوباره بر سپر موشکی تاکید کردند لذا معتقدم که وزارت خارجه حتما باید در خصوص ترکیه یک اقدام جدی داشته باشد. کواکبیان همچنین گفت:‌ موضوع سوریه یک موضوع فرعی است و موضوعات دیگری وجود دارد که برای منافع ملی ما مهم است که این مسئله باید مورد عنایت قرار گیرد.

تركيه قابل اعتماد نيست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نيز به مواضع دوگانه تركيه روز دوشنبه واكنش نشان داد و پیشنهاد کرد که دور آتی مذاکرات ایران با گروه 1+5 به جای استانبول در یکی از شهرهای بغداد ، دمشق یا بیروت برگزار شود.

محسن رضایی، گفت كه با توجه به بد قولی های دوستان ما در ترکیه در پایبندی به برخی توافقات ، بهتر است مذاکرات ایران و گروه 1+5 در یکی دیگر از کشورهای دوست برگزار شود ، از این رو بغداد، دمشق و بیروت مکان های مناسب تری برای انجام مذاکرات نسبت به استانبول هستند.

وی تصریح کرد: نباید علامت غلطی به گروه 1+5 داده شود و آنها نباید احساس کنند که ایران در موضع ضعف قرار داردبه همین دلیل بهتر است در مورد محل مذاکرات تامل بیشتری صورت گیرد و اینگونه تداعی نشود که استانبول تنها گزینه ماست .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: نجات غرب در آینده در دست ایران است و ما می توانیم از نیاز غرب به خودمان استفاده کنیم و با یک دیپلماسی فعال و قوی اکثر موانع را از سر راه خود برداریم.

 رضایی در بخش دیگری از سخنانش گفت : موضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی همواره بر ایستادگی همراه با منطق و تدبیر مبتنی بوده است از این رو تحریم و اعمال فشار را باید با دیپلماسی قوی در خارج و مقاومت در داخل خنثی کرد . تنها در این صورت است که غرب از تحریم، نتیجه ای نخواهد گرفت . مقامات غربی به این امر واقفند که رهبران و مدیران ایران بدنبال جنگ نیستند ولی تسلیم هم نمی شوند لذا چاره ای جز مذاکره با ایران ندارند.

 وی ادامه داد: ما نه خواهان جنگ هستیم و نه اینکه تسلیم می شویم . معتقدیم منطق قوی پیروز خواهد شد و منطق ضعیف شکست می خورد. ما می گوییم غنی سازی آری ولی بمب اتم نه.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات پیش رو باید به اندازه کافی پیشنهادهای ابتکاری برای خنثی کردن بهانه جویی های آنها داشته باشد و با پیشنهادهای سازنده و از موضع منافع ملی می توان از وحدت بین قدرت های بین المللی علیه ایران جلوگیری کرد.

محور مذاکرات

این گونه گمانه زنی ها در حالی صورت می گیرد که تحلیلگران عقیده دارند رویکرد 1+5 و دستور کار مذاکرات آتی بسیار مهم تر از مسئله زمان و مکان است.

یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز ادعاهای خود را درباره جنبه نظامی برنامه هسته ای ایران تکرار کرده و اوباما و مشاورانش بعد از یک چرخش از مواضع تهدیدگونه شان، حالا در نشست سئول از یک فرصت دیپلماتیک سخن گفته اند.

از سوی دیگر به نظر می رسد یکی از محورهای نشست آتی ایران و 1+5 طرح موسوم به گام به گام باشد که روسیه آن را پیشنهاد داده است. براساس این طرح آژانس برخی سوال ها و ابهام ها را طرح می کند و در قبال هر پاسخی که ایران می دهد یکی از تحریم ها لغو می شود. با بازنگری هایی که از سوی مقامات ایرانی بر روی این طرح انجام داده اند احتمال می رود یکی از محورهای مذاکرات قرار بگیرد.

در کنار این تحولات علي اصغر سلطانيه نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز  در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز تاكيد كرده كه تهران هرگز غني‌سازي اورانيوم را تعليق نخواهد كرد.
سلطانيه با تكذيب سخنان آمانو به فاكس نيوز گفت كه ايران "به دنبال سلاح هسته‌يي نبوده است" و برنامه هسته‌اي ايران منحصرا داراي "اهداف صلح‌آميز" است.

این شبکه خبری با ذكر اينكه ابعاد تسليحاتي در برنامه هسته‌اي ايران احتمالا از نكات كليدي در مذاكرات آینده خواهد بود، افزود كه آمانو پرسش‌هايي را درباره تاسيسات نظامي پارچين و انجام آزمايشاتي در آنجا مطرح كرده است.

سلطانيه  در این گفت وگو اظهار كرده كه ايران آماده بود به آژانس اجازه بازديد از اين سايت را بدهد تا زماني كه اين مساله "سياسي" شد.

وي افزود: ما نمي‌توانيم اجازه دهيم كه هر دفعه هر كشوري كه مي‌خواهد در بزند و به تاسيسات نظامي ما وارد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    0 0
    ۲ ساله که داد میزنم ترکیه اسب تراواست. اما کو گوش شنوا!!!
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    0 0
    خیلی پیشنهاد خوبیه حداقل واسه حال گیری از ترکیه
  • حسین ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    افرین ساست ایران در قبال ترکیه یک بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس