مکانیسم ماشه

تصمیم آمریکا مبنی بر رجوع به ماده مرتبط با مکانیسم ماشه یک خطای راهبردی خواهد بود و این اقدام به بحران جاری میان آمریکا و ابران بیش از پیش دامن خواهد زد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن در گزارشی به قلم اریک بروئر معاون و عضو ارشد پروژه هسته‌ای این اندیشکده آمریکایی نوشت: برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سرمقاله اخیر خود در روزنامه وال‌استریت ژورنال توضیح داده که اگر آمریکا نتواند ممنوعیت تسلیحاتی علیه ایران را که در ماه اکتبر به پایان می‌رسد تمدید کند، اقدام به بازگشت فوری تحریم‌های سازمان ملل خواهد کرد. این اقدام موسوم به «مکانیسم ماشه» همچنین توافق هسته‌ای منعقده با ایران را منحل خواهد کرد. جدای از سؤالات در خصوص ماهیت قانونی چنین اقدامی، این مسئله صرفاً یک سیاست بد است. احتمال آن نمی‌رود که اقدام مذکور در راستای پیشبرد هدف اعلامی مبنی بر ممانعت از خرید تسلیحات متعارف توسط ایران (که پیشاپیش خطر نسبتاً ناچیزی به شمار می‌رود) کار چندانی از پیش ببرد. این اقدام شکاف میان آمریکا و اروپا را عمیق‌تر می‌سازد. این اقدام همچنین به اعتبار آمریکا و شورای امنیت لطمه می‌زند و گسترش برنامه هسته‌ای ایران را نیز سهولت می‌بخشد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


ایران اجرای مکانیسم ماشه را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت

نویسنده گزارش می‌افزاید: برایان هوک این مخاطرات یا واکنش احتمالی ایران را به‌طور جدی لحاظ نکرده است. چنین سیاستی کوته‌بینانه است: شاید این اقدام علیه ایران در شورای امنیت «وتو» نشود، اما ایران مطمئناً به چنین اقدامی پاسخ می‌دهد. در این خصوص، ایران تهدید کرده که اگر تحریم‌ها بازگردند، به «گزینه هسته‌ای» خود متوسل خواهد شد: این گزینه همانا خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است. این امر مسیر پیش روی ایران را (حداقل به لحاظ حقوقی) جهت تولید سلاح هسته‌ای هموار می‌سازد. ایران پس از کره شمالی دومین کشوری خواهد بود که از ان‌پی‌تی خارج می‌شود.

حتی اگر شده به خاطر پیامدهای احتمالی این واکنش ایران که موجب تغییر روند بازی می‌شود، چنین سناریویی را باید بیش از پیش مورد بررسی قرار داد. هنگام پیش‌بینی، شناخت، و برنامه‌ریزی برای چنین پیامدی، حداقل چهار موضوع مرتبط را باید مدنظر قرار داد.

آیا ایران تهدید خود را عملی می‌کند؟

- موضوع اول مسئله احتمالات است: آیا ایران واقعاً از ان‌پی‌تی خارج می‌شود؟ سیاستمداران ایرانی سال‌ها این تهدید را مرتباً تکرار کرده‌اند. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سال ۲۰۱۸ قبل از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چنین احتمالی را مطرح نمود. با این وجود، آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و ایران همچنان در ان‌پی‌تی باقی ماند. همچنین بستر سیاسی نیز تا حدودی در این گونه اظهارنظرها دخیل است: ظریف وزیر امور خارجه ایران تهدیدات خود را در ماه ژانویه سال جاری در حضور نمایندگان مجلس این کشور مطرح نمود.

تهدیدات کنونی احتمالاً هدف اصلی‌شان ممانعت از بازگشت تحریم‌هاست. اما این بدان معنا نیست که ما باید چنین تهدیداتی را توخالی بدانیم. با اینکه به سختی می‌توان دقیقاً فهمید طرفداران خروج از ان‌پی‌تی در ایران از چه میزان قدرتی برخوردارند، اما تهران شاید در خصوص برداشتن این گام تصمیمی اتخاذ نکرده و پس از بازگشت تحریم‌ها نیز احتمالاً اینکار را نخواهد کرد. بعلاوه، ایران نیازی نمی‌بیند در این خصوص فوراً تصمیم‌گیری کند: این کشور می‌تواند همچنان منتظر بنشیند. واکنش روسیه، چین، و اتحادیه اروپا به بازگشت تحریم‌ها بی‌شک مهم خواهد بود. اگر تهران معتقد باشد که آمریکا به لحاظ دیپلماتیک منزوی شده و طرفین دیگر نیز قصد ندارند از بازگشت تحریم‌ها تبعیت کنند، این کشور شاید ترجیح دهد به لحاظ دیپلماتیک موضع رفیع خود را حفظ کرده و در توافق باقی بماند.

احتمال اخراج بازرسان آژانس از ایران

- موضوع دوم اینکه، آنچه در رابطه با خروج ایران از ان‌پی‌تی در کوتاه مدت به نگرانی‌ها دامن می‌زند این نیست که این کشور به لحاظ قانونی قادر می‌شود آزادانه سلاح هسته‌ای تولید کند. مسئله نگران‌کننده آن است که اگر بازرسان جهت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در محل حاضر نباشند، جامعه بین‌المللی مجبور است دست به «پرواز کور» بزند. اما باید به خاطر داشت که با اینکه خروج از ان‌پی‌تی می‌تواند به معنای اخراج بازرسان بین‌المللی باشد، اما در این زمینه اجباری وجود ندارد. سند حاکم بر اقدامات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به معاهده پادمان معروف است. این معاهده میان آژانس و کشور تحت نظارت منعقد می‌شود. با اینکه ان‌پی‌تی و معاهده پادمان ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، اما عضویت در ان‌پی‌تی ذاتاً به معنای لزوم حضور میدانی بازرسان نیست.

ایران شاید از ان‌پی‌تی خارج شود، اما به بازرسان اجازه دهد همچنان به تأسیساتش دسترسی داشته باشند. این امر به جامعه بین‌المللی کمک می‌کند تا مطمئن شود ــ البته کمتر از میزان کنونی ــ که ایران در مسیر تولید سلاح هسته‌ای گام برنمی‌دارد علیرغم آنکه به لحاظ قانونی قادر به چنین کاری است. با فرض بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند، به نفع این کشور است که چنین دسترسی‌ای را امکان‌پذیر سازد و بدین طریق از بالا گرفتن منازعه اجتناب ورزد. اینکه آیا باید معاهدات پادمان موجود میان ایران و آژانس را با هدف تداوم بخشیدن به فعالیت بازرسان تغییر داد یا نه موضوع این گزارش نیست، اما لب کلام این است که خروج از ان‌پی‌تی لزوماً نباید به معنای پایان بازرسی‌ها باشد.

خروج ایران از ان‌پی‌تی به صورت فوری اتفاق نخواهد افتاد

- موضوع سوم اینکه، خروج ایران از ان‌پی‌تی به صورت فوری اتفاق نخواهد افتاد. طبق مفاد این معاهده، ایران باید سه ماه زودتر قصد خود را اعلام کند. البته، ایران می‌تواند همانند کره شمالی این لازمه را نادیده بگیرد. اما چنین امری به شک و تردیدها مبنی بر اینکه ایران در حال حرکت به سمت سلاح است دامن خواهد زد و در نتیجه احتمال حمله نظامی افزایش می‌یابد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که دوره‌ای از مذاکرات طولانی‌مدت اتفاق افتد و در جریان آن روسیه، چین، و اتحادیه اروپا تلاش کنند تهران را نسبت به باقی ماندن در معاهده متقاعد سازند. ایران شاید در راستای بهره‌مندی از اهرم فشار و برخی مزایا اعلام کند که قصد خروج از ان‌پی‌تی را دارد اما عملاً اینکار را نکند. این راهبرد البته تا حدودی مخاطره‌آمیز است. در اینجا نیز، آنچه طرفین دیگر حاضرند ارائه دهند ــ یا نوع مجازات‌هایی که حاضرند علیه ایران به اجرا بگذارند ــ بر تصمیم ایران تأثیر خواهند گذاشت. این امر موجب می‌شود زمان برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک باقی بماند، اما دوره طولانی‌مدتی از بلاتکلیفی و بحران را رقم خواهد زد.

خروج از ان‌پی‌تی به معنای ساخت سلاح هسته‌ای نیست

- موضوع چهارم و شاید مهم‌تر از همه اینکه، خروج از ان‌پی‌تی به معنای آن نیست که ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای گرفته است. به دلایل فوق‌الذکر، خروج تهران از ان‌پی‌تی اصولاً به مثابه یک بیانیه سیاسی خواهد بود. بیایید صادق باشیم: محدودیت‌های حقوقی مندرج در ان‌پی‌تی در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای حائز اهمیت هستند، اما مانع اصلی بر سر راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیستند. برعکس، باور تهران این است که هرگونه تلاش جهت ساخت سلاح کشف خواهد شد (یا در صورتی که تهران مانع ورود بازرسان شود، فرض گرفته خواهد شد)، واکنش نظامی به دنبال خواهد داشت، و در نتیجه شکست خواهد خورد. خروج از ان‌پی‌تی موجب تغییر هیچکدام از این واقعیات پایه نمی‌شود.

با این حال، خروج از ان‌پی‌تی از موانع سیاسی موجود در مسیر حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای می‌کاهد و این احتمال را افزایش می‌دهد که ایران در آینده تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد. در نبود ان‌پی‌تی، حامیان تسلیحات هسته‌ای در ایران به شکل قوی‌تری استدلال خواهند کرد که تهران با محدودیت‌ها و پیامدهای کمتری مواجه است و در نتیجه نیت هسته‌ای ایران ممکن است تغییر کند. بعلاوه، کاهش نظارت بین‌المللی طی یک مدت زمان مشخص و نبود تدابیر ارتقایافته مندرج در برجام نظیر پروتکل الحاقی شاید تهران را بر آن دارند که دست به فعالیت‌های مخفیانه بزند، با این باور که فعالیت‌هایش کشف نخواهند شد.

تصمیم آمریکا یک خطای راهبردی خواهد بود

اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در پایان گزارش خود آورده است: تصمیم آمریکا مبنی بر رجوع به ماده مرتبط با مکانیسم ماشه یک خطای راهبردی خواهد بود. این اقدام با طیفی از پیامدهای منفی و مزایای کمتر توأم خواهد بود و به بحران جاری میان آمریکا و ابران بیش از پیش دامن خواهد زد. اما اگر ایران تصمیم به خروج از ان‌پی‌تی بگیرد، این احتمال وجود دارد که بتوان سازوکاری یافت که جامعه بین‌المللی را قادر سازد به اندازه کافی اطمینان حاصل کند که ایران به دنبال ساخت بمب نیست. خطر واقعی در واقع این احتمال است که ایران در آینده به دنبال سلاح هسته‌ای برود و همچنین رویه‌ای که این اقدام برای اشاعه‌دهندگان آتی و نیز در خصوص مدیریت مخاطرات مربوطه از خود به جای می‌گذارد. اینکه کشورها به این باور برسند که می‌توانند به صورت غیرقانونی به قابلیت‌های هسته‌ای دست پیدا کنند و برای تولید آزادانه سلاح هسته‌ای از ان‌پی‌تی خارج شوند به هیچ‌وجه خوشایند نیست. اما این نیز خوشایند نیست که اشاعه‌دهندگان آتی سلاح‌های هسته‌ای رجوع به دیپلماسی را از آن جهت که آمریکا مایل نیست به وعده‌های خود عمل کند در نهایت بی‌فایده بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • حامد IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    96 18
    بعضی وقتها اندیشکده های آمریکایی سیاستهای خود را در قالب گمانه زنی ها و با استفاده از مقاله ها به طرف دیگر القاء می کنند. در این زمینه بهتر است محتاط باشیم و منافع ملی خود را دنبال کنیم
    • ایران IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      ایران یک بار و برای همیشه باید با ساخت بمب اتم بازی را تمام کند ، مثلا همسایه دیوار به دیوار ما پاکستان سالهاست صد ها بمب اتم دارد آسمون به زمین اومده
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      39 33
      انقلابیون بایدتابع نظر دین باشند ونظر دین فتوای ولی فقیه جناب آیت الله خامنه ای است که این بمب را حرام می دانند پس نباید ساخته شود و کاملا هم درست است چرا که این بمب انسان های بی گناه زیادی را به کشتن می دهد و اگر ساخته شود و استفاده نشود اسراف است و فایده ای ندارد تازه الآن پاکستان کجاست که بمب اتم داره ؟
    • علی GB ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      22 12
      خوب شود شما کاری نیستی تو مملکت ٫ آنهایی هم که همیشه ترسیدن مثل شما نه غربیهارو میشناسه و با بهران سازی طرف کاملا مغلوب میشی عزیز . هیچ غلطی نمیتوانند بکنند بفهمید و این را خمینی بت شکن ۴۳ پیش گفت ..
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      56 10
      وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که از NPT خارج شویم و بمب اتم بسازیم حداقل امنیت ملی مون 100 درصد تضمین می شود.
    • در جواب حامد US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      9 10
      این داره به دولت و ترامپ هشدار میده که دنبال مکانیسم ماشه نباشه ه به این دلیل و به اون دلیل بعد میگی داره به ما خط میده!
    • ایران IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      20 5
      در مورد شرعی فتوای موقت و مصلحتی تحریم تنباکو اینه راه ما خواهد بود
    • ۸:۱۵ US ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      15 0
      خوب شد گفتی! ما نمیدونستیم!
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      6 14
      کسانی که حرف ساخت بمب اتم میزنند دوست نیستند فکر نمیکنم دین درستی هم داشته باشند آمریکا را فقط با سلاح علم و قدرت و خودکفایی باید نابود کرد
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      18 1
      اندیشکده های ما باید به دولت بگویند که بدون اطلاع قبلی و با قدرت از آن پی تی خارج و همه بازرسان اخراج شوند
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      5 0
      حماقت یعنی افراط و یاتفریط...و دوری از عقلانیت ...
    • iran IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      16 0
      دستیابی و تولید سلاح اتمی موجب امنیت بیشتر و بازدارندگی است خیلی از کشورهای جهان منجمله روسیه و آمریکا و حتی در منطقه ما رژیم جعلی اسرائیل و کشور پاکستان و هندوستان هم مجهز به سلاح اتمی هستند، عربستان سعودی در حال تلاش در همین راه هست ! امنیت ایران و ایرانیان می‌تواند از این موضوع تاثیر بگیرد ..
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      14 1
      ۱۰:۲۶ - پاکستان اگر بمب اتم نداشت تا الان در مقابل هندی که بمب اتم داره دوام نمی آورد درضمن تمام سلاح ها برای کشتن ساخته می شوند الان موشک و تفنگ و تانک و جنگنده آدم نمی کشند ! بستگی به کسی که استفاده می کند داره می شود باهاش یک پایگاه نظامی دشمن رو نابود کرد یا یک شهر رو و مطمئنن صالح تر از ایران اسلامی در جهان نیست و بمب اتم جنبه بازدارندگی داره تا دشمنانی که بمب اتم دارن بر علیه ما اقدامی نکنن
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      24 1
      ۱۰:۲۶ هزینه ای که صرف جهاد و تامین امنیت مسلمانان و مقابله با کفار شود اسراف نیست انفاق هست چون امنیت از نون شب هم واجب تره
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      0 6
      در پاسخ این دوستمون که پاکستان را مثال زده باید خدمتت عرض کنم پاکستان صدتا بمب اتم شاید داشته باشه اما اگر فقط یک ماه عربستان و آمریکا پول توی جیبشون نذارن خودبخود همشون از گرسنگی میمیرن و واسه نابود کردنشون حتی نیازی به شلیک یک گلوله هم نیست
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      5 0
      کسانی که به سخن رهبر معظم انقلاب درباره تسلیحات هسته ای استناد می کنن تا سلاح هسته ای رو ممنوع تا قیامت و حرام مطلق وانمود کنن مصداق حدیث : کَلِمَهُ الْحَقِّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ . هستن .
    • م IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      3 0
      ظریف واصلاح طلب ها کاسه لیس امدیکا هستند
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 19
    متن بد ترجمه شده یا برای من سنگین هست.
    • م احمدی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      6 0
      خواستم جواب یکی از مخاطبین وبدم ما ازسلاح اتمی مانند شخصی که سگی او را دنبال کرده استفاده کنیم در ضمن فتواقابل تغییر یکیش زمان است که برای اینک سگی را بترسانیم سنگ ونشان می دهیم وسگ در می ره ما این همه برای این سگها خرج کردبم ولی یکبار برای همیشه اینکار بکنیم با اجازه ولایت استفاده نمیکنیم مگر درکنفرانسی بلندگو روشن است یکی از وزرا از پمپئو می پرسه کرهه شمالی چه میگوید چیزی نگو کره بمب هسته ایی داره .غافل از روشن بودن بلند گو.
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    15 1
    اینا تمام یک بلوف سیاسی هست.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    16 16
    ایران چه با برجام چه بی برجام اگر توانایی ساخت بمب اتم پیدا کنه لحظه ای معطل نخواهد کرد اروپایی ها خیلی خوش خیالند
    • بابک IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      2 8
      انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهدافش نیازی به بمب اتم نداره. بمب اتمی ساخته نخواهد شد.
  • SE ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    15 11
    این مقالات ارسال سیگنالهای خطوط فکری و راهبردی به عوامل خود در بین سیاستمداران است. بدون ارسال ایمیل و فکس و تماس و تلفن و بدون مخاطرات لو رفتن و سوختن مهرهها.
  • DE ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    25 8
    ایران از ان پی ای خارج بشه؟؟!!!! ایران تنهایی هم که شده داخل برجام میمونه!!!!
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    6 34
    حمله نظامی آمریکا حلال مشکلات ایران .
    • ایران IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      7 17
      بله شاید فقط این باعث دست کشیدن مسئولان از در دست دست کردن در ساختن بمب اتم شود، که دشمنان به دلیل این ها مردم ایرانو به گوشه رینگ برهاند که دیگر نمی شود نفس کشید
    • Fara hare NL ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      14 14
      پیر سگ های تروریست کثیف تیرانا نشین خودشون نظر میزارن خودشونم جواب میدن فک میکنن مردم ایران هم بز ن که این تابلوها رو داخل مردم بدونند با این تابلویی
    • علی GB ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      7 20
      درجواب ابله بیسواد جاسوس فارسی زبان که اسمش را هم ایران گذاشته . ایران احتیاج به بمب اتم نداره و بمب اتم امنیت هیچکس را تامین نکرده و نمیکند مگی نه ؟؟ ببین اربابت رو کمکش میکنه خیر نمیکنه پس نیا دروغ بگو مزدور و اگر روزی بخواهیم بسازیم ترسی از اربابانت نداریم . در ضمن کشیدهای بیشتر در راه هست
    • سلار IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      5 2
      کمتر .... بخور
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      12 4
      ۱۱:۵۱ - شما چرا عصبانی شدی انگل لیسی می ترسی ایران به سلاح هسته ای برسته تمام نقشه هاتون نقش بر آب بشه شما ایرانی نیستی با این سطح ادبت که فقط فحاشی میکنی امنیت یعنی عدم جرئت امریکا برای ترور هیچ کدام از ژنرال های کره شمالی در مقابل ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      7 3
      ۱۱:۵۱ - شما چرا عصبانی شدی انگل لیسی می ترسی ایران به سلاح هسته ای برسته تمام نقشه هاتون نقش بر آب بشه شما ایرانی نیستی با این سطح ادبت که فقط فحاشی میکنی امنیت یعنی عدم جرئت امریکا برای ترور هیچ کدام از ژنرال های کره شمالی در مقابل ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      5 3
      چه جالبه به کسی که آی پی ایرانی داره تهمت می زنن از پیرانا هست شما که با فیلترشکن و آی پی امریکا و انگلیس و هلند و ... میاد بیشتر بهتون می خوره از پیرانا باشید
    • رضاجوام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      6 2
      لازم باشه میسازیم از کسی هم اجازه نمیگیریم نه از گاوچرونا نه عن گلیس نه چسراییل ..ما ایرانیم تمام تحلیل مجلها وروزنامهاشون مث بی اعتباری دولتشون و سایر گند بازی وتهدیداتشون برا ما ارزشی نداره ترامپ سیخی چنده بهتره از پناهگاهش بیرون نیاد چون فقط اونجاست که شانس زنده موندنش هست شاید کمی بیش از 50%
    • رضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      2 3
      به 13:36: به آی پی نیست داداش، به طرز فکره. آی پی روحانی و تاجزاده و حجاریان و آذری جهرمی و جهانگیری و زنگنه و ... هم ایرانه اما دل و جونشون تو فرنگستون.
  • سرباز وطن DE ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 3
    ابتدا باید این دولت رو در منگنه گذاشت تا وقتی ، ظریف در حالی که تمام نظرسنجی ها از شکست ترامپ میگوید او به تنهایی شانس ترامپ را بالای ۵۰ درصد میداند ... وقتی که در حساس ترین موقع تمامی شبکه های بین المللی به دستور مستقیم روحانی بودجه ندارند (حاصل گلابی برجام) ، اینها ایران به هرشکلی به پرتگاه میبرند ... دولت تخصص ویژه ایی در دادن پاس گل دقیقه ی۹۰ دارد .. ابتدا باید دست دولت را بست سپس بمب اتم را ساخت ! و پایان
    • یک فردعادی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      8 1
      آقای سرباز وطن!! ازآلمان : شما اگه اینقدر از دست ظریف عصبانی نبودی می فهمیدی که ایشان نظر شخصی خودشان را گفتند ظریف که انتخاب کننده ی ترامپ نیست چرا اینقدر گورخیدی!! انتخاب ترامپ دست مردم آمریکاست به ما ربطی نداره .مسئله دوم اینه که چشم بسته مطلب نوشتی معلومه که تازه کاری .یعنی تازه به جمع دوستان ضد دولت اضافه شدی ونفهمیدی که ساخت بمب هسته ای وهربمبی به دولت ربطی نداره (در مورد ساخت بمب اتمی اجازه ی رهبری هم نیازه) .این یک کار نظامی هست و دولت فقط ممکنه در جریان قرار بگیره . سعی کن قبل از متنهات فکرکنی
    • سرباز وطن DE ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      2 1
      اقای فرد عادی : اولا : من ضد دولت نیستم ، من دشمن ایرانستیزان هستم دوما : شما اگر اندکی فقط اندکی مطالعه داشتی .. متوجه میشدی که رهبری نظرش رو در اون بیانه ی شورای عالی امنیت ملی به ریاست خود رهبر ( پس از ترور حاج قاسم ) مبنی بر خروج از ان پی تی و بازنگری در دکترین هسته که حتی رییس جمهور هم نامه نوشته برای اروپایی ها ذکر شده ... شما بهتره مطالعت رو بیشتر کنی سوما : اقای ظریف فرد عادی نیست ، که هر چیزی دلش بخواد رو مطرح کنه ، ایشون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و تمام نظراتش باید در راستای منویات جمهوری اسلامی باشه چهارم : مثل اینکه فراموش کردی یا میخوای که فراموش کنی که اقای ظریف همون فردی هست که نوشت پس از ترور حاج قاسم همه چیز برگشت پذیره ...و از خیل عظیمی از مسئولین اخطار گرفت !! قبل از اینکه مطلبی منتشر کنی راجع به سطح شعور مخاطب تحقیق کن و مطالبی رو منتشر نکن که خلافش ثابت شده شما در دولت شبانه روز در تلاشید نه ؟
  • احمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 10
    محرم امسال، واشینگتون دی سی، کاخ سفید، با حضور اندیشکده های بروکینگ، ترای لترال، سی اف آر، امریکن اینترپرایز، سی اس آی اس، هریتیج و ... برگزار می گردد. بعد از مراسم عزا، پیاده روی از کاخ سفید از مسیر کاپیتول هیل تا ساختمان پنتاگون.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    11 3
    آمریکا! حمله نظامی توخواب! آمریکا عرضه جمع وجورکردن مملکت خودشو نداره ایران چندین بارتحقیرش کرده جرات چنین کاری رانداره آمربکا دیگه یال وکوپالش ریخته.
  • مهدي IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    28 14
    بابا تحريم ها برگشت همه مردم راضي هستند بمب هسته اي داشته باشيم.مطمئن باشيد اينها جزء حرف زور هيچي نميفهمن.هر چقدر عقب نشيني كنيم اونها بدتر ميكنند
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      6 18
      اینا ناو خودی رو با موشک زدن ، بوئینگ مسافری رو موشک کروز دیدن ، بچه مچه رو چه به بمب اتم . بعدش هم بمب اتم حرام است .
    • خلیج پارس iran IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      15 10
      دقیقا" افکار عمومی امروز ایران تقریبا" می‌توان گفت اکثریت ملت ایران به چنین نتیجه ای رسیدن که ایران باید یک قدرت اتمی بشود ما که در هر صورت تحریم و تحت فشار خواهیم بود پس چرا به سمت اتمی شدن حرکت نکنیم ؟ 100% موافق نظر شما هستم
    • کیان IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      0 0
      از جای مردم حرف نزن لطفا
  • GB ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 15
    ایران و امریکا ممکنه تا پایان آبان ماه با هم به یه توافقی برسند. همین الان هم دارند مذاکره کی کننذ. مگر اتفاق خاصی بیفته که این امر محقق نشه
    • احمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      4 1
      حاضری به شرف ترامپ قسم بخوری؟!
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      4 0
      12:15 چیچیه ترامپ؟؟ خخخخخ
  • حسين DE ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    7 2
    به هيچ عنوان نبايد فريب اينگونه تحليلهاى آبكى را خورد، اين تحليلها از جانب اينگونه موئسسات و اينگونه افرادصرفاً جهت ترساندن جريانات اصلاح طلب و ليبرال حاكم بر دولت است،از ١٤٠٠ ببعد خيلى از تجزيه وتحليلها پوچ بودنشان روشن ميشود.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    5 2
    ایران لازم نیست برای دستیابی به سلاح هسته ای در خاک خودش اقدام کنه کافیه اورانیم کافی رو در اختیار کره شمالی قرار بدهد و انها برای ما غنی کرده و تبدیل به کلاهک هسته ای کنند و انها را به ایران آورده و سوار موشک ها کنیم با توجه به مشکلات مالی کره شمالی در ازای چند بشکه نفت این کار را می کنند
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    ایران لازم نیست برای دستیابی به سلاح هسته ای در خاک خودش اقدام کنه کافیه اورانیم کافی رو در اختیار کره شمالی قرار بدهد و انها برای ما غنی کرده و تبدیل به کلاهک هسته ای کنند و انها را به ایران آورده و سوار موشک ها کنیم با توجه به مشکلات مالی کره شمالی در ازای چند بشکه نفت این کار را می کنند
  • عبدالله IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    16 2
    اون هایی که می گن سلاح هسته ای غیر انسانی هست بهتر هست به سرنوشت ژاپن در جنگ دوم جهانی نگاه کنن ! دو شهر ژاپن از روی نقشه با سلاح هسته ای محو شد ولی اگر ژاپن سلاح هسته ای داشت آیا امریکاییها جرئت می کرد از سلاح هسته ای استفاده کنند ! وقتی شما دشمنی دارای سلاح هسته ای داری غیرانسانی هست که با نداشتن سلاح هسته ای جون مردمت رو به خطر بیندازی .
  • عبدالله IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 1
    اون هایی که می گن سلاح هسته ای غیر انسانی هست بهتر هست به سرنوشت ژاپن در جنگ دوم جهانی نگاه کنن ! دو شهر ژاپن از روی نقشه با سلاح هسته ای محو شد ولی اگر ژاپن سلاح هسته ای داشت آیا امریکاییها جرئت می کرد از سلاح هسته ای استفاده کنند ! وقتی شما دشمنی دارای سلاح هسته ای داری غیرانسانی هست که با نداشتن سلاح هسته ای جون مردمت رو به خطر بیندازی .
  • 1 IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 5
    ایول به ترامپ.. نفس های آخر رو دارید می کشید...
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    12 0
    در زمان جنگ تحمیلی بعد از اینکه کلی خسارت به شهرهای ما وارد شد از طریق حملات موشکی بعثی ها با شعار موشک جواب موشک مجبور شدیم به سمت فناوری موشکی بریم و جواب بعثی ها رو بدیم و اواخر جنگ هم بخاطر مسلح شدن موشک های عراقی به کلاهک شیمیایی و میکروبی و ناتوانی در مقابله با این تهدید مجبور به صلح با عراق شدیم وقتی همیشه یک قدم در مقابله با دشمن عقب باشی پیروزی حاصل نمی شود بهتره زمانی به ضرورت سلاح هسته ای پی نبریم که دیگه دیر شده باشه و یکی از شهرهامون ...
  • علی رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    11 3
    وقتی طرفت عقل در بساط ندراه و هيچ اعتقادی به تو و دینت نداره واطرافیانش و جامعه جهانی از او بدتر است ما می خواهیم با این حرف ها درستشون کنیم اگرما واقعا پیرو دين وقرآن هستیم باید این صلاح راداشته باشیم‌ برای اینکه طرف مان اهل‌ هیچ منطق ومرامی نیست واعدوالهم مستطتم من قوه را هم نبایدفراموش کنیم.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    14 2
    مرگ بر امریکا
  • مجید رئیسی IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 1
    مگه مغز خر خوردیم یا داریم اگه قرار باشه تحزیم باشیم امریکا فرانسه اینگلیس هر موقع خواستند تحدید نظامی کنند سلاح هسته ای باید بسازیم از نوع قدرتمند ما هم تحدید میکنیم
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    9 8
    به زودی آمریکا سرنکون خواهد شد ..وقت انتقام سخت نزدیک است .
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 6
    رسانه های غربی و اندیشکده هاشون وقتی پای ایران به میان میاد عجیب عقده گنجاندن عبارت گزینه اقدام و حمله نظامی علیه ایران را دارن و در تحلیل ها به کرات ازش استفاده میکنن گویی عدم حمله به ایران از سر رحم و عبور نکردن ایران از خطوط قرمز فرضی اونهاست نه از سر ناتوانی! کره شمالی که به لحاظ قدرت نظامی متعارف و موقعیت ژئوپلیتیک به مراتب از ایران ضعیف تر است وقتی به سمت ساخت تسلیحات هسته ای رفت دول غربی هیچ غلطی به لحاظ اقدام نظامی نتوانستند بکنند !ایران که دیگه هیچی! بنابراین مخاطب باید باهوش باشه و تحتتاثیر چنین القاء هایی قرار نگیره !
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 3
    اونا مثل نا الکی تصنیم نمیگیرن
  • ناشناس IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 10
    این بمب لعنتی رو نباید بسازن ادمهای بی گناه به کشتن میرن ما که امریکا نیستیم که مردم بی گناه به کشتن بدیم
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    10 0
    فقط احمق های آمریکایی میتونستن قل و زنجیر برجام رو از صنعت هسته ای ایران باز کنن.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    9 0
    امام علی علیه السّلام فرمودند: « رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ.» امام علیه السلام فرمود : سنگ را از همانجا که آمده بازگردانید، چراکه شر و بدى را جز با (همان) شر و بدى نمى توان دفع کرد. ( نهج البلاغه، حکمت ۳۰۶)
    • US ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      5 1
      پاسخ خیلی خوبیه برای اونایی که ادعای دینداری دارن و طرفدارهای تجهیز ایران به سلاح هسته ای را به راحتی تکفیر میکنن!!!
  • ممد IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    12 4
    بمب اتم اولین و آخرین راه ملت ایران، تا بمب نباشه صدسالم بگذره وضع همینه..
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      2 9
      قاتل
    • iran IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      6 0
      احمق های یانکی آمریکایی فشار تحریم رو بیشتر کنید به کوری چشم دشمنان ایران به زودی تبدیل به یک قدرت اتمی خواهیم شد
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    16 1
    آیه 60 سوره انفال:«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ » : هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!
  • حسین IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    7 0
    اقافشارتحریم ظلم چندین ساله امریکای تروریسم به ملت ایران تعحمیل کرده ولان یک جانبه ازبرجام بیرون رفته الان هم میخادتسلیحات نظامی رادوباره تحریم کندتاکی بایدتحمل کردشمابایدحتماجواب درخوربدیدفقط هسته ای راارتقاع بدیدتادلمان خنک بشه ممنونم
  • FR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    بهترین کار خروج از آن پی تی ! خیلی زودتر باید این کار میشد به محض خروج آمریکا از برجام بهترین وقت بود ..... حیف که روحانی وتیمش پشت در استودیو صدا وسیما قرار داشتند وبدون فرصت تصمیم سازی شرایط را برای فریبکاری اروپا و زیاده خواهی آمریکا فراهم کردند. دولت نفوذی !
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 3
    اگر شما توان خروج از ان پی تی را داشتید که از اولش امضاش نمی کردید.همچین میگید از این خارج میشیم و از اون خارج میشیم که انگار از اولش با میل خودتون و واسه قدرت نمایی اینها را امضا کردید و عضوشون شدید.الان هم نمی تونید هیچ کاری بکنید میدونید چرا؟به همون دلیلی که از اولش هیچ چاره ای بجز تن دادن به این تعهدات نداشتید و از سر ناچاری همه را قبول کردید .
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    6 0
    باغربیهاواصولا زورگویان که منطق ندارند باید بازبان قدرت ونیرو حرف زد نه بامنطق انسانیت چراکه اینهادرتاریخ ثابت کردن هرچندکوتاه بیاید ان پررووقدم به جلو برمیدارند.ضغیف باشیم زیر دست وپاله میشویم پس باید قوی شد ولو بمب اتم هم بسازیم
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    5 0
    این دولت دست آوردهای دولت انقلابی رو با برجام معامله کرد، حالا چی داریم تحریم، راکتور بتن ریخته، طرف دو قورت و نیمش هم باقیه،، اعتماد به غرب خیانتکار خریته
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 0
    جلوی ضرر رو از هر جا بگیری نفعه، حتی اگر همین الان هم از ان پی تی خارج بشیم با توجه به خیانت و عهد شکنی آمریکا و سکوت توله سگهای اروپایی باز هم دیره،
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    بایدقوی بود ولوبمب اتم داشت ویاساخت بروید نگاه کنید عربستان چندتابمب اتم ازپاکستان خریده پس بایددراین دنیا زورگویان قوی بودچراکه منطق جنایتکاران زوروقدرت است نه اخلاق
  • ℳaɦsooŋ IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 2
    واقعا کیا تو این اندیشکده ها گرد افشانی و تحلیل میکنن؟؟؟؟یعنی اینا هنوز نفهمیدن ایران ترسی از حمله نظامی نداره و این کشورهای خارجی هستن که میترسن و دیگه از گزینه حمله نظامی روی میز هست استفاده نمیکنن...ایران همه جا نشون داده اهل لاف زدن نیست و هرکاری رو بگه انجام میده و از جنگم استقبال میکنه چون باعث میشه ما کشورهایی رو که ازمون به زور جدا کردن رو ضمیمه ایران کنیم و برای تخلیه شون کلی باج از سازمان ملل بگیریم مثل حق وتو...ماییم و نوای بی نوایی//بسم الله اگه حریف مایی
  • ایرانی GB ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    6 0
    بنده با ساخت بمب اتمی بتوسط ایران کاملا" موافقم , اگر در سال ۵۹ کشور ایران حتی یک بمب اتمی داشت صدام جرات نمیکرد به ایران حمله بکنه و این همه خسارت به اقتصاد کشور بزنه که هنوزم که هنوزه مردم ایران دارند تاوانشو پس میدن ... اگرداشتن بمب اتمی چیزی بدیه پس چرا شاکیان غربی خودشون دارند و اگر داشتن بمب اتمی چیز خوبیه پس ما چرا از داشتنش محروم باشیم ؟؟ چطور داشتن بمب اتمی واسه همه واجب کفایی هست اما واسه ما حرام و ضد انسانی ؟؟
    • خلیج پارس iran IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
      1 0
      درود بر شما بسیار زیبا و منطقی فرمودید
  • ارسطو IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    6 0
    صلاح کشور خویش خسرودان دانند طرف نمیتونه زندگیشو بچرخونه راجع به کشور واتم صحبت می‌کنه هر وقت تو خانوادتون سری تو سرا شدی بیا راجع به شهرت صحبت کن هر وقت تو شهرت به جایی رسیدی بیا راجع به استان صحبت کن بعد آخرش راجع به کشورت تازه سر سلامتی کسی که بیاد کشورش رو آباد کنه نه اونی که بیا خرابش کنه. اینو راجع به خودم گفتم قسمت توهین به هیچ قشری هم نداشتم
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    5 0
    چطور ممکن است بیشترین فشارها و تحریم ها بر ایران اعمال شود و تحریم های تسلیحاتی لغو نشوند و مزایای برجام هم قطع شود آنوقت ایران از NPTخارج نشود واگر هم خارج شد خروجی بی خطر برای دشمنانش باشد؟
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 6
    از NPT خارج بشید که چکار کنید؟ یک وقت هست دشمن ما را می زند یا تحریم می کند. اما یک وقت است که ما خود زنی می کنیم و جای خالی دشمن را پر می کنیم! وقتی فتوا داده شده که بمب اتم بر مردم مسلمان ایران حرام است خروج از NPT به چه دردی می خورد؟ اگر انسان های بی گناه مسلمان ایرانی با بمب اتم کشته شوند ایراد ندارد اما اگر انسان های بی گناه کافر که دشمن ما هستند کشته شوند این ایراد دارد؟
  • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    7 1
    با این دولت نابکار و خائن به ملت و مملکت امیدی به مبارزه با امریکا و حق علیه باطل نیست خدا خودش به حق شهدا نسل خائنین را ریشه کن تا ملت مومن و پیرو حسین ع ایران بر دشمنان پیروز گردد
  • ناصر IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 0
    در صورت بکارگیری مکانیزم ماشه، ایران بایستی بلافاصله از NPT خارج شده و با تمام توان به سمت ساخت بمب هسته ایی پیش رود تا از قدرت بازدارندگی آن بتواند استفاده کند در مقابل زورمندان بایستی زورمند بود وگرنه کلاهت پس معرکه است.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 0
    ایران باید بمب هیدروژنی بسازه
  • بنده خدا IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 0
    زمانی آمریکا مکانیسم ماشه را فعال میکند که غیب گویان و کف بینان از سطح پائین واکنش دولت ایران پیغام آورده باشد. همانگونه که در ماجرای خروج از برجام و بازگشت تحریم ها و جنایت فرودگاه قبلا خبر آورد و کاملا هم درست بود.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 0
    حمله خنده داره واسه ایران شما جرات حمله ندارید
  • مسعودسبحانی IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 1
    امریکا کشوری هست که از بمب اتم درژاپن استفاده کرد و قطعا به ضدایران هم اگر بمب اتم نداشته باشیم استفاده خواهد کرد مقابله به مثل حق ماست آیه قرآن بمب اتم در جواب بمب اتم
  • شاخاب پارس آریایی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    به نظرم تاوقتی که بمب هسته ای نداشته باشیم وضع همینه فقط تهدیده پس برای امنیت باید ساخت.بعد مگر کره شمالی ساخت آمریکا حمله نظامی کرد که این اینطور میگه. برای آبرویم که شده باید ساخت
  • سیامک حسین زاده IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 1
    برایان هوک و دیگر الاغ های آمریکایی کمتر درباره ی ایران عر عر بکنید. ایران شیری است که آرام و با تمام ابهتش ایستاده و به شما شغال و کفتارها نگاه میکند. یه توصیه به شما آشغال خورها: کمتر با دم شیر بازی بکنید
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 1
    اگر دنیا سلاح هسته ای دارد پس حق ایران هم است،متاسفانه اونقد اجازه دسترسی به بازرسین انرژی اتمی دادند عوض اینکه حسن نیت ایران را نشان دهد بلکه اسباب این رو فراهم کرده پا از گلیمشون هم بیشتر دراز کنند،متاسفانه آمریکا تمام سازمان های بین المللی را تحت نفوذ خود قرار داده و هر آنچه لازم بداند به آن ها دیکته میکند،سازمان های بین المللی فقط و فقط نقش بازیگر دارند و نویسنده و کارگردان آمریکاست و انگار رسالت سازمان ملل شده یه بازیگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس