اخبار ویژه روزنامه ها

روزنامه شرق همسو با فضاسازی غیرواقعی مدعیان اصلاحات نوشت: لاریجانی، روحانی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

برجام کجا بود وقتی انگلیس نفتکش‌ ما را توقیف کرد؟!

یک سایت دولتی ادعا کرد نفتکش‌های حامل بنزین ایران، به‌خاطر وجود برجام توانسته‌اند به ونزوئلا بروند.

خبرآنلاین نوشت: «نفتکش حامل سوخت جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تهدیدات ایالات متحده، اقیانوس اطلس را پیمود و در بندرگاه کشور ونزوئلا در دریای کارائیب پهلو گرفت و ۴ نفتکش دیگر نیز در حال پیمایش این مسیر می‌باشند.

این اقدام علاوه بر به چالش کشیدن تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا در راستای هژمونی‌طلبی این کشور بر نظام بین‌الملل از جهتی می‌تواند بیانگر عمق نگاه راهبردی در شکستن تحریم‌های سازمان ملل در جریان توافق برجام باشد، چرا که ایران پیش از برجام بر اثر تحریم‌های تحمیلی سازمان‌ملل متحد، اجازه فعالیت‌های خاص بین‌المللی از جمله فعالیت آزادانه کشتیرانی را نداشت و قطعنامه ۱۹۲۹ عملا امکان چنین فعالیتی را برای ایران محدود می‌کرد اما در اثر برجام مقاومتی، این پیروزی با لغو قطعنامه‌های تحمیلی از جمله قطعنامه فوق و مقاومت حداکثری در برابر زیاده‌خواهی نظام سلطه حاصل شد و در مسیر برجام مقاومتی به زودی تحریم تسلیحاتی نیز برداشته خواهد شد و ایالات متحده بیش از گذشته در مسیر قیادت مطلق بر جهان در انزوا قرار خواهد گرفت.

تاکتیک هوشمندانه مقام معظم رهبری در پیشبرد و بقای برجام و دیپلماسی خردمندانه نظام، همگام با تقویت جریان مقاومت در منطقه باعث شد ورای شعارهای احساسی و مقطعی و جریانی، شاهد دستاوردهای مهمی در راستای صیانت حداکثری از منافع عمومی ملی باشیم.

امروزه برجام مقاومتی به سند افتخارآفرین نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله و مقاومت حداکثری در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه تبدیل شده است و با استناد به این سند می‌توان هیمنه پوشالی دشمن را به چالش کشید.»

نویسنده این مطلب البته توضیح نداده که چطور سه کشور اروپایی عضو برجام، نه تنها از ایران- طبق برجام- نفت نخریدند، بلکه حتی انگلیس در یک راهزنی دریایی آشکار و برخلاف برجام، اقدام به توقیف نفتکش ایرانی به استناد تحریم‌های اتحادیه اروپا کرد و حال آن که خود با برگزیت از اتحادیه اروپا خارج شده بود؟ یا این که چگونه با وجود برجام، آلمانی‌ها از دادن سوخت به هواپیمای آقای ظریف دریغ کردند و باز به تصریح آقای ظریف، امکان افتتاح یک حساب بانکی در لندن عملی نشد؟!

برعکس این ماجرا، در حالی که آمریکا با رضایت و همراهی ۳ دولت بدعهد اروپایی، برجام را باطل کرده بود، جمهوری اسلامی ایران به برکت قدرت‌نمایی فرزندان مقاومت در منطقه و جهان و ضرب شست‌های قبلی که به آمریکا و انگلیس زد، توانست به شکل علنی و با اطمینان و آرامش تمام، بنزین صادراتی خود را به ونزوئلایی برساند که او هم تحت تحریم‌ها و فشارهای آمریکاست.

یادآور می‌شود روزنامه‌های بزک‌کننده برجام، پس از موفقیت ایران در رساندن نفتکش‌های حامل بنزین به ونزوئلا، ترجیح دادند به این خبر بسیار مهم پشت کنند و در تیترهای اول خود بازتاب ندهند و حال آن که اگر آنها این موفقیت را از صدقه‌سر برجام می‌دانستند، حتماً باید تیترهای نخست خود را به این رویداد مهم اختصاص می‌دادند.

در واقع می‌توان گفت هرچه انفعال دولت در قبال یکطرفه شدن برجام از سوی غرب، موجب گستاخی بیشتر آمریکا و ا روپا و فشارهای تحریمی گسترده‌تر شد، موضع قدرتمندانه و حکیمانه نظام در شکستن هیمنه آمریکا و انگلیس در منطقه و فراتر از آن، موجب شکست تحریم‌ها و عقب‌نشینی دشمن گردید.

انگلیس و فرانسه و آلمان نکردند/ سوئیس می‌تواند؟!

رئیس‌جمهور در اظهاراتی عجیب گفت: سوئیس می‌تواند به استحکام پایه‌های برجام کمک کند!

آقای روحانی در تماس تلفنی با سفیر سوئیس در تهران گفت: در شرایط سخت و حساس امروز که همه کشورها با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و افزایش فشار اقتصادی شرایط را برای مردم ایران سخت‌تر کرده است.

روحانی با استقبال از اقدام سوئیس در راه‌اندازی سازوکار مالی، بر لزوم فعال‌تر شدن این سازوکار مالی تاکید کرد و افزود: ایجاد این سازوکار می‌تواند در این شرایط سخت تاثیرگذار باشد و انتظار داریم با فعال‌تر شدن این سازوکار مالی، مواردی از منابع مالی ایران در برخی کشورها از این مسیر عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت حفظ برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی، اظهار داشت: ضرورت دارد که اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور اروپایی در قبال حفظ برجام اقدامات لازم را برای ایجاد توازن در اجرای تعهدات برجامی انجام دهند و سوئیس هم می‌تواند کمک کند تا پایه‌های برجام استحکام یابد.

اظهارات آقای روحانی در حالی است که سوئیس هیچ جایگاهی نه در اروپا و نه در برجام ندارد. آخرین بار، سال گذشته بودکه سفیر سوئیس با چند بسته داروی فروخته شده به ایران عکس یادگاری توأم با منت گرفت و موجب اعتراض رسانه‌های ایرانی - حتی رسانه‌های خوش‌بین به برجام - شد.

چند هفته قبل هم دولت سوئیس رسما اعلام کرد «هیچ مبادله‌ای با ایران از طریق کانال بشردوستانه اعلام آمریکا درباره کرونا صورت نگرفته است.»

یادآور می‌شود دو سال پس از خروج آمریکا از برجام و در حالی که اروپایی‌ها وعده‌هایی مانند راه‌اندازی کانال مالی موسوم به اس‌پی‌وی و اینستکس می‌دادند، دیگر نه خبری از این وعده‌ها هست و نه دولت روحانی، مطالبه و اعتراضی نسبت به وعده‌های دروغ اروپا دارد!!

فریبکاری تازه مدعیان اصلاحات با لاریجانی

روزنامه شرق همسو با فضاسازی غیرواقعی مدعیان اصلاحات نوشت: لاریجانی، روحانی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

در حالی که سران اصلاح‌طلبان، مجلس دهم و عملکرد اکثریت ائتلافی (اعتدال و اصلاحات) را به زیان خود ارزیابی می‌کنند، شرق نوشت:

اصلاح‌طلبان در شرایطی به سر می‌برند که از یک سو مجلس را به طور کامل از دست داده‌اند و در بهترین حالت به تعداد اندک اصلاح‌طلبان غیر سرشناس و مستقلین چشم دوخته‌اند و از سوی دیگر با توجه به نبود راهبرد مشخص انتخاباتی بسیار سخت به نظر می‌رسد که بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ با یک نیروی  کاملاً اصلاح‌طلب فاتح انتخابات باشند.

اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ یک مانع مهم یعنی بررسی صلاحیت‌ها را پیش‌روی خود می‌دیدند یعنی از لحاظ سرمایه اجتماعی نگرانی خاصی نداشتند، اما در انتخابات مجلس در اسفند سال گذشته با هردو مشکل به صورت توأمان مواجه شدند؛ به نحوی که از یک سو در نوع بررسی صلاحیت‌ها نه تنها تغییری ایجاد نشده، بلکه سخت‌تر هم شده است و از سوی دیگر آن سرمایه اجتماعی عظیم سال ۹۲ هم وجود ندارد.

با این اوصاف در عین حال که مشخصاً از سال ۹۷ نیروهای شاخص اصلاح‌طلب بر حضور اصلاح‌طلبان با هویت اصلاح‌طلبی در مجلس تأکید می‌کردند، با توجه به اقبال مردم به انتخابات و نیز عدم امکان تأیید نیروهای شاخص اصلاح‌طلب، اخیراً علاوه‌بر حزب کارگزاران، گویا دیگر اصلاح‌طلبان هم بر حمایت از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تأکید می‌کنند که در واقع ادامه همان سیاست ائتلافی سال ۹۲ است.

اخیراً الیاس حضرتی، قائم مقام حزب اعتماد ملی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ باز هم به سراغ کاندیدای اجاره‌ای می‌روند یا خیر؟» گفته است: «البته کاندیدای اجاره‌ای کلمه خوبی نیست. امروز، هم آقای لاریجانی و هم آقای روحانی اصلاح‌طلب هستند و هر دو آنها از گفتمان اصولگرایی عبور کرده‌اند.

به طور کلی یکی از افتخارات ما اصلاح‌طلبان این است که شخصیت‌های اصولگرا را به شکلی محترمانه از اصولگرایی عبور داده و به اصلاح‌طلبی سوق داده‌ایم که این مسئله تنها محدود به آقای روحانی و آقای لاریجانی نیز نمی‌شود و در گذشته نیز آقای ناطق نوری چنین وضعیتی داشته است.»

در سال ۹۸ محمد عطریانفر گفت: «درباره آقای لاریجانی باید این را هم در نظر داشت که شرایط او نسبت به سال ۸۴ در کل فرق کرده است؛ به هر حال تجربه سه دوره ریاست مجلس کافی است تا او به عنوان یکی از نامزدهای اصلی و شاخص انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شود.» غلامحسین کرباسچی هم جزء آن دسته افرادی است که تقریباً همیشه از سیاست ائتلافی حمایت کرده. او چندی پیش گفته بود: «در سال ۹۲ هم اگر آقای هاشمی تأیید می‌شد، همه نیروها سمت او می‌رفتند اما خب نشد، باید چه کار می‌کردیم؟ اجاره نمی‌کردیم هم باید در خیابان می‌نشستیم.

اینکه کاندیدای اجاره‌ای نداریم حرف معقولی نیست. همه از این کشور هستند. اختلاف نظرسیاسی داریم، اما باید دید که در پیشبرد مسائل کشور کدام یک از این نیروها می‌توانند مفیدتر باشند و بهتر عمل کنند. باید دید کدام نیروها می‌توانند هماهنگی بهتری را با سایر نیروهای کشور ایجاد کنند.» احمد شیرزاد که قرابتی با کارگزاران ندارد هم چند وقت پیش در گفت‌وگو با «شرق» سیاست ائتلافی را رد نکرد.

رفتار فریبکارانه افراطیون مدعی اصلاحات با لاریجانی در حالی است که آنها هنگام تصدی ریاست صدا و سیما توسط لاریجانی، شعار می‌دادند سیمای لاریجانی تعطیل باید گردد.

آخرین بار حسین مرعشی سال گذشته در روزنامه اعتماد و درباره احتمال حمایت از نامزدی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: چه لزومی دارد به سمت اصولگرایان معتدل برویم. در دنیا مرسوم است که روی اسب بازنده شرط‌بندی نکنند. ما هم روی اسب بازنده شرط‌بندی نمی‌کنیم. آنها بازارشان را از دست داده‌اند»! با این وصف به نظر می‌رسد فضاسازی اخیر افراطیون مدعی اصلاحات به قصد فریبکاری انجام می‌شود و واقعیت ندارد. به قول معروف، دروغگو کم‌حافظه است.

کوتاهی سؤال‌برانگیز هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان

دو نماینده مجلس به دلیل اخلال در بازار خودرو در مجموع به ۱۲۲ ماه حبس تعزیری محکوم شدند؛ پرونده‌هایی که پیش از این در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان یعنی مرجع نظارت بر پارلمان بررسی شد اما اقدامات آن‌ها خلاف وظایف نمایندگانی‌شان تشخیص داده نشد.

به گزارش «تابناک»؛ حاشیه‌های مجلس دهم حتی در روزهای پایان کار آن پایان ندارد. این بار براساس اعلام سخنگوی قوه قضائیه محمد عزیزی نماینده ابهر و فریدون احمدی نماینده زنجان (هر دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس) به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو هر یک به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند؛ نمایندگانی که ۳۰ مرداد سال گذشته دو روز بازداشت بودند.

این دو نماینده در شامگاه ۳۰ مرداد بازداشت شدند و به دلیل تعطیلی آخر هفته و فراهم نشدن امکان تودیع وثیقه دو روز در بازداشتگاه موقت بودند و شنبه دوم شهریور ۹۸ با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شدند. آن زمان سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفته بود که آنها در ارتباط با پرونده «تخلف» در شرکت سایپا بازداشت شده‌اند.

ظاهرا عزیزی پس از این هم بازداشت بود و با قرار وثیقه آزاد شد. عزیزی در ۱۹ تیرماه به اتهام اخلال در بازار پوشک مولفیکس بازداشت شده بود.

آن زمان انتقادهایی از عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد، ناظر بر اینکه چرا اساسا هیئت نظارت از موضوع بازداشت خبر ندارد و اینکه چرا رسیدگی آن‌ها با نظر قوه قضائیه مغایرت اساسی دارد. در این باره محمد جواد جمالی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در اولین جلسه بعد از آزادی این دو نماینده گفت که در ۲۶ شهریور سال ۹۷ نامه‌ای از طرف دادستان عمومی و انقلاب تهران به رئیس مجلس درباره دستگیری دو نفر از شهروندان درباره اخلال در نظام اقتصادی و پولشویی ارسال کرد حسب اظهارات متهمان، این دو نماینده مجلس از نفوذ خود برای عقد قراردادهای غیرمتعارف در پیش‌فروش خودروهای شرکت سایپا استفاده کرده و حتی بعد از پایان مدت قرارداد و عدم تمدید آن با استقرار تیم جدید مدیریتی در سایپا، یکی از این نمایندگان شخصا جهت تمدید قرارداد از شرکت سایپا پیگیری و مدیرعامل جدید را تهدید کرده که در صورت عدم تمدید وزیر مربوطه را استیضاح می‌کند. این پرونده با حضور طرفین و دو نماینده در جلسات متعددی در هیئت نظارت بررسی شد.

به گفته جمالی این دو نماینده در این جلسات توضیح دادند مردم به آن‌ها مراجعه کرده و گلایه داشتند قرارداد بسته شده، پول گرفته و ماشین را نمی‌دهند به همین دلیل آنها به این روند اعتراض کردند.

در نهایت هیئت نظارت، اقدامات این دو نماینده را خارج از وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

چند روز بعد هم مسعود پزشکیان، رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به همراه چند عضو هیئت رئیسه مجلس جلسه‌ای با رئیس قوه قضائیه برای رسیدن به تفاهم بیشتر جهت رسیدگی به پرونده‌های احتمالی نمایندگان تشکیل دادند که طبق توضیح جمالی درباره بازداشت فریدون احمدی و محمد عزیزی گفته شد، چون هنوز حکم قطعی صادر نشده، بهتر بود بازداشت صورت نگیرد کما اینکه اینگونه برخوردها هم روال نیست.

به هر حال علی‌رغم نظر هیئت نظارت، حکم قطعی حبس برای این دو نماینده صادر شد. روی دیگر این حکم عملکرد ضعیف هیئت نظارت، مرجع نظارت بر پارلمان است.

از سوریه تا ونزوئلا /ایران، متحدان خود را تنها نمی‌گذارد

«ایران هم‌پیمانان خود را رها نمی‌کند، خواه در سوریه باشند و خواه در آمریکای جنوبی. این کشور ممکن نیست ونزوئلایی را فراموش کند که علیه تحریم‌های آمریکا ایستاد. علاوه بر اینکه هوگو چاوز، رئیس جمهور اسبق ونزوئلا، در اوج اختلاف با آمریکا، به تهران سفر کرد.»

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم ضمن انتشار تحلیل فوق، نوشت: مسئولان ایرانی تصمیم به ارسال ۵ نفتکش بزرگ حامل بنزین را برای کمک به هم‌پیمان مستحکم خود، رئیس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو گرفتند، که کشورش از کمبود شدید این ماده ضروری به دلیل تحریم‌های آمریکا و تعطیلی پالایشگاه «کاردون»، رنج می‌برد.

دولت ترامپ ۴ جنگنده آمریکایی را به منطقه فرستاد، تا از دیگر جنگنده‌هایش پشتیبانی کنند و این مهم، هنگامی اتفاق افتاد که ترامپ از ممانعت از خالی شدن محموله بنزین نفتکش‌های ایرانی در بنادر ونزوئلا- ولو اینکه مجبور به استفاده از قدرت شود- خبر داد.

این نخستین بار نیست که ایران به کمک ونزوئلا می‌شتابد.

در صورت وقوع درگیری در دریای کارائیب (در نزدیکی سواحل ونزوئلا)، ایران عملیات انتقام‌جویانه علیه کشتی‌های آمریکایی حاضر در منطقه خلیج‌فارس را انجام می‌دهد.

اما آیا ما در برابر تکرار حالت تنشی قرار داریم که با توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی بریتانیا، که در حال حرکت به سمت سوریه بود، به اوج خود رسید؟

بعید نمی‌دانیم که این صحنه بار دیگر تکرار شود، اما این بار در آبهای کارائیب. همانطور که در آن ماجرا، قایق‌های ایرانی نیز به سرعت در یک پاسخ انتقامی، نفتکش بریتانیا را در منطقه خلیج فارس توقیف کردند و تنها پس از آزادی نفتکش ایرانی، از نفتکش بریتانیایی رفع‌ توقیف کردند.

از این رو، در صورتی که نفتکش‌های آن در سواحل ونزوئلا مورد تعرض آمریکا قرار گیرد، هرگز در توقیف کشتی‌های آمریکایی تردید نمی‌کند.

ایران هم‌پیمانان خود را رها نمی‌کند، خواه در سوریه باشند و خواه در آمریکای جنوبی. این کشور ممکن نیست ونزوئلایی را فراموش کند که علیه تحریم‌های آمریکا ایستاد. علاوه بر اینکه هوگو چاوز، رئیس‌جمهور راحل ونزوئلا، در اوج اختلاف با آمریکا، به تهران سفر کرد.

فارین پالیسی: ایران مقاومت کرد/فشار حداکثری نتیجه عکس داد

نشریه فارین‌پالیسی معتقد است دست آمریکا در مقابل پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران و عبور از آن توسط روسیه و چین بسته است.

فارین پالیسی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در برجام نوشت: دو سال پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، تهران غنی‌سازی اورانیوم را از سرگرفته، پژوهش و توسعه پیرامون سانتریفیوژهای پیشرفته را دوباره شروع کرده و با افزایش ذخایر سوخت هسته‌ای‌اش، زمان لازم برای تولید سوخت مورد نیاز یک بمب هسته‌ای را به ۶ ماه کاهش داده است. ریچارد نفیو که در گفت وگوهای برجام مشارکت داشت، می‌گوید: «به نظر می رسد ایران در مقایسه با دو سال گذشته بیشتر به توانایی هسته‌ای نزدیک شده است.»

گرچه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تهران در آینده نزدیک به دنبال تولید بمب هسته‌ای باشد، اما پیشرفت‌های ایران، موفقیت کارزار «فشار حداکثری» کاخ سفید را زیر سوال برده است. این کمپین، به جای کاهش بلندپروازی هسته‌ای این کشور باعث شده که تهران فعالیت‌های هسته‌ای ممنوع شده در برجام را از سر بگیرد.

این مساله همچنین اعتبار واشنگتن را حتی در میان متحدان سنتی‌اش کاهش داده و محدودیت‌هایی در روابط دیپلماتیک آمریکا ایجاد کرده است. چنین اقدامی از سوی واشنگتن، پرسش های پیچیده سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی به همراه خواهد داشت درباره این که آیا آمریکا که از برجام خارج شده، حق قانونی یا اختیارات معنوی برای فعال کردن سازوکار ماشه را دارد.

جان بلینگر، مشاور حقوقی شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه در دولت جورج بوش می‌گوید: «آمریکا حق فعال کردن سازوکار ماشه را دارد اما این اقدام احتمالا در تحقق اهداف مورد نظر آمریکایی‌ها کارایی نخواهد داشت. این ریسک واقعی وجود دارد که در صورت عدم تمایل سایر کشورها، تحریم‌ها نتایج وارونه به همراه داشته باشد. اگر برای رهبری تلاش کنید اما هیچ کس مایل به پیروی از شما نباشد، موفق نخواهید بود و در آن صورت آمریکا در شورای امنیت شکاف ایجاد خواهد کرد.»

ریچارد نفیو می‌گوید: «من گمان نمی‌کنم شورای امنیت سرانجام بپذیرد که ما از لحاظ قانونی حق داریم سازوکار ماشه را فعال کنیم. این مبحث در شورای امنیت شکاف ایجاد خواهد کرد چرا که از یک سو فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها فریاد خواهند زد که ما این کار را با حسن نیت انجام نمی‌دهیم و از سوی دیگر، روس‌ها و چینی‌ها از این درخواست ما خشمگین خواهند شد.»

وی در ادامه می افزاید: «پیامد عملی این رویکرد این است که چینی‌ها و روس‌ها به شدت اعتراض خواهند کرد و این اقدام را غیرقانونی خواهند دانست.»

نفیو تاکید می کند، من تردید ندارم که آنها به ایران تسلیحات خواهند فروخت و این کار را خیلی فوری انجام خواهند داد. آن تانک‌هایی که پمپئو درباره‌شان تا این حد نگران است می‌تواند خیلی زود تحویل ایران شود.

ایران

ادعای اشکال در مدرک تحصیلی ۸ منتخب دیگر مجلس

   خبر اول اینکه، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس دهم ادعا کرده که اشکال در مدارک تحصیلی منتخبان مجلس یازدهم تنها به منتخب حوزه تفرش محدود نیست. به گزارش برنا، اسدالله عباسی گفت: حدود ۸ مورد از منتخبین به طور قطع مدرک حوزوی و دانشگاهی آنها دچار مشکل است و تخلف آنها محرز است. انتظار برخورد قاطع از سوی شورای نگهبان داریم زیرا به آنها اطلاع داده شده است. او در پاسخ به این سؤال که «نمایندگان کدام حوزه‌های انتخابیه مدارک‌شان مخدوش است؟» گفت: منتخبین استان اصفهان و استان‌های جنوبی جزو نمایندگانی هستند که مدارک‌شان دچار ایراد است. انتظار می‌رود در این فرصت باقی مانده از مراجع ذیصلاح استعلام‌ها صورت گیرد و ریاست حوزه و وزیر علوم اگر نامه‌ای جهت استعلام ارجاع شد، سریعاً پاسخ دهند و برای دوره آینده مجلس جدی‌تر عمل کنند.

 دفاع منتخب اصولگرا از نماینده اصلاح‌طلب

  خبر دیگر اینکه،  منتخب اصولگرای تهران برای مجلس یازدهم در توئیتی به انتقاد از حکم قضایی صادر شده برای محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس دهم پرداخت. احسان خاندوزی در توئیتی نوشت: «۷ ماه حبس برای توهین نماینده مجلس به رئیس سابق قوه قضائیه (احتمالاً سؤال نماینده درباره حساب‌های بانکی). از کمیسیون حقوقی مجلس جدید می‌خواهم استفساریه ماده ۵۱۳ قانون مجازات را اصلاح کند. از تضعیف نماینده، مجلس قوی درنمی‌آید.»‌

روایت لودریان از تأثیر یک حکم قضایی بر روابط ایران و فرانسه

  خبر آخر اینکه،  «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد تعیین مجازات ۵ سال حبس برای متهم ایرانی- فرانسوی در ایران روابط پاریس با تهران را دشوارتر می‌کند. به گزارش فارس، وی با ادعای اینکه روابط ایران و فرانسه بعد از صدور حکم محکومیت مخدوش شده، گفت: «این حکم بر اساس هیچ مبنا و پایه جدی بنا نشده و انگیزه‌ای سیاسی داشت. پس ما قاطعانه به مسئولان ایرانی می‌گوییم که فریبا عادلخواه را بدون تأخیر آزاد کنند.» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «فرانس اینتر»، افزود: «این تصمیم، روابط ما با مسئولان ایرانی را بسیار سخت‌تر می‌کند.» ‌

خراسان

دستور ویژه دولت درباره یک مصوبه «خیلی محرمانه»

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزرای اطلاعات، دفاع و کشور، اعلام شده با توجه به اختیارات اعطا شده به هیئت وزیران در سال ۱۳۸۲ برای مشخص کردن نوع اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده، از تاریخ ابلاغ این دستور، مصوبه اوایل مرداد ماه سال ۱۳۹۸ هیئت وزیران که با طبقه بندی «خیلی محرمانه» در آن زمان به دستگاه های مسئول ارسال شده بود، به علت فقدان ضرورت، از طبقه بندی خارج می شود.

آرمان

قدردانی رئیس‌جمهور از لاریجانی

رئیس‌جمهور طی پیامی در توئیتر از لاریجانی قدردانی و تشکر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در توئیتر نوشت: از مدیریت خوب دوازده ساله دکتر علی لاریجانی در سه دوره مجلس و نقش ارزشمند وی در مسائل مهم کشور تقدیر می‌کنم. وی افزود: بی‌شک خاطرات همکاری و احساس مشترک‌مان طی سالیان متمادی، به خصوص در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز، ماندگار خواهد ماند.

کشت خشخاش در گلخانه‌ها

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران از کشت خشخاش در برخی گلخانه‌ها خبر داد. احمد مظفری از کشف مقادیری خشخاش از گلخانه‌های استان در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: باید نظارت بر گلخانه‌هایی که سابقه کشت تریاک را دارند بیشتر شود. وی افزود: اعضای شورای شهر و روستا و دهیاران نیز به تکالیف خود در زمینه شناسایی مکان‌های کشت خشخاش و پیگیری برای امحای آن عمل نمایند.

محکومیت میلیاردی قاچاقچی سوخت

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین از جریمه یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون ریالی قاچاقچی گازوئیل خبر داده است. هوشنگ محمدی در این باره گفت: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان بوئین‌زهرا در حین گشت‌زنی و کنترل خودروها با مشکوک شدن به یک خودروی نفتکش پس از متوقف ساختن آن طی بازرسی ۱۱ هزار لیتر گازوئیل کشف شده است. هوشنگ محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین افزود: در این خصوص پرونده‌ای تشکیل شده و در شعبه ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفته است و نهایتاً پس از احراز تخلف، متهم محکوم به ضبط کالای مکشوفه و پرداخت یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت شده است.

انتقال طلا از ونزوئلا به ایران دروغ است

سفیر ایران در ونزوئلا گفت: خبر انتقال ۹ تن طلا که ادعا شده ونزوئلا در برابر سوخت به ایران ارسال کرده، ۱۰۰ درصد دروغ است. حجت‌ا... سلطانی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: نفتکش ایرانی «فورچون» محموله خود را در بندر ال‌بالیتو تخلیه کرد و ۳ نفتکش دیگر نیز در حال حرکت به سوی ونزوئلا هستند. وی اظهار داشت: دو نفتکشی ایرانی که به ونزوئلا رسیدند مورد هیچ تعرضی از سوی هیچ کشوری قرار نگرفتند. سلطانی افزود: اعزام نفتکش‌های ایرانی، حامل سوخت و مواد خام برای تجهیز پالایشگاه‌های ونزوئلا و بر اساس پروتوکل‌های بین‌المللی انجام شد.

برای لغو بازی‌ها نقشه کشیده‌اند

علیرضا بیرانوند درباره نامه چهار باشگاه لیگ برتری مبنی بر عدم برگزاری ادامه بازی های لیگ برتر فوتبال در فصل جاری تاکید کرد: به نظرم این چهار تیم خیلی زود انصراف دادند. من مطمئنم پنج شش روز مانده به شروع لیگ برتر، تعداد این تیم ها به ۹ یا ۱۰ تیم می‌رسد. من ذهن مدیران و مربیان این تیم‌ها را می‌توانم بخوانم. اگر الان بگویند ما عضو کرونایی داریم فرصت برای قرنطینه کردن دارند اما می‌آیند زمانی را اعلام می‌کنند که دیگر فرصت نمی‌کنند. آنها یک هفته قبل از بازی‌ها این مورد را اعلام می‌کنند. بیرانوند در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید بازی‌ها لغو شود، افزود: لیگ را کنسل خواهند کرد.

درگذشت اسکیت باز ملی‌پوش بر اثر کرونا

اسکیت باز ملی پوش خراسانی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. سروش پورآزاد مسئول روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: محمد نعمتی ملی پوش ۲۰ ساله عضو خراسانی تیم ملی جوانان اسکیت ایران و دارنده مدال طلای این رشته در مسابقات بین المللی کره جنوبی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت. همچنین مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در پیامی درگذشت این ورزشکار را تسلیت گفت. در بخشی از پیام فرزاد فتاحی آمده است: خبر درگذشت محمد نعمتی جوان شایسته و سرمایه ورزش کشورمان جامعه ورزش و جوانان را اندوهگین ساخت.

دروغ فوتبالیست مشکوک به کرونا

موج جدید اعتراض‌ها پس از مثبت شدن تست چند بازیکن تیم گل‌گهر سیرجان شروع شده ولی پزشک این تیم در ادعایی عجیب در این باره گفت: «هنوز ابتلای قطعی مشخص نیست و شش نفر از بازیکنان ما مشکوک به کرونا هستند که در حال بررسی بیشتر و آزمایشات هستیم!» گفتنی است باشگاه تراکتور نیز در این رابطه اعلام کرد چند مورد مشکوک به کرونا دارد و امروز هم همزمان با انتشار نامه چهار باشگاه خصوصی لیگ برتر مبنی بر درخواست تعطیلی لیگ، مالک باشگاه شهرخودرو یکی از امضاکنندگان این نامه مدعی شده است دو نفر از بازیکنانش مشکوک به کرونا هستند! یک متخصص نیز می‌گوید چیزی به نام مورد مشکوک به کرونا وجود ندارد.

زمان برگزاری دادگاه قدوس

سامان قدوس که قبل از پیوستن به تیم آمیا فرانسه در سال ۲۰۱۸ قرارداد داخلی با تیم اوئسکای اسپانیا قرار داخلی امضا کرده بود، به دلیل عمل نکردن به تعهداتش درگیر دادگاه جهانی حکمیت ورزش است. گفتنی است جلسه این بازیکن تیم ملی فوتبال ایران روز دوشنبه برگزار شده و سامان قدوس اظهارات قبلی‌اش را تکذیب کرده است. رسانه Heraldo اسپانیا با اشاره به برگزاری این جلسه نوشت: سامان قدوس که پیش از پیوستن به آمیای فرانسه در اسپانیا با اوئسکا قرارداد داخلی امضا کرده بود با شکایت این باشگاه از سوی فیفا به محرومیت ۴ ماهه و پرداخت جریمه ۴ میلیون یورویی محکوم و باشگاه اوسترشوندس سوئد نیز از فعالیت در دو پنجره نقل و انتقالات محروم شده است.

کمک ۲۰۰هزار دلاری کی‌روش؟

سرمربی سابق ملی فوتبال ایران ماه‌ها بعد از رفتنش از ایران همچنان درگیر پرونده مالی با فدراسیون است و هنوز نتوانسته است همه پول‌های خود را از طرف ایرانی بگیرد. گفتنی است کی‌روش بعد از پایان کارش به دنبال دریافت طلب‌های خود است. او با کمک وکلای بین‌المللی‌اش به دنبال دریافت بقیه قرارداد خود از ایران است که برای آن رقم ۲۰۰ هزار دلار اعلام شده است. این عدد که البته حرف و حدیث هم کم نداشته است، حالا به مشهد رسیده است. شهری که گفته می‌شود کارلوس کی‌روش بخشی از طلب دویست‌هزاردلاری‌اش را به ۲ مؤسسه خیریه در این شهر بخشیده است. این در حالی است که البته نه کی‌روش و نه فدراسیون فوتبال به‌طور رسمی خبر را تأیید نکرده‌اند.

ماجرای قهر کردن علامه قزوینی

وقتی علامه محمد قزوینی بعد از عمری تحصیلات حوزوی در ایران و سال‌ها پژوهش در اروپا به ایران بازگشت، ارادتمندان او نظیر سیدحسن‌تقی‌زاده و بدیع‌الزمان فروزانفر، خواستند برایش ممر معیشتی فراهم سازند که او پیرانه‌سر از گرسنگی نمیرد. بنابراین مصلحت در آن دیدند که ایشان را به استادی دانشگاه تهران دعوت کنند و قرار شد شورای دانشگاه این موضوع را تصویب کند. کار در آستانه تمام شدن بود که یکی از استادان دانشکده الهیات که در معارف طلبگی، مرد فاضلی بوده و نیز معلم صرف و نحو عربی، پرسیده است: ایشان استاد چه رشته‌ای خواهند بود؟ پاسخ داده‌اند: استاد تاریخ. وی گفته است: تاریخ را که بچه خودش می‌خواند، استاد لازم ندارد! مرحوم قزوینی با شنیدن این سخن برخاسته و گفته است: آری، تاریخ استاد لازم ندارد! و مجلس را ترک گفته و برای همیشه دانشگاه تهران را از وجود بی‌مانند خویش محروم کرده است.

توضیح ترامپ درباره ماجرای گلف

رئیس‌جمهور آمریکا به انتقاد رسانه‌های کشورش درباره اینکه در بحبوحه بحران کرونا در حال انجام بازی گلف بوده پاسخ داده است. دونالد ترامپ در توئیتر نوشت: «درباره این واقعیت که من آخر هفته برای بیرون رفتن و شاید برای انجام قدری ورزش گلف بازی کرده‌ام داستان‌هایی مطرح شده است. رسانه‌های جعلی و کاملاً فاسد طوری وانمود می‌کنند که انگار این کار گناهی نابخشودنی بوده است. می‌دانستم که این اتفاق می‌افتد.» وی در ادامه نوشت: «چیزی که آنها نمی‌گویند این است که این اولین بازی گلف من ظرف ۳ ماه گذشته بود و اگر سه سال هم منتظر می‌ماندم آنها به رسم معمول مقاله‌های انتقادی خودشان را می‌نوشتند. آنها از شدت نفرت و دروغگویی مریض شده‌اند. حقیقتاً دیوانه‌اند.»

اظهارات علی باقری تکذیب شد

شورای راهبردی روابط خارجی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مطلب نقل شده از آقای دکتر علی باقری در مورد ارسال نامه‌ای از سوی دولت هشتم به دولت آمریکا در مورد گروه‌های مقاومت بی‌اساس است. از ایشان که منتسب به خانواده‌ای مکرم و متدین است، انتظار می‌رود نظرات خویش را مستند به مدارک معتبر و نه شایعات یا ادعاهای بیگانگان ابراز دارند. این اطلاعیه می‌افزاید: انتظار می‌رود ایشان از نسبت دادن چنین اقدام نادرستی به دولتی که کمک‌های آن به حزب‌ا... در مقایسه با سایر دولت‌ها همواره مورد توجه و تقدیر سید مقاومت، جناب آقای سید حسن نصرا... قرار داشته است، احتراز کنند. چندی پیش، علی باقری معاون شورای عالی امنیت ملی در دوران دبیری سعید جلیلی در یک برنامه تلویزیونی مدعی ارسال نامه‌ای از سوی دولت هشتم به دولت آمریکا در مورد گروه‌های مقاومت شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    همه خبرها تون ضد ونقیضه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس