کد خبر 1078515
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰
نقدینگی

روزنامه شرق می‌گوید دولت روحانی رکورددار رشد نقدینگی است و این شبح سرگردان بر فراز بازارهای کشور جولان می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

این روزنامه حامی دولت نوشت: دولت دوازدهم همچنان رکورددار رشد نقدینگی است و با وجود برخی وعده‌ها، خبری از مهار تبعات این متغیر نیست و سیاستگذار پولی روانه کردن نقدینگی به سمت بورس را حلال مسئله معرفی کرده است. از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون، حدود هزار و ۶۸۷ هزار میلیارد تومان بر میزان نقدینگی افزوده شده است. آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، رقم فعلی نقدینگی وقتی با تولید ضعیف و رشد منفی اقتصادی همراه باشد، بی‌شک باید منتظر تشدید فشارهای تورمی باشیم. از سوی دیگر، به تازگی وضعیت بازار ارز، سکه، بورس و مستغلات با مکیدن نقدینگی سرگردان آشفته شده و به نظر می‌رسد اگر چه دولت سعی  داشته با استفاده از ابزاری مثل بورس، نقدینگی را کنترل کند، اما دود همین ابزار کنترل هم به زودی در چشم سهامداران خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

قدرت خرید افراد نسبت به سال ۹۰ به یک سوم کاهش یافت

۴۰ اقدام انقلابی و تحول‌ساز در مجلس یازدهم

علی دینی‌ترکمانی، کارشناس اقتصادی، در این باره می‌گوید: وقتی نرخ سود بانکی در حد پنج درصد کاهش می‌یابد تا انگیزه برای سرمایه‌گذاری یا با نگاه آینده‌نگر ایجاد جذابیت برای بازار اوراق قرضه و بدهی دولتی ایجاد شود،‌ بازار سهام تاثیر می‌گیرد. بین بازار سهام و بازار اوراق قرضه، رابطه مثبتی هست؛ گرم شدن تنور اولی،‌ موجب گرم شدن تنور دومی نیز می‌شود. ولی نکته مهم این است که چنین گرم شدن سوزانی، پس‌لرزه مهمی هم خواهد داشت. وقتی میانگین سالانه عملکرد بخش واقعی اقتصاد در دهه ۱۳۹۰ منفی است، این رشد بازار سهام در جایی همراه با سقوط خواهد بود. منطق اقتصادی چنین می‌گوید. اگر این نرخ بازده‌های بالای ۲۰۰ درصدی بازار بورس امری طبیعی باشد، باید انتظار افزایش نرخ دلار، طلا و ملک را هم تا حدودی به همین صورت داشت. اگر منطقی نیست،‌ باید انتظار سقوط بازار سهام را داشت. این رشد بازار سهام در عین حال یادآور کلام کینز است که آن را به نوعی قماربازی تشبیه کرده بود.

براساس آمارهای رسمی، حجم نقدینگی کشور در سال ۱۳۹۳ معادل ۷۸۲/۳۸۴ هزار میلیارد تومان بوده؛ این رقم مطابق با گزارش رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تا آذر سال ۹۸ به حدود دو هزار و ۲۶۲ هزار میلیارد تومان و در پایان این سال، آن‌طور که رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرده، تا دو هزار و ۴۷۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین این متغیر از اسفند ۹۷ تا اسفند ۹۸ رشدی ۳۱/۳ درصدی داشته است. دینی‌ترکمانی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آشفتگی بازارهایی مثل سکه، دلار و بورس تا چه اندازه از نقدینگی نشئت گرفته است، می‌گوید: این آشفتگی ناشی از همان تولید ضعیف است. اگر بخش واقعی اقتصاد،‌ یعنی جایی که سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد و کالاها و خدمات تولید می‌شود، کیفیت قوی داشته باشد، نقدینگی در این بخش جذب می‌شود و سر از بازارهای سهام، ‌ارز، طلا و مستغلات درنمی‌آورد. درباره آمار روزنامه شرق اصلاح این مورد ضروری است که میزان نقدینگی در سال ۹۲ (آغاز به کار دولت روحانی) حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و نقدینگی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شرقی IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 1
    و راهکار رونق تولید در جراحی غده ی سرطانی اصلاحات است..!!
  • US ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    یک: ابریشمچی در سخنرانی در حضور مریم و مسعود رجوی: ما در فردای ایران که به قدرت برسیم بنیان خانواده را باید بزنیم چون خانواده اولین سیستم استثمار است. مریم و مسعود که نیششان تا بناگوش باز است دست میزنند. دو: فیلمهای هالیوودی بشدت روی موضوع خانواده هراسی کار میکنن. فیلمهایی با موضوع پدر یا مادری که میخوان بچه های خودشون رو تکه تکه کنن فقط یکی از این موارده. سه: روزنامه های اصلاحات در قضایایی مثل قتل اون دختر روستایی با تیترهایی مثل پدر با داس امد فقط قصد از بین بردن بنیان خانواده رو دارن. در واقع اونها از قتل این دختر بشدت استقبال کردند چون خوراک براشون فراهم کرد. اینها تماما قطعات یک پازل هست. دقت کنید
  • سید IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 0
    مشکل در دیر فهمیدن و کُند ادراکی اصلاح طلبان تهوع آور است وگرنه رهبر معظم چندسال است که در پیام های نوروزی و سخنرانی های مناسبتی شان موضوع رونق تولید را به مسئولین کر و کور شده و خواب رفته ما گوشزد می کنند، اما دریغ از فهم به هنگام!
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 1
    این دولت در همه زمینه ها از جمله خودرو ارز تورم طلا و ...... رکورددار است
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 0
    اگر دقت کنید املاک در دهه گذشته بیشترین رشد قیمت را داشته و از همه بازارها پرسودتر بوده، بین هزار و پانصد تا دوهزار درصد افزایش قیمت، وقتی چندین سال هست سرمایه دارها رو به مفت خوری و سودهای چندین برابر از طریق املاک عادت دادیم مگر کسی هم راغب میشود خودش را در دردسر بی اندازد و برود سراغ تولید، براحتی ملکی رو خریداری میکنه و مطمئن هست تا یک سال نشده میلیاردها سود میکند، حتی بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه دارها هم عوض گسترش خط تولید درامدشان را صرف خرید املاک میکنند، همین دلیل شده تا در ده سال گذشته رکورددار افزایش بی سابقه قیمت ملک در دنیا باشیم،و این امر باعث کاهش تولید مسکن و تقاضا گشته، مشاغل تولیدی زیادی مرتبط با ساخت و ساز از رونق افتاده اند..... با این سیستم محاله امره تولید گسترش پیدا کند، اول باید راههای دیگر رابست، تا پول مجبور شود برود سمت تولید بانک و بورس.،حمایت از تولید فقط شعار هست در عمل کاری نمیکنند، لطفن این مسائل رو بچالش بکشید با این سیستم منفعل بجایی نخواهیم رسید،
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    رونق تولید سال گذشته عملی شد خصوصا در خودرو امسال جهش تولید انجام شود مثل آنچه امروز در خودرو مشاهده میشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس