ویژه ها

یکی از نقاط ضعف جدی ظریف ابن بود که وزارت «امور خارجه» را به وزارت «امور برجام» تقلیل داد. اقدامی که خسارت های فراوانی در پی داشت و تنها در یک قلم، ارزش پول ملی را به شدت کاهش داد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف برازنده ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ است

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «آیا ظریف رئیس جمهور آینده است؟» نوشت:«از همان آغاز وزارت دکتر ظریف که همراه شد با واگذاری کامل پرونده مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه، دکتر ظریف در قامت یک منجی ‌برای ایران مطرح شدند. فضاسازی‌های رسانه‌ای شخص دکتر ظریف و استفاده زیرکانه از رسانه برای نمایش هرچه بیشتر نقش اثرگذار ایشان در فرآیند مذاکرات را می‌توان سیاست تبلیغاتی بسیار اثرگذار دانست. دکتر ظریف در پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و توافق برجام، تبدیل به دیپلمات منجی شدند. محمدجواد ظریف را باید وزیر دپیلمات هنرمند و پرستیژگرا دانست که بخش مهمی از وظایف کاری خود را با بهره‌گیری از هنر سیاسی و دیپلماسی خود انجام می‌دهد و بهترین سیاستگذار در این زمینه هستند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:« اکنون که تنها یک سال تا برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران زمان باقی مانده و مقبولیت و مشروعیت اغلب شخصیت‌های حامی دولت کنونی و طیف اصلاح‌طلبان در افکار عمومی دچار افت شده و افرادی مانند اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف نیز شانسی برای کسب رأی ندارند و از سوی دیگر طیف جوان حامی دولت مانند: محمدجواد آذری‌جهرمی و سورنا ستاری نیز تنها کاندیدای فضای مجازی هستند، شانس محمدجواد ظریف از همه گزینه‌های احتمالی طیف طرفدار دولت کنونی و اصلاح‌طالبان برای کسب رأی، بیشتر است. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال (بسیار کم) رأی آوردن دموکرات‌ها در این انتخابات نیز می‌تواند یک امتیاز مثبت برای اعلام کاندیداتوری و حتی کسب رأی دکتر ظریف باشد».

این روزنامه اصلاح طلب، با این ادعا که «ظریف منجی مردم ایران بوده»! وی را برازنده ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ نامیده است. پیش از این «سید محمود دعایی» فعال سیاسی اصلاح طلب در اظهارنظری عجیب گفته بود:«تاریخ گواهی می‌دهد که انسان‌های بزرگ و اولیای الهی چه سختی‌هایی را متحمل شدند. به راستی محمدجواد ظریف در عصر ما یکی از اولیای الهی است که در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و در مدرسه علوی تحصیل کرد و در آمریکا به تحصیل پرداخت و هرچه بیشتر به میهن و دین باورمند شد».

حفظ عزت و اقتدار، یکی از فاکتورهای اساسی در سیاست خارجی است، اما متاسفانه آقای ظریف در ۷ سال اخیر نتوانست در این خصوص کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

برای نمونه، در سال ۹۴ فاجعه بزرگ منا رخ داد و حدود ۶۰۰ زائر ایرانی در این حادثه تلخ به شهادت رسیدند. انفعال وزارت خارجه دولت روحانی و بی توجهی ظریف به غرور ملی ایرانیان موجب شد تا رژیم آل سعود در جایگاه طلبکار نشسته و گستاخی کند. زانو زدن وزیر امور خارجه در مقابل امیر کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان و عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ دولت یازدهم از جمله ااتفاقات تأسف برانگیز در آن مقطع بود. سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات هم ندادند.

ظریف-بهمن ۹۴- به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

در یک نمونه دیگر، ظریف- بهمن ۹۶- توسط آلمانی‌ها با ندادن بنزین به هواپیمایش تحقیر شد، اما مجدداً سال ۹۷ به کنفرانس مونیخ رفت و سخنرانی کرد اما حتی یک جمله از دیپلمات خود (آقای اسد الله اسدی دبیر سوم سفارت اتریش) دفاع نکرد که. دیپلماتی که تیرماه ۹۷ در اقدامی غیرقانونی توسط آلمانی ها بازداشت و سپس به بلژیک منتقل شد و همچنان به صورت غیرقانونی در بازداشت است.

یکی از نقاط ضعف جدی ظریف ابن بود که وزارت «امور خارجه» جمهوری اسلامی ایران را به وزارت «امور برجام» تقلیل داد. اقدامی که خسارت های فراوانی در پی داشت و تنها در یک قلم، ارزش پول ملی را به شدت کاهش داد.  

** آمریکا آتش گرفت،دود از اردوگاه اصلاحات بلند شد

روزنامه ابتکار در یادداشتی با عنوان «دو روی سکه اعتراض» نوشت:«واکنش ترامپ درخصوص تهدید معترضان به استفاده از خشونت و گلوله یک رفتار ضد دموکراتیک و البته منافی با ادعاهای مطرح شده درخصوص وجود آزادی در این کشور است. اما سوال اینجاست که آیا می‫توان با همه این اتفاقات بتوان رفتاری مشابه در کشور خودمان را توجیه کرد؟ یعنی اگر حوادثی مانند آبان ماه سال گذشته رخ داده است و عده‫ای به درست یا غلط به تصمیمی معترض شده‫اند آیا تهدید به شناسایی از طریق دوربین‫ها توسط رئیس دولت و یا برخورد خشن با معترضان قابل چشم‫پوشی است؟ بی‌تردید هر کشوری قوانین خود را دارد و قطعاً ناهنجاری و هرج و مرج در هیچ کشوری توسط هیچ حاکمیتی قابل پذیرش نیست. اما همانقدر که اراذل‫ و اوباش خواندن معترضان به نژادپرستی توسط ترامپ، برای افکار عمومی پذیرفتنی نیست که در کشور ما نیز این دست از عبارات فاصله مردم را با مسئولان بیشتر خواهد کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«همان قدر که رسانه‫ها و مسئولان ما در داخل، کنار معترضان آمریکایی و فرانسوی قرار می‌گیرند اگر در کنار شکایات مردم در داخل هم قرار گیرند به کاهش شکاف حاکمیت و مردم کمک کرده‌اند. بنابراین آنچه زبان مشترک در هر جامعه و حکومتی است به رسمیت شناختن مردم با هر نوع اندیشه و حتی اعتراضی است که ممکن است نسبت به وضع موجود داشته باشد».

این روزها ایالت های مختلف در آمریکا ملتهب و پرآشوب است. اقدام جنایتکارانه پلیس نژادپرست آمریکا در قتل یک سیاهپوست، اعتراضات گسترده ای را در پی داشته است. معترضان ساختمان های پلیس را آتش زده و در نقاط مختلف تجمعات اعتراضی برگزار کرده و پرچم آمریکا را آتش زده اند.

آتشی که آمریکا پیش از این با ایجاد آشوب و التهاب و پشتیبانی از اغتشاشگران به کشورهای دیگر می زد، این بار به جان خودش افتاده. اما گویا، دودِ این آتش از اردوگاه طیف تندروی اصلاح طلب نیز بلند شده است.

جریان تندروی اصلاح طلب مهارت خاصی در «خودتحقیری حاد» و «خودزنی» دارد. اکنون و در شرایطی که دولت تروریست و غارتگر آمریکا از چاله کرونا به چاه اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی افتاده، اصلاح طلبان به کمک آمریکا آمده و فریاد می زنند که «چه نشسته اید، ما هیچ تفاوتی با دولت تروریست و استکباری آمریکا نداریم»!

روزنامه اصلاح طلب ابتکار- به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» نماینده لیست امید در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم- به بهانه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، از اغتشاشگران در ایران حمایت کرده است.

این روزنامه اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز، دستور شلیک به معترضان از سوی ترامپ را با اظهارات رئیس جمهور مبنی بر برخورد با «مسدودکنندگان بزرگراه ها» در اغتشاشات بنزینی در سال گذشته مقایسه کرده است!

روزنامه ابتکار با گلایه از انعکاس رفتار وحشیانه پلیس در فرانسه و آمریکا و نمایش چهره بدون روتوش غرب در ایران، مدعی شده است که باید در داخل به مطالبات مردم توجه کنیم.

این پیشنهاد از سوی طیفی مطرح شده است که «رفع حصر»، «برگزاری کنسرت خیابانی» و «حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزش مردان» را به عنوان مطالبات عمومی مردم جا زده و «سلفی حقارت» و «اروپاگردی» را در کارنامه خود دارد.

به عبارت دیگر، بانیان اصلی وضع موجود اقتصادی در کشور، از یکسو ژست مردم داری گرفته و از سوی دیگر از انعکاس چهره غرب بدون روتوش توسط رسانه ها در داخل، پریشان و عصبانی است.

** تعهد اروپا در برجام، «تأسف خوردن» است؟!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «تأسف اروپا از اقدام ضدایرانی آمریکا» نوشت:«طرح جدید امریکا برای عدم تمدید برخی معافیت‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلاح‌آمیز ایران با واکنش طرف‌های برجام روبه رو شده است...سخنگویان وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ مشترکی در همین باره منتشر کردند...در این بیانیه آمده است:"ما عمیقاً از تصمیم امریکا برای خاتمه دادن به معافیت‌های تحریمی ناظر بر پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام در ایران از جمله پروژه نوسازی [رآکتور] اراک متأسفیم".»

یک سوال؛ آیا تعهد و وظیفه اروپا در برجام، «تأسف خوردن از اقدامات آمریکا» است؟! اروپا ۱۱ تعهد در برجام  دارد. خرید نفت ایران و پرداخت نقدی پول نفت در کنار برقراری مبادلات بانکی و مبادله کالاهای تحریمی ‌با ایران از جمله این تعهدات است.  

اعضای اروپایی برجام تاکنون و علیرغم سپری شدن قریب به ۵ سال از امضای توافق، به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده اند. با اینحال بجای عذرخواهی و جبران کم کاری، ژست طلبکار به خود گرفته و ایران را بازخواست می کنند.

اروپایی ها همزمان با ابراز تأسف درباره عهدشکنی آمریکا، تاکید کرده اند که ایران باید یکطرفه و بدون چشم داشت، تعهدات برجامی خود را تا اطلاع ثانوی انجام دهد.

با اینحال، ارگان رسانه ای دولت، به گونه ای ابراز تأسف اروپا را پوشش می دهد که گویی این اقدام جزو تعهدات طرف مقابل بوده و اروپا نیز به خوبی از عهده تعهدات برآمده است.

اکنون بیش از ۲ سال از خروج رسمی آمریکا از برجام سپری شده است. قرار بود طرف اروپایی نهایتا ظرف چند هفته درباره اجرای تعهدات و جبران عهدشکنی آمریکا به ایران تضمین بدهد. اما اروپای بدهکار، نه تنها تضمین نداد بلکه هر روز بر گستاخی و زیاده خواهی خود افزود.

علت اصلی این گستاخی و زیاده خواهی، رویکرد منفعلانه دولت و به خصوص وزارت خارجه در مسئله برجام است. تا زمانیکه دولت از موضع ضعف با طرف مقابل روبرو شود، نه تنها هیچ گشایشی در پرونده برجام ایجاد نشده، بلکه خسارت های بیشتری در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    74 25
    خائنین به ایران باید محاکمه شوند و الا مستقیما و بدون رعایت قانون وارد عمل خواهیم شد.
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      ظریف،آن روی سکه سردار سلیمانی است
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      64 2
      ظریف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دوباره برجام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه تو رو به خدا همون یه بار واسه هفت پشتمون بس بود
    • SE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      39 11
      یادداشت روزنامه ابتکار یاد آور آن دانش آموزی بود که از کتاب جغرافیایش فقط درس پاکستان را خوانده و بلد بود و از هر جای دیگر کتاب که معلم می پرسید او با یک جمله کوتاه موضوع را به پاکستان برمی گرداند!
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      39 15
      جواد کنج لبات یه شاخه نبات !!!!!!!!! جواد 1400 شکر می خورد و دیگر هیچ!!!!!!!!!!!!
    • DE ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      43 6
      ۱۶:۰۳ - ظریف،آن روی سکه سردار سلیمانی است// درسه سکه یک طرفش یک شیر داره یعنی سلیمانی و اونطرفش یک خط داره یعنی خط ظریف خط برجام و خط دپیلماسی التماسی
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      33 16
      16:03 دهنتو اب بکش مردک .
    • شاکی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      37 9
      رئیس اش که کاری نکرد . جز بالا بردن تورم و بیکاری و باد دادن رویا خانه دارشدن و..... با گفتن قصه و داستان سرایی کردن . ایشون هم با خنده و کرکر اون فجایع رو چند برابر خواهد کرد
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    17 82
    ظریف امر کبیر دوران و قویترین سیاستمدار حال حاضر فرزند انقلاب و شجاع و متدین است. مرگ بر ضد و زارتش. قراره نظام ظریف رو بفرسه جلو تا مردم به خاطر محبوبیت این بزرگمرد بیان پای صندوق ها. انتخابات مجلس ظاهرا درس بزرگی به نظام داده
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      53 2
      مرگ بر خائنین و حامیان خائنان
    • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      37 12
      خیلی باحالی، من نمیدونم تو به این چیزی هم که نوشتی باور داری یا دست بی قرارت تایپ کرده، نظام رو ببره جلو؟ ، تا حالا که داشته نظام می فرستاده ته چاه، اگر این قدرت رهبری و سپاه نبود که ایرانی وجود نداشت، این هم که آمار رای مجلس کم شد به خاطر عملکرد چنین تفاله ها و پادوهای غرب بود، البته مردم هم چنان در صحنه حضور داشتند منظور من از مردم همان افرادی هستن که پای انقلابشون ایستادن و هر جا جنگ، زلزله، سیل و هر حادثه ای بوده سینه شون سپر کردن نه امثال لیبرال ها
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      24 1
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      53 1
      لطفا به نام امیرکبیر احترام بگذاریدامیر از معدود مردان وطن پرست ایرانی بود که حاضر شد از جان شیرین خود بگذرد برای اینکه حاضر نبود تسلیم شود
    • SE ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      37 8
      امیرکبیر خیانت برجام و التماس
    • SE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      25 5
      ظریف الممالک !
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      7 13
      مرگ برخودت
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      31 1
      بنا بود مرگ بر این و آن نگید !!! چطور شد برای ظریف مرگ بر ضد وزارتش علم شد ؟
    • یوسف ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 3
      کلاً جک قشنگی بود!!؟؟ حیف شکلک خنده نیست تا کلی بخندیم!!؟؟خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    42 6
    وزیر برجام :/
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 3
      دقیقا
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    47 12
    ظریف رئیس جمهور بشه که هر روز یک تیکه از ایران رو میده برای خوشایند غربی ها !! اگه کسی هم ایران رو تهدید کرد یک خودکار پرت میکنه طرفش !
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    47 10
    اصلاحات غرق شد. مُرد. منتهی چون هنوز جنازه اش دفن نشده فکر میکنن خبری هست. عجله نکنین 2 سال دیگه تموم می شه.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    51 3
    بره زیر گِل فرقۀ ضالۀ اصلاح طلبی . بیشرفهای وطن فروش
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    13 40
    محمدجواد ظریف در عصر ما یکی از اولیای الهی است !!!!!!!!!!!!!!!! افتاد
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      23 1
      اولیای الهی؟!!!!!!!!!!
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    14 54
    احسنت . امیرکبیر معاصر شایسته ریاست جمهوری ایران است . با ظریف تا 1408 و راه معظم مذاکرات برد - برد با دنیای غرب و نجات افتصاد دلواپس زده و ساندیس زده کشور . تیتر ماه های آینده مشرق : " دیدار ظریف و پمپئو در برج میلاد / پیش نویس مذاکرات فشرده با آمریکا به امضای طرفین رسید . " .
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      30 10
      .... در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      28 5
      شتر در خواب بیند پنبه دانه دوره وطن فروش های اصلاح طلب(افساد طلب) به پایان رسید
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      29 17
      خدا مرگت بده ! ما میمیریم اما اجازه نمیدیم پای افراد کثیفی مثل پمپئو که دستش به خون سردار دلها آغشته است و به کار کثیفشون افتخار هم میکنن به ایرانی که برای وجب به وجبش خون شهیدی ریخته برسه ! پس تراوشات ذهن کثیفت رو اینجا نیار
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      19 7
      آرزو بر جوانان عیب نیست ولی سعی کن انقدرم پرت نباشه
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      18 15
      اوباما ی مودب چه بر سر ایرانیان اورد ایجاد مادر تحریمها ...با پمپمو میشیم لیبی
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      21 8
      شما میتوانید راه خودرا بروید خر خودرا برانید وشخص مورد نظر خودرا انتخاب کنید ولی ازشهرت شهید امیر کبیر برای پیشوند و پسوند منتخب خود استفاده نکنید شهید امیر کبیر جان داد تا ایران باشد
    • محمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      17 4
      بعد از شهادت حاج قاسم فقط یه ذلیل و حقیر و پادوی آمریکا به مذاکره با این رژیم تروریست پرور فکر می کنه، هنوز هم نسل این احمق های درجه ١ بعد از نابود شدن اقتصاد و عزت کشور بر چیده نشده و میگه تا ١۴٠٨ با ظریف، یعنی نکبت تر از این آدم وجود نداره
  • حمید صدریان IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    15 1
    بسمه تعالی باسلام تاریخ را مرور کنیم روزگاری امیر کبیر نخست وزیر بود چه شد موقع کیروش کبیر تیم ایرانرا به جام بردچه شد حال این بار عده ای حکمیت کرده و پای ظریف را بمیان کشیدن خدا داند این با ر چه خیالی دارند
  • NL ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    29 18
    تنها کسی که در این دولت به فکر مردم بود اقای رئیسی بود ایشان برازنده ریاست جمهوری اند
  • فرید IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    28 6
    با وجود بیست میلیون رای دهده بی فکر و هیجان پذیر که با وعده کنسرت و استادیوم و گفتگوی تمدن ها و میتینگ های انتخاباتی با مایه دانسینگ و کازینو رای خودشون رو تقدیم این مفسد های افساد طلب میکنن بعید نیست اوس مم جواد ...باز رئیس جمهور هم بشه، ملاصدرا راست گفت که همه بدبختی مسلمون ها از سقیفه بنی ساعده شروع شد که چیزی نبود جز دموکراسی، نفرین بر این دموکراسی که ... ترین افراد بشر باهاش به تخت حکومت نشستن و صالح ترین افراد بشر از طبیعی ترین حقشون یعنی حکومت محروم شدن
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    11 49
    مرگ بر ضد ریاست ظریف
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      30 11
      مرگ بر خودت
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      24 10
      کسی که توانمندی نظامی ایران رو هیچ می‌دونه و ادعا می‌کنه که آمریکا با یه بمب می‌تونه کل تاسیسات ما رو نابود کنه واز همه مهتر مسعول فاجعه برجامه که کلی هزینه برای کشور تراشید واینقدر خودش وکشورش رو تحقیر کرد آیا صلاحیت ریاست جمهوری رو داره برید عملکرد ظریف رو تو این شش سال بخونید و رو هوا واز سر تعصب نظر ندید
    • DE ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      1 25
      توانمندی نظامی ایران رو در اشتباه سخت مشاهده کردیم.بالاخره امریکا تونسته بود پدافندتونو هک کنه یا خودتون فرق کروز و هواپیمای غول پیکرو تشخیص ندادید؟
    • DE ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      4 5
      ظریف برا ریاست جمهوری ۱۴۰۰ زنده است
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    25 11
    ظریف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دوباره برجام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه تو رو به خدا همون یه بار واسه هفت پشتمون بس بود
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    23 9
    زریف کیه؟
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    23 5
    واقعا انتظار دارین با این وضعیتی که درست کردین بازم مردم به جماعت اصلاح طلب رای بدن. خداییش کی میخاین ازرو برین شماها
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    27 5
    با روحانی تا ۱۴۰۰، رفتیم اواخر قاجاریه ،،با ظریف تا ۱۴۰۴مستقیم خواهیم رفت به دوران شاه سلطان حسین صفوی و واگذاری کامل ایران به بیگانگان...
  • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    22 9
    باسلام...لطفا اراجیف نبافید بهم آقای ظریف خیلی باشعورتراز شماست که تو دام تان بیفتد و کاندیدا شود ....بعداز اتمام وزارتشون فعلا بایدبین دانشگاه و قوه قضاییه رفت و آمد کنند پاسخگوی پروندههاشون باشند...
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      20 4
      14:56 ظریف؟ شعور؟ بابا جوک نگو دیگه!! خخخخ
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    27 2
    ظریف این قدر احمق بود که نمی دانست امضای کری تضمین نیست در صورتی که هر کس اندک شم سیاسی داشته باشد این را می فهمید
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    23 5
    ظریف یک ادم ساده است اگر اندک اشنایی با ادبیات سیاسی داشت نمی گفت امضای کری تضمین است یا نمی گفت امریکا با یک بمب فلان می کند واقعا مرعوب غرب است لذا امیر صغیر هم نیست امیر کبیر اهل فکر بوده شجاع بوده و مدیر ما این چیزها را در ظریف ندیدیم ولی دیدیم که کلاه گشادی سر گذاشتند وقتی خودش هم متوجه شد مریض شد بدیخت لذا یک ادم ساده لوحی مثل ظزیف نباید وزیر خارجه باشد. ظریف در حد یک کاردان یا سفیر در مثلا امریکا بود شاید خوب بود
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      15 4
      15:08 ظریف؟ آدم؟ ساده؟ حالت خوبه داداش؟!!!
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      13 5
      ظریف ساده لوح‌خندان یا ... خندان نتیجه فرقی نمیکنه نتیجه کارش تحقیر پاسپورت ایران و کاهش بیسابقه ارزش پول ملی.
    • DE ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      4 9
      ظریف فرزند انقلاب و فردی شجاع و متدین است .حرف من نیست حرف رئیستونه
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    15 10
    ظریف به خاطر عملکردش و همچنین فاجعه برجام باید محاکمه بشه .... افسادطلبها باید دنبال یه گزینه دیگه باشن البته اگه تا دوسال بعدموجودیت داشته باشن
  • حسن IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    15 4
    دردناکتر ین جملات #ظریف سال ۱۴۰۰#ریاست جمهوری
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    4 18
    رییس جمهورودولت آینده قطعا غیراصولگراست وشایدهم اصلاح طلب باشد،چون قراربراین است که تمام مشکلات کشورپای یک گروه نوشته شودوبقیه بی تقصیر وآن حتما بایددولتی باشد که بتوان همه ی ناکارآمدی‌های وتقصیرها رابه پای اوگذاشت وبقیه تبرئه وبی تقصیر
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    13 5
    سلام کسی که حتی خدمت سربازی اش در خارج از کشور )امریکا( گذرانده است و هیچ حقوقی جز به دلار دریافت نکرده وطعم و فقر را نه خودش نه پدرانش نداشته و حتی لمس هم نکرده را به چه روییی کاندید میکنند/
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      7 4
      ظریف در دوران جنگ تحمیلی در آمریکا بود. ایشون دوره سربازی هم آمریکا بود
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    10 9
    وقتی برخی احمق ها امیر کبیر یا سردار شهید سلیمانی را با ظریف مقایسه می کنند به یاد گریه های امیر مومنان می افتد که می گفت شان مرا ان قدر پایین اوردند که گفتند علی و معاویه . اون احمق ها هم نه علی را شناخته بودند نه معاویه را این احمق ها هم نه امیر کبیر را شناخته اند نه ظریف را . گریه های علی هم برای نفهمی مردم بود می فرمود مگرچه چیزی از شما می خواهم فقط بفهمید که معاویه کیه ؟ همین و بس
  • DE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    13 9
    ظریف برازنده ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ است مگر قرار نیست بقیه جاها را هم بتن ریزی کنیم و کشور را در خد گابون رودزیا زیمبابوه پایین بیاوریم پس به جناب ظریف رای میدهیم به شرطی که جهانگیری را وزیر امور خارجی و آخوندی را هم وزیر مسکنات کند.چی میشه باد آید بوی عنبر آرد
  • محسن IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    21 6
    دلبسته یاران خراسانی خویشم فعلا" که 2 نفر از رقبای روحانی یکی رئیس قوه قضائیه شده و یکی رئیس قوه مقننه . ان شاءالله در 1400 پازل تکمیل میشه
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    24 4
    ظریف، ضعیف ترین وزیر خارجه پس از انقلاب است
  • US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    5 5
    عمده كارخانه جهان چين است همه كشورها بخصوص كشورهاى غربى بخش عمده مصيولات چين را ميخرند عمده رسالت اقاى روحانى وزير خارجه اش اين بود برحلاف مردم دنيا ما همچنان خريدار كالاهاى عربى كه اصلا درغرب توليد نمى شد باقى بمانيم باوجوديكه ميدانستند كه سرمايه وتكنولوژى وياكلاهاى صنعتى كه حاظر باشد دراختيار ايران بگذارد ندارد ومارا پشت درهاى بسته غرب نكهداشتند واجازه ندادند كشور مشكلات توليدى واقتصادى خود را حل كند تا ناچار به تمكين خواسته هاى غرب شويم وضع موجود اقتصاد كشور محصول سياست هاى اگاهانه وزارت خارجه اقاى روحانى وخود اقاى روحانى است به همين خاطر مطرود مردمند
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    17 8
    ایران به یک رئیس جمهور قدرتمند بدون وابستگی و وامداری جریانها احتیاج دارد قدرت سرمایه گذاری روی جوانان نخبه و تولیدات داخلی داشته باشد تفکر اداره یک دیپلماسی قدرتمند خارجی را داشته باشد (شعار زده نباشد چنانچه به قدرت رسید قادر باشد پاسخگوی مردمی که با ایشان اعتماد کرده اند باشد و همه مسائل را تقصیر دولت قبل نیندازد ) مردم دارای فهم میباشند تشخیص میدهند که منتخبشان جنگولک بازی در می آورد پس ادا در نیاورد
  • GB ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    14 1
    خدا اون روز نیاره
  • NZ ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    20 12
    در وصف ظریف ۱۴۰۰: ظریف همه را دربدر کرد, خودشو خونین جگر کرد, دیگه حالی به آدم میمونه نه والا ! احوالی به آدم میمونه نه بلا ! دیگه حالی به آدم میمونه نه والا ! احوالی به آدم میمونه نه بلا ! ظریف گلی به جمالت, ظریف شکر کلامت, ظریف نمیری الهی, ظریف چقده لبخندانی, ظریف همون بود که می خوند, چه می خوند؟ وزیر خندانی, وزیر خندانی, وزیر خندانی دیدم خجالت لت لت لت لت میکشید, از غم از غم, از غم برجام ملالت لت لت لت لت میکشید, وزیر خندانی دور برجام یک خط باریک ریک ریک ریک ریک میکشید, گفتمش گفتمش, گفتمش ظریف خجالت لت لت لت لت میکشی؟ از غم از غم, از غم برجام ملالت لت لت لت لت لت لت میکشی؟ ظریف رفتی برجام امضاء کردی, ظریف همه را دربدر کردی, از وقتی با جان کری برجام امضاء کردی, ملت خونین جگر کردی, همه را دست به سر کردی, ملت آشفته تر کردی, اگه رفع بلا کردی, فکر کردی خیال کردی, اگه تو دفع شر کردی, اینو بدون ضرر کردی, ظریف گلی به جمالت....
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    7 13
    اینجور که پیداست بعد این یه سال هم باید هشت سال دیگه دوباره بدبختی بکشیم....لطفا یکم به خودتون بیاید
  • پارسا IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    26 16
    اینکه ظریف برازنده ۱۴۰۰ است کلی خندیدیم از این طنزها باز هم بنویسید خنده بر هر درد بی درمان دواست. روحانی و دارو دسته اش درد بی درمان 100 سال اخیر ایرانند
  • احمدخواجوند US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    19 4
    کد‌وم احمقی همچین پیشنهادی داد که ظریف رییس جمهور ۱۴۰۰ میباشد
  • شریف زاده IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    18 10
    «آیا ظریف رئیس جمهور آینده است؟» فکر نمی کنی مخت تاب برداشته . همین یک بار که ظریف به عنوان وزیر به خورد مردم داده شد. بس است. وگر نه ملتن را چه عرض کنم یک چیزی هم رویش می گذارد دودستی تقدیم اربابش می کند تا راحت در ینکه دنیا به ادامه زندگی اش امید وار باشد.
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    20 5
    انشا الله محاکمه در انتظار دولت جنایتکار تدبیر که نه تدلیس
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    10 24
    معلوم شد این آقایان انحصار گران به رهبری هم توجه ندارند که بارها از ظریف تعریف کردند.البته بنده از این دولت راضی نیستم اما مملکت نه ارث پدر شما ومنه. اینکه با زور توهین وبی ادبی بخواهید افکار داعشی خودتان را نشر بدهید. نتیجش از دین بر گشتن جوانها وحتی بزرگترهاست یه خورده انصاف ومروت هم بد نیست اگر داشته باشید
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      7 5
      از كي تا حالا مخالفت با ساده لوحان غربگدايي امثال ظريف , شده دليل برگشتن جوانها از دين؟؟؟؟؟!!!!!
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    28 12
    ظریف برای ریاست جمهوری1400 برازنده است =ظریف با همان برجامش برای هفت پشت ایرانیان بس است خجالت بکشید دیگه کدخدا پرستان
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    14 5
    اقتدار، احترام می آورد
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    16 17
    اروپا به ما بدهکار است
  • DE ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    21 8
    لطفاً حالمونو با اين اسامي بهم نزنيد
  • SG ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    17 9
    لیاقت ظریف در حد چوپانی یکی دو گوسفند هم نیست
  • DE ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    19 13
    تمام این گزینه های اصلاح طلب ها بعنوان کاندید مقام رئیس جمهوری دور بعدی خیلی ضعیف هستند. کاندید این مقام باید فردی شجاع و کاردان و مدیر خردمند عملگرا و دارای تخصص فنی و مردمی باشه که بتونه دروضعیت توسعه زیر ساخت های صنعت و تولید کالای ایرانی ، تولید مسکن و تولید خودرو و شغل افرینی جوانان گام های بزرگی برداره . بتونه جوانان رو در صدر عملیات خلاق و توسعه اقتصادی وارد میدان کنه و خودش هم روحیه جهادی قوی داشته باشه. فردی باشه که دنیا ازش حساب ببره.
  • حسين DE ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    20 3
    جواد و حسن را بايد بعد از اتمام دوران ننگين دولت با دستبند قپونى در برابر داد گاه نشوند.
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    17 9
    ظریف مساوی است با برجام بی حاصل دیپلمات فقط ۸سال بی نتیجه
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    19 2
    عجب پررو و بي شرمند اين جماعت افسادطلب!!!! عليرغم اينهمه خسارت محضي كه در دولت غربگداها به كشور وارد كردند و و واسطه و دلال اصلي تحميل اين خسارات جبران ناپذير هم كسي نبود جز همين افسر شجاع ديپلم...ماست !!!دولت شيخ كدخداپرست شيخ حسن , با اين حال هنوز هم اصرار دارند در را روي همان پاشنه بچرخانند و عاملان اصلي عقبگرد سياسي و اقتصادي كشور به دوران قبل از انقلاب را به عنوان قهرمان و ناجي ايران جا بزنند!!!! همون كه ظريف برازنده وزارت خارجه شد براي هفت پشت اين ملت و اين كشور بسه!!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    16 8
    هرچند بخشي از مردم ايران فراموشكارند و خيلي زود گند كاريهاي برخي سياسيون را از ياد مي برنداما جماعت افساد طلب حداقل اجازه دهنديه چند صباحي از گندكاريهاي دولت شيخ حسن بگذره و مردم يادشون بره چه خسارات عمده اي از ناحيه امضاء ننگنامه برجام توسط شخص ظريف الدوله بر ملت ايران تحميل شد , اونوقت به فكر علم كردن دوباره افسر شجاع ديپلم..ماستشون بيفتن!!
  • حامد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    17 3
    باید بسیار تشکر کنیم از این روز نامه ها و سایت های حامی اسهال طلبان که واقعا موجبات خنده و سرگرمی ما رو با این تحلیل هاشون همیشه فراهم کردند.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    موقعی که شاه فرارکرد هرچند روز یه نخست وزیر عوض میشد-بعد همه ملت این شعار سرمیدادند-بلانسبت بیندگان€مامیگم خرنمی خواهیم پالون خر عوض میشه€حالا داستان این باباست !؟این ضعیفه را تنها کم داریم..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس