کد خبر 1076964
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
چرا هسته‌های خفته داعش دوباره سر برآوردند؟

نبود دولت و عدم ارائه خدمات، باعث ایجاد نارضایتی و نیاز مردم عراق به کار و پول شده و فرصت مناسبی برای گروه‌های تروریستی ایجاد کرد تا بتوانند از میان معترضان و برخی نیازمندان برای خود نیرو و محل مناسب جذب کنند.

به گزارش مشرق، طی هفته‌های اخیر گزارش های متعددی از اقدامات تروریستی و تحرکات داعش در رسانه های عراقی منتشر شد که نشان دهنده تغییرات و تحولاتی در این منطقه است.

این عملیاتها و تحرکات که اخباری مبنی بر پوشش و جابجایی تروریستها از سوریه به عراق توسط نیروهای آمریکایی نیز منتشر شده، اکثرا در استانهای غربی عراق صورت گرفته است، تا جایی که فقط در سه ماهه اول سال جاری میلادی، 1060 مورد عملیات علیه داعش در عراق صورت گرفته و 135 تروریست به هلاکت و 88 نیروی نظامی عراقی به شهادت رسیدند.

حتی در ماه مبارک رمضان تروریستهای داعش حدود 260 عملیات در استان‌های دیالی، صلاح‌الدین، کرکوک، الانبار، فلوجه و بغداد انجام دادند.

بیشتر بخوانید:

اما چرا پس از شکست‌هایی که گروه‌های تروریستی از نیروهای مقاومت، الحشدالشعبی و ارتش عراق متحمل شدند، دوباره توانستند خود را به منصه ظهور برسانند.

در این گزارش سعی داریم عواملی را که در این خصوص تاثیرگزار بوده و به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم در شدت گرفتن عملیاتهای داعش دخیل بوه را بررسی کنیم.

بی شک یکی از مهمترین عوامل و نقطه حرکت این موضوع، عملیات ترور و به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس فرمانده الحشدالشعبی عراق است. شاید تا زمانی که این دو فرمانده در کنار هم بودند امکان سر بر آوردن داعش وجود نداشت و با تسلطی که این دو فرمانده بر نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی عراق داشتند، هر حرکت داعش با شکست مواجه می‌شد که به همین دلیل امریکایی ها دست به ترور این دو نفر زدند.

دلیل دیگری که تاثیر مستقیمی بر شروع مجدد عملیاتهای داعش داشت، اوضاع سیاسی عراق بود، از حدود 6 ماه پیش که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق از این سمت استعفا داد، تا یک ماه قبل که مصطفی الکاظمی به این سمت رسید، عراق تقریبا دولتی به خود ندید و این خلاء در حکومت باعث شد نظارت و مقابله جدی با گروه های تروریستی صورت نگیرد.

از همین رو نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و سازمان مبارزه با تروریسم و ارتش عراق نیز در کار خود با مشکلاتی مواجه شدند و عدم مدیریت آنها موجب وقوع شرایط جدید برای داعش شد. بخصوص که سازمان مبارزه با تروریسم با برکناری عبدالوهاب الساعدی به حاشیه رفت.

از طرفی تقریبا همه گروه‌های عراقی درگیر انتخاب نخست وزیر و نامزدهای خود بودند و از تحرکات تروریستها غافل شدند.

اما این آشفتگی سیاسی جدا از بحث رصد و مقابله به نوع دیگری نیز در قوت گرفتن این گروه‌های تروریستی نقش داشت.

نبود دولت و عدم ارائه خدمات، باعث ایجاد نارضایتی و نیاز مردم به کار و پول شده و فرصت مناسبی برای گروه‌های تروریستی ایجاد کرد تا بتوانند از میان معترضان و برخی نیازمندان برای خود نیرو و محل مناسب جذب کنند، در صورتیکه اگر یک دولت قوی و کارآمد بر سر کار بود و نیازهای مردم را رفع می‌کرد شاید مجالی برای عرض اندام مجدد داعش پدید نمی‌آمد.

حال با شکل‌گیری دولت جدید در عراق و به کار افتادن نهادهای دولتی و حمایت نخست وزیر از الحشدالشعبی تحت قانون و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم، بنظر می‌­رسد که مقابله با گروهای تروریستی و داعش شدت می‌یابد و همانطور که شاهد هستیم با «عبدالناصر قرداش» نامزد جانشینی ابوبکر البغدادی و به هلاکت رساندن «معتز نومان عبد نایف نجم الجبوری» (معروف به حجی تیسیر) که خود را «والی عراق» و معاون سرکرده داعش می‌نامید، تروریستها به عقب رانده می‌شوند و بالطبع با فشار نیروهای نظامی عراق به داعش در استانهای غربی، آنها به سوریه رانده خواهند شد و باید در آینده منتظر شدت گرفتن عملیاتهای تروریستی در سوریه باشیم.

* محمد مهدی یزدی

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    تا دولت عراق. دولتی با اکثریت شيعة مردم عراق نباشد و تا چینش حکومت در آن با معیار آمریکا برای ناامنی دائمی در آن باشد. هرگز امنیت به آن برنخواهدگشت
  • DE ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    1 0
    چرا هسته‌های خفته داعش دوباره سر برآوردند؟ از وهابی های عربستان باید پرسید. میخواهند داعش را وجه المعامله شکست مفتضح خود در یمن قراردهند. یعنی فشار بیاورند که یک طوری سوریه و عراق و ایران در یمن به نفع آل سقوط تاثیر بگذارند .خب از گاو شیرده انتظار فهم و شعور داشتن کار اشتباهیست. آل سقوط شیرش را به امریکا میدهد و شاخش را به مسلمین میزند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس