لاوروف تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را محکوم کرد

وزارت خارجه روسیه کارزار فشار آمریکا بر ایران را با «انگیزه سیاسی» خوانده و از جهانیان خواست تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را محکوم کنند.

به گزارش مشرق،  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» لاوروف طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت، گفت ایالات متحده به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی خارج شد و اکنون هیچ حق قانونی برای تلاش جهت استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ برای تداوم نامحدود تحریم تسلحیاتی ایران ندارد.

بر این اساس، وی در نامه مذکور که شامگاه دوشنبه (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) در سازمان ملل و میان اعضای شورای امنیت توزیع شد، تصریح کرد اینکه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور قصد ندارد تعهداتش ذیل برجام را اجرا کند بلکه می‌خواهد از حقوقش در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده نماید، «مضحک و غیرمسئولانه» است.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر مخالفت جدی مسکو با تداوم نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران و متوسل شدن آمریکا به مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، گفت: «ما بر این مبنا عمل می‌کنیم که سازمان ملل نباید گروگان وضعیت سیاسی در آمریکا شود، [کشوری] که تصمیم گرفت از این برنامه (توافق هسته‌ای) خارج شود».

بیشتر بخوانید

افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا و ناتو در اطراف مرزهای روسیه

روسیه پنهان کاری در آمار کرونا را به شدت رد کرد

به نوشته آسوشیتدپرس، لاوروف با بیان اینکه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، یک موجودیت واحد را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان آنها را جداگانه در نظر گرفت، تاکید کرد: «ذیل بند ۲۵ منشور سازمان ملل، ایالات متحده ملزم به اجرای تصمیمات شورای امنیت است، نه اینکه با اقدامات غیرقانونی آنها را تضعیف کند».

وی در ادامه توضیح داد: «دادگاه‌های بین‌المللی می‌گویند اگر یک طرف از توافقی خارج شود یا تعهداتش ذیل آن را انجام ندهد، نمی‌تواند از حقوقی که ذیل آن رابطه داشت، برخوردار شود. ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت را نقض کرد و از اجرای توافق هسته‌ای امتناع ورزید، پس امکان استفاده از بندهای احیای [تحریم‌ها] را از دست داد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه سپس از آمریکا خواست که دست از تضعیف توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 سازمان ملل بردارد و خاطر نشان کرد که مسکو و دیگر اعضای مسئولیت‌پذیر جامعه جهانی، به انجام هر اقدامی برای حفظ توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند.

به نوشته آسوشیتدپرس، لاوروف در پایان نوشت: «ایالات متحده باید درک کند که هیچ پایه و اساس قانونی برای سیاست خود در استفاده از احکام شورای امنیت برای رسیدن به منافع خودخواهانه آن وجود ندارد».

ترامپ در سال ۲۰۱۸ علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و از آن پس سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت به امید آنکه بتواند، تهران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند اما این سیاست نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد که به دلیل عدم تعهد کشورهای اروپایی به برجام، از برخی تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کند.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز ضمن اشاره به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام از همدیگر جدا نیستند، از «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود خواست بار دیگر این متن‌ها را مطالعه کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    "مخالفت جدی مسکو با تداوم نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران " گفته تداوم نامحدود یعنی اگر زمانش مشخص باشه ممکنه ما(روسیه) موافق باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس