کد خبر 1079145
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
نفتکش

آمریکایی‌ها در حالی که تلاش دارند ایران را از بازار جهانی حذف کنند، تهران نیز توانسته با حضور در بازار انرژی ونزوئلا، جایگزین آمریکا شده و پروژه حذف ایالات متحده را کلید بزند.

به گزارش مشرق، با پهلوگیری پنجمین نفت‌کش ایرانی در سواحل ونزوئلا، حالا خیال خام آمریکا در تسلط بر دریاها و تحمیل خواست غیر منطقی و غیر قانونی خود بر جهان، بر باد رفته و ابهت پوشالی یانکی‌ها از بین رفته است.

آمریکا از زمان «جیمز مونروئه» پنجمین رئیس جمهور این کشور، تلاش داشت تا مدیریت در منطقه آمریکای لاتین را در اختیار خود داشته باشد و دست اروپایی‌های استعمارگر را برای تاراج انحصاری این منطقه، قطع کند.

بیشتر بخوانید:

از همین رو بود که آمریکا برای حدود دو قرن نگاه استعماری ویژه‌ای به منطقه آمریکای لاتین داشته و سعی کرده است تا خوی استعماری اروپاییان را در این منطقه دنبال کند و از همین رو بود که این منطقه را همواره «حیاط خلوت» ایالات متحده نامیده‌اند.

در این میان ونزوئلا به دلیل نزدیکی به آمریکا و داشتن منابع زیرزمینی سرشار به طوری که این کشور دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است، برای واشنگتن همیشه مهم بوده است. ایالات متحده بعد از به قدرت رسیدن «هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا که مبارزه بولیواری علیه نظام امپریالیستی آمریکا را مشی خود قرار داده بود، تلاش وافری برای بسط نفوذ خود در این کشور منطقه دریای کارائیب زد.

شیوه تقابل آمریکا با ونزوئلا در دوران نیکلاس مادورو ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۱۸، آمریکا با پشتیبانی از خوان گوایدو رئیس مجلس منحل شده این کشور تلاش کرد تا با ایجاد ائتلاف جهانی، دولت ضدآمریکایی ونزوئلا را برکنار کند.

در همین مسیر، آمریکا تلاش کرد تا با تحریم ونزوئلا و تشدید بحران اقتصادی در این کشور، سبب بروز ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی و نارضایتی مردمی را فراهم کند تا زمینه سقوط مادورو و دولت قانونی را در کاراکاس فراهم کند و در این مسیر آمریکا تلاش کرد تا با مانع تراشی از فعالیت پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در ونزوئلا یک بحران فراگیر سوخت در این کشور ایجاد کند.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است، نباید با این شرایط بد اقتصادی مواجه باشد. این شرایط بد اقتصاد تنها ناشی از تحریم‌های حال حاضر آمریکا نیست و مربوط به سابقه استعماری ایالات متحده و شرکت‌های آمریکایی در این بخش از جهان است.

معادله‌سازی جدید ایران در «حیاط خلوت» آمریکا

در این میان ایران به‌عنوان کشوری برآمده از متن انقلاب اسلامی که با مکتب استکبارستیزی توانسته ادبیات مقاومت را نه‌تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان ایجاد کند، همیشه خاری در چشم واشنگتن محسوب می‌شده است و ایالات متحده تلاش کرد تا از هر فرصتی برای صدمه زدن به منافع کشورمان و ایدئولوژی برآمده از انقلاب و مکتب امام راحل استفاده کند.

با خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای، واشنگتن تلاش کرد تا سخت‌ترین نظام تحریمی در جهان را علیه ایران به کار گیرد تا در نتیجه آن به گفته برایان هوک مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه این کشور، کشورمان دو راه بیشتر نداشته باشد. یا باید در مقابل آمریکا تسلیم شود و یا منتظر فروپاشی باشد!

اما خیال آمریکا با دو سال استواری ایران در مقابل تحریم‌ها به آرامی رنگ باخت و در حالی که سردمداران کاخ سفید در انتظار سقوط جمهوری اسلامی بودند، ایران توانست اقتدار پوشالی ایالات متحده را در منطقه و جهان در هم بشکند.

در تازه‌ترین اقدام، ایران با اعزام پنج فروند نفت‌کش حامل سوخت به سمت ونزوئلا، هم تلاش کرد تا در بازار بین‌المللی که آمریکا تلاش داشت کشورمان را از آن حذف کند، حضور پیدا کند و در کنار آن با فروش سوخت به ونزوئلا نشان دهد که ایران می‌تواند از منافع خود هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود و حتی بیخ گوش آمریکا دفاع کند.

آمریکا که از همان ابتدای اعلام خبر کمک‌های فنی ایران به ونزوئلا برای راه‌اندازی مجدد پالایشگاه‌های این کشور شروع به جنجال سازی رسانه‌ای کرده بود، به یکباره با اتفاقی شوکه کننده و بسیار باورناپذیر برای کاخ سفید نشینان مواجه شد.

پنج نفت‌کش ایرانی حاوی سوخت با پرچم ایران و در حالی که دستگاه‌های موقعیت‌یاب آنها روشن بوده و در حال ارسال سیگنال بودند، ایران را به مقصد ونزوئلا ترک کردند. آمریکایی‌ها که با این اتفاق اولاً شاهد آن بودند که محاصره اقتصادی ایران و ونزوئلا در حال شکستن بوده و در عین حال تهران با این کار عملاً تهدیدات و ادعاهای آمریکا را زیر پا می‌گذارد، از همان ابتدا شروع به تهدید کردن ایران برای وادار کردن کشورمان از ادامه این اقدام کردند.

ارسال سوخت به ونزوئلا از سوی ایران در حالی بود که پیش از این آمریکا بزرگ‌ترین تأمین کننده بنزین در این کشور حوزه کارائیب به حساب می‌آمد و حالا تهران توانسته با هوشمندی و در بیخ گوش ایالات متحده، بازاری جدید ایجاد کند. در حالی که آمریکایی‌ها تلاش دارند ایران را از بازار جهانی حذف کنند، تهران نیز توانسته با حضور در بازار انرژی ونزوئلا، جایگزین آمریکا شده و پروژه حذف ایالات متحده را رقم بزند.

پیروزی «تهران» در نبرد ایران و آمریکا

بسیاری از کارشناسان با اشاره به روشن بودن دستگاه موقعیت‌یاب نفت‌کش‌های ایرانی و این موضوع که آنها با پرچم جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت هستند، این نکته را یادآور شدند که تهران، واشنگتن را به چالش کشیده و در یک جنگ اراده‌ها، نه‌تنها ایالات متحده و تحریم‌های یک‌جانبه آن را بی‌اهمیت دانسته، بلکه به دیگر کشورهای جهان نیز درس مقاومت و حکمرانی مطلوب می‌دهد.

آمریکایی‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و دو ناو جنگی و یک هواپیمای جاسوسی به منطقه دریای کارائیب اعزام کرد تا به نحوی با ایجاد ترس، عزم ایران را به چالش کشیده و مانع از ادامه مسیر نفت‌کش‌های ایرانی و شکست حصر تهران و کاراکاس شود. در کنار این موضوع رسانه‌های غربی در تلاش بودند این موضوع را القا کنند که آمریکا با سد کردن راه نفت‌کش‌های ایرانی مانع رسیدن آنها به ساحل ونزوئلا خواهد شد.

ایران اما با هشدار به آمریکا از همان ابتدا اعلام کرد که تجارت تهران و ونزوئلا مشروع و در چارچوب تجارت بین‌الملل بوده و این آمریکا است که به دلیل عادت به قلدرمآبی، تلاش می‌کند نیات خود را به دیگر کشورها تحمیل کند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در واکنش به تهدیدات آمریکا گفت که اگر برای نفتکش‌های ایرانی مشکلی از طرف نیروهای آمریکایی پیش بیاید ایران اقدام به مقابله به‌مثل خواهد کرد.

در همین خصوص محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه هشدارآمیزی نوشت و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا را احضار کرد. ایران هشدار داد که هرگونه تهدید علیه نفت‌کش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع تهران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.

روایت رسانه‌های خارجی از «تحریم شکنی» ایران

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در گزارشی با تحسین اقدام ایران مبنی بر تحریم شکنی نوشت: نمی‌دانم احساس دونالد ترامپ که پیگیر رسیدن نفتکش‌های ایرانی به بندرگاه‌های ونزوئلا است، چیست؟ اقدامی که چالش قوی برای تهدیدهای وی و شکست محاصره ظالمانه‌ای است که به ونزوئلا تحمیل کرده؛ ولی خوب می‌دانیم که احساس فرد شکست خورده خوار شده را دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این رابطه نوشت: نفت‌کش‌های حامل سوخت که از ایران عازم ونزوئلا شده است، تحریم‌های آمریکا را درهم شکست.

شبکه المیادین نیز در واکنش به پهلوگیری هر پنج نفت‌کش ایرانی در بنادر ونزوئلا گفت: این اقدام ایران نشان داد که آمریکا یک ببر کاغذی است.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز در واکنش به این موفقیت تاکید کرد: در جایی که کشورهای امپریالیستی می‌خواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران.

از همین رو باید گفت در زمانی که هیمنه آمریکا ظرف چند مدت با حمله موشکی به پایگاه عین الاسد و نادیده نگاشتن تهدیدات این کشور در مورد جلوگیری از رسیدن نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا فرو می‌ریزد، بسیاری از دولت‌هایی که در فکر تأمین امنیت اجاره‌ای خود هستند، به قدرت آمریکا با دید تردید نگاه کرده و تلاش می‌کند از خصومت ورزی به کشورمان بپرهیزند، چرا که شاهد هستند که واشنگتن جز تهدید توخالی و ایجاد ارعاب، حربه دیگری ندارد.

کان هالینن تحلیلگر آمریکایی در همین رابطه معتقد است: ارسال نفت‌کش از سوی ایران به ونزوئلا خاری در چشم ترامپ بود. این اقدام درآمدی برای ایران بود و از این منظر شکافی در دیوار تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده آمریکا علیه تهران است.

همچنین اقدام ایران این پیام را به تمامی کشورهای مستقل رساند که برای تجارت با یکدیگر نباید منتظر اجازه قلدری به نام آمریکا بود و نباید واشنگتن و سرمداران کاخ سفید را همچون کدخدایی دانست که بی‌اجازه او نمی‌توان کار کرد. از همین رو باید منتظر ماند تا به آرامی کشورهای مستقل راه‌های ایستادگی در مقابل تحریم‌های آمریکا و تجارت با ایران را هموار کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    5 0
    واقعا به ایران وبزرگمردان کشورم افتخار میکنم ولعنت ونفرین بر مزدوران داخلی و خارجی که دوست ندارن ابهت ایران عزیز رو ببینن با این کار قهرمانان وطنم عزت وابرو به ایران و ایرانی برگشت جانم فدای مردان قهرمان سرزمینم
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    3 0
    در این ماجرا این آمریکا بود که تحریم شد. هنر کنین ده سال دیگه دوام بیارین یانکی های تروریست.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    3 0
    درتاریخ ثبت خواهدشدبه امیدروزی که ازقدرت دوران باستان ایران عبورکنیم وزمان حال کشورمان قویترین دوران تاریخمان شود..به امیدابرقدرتی ایران
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    خوبه همین جوری ادامه بدین
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 2
    بابا رضایت بده مشرق دیگه بخاطر ۵تا بچه نفتکش الان ۲۰روزه داری مارو....
  • زنده باد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    زنده باد ایران پاینده باد جمهوری اسلامی ، غرب پرستا اگه خیلی ناراحت اند میتونن نخونن مجبور نیستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس