کد خبر 1078309
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
دادگاه

در یک فساد عجیبی صورت‌گرفته ردپای وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک دیده می‌شود به طوری که یکی از مدیران سابق بانک مرکزی به نام سید رسول سجاد ۸۰۰ سکه بهار آزادی از اسدبیگی رشوه دریافت می‌کند.

به گزارش مشرق، چهارمین جلسه رسیدگی به بزرگترین پرونده فساد ارزی که روز گذشته برگزار شد، با باز شدن نام مقام‌های دولتی و جلسات ویژه برای اعطای ارز دولتی به امید اسدبیگی همراه بود.

امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه و ۲۰ متهم دیگر در یک پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارزی، متهم هستند ۱,۵ میلیارد دلار ارز دولتی را به بهانه واردات تجهیزات صنعتی دریافت کرده ولی به جای واردات کارخانه، آن را در بازار آزاد به فروش رساندند که این رقم با نرخ دلار امروز بازار، بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

بیشتر بخوانید:

ایجاد شبکه‌ای از دفاتر غیرمجاز در حوزه قاچاق ارز

در فساد عجیبی که صورت گرفت، از وزارت صمت گرفته تا بانک مرکزی و گمرک، فساد و کلاهبرداریهای بسیاری صورت گرفته است به طوری که به گفته نماینده دادستان، یکی از مدیران ارشد و سابق بانک مرکزی به نام سید رسول سجاد ۸۰۰ سکه بهار آزادی از اسدبیگی رشوه دریافت می کند تا روند تخصیص ارز دولتی تسریع شود.

در نمونه دیگری از فساد ارزی صورت گرفته، متهمان حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای راهاندازی خط تولید ۱۸ هزار تنی شکر اخذ می‌کنند که ارزش این قرارداد فقط ۱۴ میلیون دلار بوده است!

در سه جلسه نخست دادگاه، نام افراد بسیاری در دادگاه مطرح شده است که از جمله آنها غلامرضا شریعتی بود. در جلسه روز گذشته اما یکی از مدیران بانک کشاورزی در پاسخ به این پرسش نماینده دادستان که چه کسی دستور داده ارز دولتی به اسدبیگی پرداخت شود دست به افشاگری زد.

افشای دو نام‌

امید اسدبیگی متولد ۱۳۶۶ در سال ۱۳۹۴ شرکت نیشکر هفت تپه را به قیمت ۲۹۱ میلیارد تومان از سازمان خصوصی‌ساری خرید. ۶ میلیارد تومان آن را به عنوان پیش پرداخت به حساب دولت واریز کرد اما از پرداخت سایر اقساط خبری نشد. وقتی نماینده دادستان در دادگاه از او پرسید چرا اقساط را واریز نکرده، با این پاسخ مواجه شد:«به تو چه». گرچه این پاسخ تند او به نماینده دادستان با واکنش رئیس دادگاه همراه شد اما سوال اساسی اینجاست که چنین برخوردی توسط امیدبیگی با چه پشتوانه‌ای صورت می‌گیرد؟

برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی به سه جلسه نخست دادگاه نگاهی انداخت. شاه محمدی نماینده دادستان در این جلسات از شبکه فسادی پرده برداشت که نشان می‌داد این جوان ۳۳ ساله به حامیان خود دلگرم است. در دادگاه گفته شد او با برخی چهره‌های سیاسی ارتباط دارد از جمله استاندار خوزستان.

نماینده دادستان از روابط مالی غلامرضا شریعتی و اسدبیگی گفت هرچند که فردایش، دادستانی در بیانیه‌ای موضوع هزاران دلاری که توسط اسدبیگی به همسر شریعتی پرداخت شده بود، نوشت: نظر به اینکه انتساب هرگونه اتهام و یا مطلب ناروا به اشخاص، در صورتی قابلیت استناد دارد که مراحل و سیر قضایی خود را طی کرده باشد.

از دیروز بود که برخی کاربران فضای مجازی با انتشار جزئیاتی از پرونده اسدبیگی نوشتند یکی از افراد موثر در فساد ارزی، مرتضی شهیدزاده مدیرعامل سابق بانک کشاورزی و رئیس فعلی صندوق توسعه ملی است تا اینکه امروز، یکی از متهمان این پرونده در پاسخ به سوال نماینده دادستان از جلسه‌ای گفت که منجر به تخصیص ارز دولتی به اسدبیگی شده بود.

شاه محمدی با اشاره به اینکه تخصیص ارز به اسدبیگی و شرکایش با توجه به بدهی پیشین آنها غیرقانونی بوده، از مسعود جلالیان یکی از مدیران بانک کشاورزی پرسید چه کسی به شما دستور داد مساعدت کنید؟

جلالیان هم به یک جلسه ویژه اشاره کرد و گفت: با حضور استاندار و مدیر عامل جلسه‌ای مشترک تشکیل شد و مواردی در اتاق مدیر امور ارتباطات مطرح شد بنابر این بقیه افراد هم باید پاسخگو باشند، مگر من ژان وارژان هستم که در مقابل دستور مدیر عامل بایستم. کسی که باید پاسخ دهد، مدیرعامل وقت بانک است.

مدیرعامل وقت بانک کشاورزی هم در آن‌دوره کسی نبود جز مرتضی شهیدزاده. او در جلسه‌ای که با اسدبیگی و استاندار خوزستان برگزار کرده، سفارش کرده تا به اسدبیگی مهلت داده شود تا بدهی خود را پرداخت کند و همزمان ارز جدید دریافت کند.

رسانه‌های نزدیک به دولت درحالی سعی دارند نام مدیران دولتی را مخفی کنند که قاضی مسعودی مقام در جلسه نخست دادگاه خطاب به نماینده دادستان درباره موضوع شهیدزاده می‌گوید: «باید پرونده آقای شهیدزاده را همزمان ارسال می‌کردید». نماینده دادستان نیز در پاسخ اظهار کرد: «پرونده مرتضی شهیدزاده در حال تکمیل است و ظرف یک هفته یا دو هفته آینده به دادگاه ارائه خواهد شد.»

سه شنبه ۱۳ خرداد جلسه بعدی دادگاه اسدبیگی برگزار می‌شود و احتمالا باید شاهد افشای نام‌های دیکری باشیم؛ نام‌هایی که زمینه‌ساز بزرگترین فساد ارزی کشور به مدیریت یک جوان ۳۳ ساله شده است.

منبع:‌آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    31 23
    آیا ننگ اصلاح طلبان پاک شدنی است؟
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      14 10
      فقط یکراه دارن . کشیدن سیفون روشون و فرستادنشون به ته فاضلاب کنار برجام جونشون
    • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      4 0
      بدترین مورد، کشاندن بحث فساد به ورطه حزب بازی و جناح بازی است. بایستی به فساد حساس بود نه اینکه چه کسی و از چه جناحی انجام داده است. در این صورت اگر فسادی از طرف جناح خودی انجام شود، همین دوستان عزیز نادیده خواهند گرفت.
  • پ IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    39 0
    کاش استاندار خوزستان ب جای دائم الذکر بودن دائم الروزه بود
  • GB ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    39 0
    چرا اسد بیگی با این حجم از اتهام فساد با کت وشلوار می آید دادگاه؟ مشرق جریان چیه؟
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    45 0
    یک جوان 33 ساله که در سال 94 حدودا 29 ساله بوده خریدار کارخانه نیشکر به قیمت 291 میلیارد در آن سال بوده؟ این جوانک این ثروت را از کجا به دست آورده؟ یعنی 11 سال پس از دیپلم، این قدر کار و تلاش کرده؟ آیا خلاقیت خاصی داشته؟ باید پرسیدبا این وضعیت ممکت ره به کجا می سپرد?
  • احمدخواجوند US ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    16 15
    اخ جون باز دزدی ،بخور نوش جانتان
  • احمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    29 0
    واقعاً ارگان های نظارتی با این بودجه های کلان چیکار میکنند که اینهمه غارت بیت المال صورت میگیرد؟ اگر قرار است این دزدان براحتی اموال مردم را چپاول کنند پس ارگان نظارتی به چه دردی میخورد؟ یکی از همین ارگان بررسی کند ظرف 10 سال گذشته چه میزان از اموال بیت المال به یغما رفته است؟ اگر نمیشود جلوی این همه غارت را گرفت، حداقل ارگان های نظارتی را منحل کنند تا از پرداخت اینهمه بودجه به آنها جلوگیری شود. نمیشود هم دزدی شود و هم هزینه های ارگان های نظارتی از جیب مردم پرداخت شود.
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    9 3
    انشا الله نوبت نهنگ ها باشیم
  • نادر IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    5 2
    روال این روزهای ادارات بر عدم بکارگیری افراد متعهد است خیلی خیلی هاشاید به نظر زرنگ و زبان باز باشند اما چون تعهد ندارند سر بزنگاه به خاکی می زنند تجربه مجرب
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    7 8
    منطق اصلاح طلبان در لو رفتن اینجور خبرا اینه که فورا بگن تو زمون احمدی نژاد اینجوری شد اونجوری شد ! یه عده ساده لوح هم باور میکنن ! وقتی هم که میبینن وضع خیلی خرابه و همه چی لو رفته میگن پس اصولگراها و اصلاح طلبا سر و ته یه کرباسن ! بازم یه عده باور میکنن ! آخه فساد اقتصادی دوره احمدی نژاد اینقدر بود ؟!! یه 3 هزار میلیارد تومن بود که 3 هزار بار اونو بزرگ نمایی کردن و 3 هزار روزم گفتن ! آخرشم عامل اصلی یا همون خاوری فرار کرد و رفت زیر چتر همونایی که اصلاح طلبا دارن واسش غش و ریسه میرن ! تازه با افشای هر چه بیشتر فساد اقتصادی اصلاح طلبا رسانه هاشون بدجوری به مردم القا کردن که پس همه دزدن ! یا همه اختلاسگرن ! تا یه توجیه برای گندکاری خودشون پیدا کنن ! که تو این راهم رسانه های اونور آب حسابی دارن کمکشون می کنن ! جالبه تا حدودی هم موفق بودن و الان خیلی جاها عوام میگن همه دزدن ! قوه قضائیه باید با قدرت به کارش ادامه بده و همه پولای غارت شده رو از حلقومشون دربیاره.
  • مرضیه بناری US ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    7 7
    تشکر از شما برادران افشا کننده مفسدان و رسوای خاص و عام این دنیا و آخرت الهی شکر دست آقای رئیسی درد نکنه علی یارتون
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    14 0
    ساده لوحانه است که باور کنیم فسادی در کشور اتفاق افتاده اما دست عوامل دولتی مخصوصا دست مسئول حراستان دستگاه پشت ان فساد نبوده باشد .اما متاسفانه چون برخوردها همواره با طرفی که به بخش خصوصی تعلق دارد صورت گرفته این فسادها می بینید هر روز بیشتر می شود
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 1
    پشت همه این پرونده ها جهانگیری و بعد نوچه اش نعمت زاده هست کلی از این کارها در خودروسازیها کرد که فقط یک پرونده و اعدام آدم نامرتبط شد!!!
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 1
    امید واریم قوه قضائیه و آقای رئیسی این را را تا ریشه کن کردن فساد با جدیت و خستگی ناپذیر ادامه دهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس