عراق

وزارت دارایی عراق اعلام کرد تا زمانی که حکومت منطقه کردستان این کشور در ارتباط با برگرداندن درآمد فروش نفت به بغداد، با دولت مرکزی به توافق نرسد، هیچ پولی به اربیل پرداخت نخواهد شد.

به گزارش مشرق، وزارت دارایی دولت فدرال عراق اعلام کرد که تا زمانی که بین دولت مرکزی و حکومت کردستان عراق توافقی به صورت نهایی صورت نگیرد، این وزارتخانه دیگر هیچ مبلغی به اربیل برای پرداخت به کارمندان این منطقه نخواهد داد.

وزارت دارایی عراق امروز یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم ارسال حقوق کارمندان منطقه کردستان بعد از آن گرفته شد که حکومت این منطقه با پیشنهاد وزارتخانه دولت مرکزی در رابطه با حل نهایی (بازگرداندن درآمد و عواید حاصل از فروش نفت) موافقت کرد. و مبلغ فرستاده شده، آخرین باری است که از سوی بغداد به اربیل فرستاده می‌شود؛ چرا که دولت فدرال از این به بعد تا حصول توافق نهایی، هرگز اقدام به ارسال مبالغ مالی به اربیل جهت پرداخت حقوق کارمندانش نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا به دنبال احیای روابط گذشته با عراق!

وزارت دارای عراق مبلغ ارسال شده به اربیل را ۴۰۰ میلیارد دینار عراق دانست و گفت که پیش‌بینی شده است که اربیل بتواند هزینه‌های خود از جمله حقوق کارمندان طی ماه آوریل (فروردین) را با این مبلغ پرداخت کند.

مطابق توافقی که بین بغداد و اربیل در تاریخ ۱۹ ماه می حاصل شده، دو طرف بر برگزاری نشست‌های گسترده بین نمایندگان خود تا ماه ژوئن (خرداد/ تاریخ امروز) با هدف دست‌یابی به توافق نهایی موافقت کرده‌اند.

دبیرخانه کل کابینه وزیران عراق ۲۴ آوریل وزارت دارایی این کشور را ملزم کرد که پرداخت هرگونه مبالغ به منطقه کردستان عراق خودداری کرده و مبالغ پرداخت شده در دوره گذشته را برگرداند؛ این تصمیم بعد از آن صورت گرفت که این منطقه از پرداخت عواید حاصل از فروش نفت بر اساس توافق، به بغداد خودداری کرده است.

با شیوع کرونا و کاهش خرید نفت در بازارهای جهانی و به‌تبع آن کاهش شدید قیمت نفت، دولت عراق و منطقه کردستان با مشکل پرداخت هزینه‌های خود مواجهه‌اند. در این بین منطقه کردستان به دلیل فساد و تراکم هزینه‌ها و حقوق معوق چند ماه گذشته، با مشکل مالی زیادی رو به رو است و همین مسئله باعث برگزاری تظاهرات در برخی از شهرهای این منطقه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 7
  • CO ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    31 13
    فدرالیسم فاجعه است ،
    • NL ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      9 9
      چرا فاجعه است؟! :| آمریکا فدراله، روسیه فدراله خیلی کشورها فدرال هستن فاجعه ای براشون پیش اومده؟! ایران در زمان هخامنشی ها فدرال تر از تمام حکومتهای فدرالی امروزی بود! فدرالیسم به خودی خود فاجعه نیست منتهی برای کشورهای ضعیف و در صورتی که بی عدالتی و تبعیض بین ایالت ها وجود داشته باشه آره فدرالیسم شاید نسخه ی سالمی برای اون کشور و تمامیت ارضیش نباشه. اما اگه یه کشور به حدی پیشرفت کنه و توسعه پیدا کنه و تمام مناطقش از رونق برخوردار باشن، به طوری که مردم تمام ایالتها بودن با اون کشور رو به نفع خودشون بدونن و مردم هم به هویت ملی شون افتخار کنن و خوشحال و راضی باشن از اینکه اهل اون کشور هستن در اینصورت فدرالیسم نه تنها بد نیست بلکه راه حل خیلی از مشکلاته. برای کشوری مثل عراق طبیعیه که فدرالیسم مناسب نیست. اونم فقط برا کردستانش! فدرالیسم در جا و زمان مناسبش برای حفظ یکپارچگی یک کشور(خصوصا یک کشور بزرگ) به نظر من ضروری هم هست. ولی حتی اگه فدرالیسم هم نباشه یک کشور به نظرم نباید مرکزگرا باشه. یعنی فقط نقاط خاصی از کشور نباید بیشترین توجه و منابع و ثروت رو به خودشون جذب کنن.
    • CO ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 3
      حکومت مرکزی قدرتمند ، زبان رسمی یکپارچه، یکپارچگی ملی و اقتصادی، تنها راهکارهایی هستند که میتوانند برای شهروندان کشور امنیت و آسایش بیاورند، آمریکا و اسراییل و عربستان در خال تبلیغ فدرالیسم برای ایران هستند تا بتوانند ایران را تجزیه و نابود کنند.
  • CH ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    17 4
    اینها ذاتا نمک نشناسند دست بده ندارند دست بگیر دارند هر خلافی هم میکنند مزدوری امریکا و اسرائیل رو هم میکنند ملیت براشون معنی نداره دین براشون معنی نداره فقط قومیت براشون مهمه جالبه خودشونو از همه برتر هم میدونند
    • م.ک IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      5 4
      کردا.آدمای سختی کشیدهیم خنجر زیاد خوردیم تو شرایط سخت آدم ها عوض میشن بی اعتماد میشن فقط فکر مال خودشون خانوادش میکنن کسی واسش اهمیت نداره خصلت انسان همینه هر قومی اگه سختی قوم کرد کشیده بود جنگ ها آوارگی ها ی اونا روبی اعتماد میشد کورد اینن نمی تونن به کسی اعتماد کنن چون خنجر از پشت زیاد خوردن .
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      5 2
      خنجرزن هم کم ندارند. اوایل انقلاب یادت نمیاد؟
    • IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      4 1
      م. ک تا جاییکه میدونیم بیشتر خنجر ساز هستید تا خنجر خورده باشید سوابقتون معلومه تو ایران عراق سوریه و ترکیه
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    13 0
    خیلی زود دست به دامن سعودی و صهیون میشن
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 1
    عراق فدرال نیست عملا کنفدرال است. اختیارات اقلیم کردستان خیلی بالاتر از یک ایالت فدرال هست. در هیچ ایالت فدرالی رپیس جمهوری و ارتش مستقل وجود ندارد. که اقلیم هر دو را دارد.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    10 1
    باید به دلیل همراهی با آمریکا تنبیه شوند. قابل اعتماد نیستند.
  • عبد الله عزیزی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    4 1
    خدا کنه از گشنگی بمیرن اینا مامن وپناهگاهی شدن برای خلافکاران از سایر مناطق کرد نشین دیگر مثل دمکرات کومله خدای بچه های مردم بد بخت کردن کسی جرات نداره به بچش بگه از جدا بلند شو فوران میری پیش این پدر سگا
  • ارومیه IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    6 4
    تا اونجایی کە ما میدونید تظاهرات در عراق است نه منطقه اقلیم کردستان، و وضعیت عراق خیلی داغون هست چه ازنظر حملات داعش،کرونا، خلا قدرت،تظاهرات مردمی ولی وضعیت منطقه کردستان بسیار مطلوب است.هرعراقی ارزو دارە روزی شهرهاشون همانند اربیل و سلیمانیە شود
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 2
    اگه حکومت عراق به ایران پشت کند میشه همین کردها را جانشان انداخت مثل زمان دفاع مقدس
  • DE ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 0
    یاد سفر سردار سلیمانی عزیز که با خواهش کردها بود که داعش به اونجا رسید افتادم، عشق است ایران عزیز از فارس ،ترک،لر،بلوچ،عرب،گیلک،کرد، و.......... عشق ایران عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس