طرابلس.jpg

نیروهای دولت وفاق ملی پس از درگیری های سنگین با نیروهای ژنرال حفتر موفق شدند کنترل پایتخت را در دست گیرند و شمال غرب لیبی را به طور کامل پاکسازی کنند.

سرویس جهان مشرق؛ جنگ قدرت میان دولت های خارجی در لیبی بحران زده به اوج رسیده و شمال غرب این کشور ثروتمند و نفت خیز به صحنه درگیری های تمام عیار تبدیل شده و هر کدام از طرفین با پشتیبانی از نیروهای تحت فرمان داخلی خود تلاش می کنند تکه ای از این سرزمین را از آن خود کنند.

نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در پایتخت و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) که از حمایت دولت ترکیه و رژیم قطر برخوردار هستند در گوشه ای از میدان نبرد قرار دارند و نیروهای ژنرال خلیفه حفتر موسوم به ارتش ملی (دولت طُبرُق مستقر در شرق لیبی) که از سوی رژیم های «سعودی، امارات، مصر» و دولت های «فرانسه و روسیه» پشتیبانی می شوند در سمت دیگر موضع گرفته اند.

نیروهای دولت وفاق ملی در دو ماه و نیم گذشته دست برتر را در میدان داشته اند و با کمک های گسترده دولت ترکیه موفق شدند معادلات میدانی را در شمال غرب لیبی تغییر دهند و نیروهای ژنرال حفتر را از موضع تهاجمی خارج کنند و در فاز دفاعی قرار دهند.

دولت ترکیه علاوه بر اعزام مستشاران نظامی و ارسال تجهیزات نظامی سنگین، بخشی از توان نیروی هوایی ارتش خود را برای کمک به دولت وفاق ملی اختصاص داده و همچنین شماری از گروهک های تروریستی را از مناطق اشغالی شمال سوریه برای نبرد با نیروهای حفتر به خاک لیبی منتقل کرده و این سرمایه گذاری ها تاکنون با تامین امنیت جاده راهبردی «طرابلس - تونس» و بازپس گیری استان های «زواره، الزاویه و العزیزیه» نتیجه داده است.

در روزهای گذشته نیروهای وفاق پس از تثبیت مواضع در استان های تازه پاکسازی شده «زواره، الزوایه و العزیزیه» ، نبرد علیه نیروهای ژنرال حفتر را به جبهه دیگری کشاندند و عملیاتی را در جنوب غرب پایتخت (شهر طرابلس) ترتیب دادند تا روند پیروزی های میدانی را در خردادماه نیز ادامه دهند.

یک منبع میدانی که از نزدیک در جریان تحولات میدانی شمال غرب لیبی است در گفت و گو با مشرق اعلام کرد:نیروهای دولت وفاق ملی حملات گسترده را روز چهارشنبه ( ۱۴ خرداد ماه) با کمک تروریست های تکفیری و حمایت هوایی و مستشاری ترکیه از مناطق «السوانی، الکریمیه و کوبری الزهراء» در محور غربی فرودگاه بین المللی طرابلس آغاز کردند.

این منبع میدانی با بیان این که درگیری های سنگین در این محور چندین ساعت ادامه داشت، افزود: نیروهای وفاق در گام نخست مناطق «الرمله، کوبری المطار، حی المطار» را باز پس گرفتند و در نهایت با عقب راندن نیروهای حفتر توانستند «فرودگاه بین المللی طرابلس» را به کنترل دربیاورند؛  با پیشروی های نیروهای وفاق در محور جنوبی و جنوب غربی پایتخت، جاده «فرودگاه بین المللی - شهر طرابلس» و جاده ساحلی «تاجوراء - شمال منطقه قصر بن غشیر» امن شدند.

به گفته این منبع میدانی، بازپس گیری فرودگاه بین المللی طرابلس پایان کار نیروهای تحت فرمان دولت ترکیه نبود و عملیات در محور جنوبی شهر طرابلس ادامه یافت و آنان صبح روز پنج شنبه ( ۱۵ خرداد ماه) موفق شدند تمامی مناطق تابع بخش های «عین زاره و وادی الربیع» از جمله «العوانین، الغرارات، خله عراده، سمافرو و ...» و همچنین منطقه «قصر بن غشیر» را از تصرف نیروهای حفتر خارج کنند.

این منبع میدانی تصریح کرد: در جریان درگیری های سنگین در محور جنوبی پایتخت (قصر بن غشیر و نقاط حومه) روند تحولات میدانی به سود نیروهای حفتر (نیروهای موسوم به ارتش ملی) پیش نرفت و نیروهای وفاق مناطق وسیعی را در این محور باز پس گرفتند.

وی با بیان این که پیشروی نیروهای وفاق تا لحظه تنظیم این گزارش به صورت گسترده ادامه دارد، افزود: تمامی مناطق جنوبی و جنوبی شرقی پایتخت (قصر بن غشیر، بئر العالم، سوق الخمیس، اسبیعه، سیدی فوناس، پروژه مجتمع مسکونی ده هزار، المراجنه، البقاع، القویعه، الزیاینه، الزرطانه، فملغه و... و.) به همراه پایگاه «خالد بن ولید» به سیطره نیروهای دولت وفاق ملی درآمدند و استان طرابلس به طور کامل از تصرف نیروهای ژنرل حفتر خارج شد.

با پاکسازی های صورت گرفته، آرامش به طور کامل به طرابلس، پایتخت لیبی بازگشت و این استان دیگر از حملات نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر در امان است و تمام امید و سرمایه گذاری محور «سعودی، امارات، مصر» برای ساقط کردن دولت وفاق ملی از دست رفت.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای وفاق پس از سیطره کامل بر پایتخت، دامنه عملیات را به استان همجوار کشاندند و در گام نخست بخش هایی از غرب و شمال غرب استان «مرغاب» از جمله سد «وادی المجنین» و مناطقی از شمال بخش «ترهونه» را به کنترل درآوردند.

به گفته منابع میدانی، در ادمه عملیات در محور غربی و شمال غربی استان مرغاب، مناطق «داوون، الترهونه، الشرشاره، العربان و... و.» توسط نیروهای وفاق بازپس گرفته شدند و نیروهای ژنرال حفتر به سمت استان مصراته عقب نشینی کردند.

در حال حاضر، درگیری ها در مناطق جنوبی «الترهونه و العربان» از جمله «ابوعجیله» در غرب استان مرغاب در جریان است؛ به نظر می رسد استان مرغاب در نهایت به طور کامل از تصرف نیروهای حفتر خارج شود و نیروهای دولت وفاق ملی خود را به مرزهای مشترک با استان «مصراته» برسانند؛ تاکنون بیش از ۸۰ درصد استان مرغاب باز پس گرفته شده و مجموع مساحت پاکسازی شده در استان طرابلس و مرغاب به ۲ هزار و ۲۳۰ کیلومتر مربع رسیده است.

با مرور و نگاهی دوباره به تحولات میدانی ۷۵ روز گذشته شمال غرب لیبی می توان نتیجه گیری کرد دولت ترکیه تمام توان خود را در شمال غرب لیبی بر روی بازگشایی مرزهای مشترک با تونس، پاکسازی پایگاه های مهم و راهبردی، بازپس گیری فرودگاه های مهم و دور کردن خطر از پایتخت متمرکز کرد که در نهایت با آزادسازی جاده «طرابلس - تونس»، پایگاه «الوطیه»، فرودگاه بین المللی طرابلس و پاکسازی کامل استان طرابلس و مرغاب به اهدافش دست یافت.

به گزارش مشرق، با تامین امنیت پایگاه های نظامی، ترکیه به راحتی می تواند تجهیزات نظامی بیشتری را به مناطق تحت کنترل نیروهای دولت وفاق ملی انتقال دهد؛ از سویی دیگر، سیطره بر فرودگاه های مهم از جمله فرودگاه بین المللی طرابلس به آنکارا کمک می کند تعداد بیشتری از پهپادها و جنگنده ها را به لیبی انتقال دهد و راه را برای مانور بیشتر در جبهه های درگیری باز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    واقعا اینجا میشه فهمید قدرت ارتش ترکیه یه چیز دیگه هست روسیه و فرانسه مات و مبهوت فقط نظاره گر پیشروی،های گسترده ارتش ترکیه هستند
    • ببم جان IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      42 77
      و اینجاست که قدرت مقاومت معلوم میشه که چطور ترکیه رو تو سوریه نقره داغ کرد حالا دیدیم که روسیه تاثیر خاصی نداشت و فقط ایران و مقاومت بودن
    • امیر IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      25 22
      ترکیه کل دنیارو تو سوریه گول زد ترکیه خودش نمیخواست با مقاومت در گیر بشه چون سوری هارو برای لیبی آماده مصر کرد و نذاشت با مقاومت در گیر بشن
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      آره حتما،..، پس چرا ترکیه تو سوریه هیچ غلطی نکرد، محور مقاومت پوزه ترکیه، امارات عربستان، قطر، و...... راتو سوریه به خاک مالید، اروپا وآمریکا که دیگه حساب کار دستشون اومده کی حرف آخر رو میزنه، هر چی مزدور وادمکش بود به اسم جهاد از شرق وغرب جمع کردن ولی بازم جلوی این قدرت عظیم مقاومت زانو زدن، تعجب می‌کنم که یه عده جنایت‌های اردوغان توسوریه به این زودی یادشون رفته، اون یه دلقک جیره خور از طرف فربه واسه جنگ بین مسلمونا، درست مثل عربستان وقطر امارات، حالا زوده واسه رجز خوندن، روسیه وفرانسه هنوز کاری نکردن، ولی بدبخت مردم لیبی
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    47 8
    خب با این حساب حفتر مونده و بیابانهای خشک و بی آب وعلف یعنی ترکیه پیروز شده دیگه و روسیه و فرانسه شکست سختی خوردند
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    75 13
    فرودگاه آزاد شد یعنی ترکیه میتونه سی چهل تا جنگنده بفرسته کار رو تموم کنه
  • ناشناس DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    38 8
    کشورهای اسلامی ظرفیتهای بزرگی دارند که اگه باهم متحد باشند غربیها دیگه نمی تونند طمع به اونها داشته باشند. اگر لیبی قذافی با ترکیه متحد می شد انوقت فرانسه جرات بمباران لیبی و این فاجعه چندین ساله تو اون کشور نمی شد. کشورهای اسلامی باید حول بمب اتمی پاکستان، قدرت و توانایی جنگ الکترونیک و مدرن ترکیه و رشادت سربازان ایران متحد شوند. اونوقت آقای ترامپ و پوتین و مکرون و انگلیس و منه نه !
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      22 31
      لطفا ایران رو قاطی کشورای اسلامی نکن که کمونیسم به حساب میاد.
    • کره KR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      28 0
      آفرین واعتصمو بحبل الله...
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      5 50
      پس گراره پیاده نظام لشگر پانتورچها در وحشیگریهای قومی ایرانیا یوباشن ؟؟ پس میت و تورچیه اینجوریا تقسیم کرده ...خخخخ
    • ایرانی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      3 21
      داداش زیاد شبکه های عثمانی ها رو نگاه کردی. عثمانی ها اگه می تونند همین جنگنده هاشون رو خودشون بسازن. سلاح های جنگنده هاشون رو بسازند. عثمانی ها زیاد گومپز در می کنند تو باور نکن. اونا در برابر ایران عددی نیستند. در ضمن در مورد پاکستان اگه قدرت داره چرا به ایالات متحد تعهد داده تا از f-16 ها بدون اجازه اربابش استفاده نکنه. کشورهای اسلامی ظرفیت زیاد دارند نه اینایی که تو میگی.
  • حاجی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    46 14
    ترکیه اگه لیبی رو هم پشت خودش داشته باشه با حمایت و گسیل ثروت عظیم از قطر و لیبی به کشور خودش کار همه لغزخون های منطقه ای و فرامنطقه ای رو یکسره میکنه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    25 0
    شمال لیبی ونوارساحلی جمعیت دارد جنوب لیبی بیابان هست ..مصرخیلی نگران هست حماقت امارات باعث نگرانی مصر شده ترکیه درپی ایجاد پایگاه نظامی درلیبی هست یعنی درغرب مصر ودرسومالی وسودان ترکیه پایگاه نظامی دارد مصربه شدت نگران هست
  • US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    63 15
    به نظرمی رسد ترکیه .جدید ظهور کرده ..۱۰الی۲۰ سال اینده ترکیه پیشرفته مدرن وارتش قوی میشه تصور کرد
  • طاهر RO ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    44 3
    تو شهر ترهون که تازه نیروهای وفاق ملی آزاد کردن جسد بیش از صد زن و کودک پیدا کردن خدا لعنت کنه حامیان حفتر رو سبک جنگ نیروهای حفتر مثل داعش است نیروهای حفتر قبل از فرار کردن مناطق مسکونی رو مین گذاری و بمب دست ساز کار میذارن تا جلوی پیشروی وفاق ملی رو بگیرن همین امر باعث شده مردم زیادی کشته بشن وفاق ملی اعلام کرده تا خانه ها پاک سازی نشدن به خانه هایتان برنگردید حفتر دقیقا مثل داعش می جنگند این احتمال وجود دارد حفتر از فرماندهان داعش استفاده می کنه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    6 60
    ایران نترسی ها ترکیه عددی نیست
    • ناشناس RO ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      22 6
      معلومه خیلی ترسیده اید
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      8 28
      قدرت ایران را هنوز ندیده اید روزی که روز موعود فرا رسد خواهید دید قدرت ایران اسلامی را...
    • مرتضی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      1 19
      بدبخت ایران همون کشوریه که رویاهای آمریکا و اروپا و عردوغان را در سوریه برای برکناری بشار اسد به باد داد
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    21 47
    نیروهایی که از نیروهای حفتر حمایت می کنند اماراتی و عربستانی هستند که این ها در بحث نظامی با آن همه تجهیزات و تسلیحات دقیقا نقش پت و مت را دارند مصر در حلقه دورتر قرارگرفته و البته این مصر آن مصر قدیم هم نیست روسیه و فرانسه هم خیلی ورود نکردند با نیروهایی که مقابل ترکیه قرار گرفتند نمی شود گفت ترکیه ارتش قدرتمندی دارد رزمندگان مستضعف و در حصر کامل انصارالله که درصدی از امکانات و تسلیحات و جنگ افزارهای ترکیه را هم ندارند 5 ساله پوزه پت و مت حاشیه خلیج فارس را به خاک مالیدن اما شک نکنید صحنه لیبی به ضرر ترکیه برخواهد گشت همین حالا عربستان و امارات در حال خریدن مزدوران بین المللی و جمع کردن نیروهای سلفی تکفیری هستند مصر قطعا بیشتر ورود خواهد کرد و روسیه و فرانسه هم موثرتر پا کار می آن نمونش نشستن جنگنده های روسی ، همین حالا تناژ تناژ سلاح و تسلیحات و هزاران نیرو برای نیروهای حفتر تو راهه ترکیه در لیبی به گل خواهد نشست .
    • ناشناس RO ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      44 10
      میشه گفت شما از حسادت دارید یاوه میگید
  • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    ببینید ایران کجاست که مجموع ترکیه و کشورهای عربی از سوریه ریخت بیرون
    • امیر IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      19 16
      سوریه در مقابل لیبی مانند ذغال است در مقابل الماس!
  • رضا IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    17 10
    ترکیه و عربستان و امارات و چند کشور احمق دیگر می زنند تو سر هم و ترامپ و بولتن و ملکه انکلیس و مکرون هم کیف می کنند.
  • امیر IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    43 12
    ترکیه بعد فتح کامل لیبی به یمن خواهد آمد تا پدر عربستان و امارات را در بیاورد
    • احمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      9 23
      از قدیم گفتند چاقو هیچ وقت دسته خودشو نمیبره ماه پشت ابر نمی مونه و ماهیت و چهره واقعی اردوغان برای مردم دنیا روشن میشه
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    16 2
    پیروزی های وفاق همش کار هاکان فیدانه. اونو پیدا کنین
  • Reza.kh IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    6 16
    نیروهای خلیفه حفتر پیروز شوند به یمن نیرو میفرستند این وضعیت به نفع نیروهای انصارالله یمن است
    • ناشناس RO ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      22 3
      حامیان حفتر عربستان امارات مصر فرانسه روسیه و کشورهای غربی است اگه حفتر به یمن نیرو بفرسته مطمئنا با حوثی ها و نیروهای تحت حمایت ایران خواهند جنگید
    • ناشناس RO ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      21 3
      دیروز بعد از اینکه شهر ترهون را آزاد کردن بالای صد جنازه کودک و زن پیدا شد که به دست مزدوران حفتر کشته شدن هر کس از حفتر حمایت کنه جانی و تروریست است و دشمن اسلام است
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      13 19
      جناب ناشناس هم حفتر هم اردوغان هر دو شیطان و در خدمت صهیونیست ها هستند این نبرد باطل با باطل برای غارت کشور لیبی هست اینقدر هم از ترکیه برای ایران نگو ایران همون کشوریه که بارها به ارباب اردوغان یعنی آمریکا سیلی زده در حالی که اگر همین واکنش رو ترکیه علیه آمریکا داشت امروز آمریکا جواب دیگری به ترکیه میداد...
  • M IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    11 0
    جای تاسف داره ببینید ام کشوراسلامی روی خوشی را دیده مابه جان هم افتادیم چه بکشیم ویاکشته شویم.انگلیس واسرائیل وآمریکا پیروزند به امیدمتحدشدن مسلمین وگرفتن انتقام این ظلم ها.
  • US ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    39 15
    بعضی حسودی می کنند تکلیف انها مشخص هست ..متاسفانه بعضی اطلاعات درستی از ترکیه ندارند توهم دارند ...اقتصاد ترکیه وصعنت ترکیه وارتش ترکیه وبخش های دیگر ترکیه از ما جلو هستند بدون نفت وگاز ....اقتصاد ما مریض هست متکی به نفت وگاز ومتلاشی ..فقط یاد گرفتیم شعار بدهیم .فکر می کنیم دیگران از ما عقب تر هستند افت خودبرتری بینی داریم
    • ناشناس RO ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      6 1
      حرفت درسته ما باید عوض حسادت به کشورهای دیگه خودمان را درست کنیم متاسفانه تو ایران هرکی به مقامی میرسه به فکر کشور نیست فقط به فکر منافع شخصی خودش و افکار نژادپرستانه است
    • ساسان IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      2 6
      دانشمند آغ دایی اردوغانت تحریم نیست اینو در نظر داشته باش
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      5 2
      دلیل اصلی آنهم اصلاح طلبان تهوع آور ماست که کشور رو به بدبختی کشوندند
  • رضا RO ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    8 0
    شهر الوشکه در غرب سرت به دست وفاق ملی لیبی افتاد تو این دو روز حفتر و حامیانش شکست های بدی رو تحمل کردند با پیشروی وفاق ملی مهاجرانی که لیبی رو ترک کرده بودند در حال بازگشت هستند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    2 1
    با آزادی لیبی تبدیل صحرای سینا به سرزمین فلسطین بر باد می رود
  • علی IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    44 6
    دوستان نژادپرست فارس نظرات خودشان را به کل مردم ایران تعمیم ندهند. از نفرت پراکنی های شما علیه همگان جان به لب شده ایم
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    17 0
    نصر من الله وفتحون القریب تورک ها سربازان خدا روی زمین هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس