محمد جواد آذری جهرمی نمایه

وزیر ارتباطات بیش از آنکه به طرح‌هایی برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی نماید به یک کمپین انتخاباتی برای همراه کردن برخی رسانه‌های مطرح صنعت صوت و تصویر کشور شباهت دارد.

به گزارش مشرق، وزیر ارتباطات بالاخره بعد از چند روز فضاسازی در شبکه‌های مجازی خودش، پنج‌شنبه از هدیه‌ ویژه‌اش برای مردم رونمایی کرد: یک ماه اشتراک رایگان یک تلویزیون اینترنتی به مشترکان اینترنت ثابت سراسر کشور با شعار «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی». آذری‌جهرمی اجرای این طرح را به منظور ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه‌ ملی اطلاعات دانست و گفت هدف طرح، رسیدن به پنج میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال‌۱۳۹۹ است. در این طرح ۱۵‌تلویزیون اینترنتی و سرویس‌VOD برای اشتراک از سوی وزارت ارتباطات معرفی شده‌اند.

پیش‌بینی مشرق در سال  ۱۳۹۶ (سه ماه پس از انتخابات ) ازطراحی دولت دوازدهم (دولت تلویزیون اینترنتی) را بخوانید:

چالش دولت روحانی با رسانه ملی وارد فاز تازه‌ای می‌شود

فارغ از اینکه طبق ادبیات رایج در حوزه ارتباطات به رسانه‌ای که به صورت غیرخطی فعالیت می‌کند یا فیلم و سریال استریم می‌کند تلویزیون اینترنتی گفته نمی‌شود و ساماندهی رسانه‌های صوتی و تصویری حداقل دو سال است که توسط سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) انجام می‌شود، سؤال اینجاست که این ۱۵‌سرویس‌دهنده چگونه و بر چه مبنایی انتخاب شده‌اند؟ آیا در انتخاب این رسانه‌ها ارتباطات شخصی میان وزیر و مدیران آن‌ها حکمفرما نبوده است؟

براساس دستور صریح رهبر انقلاب، متولی صدور مجوز و وضع مقررات در حوزه این سرویس‌دهنده‌ها سازمان صداوسیماست و جالب اینجاست که تعدادی از این ۱۵‌سرویس‌دهنده معرفی‌شده توسط وزیر جوان، موفق به کسب مجوز از سازمان صداوسیما و ساترا نشده‌اند. یعنی یک نهاد حاکمیتی که متولی صدور مجوز به این رسانه‌هاست به‌دلیل عدم تأمین الزامات ضروری برای مجوز به آن‌ها مجوز نداده است، اما نهاد حاکمیتی دیگری این رسانه‌های بدون‌مجوز را به مردم معرفی کرده است!

از سوی دیگر، انتخاب صرفاً ۱۵‌رسانه و آن هم رسانه‌هایی بزرگ و پرمخاطب از میان تعداد زیاد رسانه‌های فعال در میدان فضای مجازی کشور، خطر دامن زدن به انحصارگرایی در ارائه خدمات در فضای مجازی را به‌شدت افزایش می‌دهد. نگاهی به تجربه‌های جهانی مرتبط، موید این نکته است که حاکمیت‌ها و نهادهای تنظیم‌گری چون آفکام، بخشی مهم از تلاش خود را صرف مبارزه با انحصارگرایی در فضای مجازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

براندازی نرم تلویزیون با تاسیس ۴۰ پلت فرم نمایش!

معرفی تعداد محدودی رسانه از سوی مرجعی چون وزارت ارتباطات و اعطای بسته رایگان یک‌ماهه به مشترکان اینترنت کشور، در واقع یک تسهیلات رانتی به نفع این ۱۵‌رسانه اما به ضرر بیش از ۹۰‌رسانه مجوزدار دیگر است که اکثریت آن‌ها کسب و کارهای کوچکی‌اند که به سختی در حال تلاش برای بقا در بازار صوت و تصویر هستند. وزیری که مدام از حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی صحبت می‌کند، بر چه اساس در طرح جایزه ویژه خود با غفلت از مسأله مهم انحصار، بخش زیادی از رسانه‌های صوت و تصویر و VODهای نوپا و مجوزدار کوچک را با خطر روبه‌رو می‌کند؟

شایعات زیادی در خصوص ارتباطات پشت‌پرده وزیر جوان و رسانه‌های اینترنتی به گوش می‌رسد؛ از انتخاب این رسانه‌ها براساس برخی ارتباطات رانتی تا اعطای تجهیزات سخت‌افزاری گران‌قیمت به چند رسانه اینترنتی در یک ماه گذشته. نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که براساس آن‌ها می‌توان به وجود برخی ناصحیحپس از عدم استقبال مردم از این طرح پی برد؛‌ برای نمونه پس از استقبال حداقلی مردم، به‌طور همزمان چندین سلبریتی در اینستاگرام اقدام به تبلیغ این طرح و تشکر از آذری‌جهرمی با شمایلی یکسان کردند!

بیشتر بخوانید:

شورای فضای مجازی در فضایی دیگر

اقدامات اخیر وزیر ارتباطات بیش از آنکه به طرح‌هایی برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی نماید به یک کمپین انتخاباتی برای همراه کردن برخی رسانه‌های مطرح صنعت صوت و تصویر کشور شباهت دارد. شاید مراد «آینده روشنی» که مدام از آن سخن گفته می‌شود، آینده سیاسی یک تیم تازه وارد در فضای حکمرانی کشور، از طریق ایجاد ارتباطات فراقانونی با برخی از رسانه‌های فضای مجازی باشد. به هر حال سرمایه‌گذاری بر

پنج میلیون مخاطب فعال تلویزیون‌های اینترنتی و مخاطب چند ده میلیونی فضای مجازی یک سرمایه‌گذاری با بازده بالا محسوب می‌شود، خواه این سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت قابلیت نقدشوندگی داشته باشد یا بلند مدت.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدي IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    19 4
    نوچه است بنده خدا ...همين صدا و سيما با گشاده دستي ازش تبليغ مي كرد...وزير جوان!
    • مانی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      0 0
      وزیرک جوان !!! یاد حسنک وزیر افتدم !!!
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    13 2
    این که یه محاسبه کوچیک بلد نیست، چه به این .......
  • ی-ح IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 1
    یه قدری براش زود است هنوزخام ونیم پخته است اخی صبور باش شاید درآینده تیری به تخته بخورد وشما هم بتوانی ....
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    11 1
    گول ظواهر رو نباید خورد تو این دولت از هر قشر بدشو اووردن اون از باتجربه هاشون اینم از جوونشون جناب جهرمی سودای ریاست جمهوری رو به گور خواهی برد این شواف بازی قدیمی شده
  • DE ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    9 2
    کمپین(انگلیسی) = کارزار، پویش
  • حسن IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 1
    رو نمایی از ابزار انتخاباتی دولت حسن روحانی و اصلاح طلب ها برای یال ۱۴۰۰
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 3
    رهبر انقلاب فرمودند ، وقتی میگن دولت جوان ، حتما نباید جوان ۳۲ ساله باشه ، میانسالی هم هست که اندازه یک جوان کار کند پس آقا جواد ، برو جلو بوق بزن #جدولضرب #
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 1
    یعنی خدا وکیلی تو این مملکت مگر قحط الرجاله این بخواد بشه رئیس جمهور؟؟؟پناه برخدا ببین بکجا رسیدیم.متاسفانه وقتی ما انتخاب درستی نداشته باشیم زمینه توهم زدن اینگونه افراد فراهم میشه.اصلا در حد واندازه وزارت هم نیست .اول باید بره عدد وارقام وحساب یاد بگیره وزیر شواف.
  • احسان IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 1
    اصلاحات سال دیگه فقط دو تا گزینه دارد . 1 ظریف در صورت انتخاب جو بایدن 2 سید حسن خمینی که بعد رد صلصلاحیت خبرگان الان دنبال ریاست جمهوری و بعد رهبری است. رییس جمهوری بعدی نباید اخوند باشد.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 0
    باید از وزارت ارتباطات تحقیق و تفحص صورت بگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس