بهروز کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به لغو احتمالی معافیت‌های هسته‌ای ایران گفت: آمریکا با توجه به فضای اقتدار ایران و ادامه فعالیت‌های هسته‌ای اش سعی دارد با این اقدامات افکار عمومی را منحرف کند.

به گزارش مشرق، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر لغو برخی معافیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام از سوی آمریکا گفت: در حالی که ایران با اقتدار اهداف خود را به ویژه در رابطه با فروش فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا، حضور مقتدرانه در دریاهای آزاد جهان و از همه مهمتر پیشرفت‌های چشمگیر صنعت هسته‌ای کشور پیش می‌برد، انتشار اخباری درباره لغو معافیت‌های هسته‌ای، تلاش مذبوحانه‌ای است که آمریکا برای انحراف افکار عمومی داخلی و جهان از شکست‌های پی در پی خود در برابر ایران انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

وی گفت که لغو معافیت‌ها برای همکاری هسته‌ای طبق برجام در عمل هیچ تاثیری بر روند کار ایران ندارد. البته آمریکا تمایل دارد که اقداماتش در راستای فشار بر ایران تاثیر بگذارد اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد، این اقدامات فقط سر و صدای رسانه‌ای است نه چیزی بیشتر، آنها به خوبی این واقعیت را می‌دانند.

کمالوندی درباره همکاری‌های هسته‌ای ایران با کشورهای باقی مانده در برجام گفت: سوخت ما در روسیه بدون هیچ مشکلی هر وقت نیاز داشته باشیم به ایران می‌آید و اگر سوخت موجود تمام شود هم قادریم در آینده خودمان بدون نیاز به کمک هیچ کشوری آن را تولید کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با بازطراحی راکتور اراک خیالمان راحت است؛ چون ما هر دو شکل راکتور قدیم و جدید را خودمان به تنهایی هم می‌توانیم بسازیم. همین الان طراحی‌ها چه در حوزه راکتور و چه سوخت آن  توسط نیروهای متخصص ایرانی در حال انجام است. چین و سایر کشورهای اروپایی با ما در این کار همراهی می‌کنند اما کار اصلی طراحی راکتور و سوخت آن با خودمان است. در ساخت تجهیزات هم این توانمندی در نیروهای ایرانی وجود دارد که در صورت عدم همراهی دیگران به تنهایی  آن را انجام دهد. شاهد بودیم که مدار ثانویه و پمپ‌ها را خودمان ساختیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: البته روند کار در بازطراحی راکتور اراک به دلیل مشکلاتی که در اجرای برجام و اعمال تحریم‌ها وجود دارد آهسته است اما کار در مسیر خود و رو به جلو جریان دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران از سرعت کار در بازطراحی راکتور اراک راضی است؟ اظهار کرد: ما از سرعت کار راضی نیستیم، می‌توانست بیشتر و بهتر باشد، به ویژه اگر اروپا بیشتر همراهی می‌کرد سرعت کار بیشتر می‌شد البته اروپایی‌ها هیچ وقت با آمریکا در این زمینه هم صدا نشده‌اند اگر این اتفاق می‌افتاد تکلیف برای ایران روشن بود، اما تاکنون حتی در مواضع و حرف هم در رابطه با اینگونه تحریم‌ها با آمریکایی همراهی نکرده‌اند هر چند که در عمل چندان سرعت عمل ندارند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تنبل IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    11 1
    این پاراگراف آخر صحبت خیلی داستان داره. خسته نشدین این همه از اروپا گدایی کردید؟؟ در جواب به خودشون زحمت ندادند که لااقل یک اردنگی ای هم به شما بزنند. انتظار محبت از اروپا دارید؟؟؟!!! زهی عقل و زهی کمالات. جل الخالق!!!!
  • CA ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    15 3
    خاک بر سرتان که راکتور اراک رو ۷ سال با برجام و ۷ سال در مورد جبران برجام عقب انداختید.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    12 1
    تف تو خط به خط برجامه لجن
  • وطن پرست DE ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 3
    خب چرا پس برجام رو امضا کردید!!!!
  • SE ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 3
    در طی 7 سال دولت اصحالات در رحم اجاره ای هسته ای را بباد داه حالا شعار میدهند راکتور قدیم و جدید را خودمان به تنهایی هم می‌توانیم بسازیم. راکتور قدیم اراکرا که در حال اتمام و بهره بردار بود چرا بتن کردید که حالا از نو بسازید
  • CA ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    4 3
    چون نئولیبرال یکی از کارهای کرم ریختن هست وگرنه نه میتونست بنزین ارسالی ایران رو کاری کنه و نه این تحریم‌هاش روی چیزی اثر می‌گذارند. بنظر من حتی این صحبت های مقامات مخ تابدار آمریکایی رو پوشش ندید. چون ما سیستم بر مبنای شخصیت پردازی فاشیسم و تروریسم هست. بازی روانی کلا در دستور کارشون هست. با یک همچین کشوری بایستی همون رفتاری رو کرد که در عین الاسد افتاد.کار احمقانه کرد بایستی با تمامی قدرت بزنید تو سرش تا دست از ضر ضرهاش و کرم ریختن هاش برداره.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    3 3
    اقتدار هسته ای ایران، ذلت دشمنان
  • محمدایوب IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    16 4
    گلابی های برجام هرروز میرسد اما علی برکت الله هنوز درتوهم دست اوردهای خیالی برجام حرف مفت میزنه یکی این باباروبیدارش کنه
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    6 3
    کمالوندی : اصلا جای نگرانی نیست ما یک راکتور هسته ای بزرررررررگ داریم و دوتتتتتتتتتتتتتا دیگه خیییییییییلی بزرگ داریم می سازیم اصلنم درد نداشت راکتور اراک هم خوب درست می شه اصلن اصلن به کسی مربود نیست تازه رادیو دارو درست کردیم این هوا
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      0 3
      23:12 خخخخخ دمت گرم!! اصلنم درد نداشت!! خخخخ
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 2
    پس این همه خسارتی که به کشور وارد شد به پای کی نوشته شد ما که برگشتیم سر جای اولمون....با کلی تحریم اضافه قبل برجام که داشتیم زندگیمون رو میکردیم و اینقدر زبون دنیا سرمون دراز نبود و حداقل هسته ای پا برجا بود جناب پرزنت تحصیل کرده در انگلیس باید دادگاهی بشه و پاسخگوی خیانتی که به مملکت کرد باشه..
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 1
    راکتور جدید را به بهای خون کدوم عزیزی میخوای بسازی !!؟ شهید احمدی روشن و شهید شهریاری چه خون دلها خوردند برای صفحات سوخت و چه راحت و چه نابخردانه مثل آب خوردن درش را بتون گرفتید حالا باز میگید دوباره می سازیم شرم بر شما غرب زده ها.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 3
    الان وضعیت راکتور قدیم چی شد راکتور جدید که به هیچ جا نرسید دوباره باید بریم قدیمی رو با کلی هزینه و وقت بازسازی کنیم خسته نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس