پیروز قربانی

پیشکسوت استقلال گفت: وقتی بازیکنی به این سطح از فوتبال می رسد که در تیمی مثل استقلال توپ می‌زند اینقدر شخصیت فوتبالی بزرگی پیدا می کند که کسی جرات نمی کند به او پیشنهاد تبانی بدهد.

سرویس ورزش مشرق – به تازگی حنیف عمران زاده در مصاحبه ای ادعا کرد پیش از یکی از دربی های استقلال و پرسپولیس به او پیشنهاد تبانی داده شده است (اینجا). به همین بهانه سراغ یکی از مدافعان سرشناس سالهای نه چندان دور این یم رفتیم تا درباره این موضوع و البته شروع دوباره تمرینات تیمها و بازگشت به لیگ برتر بپرسیم. پیشکسوت استقلال همچنین بابت عقب نشینی وزارت ورزش از بحث ممنوعیت خرید بازیکن و مربی خارجی برای دو تیم سرخابی پایتخت نیز متعجب و برای این وزارتخانه متاسف بود.

پیروز قربانی مدافع اسبق تیم استقلال روز گذشته در گفتگو با مشرق، درباره شرایط این روزهای فوتبال و البته ورزش کشور حرف زد.

**گزیده مصاحبه تفصیلی پیروز قربانی؛

*عده ای فقط به نفع وضعیت تیمشان علیه فوتبال موج راه می انداختند

*زندگی بدون فوتبال سخت بود حالا لااقل قدرش را بدانیم

*تا ۲۰۰ سال تفکر جمعی در فوتبال ایران ایجاد نمی شود

*فوتبال دنیا باید مدیون آلمانی ها باشد

*با عقب نشینی وزارت ورزش باید به همه قوانینش شک کرد!

*دولت با یک هزارم پول اختلاس‎ها ورزش را آباد کند

*آدمی که منتظر تأیید دیگران باشد کوچک است!

*متأسفانه حرف بی سوادهای فوتبالی را هم پای بقیه می نویسند!

*مشکل عقب ماندگی ورزش ایران حضور آدم های موج سوار است

*چرا وزارتخانه می گوید ورزش قهرمانی هدف نیست؟ این غلط است!

*قطر که اندازه جوادیه است قدر قهرمانانش را بیش از ما می داند!

* قوانین من‎درآوردی ورزش ایران را بیچاره کرده است

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

* آقای قربانی! فوتبال دوباره از سر گرفته می شود. چه حالی دارید؟

- خب زندگی بدون فوتبال واقعا برایم سخت بود. امیدواریم هر چه سریعتر این روزها هم بگذرند و مسابقات از سرگرفته شود. حالا قدر داشته هایمان را بهتر می دانیم .زمانی قدر همین فوتبال ساده را هم نمی دانستیم. امیدوارم از آن به نحو شایسته استفاده کنیم.

* مسابقات بوندس لیگا را دیدید؟

- بله! واقعا آلمانی ها دست به کار بزرگی زدند. دنیا باید ممنون آلمانی ها باشد.

* فکر می‌کنید ما هم بتوانیم کارهایی که آنها کرده‌اند را برای رعایت موارد بهداشتی انجام دهیم؟

- قطعاً می توانیم. البته این نیازمند همکاری همه تیم هاست. متأسفانه در این مدت یکسری فقط به فکر منافع خودشان بودند و حرف‌هایی می‌زدند که باعث ایجاد موج می شد. ما باید مانند اروپایی ها منافع جمعی را در نظر بگیریم. تعدادی از دوستان فقط به فکر خودشان و تیمشان بودند و حرفی می زدند  که بلافاصله موج ایجاد می کرد.

* فکر کنید ما بتوانیم این تفکر جمعی را در فوتبال مان ایجاد کنیم؟

- تا ۲۰۰ سال بعد هم چنین اتفاقی نمی افتد که در یک بازی فوتبال تماشاگران علیه مدیرعامل حریف فحاشی کنند و بعد بازیکنان تیم مقابل در حمایت از مدیرشان از زمین بیرون بروند و بگویند به خاطر بی حرمتی به مالک باشگاه بازی نمی کنیم! ما اینجا در ایران به چشم دیده ایم بدترین حرفها را به مدیر باشگاه و بازیکنان زده اند ولی ککشان نگزیده! بعد خبر رسیده خود بازیکنان خط داده بودند علیه مدیر فحاشی شود!

* حنیف عمران زاده به تازگی ادعا کرده قبل از یک بازی با پرسپولیس به او پیشنهاد تبانی ۲ میلیارد تومانی داده بودند؟

- من در این باره چیزی نشنیدم.

* آیا شما به عنوان مدافع تیم استقلال که سال ها در این تیم توپ زدید چنین پیشنهادی شده بود؟

- نه تنها به من بلکه به هیچ یک از دوستانم در آن دوران هم چنین پیشنهادی نشده بود. چون اگر می گفتند قطعاً دوستانم به من می گفتند. هرگز چنین موضوعی برای من به وجود نیامد. ضمن اینکه وقتی بازیکنی به این سطح از فوتبال می رسد که در تیمی مثل استقلال توپ می‌زند اینقدر شخصیت فوتبالی بزرگی پیدا می کند که کسی جرات نمی کند به او چنین پیشنهاداتی بدهد. البته این نظر شخصی من است.

* خبر دارید وزارت ورزش درباره ممنوعیت خرید بازیکن و مربی خارجی کمی عقب نشینی کرده است؟

- متأسفانه وقتی حرف غیرکارشناسی زده می‌شود تبعاتش را هم باید ببینند. وزارت ورزش با آن گستردگی و عظمت چرا باید حرفی بزند که دو روز بعد آن را تغییر بدهد؟ این یعنی خیلی از قوانین این وزارتخانه ارزش و اعتبار ندارند. قانونی که خودشان دو هفته بیشتر نتوانستند تحملش کنند را چرا بر زبان آوردند؟ چون چهارتا کارشناس درباره‌اش نظر دادند حالا به این شکل تغییر کرد؟ باعث تأسف چون باید به تمام تصمیمات وزارت ورزش شک کرد.

* بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

- بله! متاسفانه در کشور ما قوانین من درآوردی و دو روزه زیاد است. نمونه‌اش همان سالی که گفتند دروازه بانان بالای ۲۹ سال نمی‌توانند در تیم ملی فوتبال بازی کنند تا به نوعی از آن طریق ناصر حجازی خدا بیامرز را از تیم ملی کنار بگذارند! یا قانون بحث سقف قرارداد را گذاشتند. قانونی که خودشان آن را دور می زدند. الان هم که بحث خصوصی سازی را مطرح می‌کنند فقط برای فریب افکار عمومی است. چون شما هرگز استقلال و پرسپولیس را به شخص حقیقی نمی دهید. اگر هم می دهید حتماً یک شخص شبه‌دولتی است. لطفاً این دروغ را به مردم نگویید.

* نگاه شما به وزارت ورزش خودمان چیست؟

- متاسفانه نگاه وزارتخانه ما به این ورزش برعکس دنیاست. یک کشور مثل قطر است که کلش اندازه محله جوادیه ماست. بعد می رود روی یک دونده اش سرمایه گذاری می‌کند تا وقتی در دنیا مدال گرفت اسم قطره در گوش همه دنیا بپیچد آن وقت ما می‌آییم در وزارت ورزش می گوییم هدف ما ورزش قهرمانی نیست! این غلط است، صددرصد غلط است ورزش همگانی را که همه می توانند در پارک انجام بدهند و کسی در دنیا برایش جام جهانی برگزار نمی کند. دولت وقتی می تواند توانایی اش را در ورزش نشان بدهد که از طریق آن شادی عمومی ایجاد کند. وقتی یک تیم فوتبال راهی جام جهانی می‌شود چنان شادی به جامعه تزریق می شود که با هیچ متر و معیاری قابل مقایسه نیست و شما چطور می خواهید بگویید که هدفتان ورزش قهرمانی نیست؟ بعد در این شرایط می خواهید ورزش را به بخش خصوصی بدهید؟ ما که دیدیم هر کسی هم به عنوان بخش خصوصی می‌آید در ورزش سرمایه گذاری کند این قدر به او انگ می چسبانید تا در نهایت او را به زندان بیندازید یا از کرده پشیمانش کنید. یک پیشنهاد دارم.

* چه پیشنهادی؟

- بیایید نصف پولهای یک نفر از این همه آدم اختلاس گر در کشور را خرج ورزش کنید. آن وقت می بینید که چطور ورزش زیر و رو می شود و همه مشکلات برطرف خواهد شد. یعنی دولت با یک هزارم پول اختلاس‎ها می تواند کل ورزش این مملکت را آباد کند. مشکل عقب ماندگی ما آدم های موج سوار هستند.

* منظورتان چه افرادی هستند؟

- همان هایی که جلوی آینه می ایستند و با عکس گذاشتن در صفحه شخصی شان شعور خودشان را زیر سوال می برند. افراد کم یا بی سوادی که وقتی درباره فوتبال حرف می زنند متأسفانه حرفشان را پای بقیه فوتبالی ها هم می نویسند! به تازگی کتابی درباره مدیریت از یک نویسنده خارجی می خوانم که از قول یک روانشناس گفته ثابت شده آدمی که منتظر تایید دیگران است آدم کوچکی به شمار می رود و اعتماد به نفس ندارد. متاسفانه ورزش ما پر شده از این قبیل افراد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    5 0
    میگه : نه تنها به من بلکه به هیچ یک از دوستانم در آن دوران هم چنین پیشنهادی نشده بود. چون اگر می گفتند قطعاً دوستانم به من می گفتند. کلا این حرفش غلطه اولا این که اگه پولو گرفته باشن نمیان به تو بگن! ثانیا به عمران زاده گفتن ولی به تو نگفته! تو دربی ای که ایمون زاید تو 10 دقیقه! اونم 10 نفره! اونم تو بازی ای که پرسپولیس حرفی برای گفتن نداشت، سه تا گل زد برید صحنه های گل رو چک کنید. معمولا همه به توپ و گلزن نگاه میکنن، رو صحنه گل ها به مدافعا نگاه کنید کلا میکشه کنار میگه بفرما.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس