سرخابی

پرونده تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس با قرائت در مجلس در مسیری جدید قرار گرفته و حال باید دید راهی به غیر از پرونده فساد در فوتبال را می‌رود یا خیر.

به گزارش مشرق، اخیراً گزارش تحقیق و تفحص از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد، اتفاق خوبی که می‌تواند با پیگیری همه جانبه و البته سخت‌گیرانه نقاط ابهام زیادی را روشن کند.

پیش از این مجلس یک بار پرونده عظیم فساد در فوتبال را به صحن رساند، اما این پرونده مهم بسته و مسکوت ماند و احتمالاً اکنون گوشه‌ای در حال خاک خوردن است. حالا اما اهالی بهارستان در آخرین روزهای مسندشان روی صندلی‌های سبز مجلس گزارشی بلند و پرجزییات از اداره استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر منتشر کردند. گزارشی که همانند پر محتوا بودنش باید پر امید برای به سرانجام رسیدن باشد تا بتوان گفت تلاش و کاری برای روشن شدن ماجرا شده است. 

در این گزارش پُر است از اعداد و ارقام که مربوط به درآمد، هزینه، بدهی و ... است. در گزارش به موارد عجیب شکست تیم‌ها در پرونده‌های بین‌المللی و عملکرد مشکوک برخی مدیران اشاره شده است. از این گفته شده که چرا مدام مدیران  در این دو باشگاه تغییر کرده‌ و اصلاً چرا افرادی غیر تخصصی کار را دست گرفته‌اند. 

«از آنجا که گزارش جامعی از فرایند منتهی به نحوه ایجاد شکایات و پرداخت جرایم، هزینه‌ها و جوانم ایجاد آن، قصور یا کوتاهی متولیان امور و وجود لابی‌گری در اختیار هیئت قرار نگرفته است، به بعضی از اسناد و مدارک و قراردادهای منعقده در این گزارش اشاره شده است». این بند مربوط به تحقیق و تفحص باشگاه پرسپولیس است، جایی که به نوعی ابهام ایجاد و از لابی‌گری و کوتاهی در پرونده‌های بین‌المللی صحبت می‌کند، پرونده‌هایی مثل مانوئل ژوزه. این گزارش به نوعی می‌گوید 14 پرونده بازیکن و مربی خارجی پرسپولیس در این سال‌ها به طور مشکوکی در فیفا با محکومیت این باشگاه بسته شده است. 

در باشگاه استقلال نیز همین وضعیت وجود دارد و به انواع و اقسام بی‌کفایتی و تخلف و ابهام اشاره شده، از پرداخت اجاره خانه برخی بازیکنان آن هم خارج از مفاد قرارداد تا عدم رعایت مقررات قانونی در برخی قراردادها مثل وینفرد شفر.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تفحص از سرخابی‌ها

اهدای هدیه و پاداش به اعضای غیر موظف هیئت مدیره، پرداخت مازاد به برخی افراد خاص مانند دبیر هیئت مدیره باشگاه، مفقود شدن اسباب و وسایلی که برای محل اسکان بازیکنان خارجی باشگاه خریداری شده، فقدان آیین‌نامه اداری و استخدامی و آیین‌نامه پاداش به بازیکنان و کادر فنی، عدم رعایت مفاد برخی قراردادها و خیلی موارد دیگر که نیاز به بررسی و برخورد با متخلفان دارد. 

نکته‌ای که قابل تامل‌تر از بقیه می‌تواند باشد و در این گزارش به آن اشاره شده، این است که استقلال و پرسپولیس فاقد واحد حسابرسی داخلی بوده و هیچ‌گونه نظارت و کنترل مؤثری در خصوص اجرای صحیح مصوبات هیئت مدیره در سال‌ها انجام نشده است!

هرچند گزارش تحقیق و تفحص با ارائه چند بند پیشنهاد به پایان می‌رسد اما همه می‌دانیم که کار اصلاح امور اداری و مدیریتی دو باشگاه بزرگ پایتخت با پیشنهاد و وعده و وعید و برنامه راه نمی‌افتد. در پرونده دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس نقاط سیاه زیادی وجود دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت هم نمی‌توان گفت همه این تخلف و بی‌کفایتی‌ها که حالا دو باشگاه را به زیر خروارها بدهی‌ سنگین برده، از روی اشتباه و غیر عمدی بوده است. 

مطمئنا در این سال‌ها دست‌هایی در صحنه و پشت صحنه استقلال و پرسپولیس وجود داشته‌ که از فضای مساعد برای سوءاستفاده شخصی و دست اندازی به بیت‌المال بهره برده‌اند.  اکنون که این گزارش از سوی مجلس تنظیم شده، همه دلسوزان فوتبال و هواداران پرشمار استقلال و پرسپولیس چشم به راه سپری شدن قدم‌های بعدی و سپردن کار به دستگاه قضایی هستند تا با کسانی که مسبب حال ناخوشایند امروز این باشگاه‌ها هستند برخورد شود. 

با این حال همه فوتبالی‌ها پرونده فساد در فوتبال و سرانجام آن را به خوبی به یاد دارند، آیا پرونده تازه از راه رسیده تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس هم قرار است همان راه را برود یا اینکه به سر منزل مقصود برسد؟ اگر چه قوه قضاییه نشان داده که در برخورد با متخلفان تعارف ندارد و در این مدت حتی با دانه‌درشت‌ها هم برخورد کرده است. امید می‌رود که در موضوع فوتبال نیز شاهد چنین برخورد قاطعی باشیم و متخلفان به سزای عمل خود برسند. قاطعیت چند وقت اخیر قوه قضاییه ما را امیدوار می‌کند تا شاهد برخوردی قاطع با فساد در ورزش و به ویژه فوتبال باشیم.

بیشتر بخوانید

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    0 0
    اگه برن سراغ محکومان بانک سرمایه وصندوق ذخیره فرهنگیان به نتایج خوبی میرسند اقایان این فوتبال کثیف رو پاک کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس