کد خبر 1085517
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
جان بولتون نمایه

کتاب «جان بولتون» مشاور سابق «دونالد ترامپ»، که قرار است سه شنبه هفته جاری منتشر شود، بحران تازه‌ای را در آمریکا ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، کتاب بولتون مشاور امنیت ملی اخراج شده ترامپ، تحت عنوان «اتاقی که آنجا اتفاق افتاد»، قرار است سه شنبه هفته جاری در آمریکا منتشر شود. اما این کتاب هنوز منتشر نشده، بمب خبری گسترده‌ای را در فضای سیاسی و رسانه‌ای آمریکا منفجر کرده و در میان بحران‌های ریز و درشتی که رئیس‌جمهور آمریکا این روزها با آنها دست به‌گریبان است، به بحران تازه‌ای تبدیل شده است. واشنگتن‌پست بر اساس بخش‌هایی از کتاب بولتون نوشت: «ترامپ در دیداری که سال گذشته با «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین داشته، از وی خواسته بود به او برای پیروزی در انتخابات کمک کند.  ترامپ به جین پینگ گفته اقدام چین در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزهای آمریکایی می‌تواند روی نتیجه انتخابات اثرگذار باشد. طبق ادعای بولتون، ترامپ این اظهارات را در دیدار دوجانبه‌ای که ژوئن سال ۲۰۱۹ (خرداد ۱۳۹۸)در حاشیه نشست گروه ۲۰ با رئیس‌جمهور چین داشته مطرح کرده است».

بیشتر بخوانید:

دعوای احمق‌ها در اتاق حوادث

این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که اتفاقی مشابه به استیضاح ترامپ توسط کنگره منجر شده بود. ترامپ در یک گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین، از او خواسته بود به پرونده ‌سازی‌ علیه رقیب انتخاباتی‌اش (جو بایدن)، کمک کند.  این کتاب همچنین حاوی مطالب و ادعاهایی درباه ایران هم هست. خلاصه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز از کتاب بولتون منتشر کرد، نشان می‌دهد او بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران، از ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.خرداد سال ۱۳۹۸ اعلام شد که ایران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرده است. بولتون که همواره مفتخرانه می‌گوید حامی سیاستی موسوم به «پاسخ غیرمتناسب» است، ترامپ را برای آغاز مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه ایران تحت فشار قرارداد. بولتون در کتابش از صرفنظر ترامپ از حمله به مواضعی در ایران، به عنوان «غیرمنطقی‌ترین کاری که ممکن بود از سوی هر رئیس‌جمهوری انجام شود» نام برده است. کتاب حاوی اطلاعات دیگری نیز علیه ترامپ هست.

بولتون در کتاب خود نوشت: «... مثلاً به نظر می‌رسید که آقای ترامپ نمی‌داند که بریتانیا یک قدرت هسته‌ای است و یک بار هم پرسید که آیا فنلاند بخشی از روسیه است. حتی مشاوران ارشد آقای ترامپ که همواره خود را وفادارترین افراد به او نشان می‌دادند، پشت سرش او را مسخره می‌کردند».بولتون درخصوص تمسخر ترامپ از سوی مشاوران ارشد و سایر اعضای کابینه‌اش گفته است: «در سال ۲۰۱۸ در جریان دیدار ترامپ با رئیس‌کره شمالی، «مایک پامپئو» وزیر خارجه، یادداشتی را به دست من داد که روی آن نوشته بود: او کاملاً مزخرف می‌گوید».

چند روز پیش رسانه‌ها گزارش داده بودند که کاخ سفید در صدد است با تنظیم شکوائیه‌ای از انتشار کتاب افشاگرانه جان بولتون جلوگیری کند. کاخ سفید سال گذشته هم برای منصرف کردن بولتون از انتشار این کتاب، رسماً به او هشدار داده است. دیروز خبر رسید که کاخ سفید این شکوائیه را تنظیم و به دادگاه فدرال ارسال کرده است. وزارت دادگستری آمریکا در توجیه شکایت خود علیه مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، اعلام کرد که کتاب بولتون، اطلاعات سری درباره امنیت ملی آمریکا را افشا می‌کند. مطالب این کتاب به قدری جنجالی است که بر اساس گزارش رسانه‌ها، «نانسی پلوسی»، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، از احتمال دعوت از بولتون برای ادای شهادت علیه ترامپ در کنگره خبر داده است.  پلوسی گفت: «مجلس نمایندگان آمریکا به نظارت بر رفتار ترامپ ادامه می‌دهد و با سران حزب دموکرات درباره احتمال دعوت از بولتون برای ادای شهادت مشورت خواهد کرد».

تهدید چین

ترامپ تنها یک روز پس از انتشار بخش‌هایی از کتاب بولتون، چین را به قطع کامل روابط تهدید کرد. ترامپ در توئیتی نوشت:«گزینه سیاست قطع ارتباط کامل با چین نزد واشنگتن محفوظ است». ترامپ همچنین روز پنچ شنبه طرح تحریم برخی مقام‌های چینی را به بهانه نقض حقوق بشر امضا کرد.در بیانیه کاخ سفید درباره این قانون آمده است که آمریکا ضمن محکوم کردن آنچه که نقض حقوق بشر در منطقه مسلمان نشین «سین‌کیانگ» خوانده شده، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های خارجی که در آن دخیل هستند، اعمال می‌کند.ترامپ با صدور بیانیه‌ای بعد از امضای این قانون، گفت این قانون، ناقضان حقوق بشر و تجاوزگرانی را که به صورت سیستماتیک برخی اقدامات غیرانسانی را علیه اقلیت‌های مذهبی و نژادی در منطقه سین‌کیانگ و دیگر مناطق چین انجام می‌دهد، پاسخگو می‌کند.

احمق ملال آور!

انتشار بخش‌هایی از کتاب بولتون، ترامپ را به شدت عصبانی کرده است. ترامپ روز پنجشنبه در واکنش به این مسئله در توئیتی نوشت: «کتاب بسیار خسته‌کننده جان بولتون پر از دروغ و داستان‌های ساختگی است.همه چیز درباره من خوب گفته شده بود تا اینکه من او را از کار اخراج کردم. او یک احمق ملال آور است. او فردی است که فقط خواهان جنگ است ».ترامپ در توئیت دیگری نوشت: «رئیس‌جمهور بوش هم او را اخراج کرد. بولتون یک فرد بی‌کفایت است». برخی از مقامات دولت ترامپ نیز به این کتاب واکنش نشان دادند. به گزارش روسیا الیوم، «استیفن منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که در جریان بخش‌هایی از کتاب مشاور سابق ترامپ قرار گرفته و به این نتیجه رسیده که کتاب بولتون «پر از دروغ و غلو» درباره شخص ترامپ است.بولتون در بخشی از کتابش نوشته که منوشین از دولت ترامپ به دلیل استفاده دائمی از ابزار تحریم علیه کشورهایی که خشم واشنگتن را بر می‌انگیزند، انتقاد کرده است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، نیز در واکنش به کتاب خاطرات بولتون در توئیتی نوشت:‌ « بولتون دارد دروغ‌پراکنی می‌کند؛‌ اظهاراتش دروغ‌ و کذب محض است، هم غم‌انگیز و هم خطرناک است که آخرین کار علنی بولتون، (ایفای) نقش خائنی است که اعتماد مقدسِ مردم آمریکا را پایمال کرده و این‌چنین به این کشور لطمه زده است».

ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی

همزمان با جنجال سیاسی بر سر کتاب خاطرات بولتون، اعتراضات علیه نژادپرستی نیز در سراسر آمریکا، علیرغم سرکوب گسترده از سوی نیروهای پلیس، همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، دولت آمریکا به رسانه‌های این کشور فشار وارد کرده است که انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به اعتراضات و آشوب‌ها را کنترل شده منتشر کنند.دیروز نیز آمریکایی‌های آفریقایی تبار به مناسبت سالگرد «روز آزادی» در سراسر آمریکا تظاهرات کردند. بر اساس گزارش الجزیره‌، در واشنگتن و چند شهر آمریکا، ده‌ها مراسم و تظاهرات به مناسبت روز آزادی برگزار شد. این روز به مناسبت رسیدن یکی از فرماندهان ارتش اتحاد به شهر «گلوستون» ایالت تگزاس، که مقدمه پایان جنگ داخلی در آمریکا بود، روز آزادی یا روز استقلال سیاه پوستان نامگذاری شده است. این روز، نزد آمریکایی‌های آفریقایی تبار جایگاه ویژه‌ای دارد. پیش از این، نیوزیوک تایمز گزارش داده بود که قرار است «روز ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) کارگران در سراسر آمریکا به نشانه اعتراض به کشتار سیاهان، دست از کار بکشند و اعتصاب کنند.» اما ظاهرا بعضی شرکت‌ها از ترس این اعتصاب، پیش دستی کرده و دیروز را تعطیل اعلام کرده بودند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها از آمریکا، ترامپ با آشوبگر خواندن معترضانی که به سمت اوکلاهما در حرکت هستند، تهدید کرد که به شدت با آنها برخورد خواهد کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • رضا IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    22 3
    بولتون اگرچه انسان جنگ طلب و به درد نخوريه اما مثل پمبئو الوات و بى سر و پا نيست ، حرامزاده مثل سگ دروغ ميگه !
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      21 2
      اینها همشون مثل همن، این هم احتمالا برای رای نیاوردن ترامپ به فکر چاپ کردن این کتاب قصه افتاده.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      9 6
      خواهشا این قدر این لفظ زشت را نگید بابا اینا آدم های کثیف و بدی هستن اما این جور حرف زدن هم مثل کار های اونا صحیح نیست آیا سراغ دارید پیامبر اسلام(ص) یا ائمه معصومین(ع) از این حرفا به دشمنان اسلام بگویند؟
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    6 5
    (نمیتوانم نفس بکشم) ترامپ فردی بی‌کفایتی است، و لیاقت رئیس جمهور بودن رو ندارد. ترامپ از روزی که سرکار آمده، بیشتر حرف‌هایش، دروغ و خودخواهانه هست.
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      7 6
      مثل دولت روحانی که فقط درو میگه
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    22 3
    سگ های وحشی بجان هم افتاده اند
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    تروریست های بی فکر در آمریکا در جنگ وجدالن
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    بولتون نامردترین انسان سیاستمداروجنگ طلبی بیش نیست چندبار ترامپ راعلیه جنگ نظامی باایران تحریک کرد گفت هواپیماهای جنگنده غول پیکر بید۵۲امریکا باید تمام نقاط کشور ایران رابمباران کنند رئیس جمهور امریکا ترامپ چون بولتون جنگ طلب بود اخراجش کرد
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    جان بولتون يه كفتار پير تشنه قدرته
  • محسن IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    ترامپ یک شخص با افکار شخصی خودشه. گلوبالیست ها ک در مقابل ترامپ هستن یک ایدئولوژی بسیار قوی هستن . بین بد و بدتر ترامپ و امثال ترامپ بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس