کد خبر 1075132
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶

به گزارش مشرق، محمدرضا کائینی در کانال تلگرامی خود نوشت: اردشیر زاهدی در این روزها، مانند کسی است که می خواهد چیزی را فریاد کند، اما از سوی دیگر نمی تواند در گفت و گوهای رسمی، همه چیز را هم روی دایره بریزد یا جزئیات بسیاری از قضایا را باز گوید! تکیه کلامش در خلال این بحث ها این است که: "دهان مرا باز نکنید!" همه می دانند که او و پدرش، در عداد بازکنندگان پای آمریکا به ایران، به مفهوم موسع این عبارت بوده اند و ایضا کمتر کسی مانند خود اردشیر، با رجال سیاسی، اقتصادی و حتی هنری آمریکا پالوده خورده و حتی با آنان مراودات نزدیک و آمد و شُد خانوادگی پیدا کرده است.با این همه جای این پرسش است که او در پی این بُر خوردن دهها ساله، از چه چیز بیم دارد که در نود و چهار ساله گی آن را به هر بهانه ای فریاد می کند؟ (نگاه کنید به آخرینِ آنها در مصاحبه دیروز چهارشنبه سی و یک اردیبهشت با روزنامه جام جم).
به این‌ پرسش می توان دو پاسخ داد.یکی به سبک دایی جان ناپلئون های وطنی که: طرف در صدد باز پس گیری املاک مصادره ای خود یا مُردن در ایران است که البته منطقی است سخت لَنگان! چه اینکه اردشیر نه معطل و نیازمندِ اموال برجای مانده خود در اینجاست و نه حتی در این سنین-که پائین آمده از چند پله، برایش به قیمت زمین خوردن و شکستن کتف و تحمل بخیه های مختلف تمام می شود-آمادگیِ وزر و وبال مهاجرت را دارد!

سویه دیگر ماجرا اما، منطقی تر به نظر می آید.او سالیان دراز شاهد تحمیل و استیلای آمریکا و انگلیس بر این‌ مُلک بوده و جوانبی در پرده از آن را، در ذهن دارد که بسا از آنها را هنوز باز نگفته است.هم از این روی است که این قلم دو‌ جلد خاطرات نشر یافته از وی را چندان جدی نمی گیرد و یا دست کم بخشهای نانوشته یا منتشر نشده آن را، مهمتر از آنچه عرضه شده می بیند.البته سیر کلی سلطه انگلیس و آمریکا بر این دیار را همه گان می دانند، اما یحتمل او در جزئیات قضایا، شاهد داستان ها و ماجراهایی بوده که پس از سال ها، تداعی آن ضمیر و وجدان وی را به درد می آورد.

و کلام آخر این قلم خطاب به نهادهای رسمی تاریخ پژوهی کشور و برای چندمین بار، آن است که بودن وی را قدر بدانید و برای ثبت دانسته هایش بکوشید، پیش از آنکه زمان را از دست بدهید.

تصویر فوق از آلبوم شخصی زاهدی است که او را در گفت و گو با هنری کیسینجر در حضور محمدرضا پهلوی نشان می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    14 1
    وقتی او به عقبه زندگی اش نگاه می کند برای اینکه با وجدان راحت به میرد از اینکه همه دارند در ازای خیانت به کشور با دشمنان ایران می سازند ناراحت وبه همه آنها از هر طیفی می تازد و با نگرش به انتشار دو مجلد ازتاریخ دوره پهلوی و دم زدن ازدفاع از وطن به کرات در مناسبتهای متعدد طی این سالها بطور قطع یقین محتمل وی قصد راحت کردن روح و روانش از عذاب وجدان و خیانتهای گذشته می انگارد فلذا قصد برون داد اطلاعات ذهنی اش را در ایام کهولت دارد تا ثبت در تاریخ شود بلاخص در زمانی که آمریکا تهدید به حمله در قبل از تدوین برجام به کشورداشت به صراحت گفته بود اگر چنین شود من خودم تهران خواهم رفت و برعلیه آنها در کنار هم وطنانم سلاح بدست خواهم گرفت وبر علیه آمریکایی ها خواهم جنگید شاید با زبان بی زبانی و می گوید احسن بر جمهوری اسلامی که ذره ای از خاک وطن را ندادی که هیج مقابل زورگویان متعدی به وطن هم ایستادی
    • افتخار AU ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      12 1
      با تشکراز علی آقا چون تحلیل شما منطقی تر ، با بصیرت و قابل قبول تر از تحلیل امثال زیبا کلام می باشد.
    • FR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      3 1
      سپاسگزارم از شما برای حسن بیان و تحلیل منطقی تان.
  • امین IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    42 7
    این جور شخصیت ها رو بیارید ‌‌‌‌‌‌‌ایران باهاشون صحبت کنید الان یه دعوت نامه بدین بیارینش به خدا هیچی نمی شه
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      4 4
      ما اخرش نفهمیدیم این تلگرام حرام است یا نیست
  • . IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    15 3
    اردشیر وقتی بر سر مسئولیت بود با تمام وجود بی خاصیتی پهلوی و قدرت دیکته و استیلای آمریکا را دیده و لمس کرده است. اما تا دهه های اخیر مثل حسن روحانی ما فکر میکرد که لیبرالیسم سرمایه داری پایان تاریخ جهان و آمریکا کدخدای جهان خواهد بود. اما امروزه به خوبی می بیند که انقلاب ایران مثل کشتی نوح امواج سهمگین اقیانوس التقاط و لیبرالیسم را در می نوردد به طوری که امروزه نه آمریکا آن آمریکای دوره اوست و نه ایران آن ایران دوره او . شاید اردشیر که بسیاری چیزها را دیده بیش از هر شخص دیگری به شکل هیجان انگیزی مقطع دراماتیک و شکوهمند امروز جهان را تماشا میکند. او آرزو دارد سهمی ایفا بکند. چون گذشته ذلت باری را تجربه کرده است.
  • ناشناس IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    4 23
    اردشیر زاهدی تو نودسالگی یهویی فهمیده استیلای آمریکا و انگلیس چیز خیلی بدیه!لابد محض رضای خدا!خب حالا به فرض که این طور هم باشه این یعنی ما به حدی تنزل کردیم که الان اگه اشرف پهلوی یا رزم ارا هم از خاک بیاد بیرون بگه سلطه غرب بده یه عده می گن کار به اقدامات افتضاح گذشته شون نداشته باشید همینکه فقط گفتن سلطه غرب چیز بدیه باید بهشون باریکلا بگیم!شما واقعا متوجه نمی شید منظور زاهدی از گفتن این حرفا اینه که بگه خودش زمانی که سر کاربود خیلی باهوش و عزتمندانه سیاست خارجی ایران رو ساماندهی می کرد و به غربیها باجی حتی المقدور نمی داد.ولی کسانی که الان سرکارن توان این کاروندارن؟؟مگه هوشنگ امیر احمدی هم سالها مشابه همین حرفا رو نزد؟اونم دقیقا منظورش همین بود.دقیقا بحث روی مصداق وا دادن یا ندادنه.وگرنه هیچ کس حتی اونی که گلستان و ترکمانچای رو امضا کرده اعتقاد به اینکه باید تسلیم خارجیها بشیم نداشته!از نطر زاهدی هم زمان خودش سیاست خارجی ایران عزتمندانه بوده.اینایی هم که الان سرکارن همین اعتقاد درباره عملکرد خودشون دارن.
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    10 4
    خوب اردشیر حرف حق میزنه دلیل دیگری ندارد
  • حاج مهدی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    11 1
    با سلام بنظرم گاهی اوقات انسان به مرحله ای از تکامل روحی و درونی می رسد که هیچ چیز جز حاصلمندی او را اغنا نمی‌کند و چه حاصل مندی و تأثیرگذاری بالاتر از خدمت به وطن و جاودانگی تاریخی... که بنظرم اردشیر زاهدی بدنبال آن است چرا که ایشان همه چیز داشته و تجربه کرده است، از پست و مقام گرفته تا پول و ثروت تا شهرت و غیره و ذالک... لذا آنچه در حال حاضر اردشیر زاهدی را اقناع می‌کند و ایشان را در این سن و سال به وجد می آورد قطعاً چیزی نخواهد بود جز بیان واقعیاتی که درونش را ارضا و راضی کند و احساس وجدانش را آسوده نماید... ایکاش مسئولان جمهوری اسلامی ایران این واقعیت را ارج بنهند و به ایشان امان نامه ای داده و اجازه ورود به ایران را بدهند تا با آرامش در ایران بخسپد...
  • عباس IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    12 3
    شاید حرف دلش را گفته
  • ناشناس IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    12 2
    همیشه یک چیز را در نظر بگیرید و آن اینکه شاید بالاخره شخص بیدار شده و میخواد به راه راست برگرده چه اشکالی داره ؟ اصلا الان وقت مدرک گرفتن از ایشان است
  • ابوعلى IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    5 12
    چه خوش خيال ! اصلاً ببين راه تون ميدن سوئيس كه بريد مخ شو بزنيد ؟!
    • IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      8 1
      به لطف عزت و احترامی که درایت شیخ حسن و ظریف (امیرکبیر زمان) به پاسپورت ایرانی داده اند، چرا که نه
  • شهریار IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    12 1
    با سلام. می توان نظریات زیادی مطرح کرد. اما برداشت این جانب از ماجرای اردشیر این است که این صدای وجدان این مرد است. به نظر من شمر می دانست در قسمت بد داستان کربلاست اما ا آخر نقش پلید خود را بازی کرد اما جناب حر برگشت و در همان ساعات به مقام بزرگی رسید. حال اگر اردشیر سردار رشید اسلام شهید سلیمانی بزرگ را می ستاید و استیلای غرب را نفی می کند و گذشته خویش و پهلوی را نکوهش می کندمن به این وجدان احترام می گذارم. پس از این قاضی خداوند است. این رویکرد اردشیر بزرگترین دفاع از حقانیت نظام است که جبهه مقابل آن تاکنون ارائه کرده است. هر چند باید مراقب بازی استکبار باشیم برای باز کردن باب بازگشت جواسیس از این رهگذر که کسانی به عمد و با برنامه چنین رویکردی را مطرح کنند. اما سخن ایشان را در حد سخن ارج می نهیم ولیکن در رابطه انجام هر عملی پیرامون اینگونه حرکات زیرک باید بود و اعتماد در عمل ممکن است خسارت زا باشد چرا که باب حیله به هر طریق امکان دارد. بنا براین در مقام حرف ی را درتحسین می کنیم اما تکلیفی برای اعتماد نداریم.
    • افتخار AU ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      5 0
      احسنت که تحلیل شما متفکرانه است.
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    11 4
    چتانچه از جمله وزارت خارجه یا ارگان فرهنگی کشور از او درخواست بازدید از ایران را بدهد . امکان دارد بیاد و خاطرات خود را نقل کند .اگر لازم باشد . شاید هم اشتیاق وی برای دیدار از وطن بیشتر از هر چیز باشه او اکنون با توجه به گفته هاش حساسیت خلق کرده . اما باید هشیارانه و سنجیده از ابتدا و قبل از هر عمل و اقدامی عمل نمود .
  • سعید NL ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    7 2
    جالب و منطقی به مظر می رسید
  • US ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    12 1
    کار فقط کار سپاه هست و بس. بیاریدش تو ایران فبل از اینکه بکشنش یا اصلاعاتی که داره همراه با خودش دفن بشه.
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    4 7
    حس مردن بهش دست داد میخواد همینجا چالش کنن والا حرفهای تاریخ گذشته اش بدرد کشی نمیخوره.
  • عرفان IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    9 1
    این فقط وطن نشو دوست داره .و به خواطر اینکه ایران همین طور مستحکم و پایدار بافی بماند و دچار تفرقه و جنگ داخلی نشود این حرف ها رو میگه
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    2 0
    در دوره ای که بحرین از ایران جدا شد اقای زاهدی وزیرخارجه رژیم پهلوی بود
  • مسعود IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    1 1
    سلام باید اوردش ایران تا دیر نشده
  • عباسی نژاد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    2 2
    متن فوق ازجناب کایینی بسیار معقل است به نظر میرسد که مطالب اقای زاهدی با دقت زیاد کنکاش واگر بشود رابطه نزدیک باایشان برقرارشودوکشف اطلاعات وی میتواند مهر تایید برحرکت انقلاب ورسوایی استکبار امریکاوانگلیس درانجام کودتا ها ونسل کشی درایران باارزوی موفقیت
  • محمد ES ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    0 1
    سپاه عزیزدست بکارشوید تاترورش نکردندبیاریدش ایران وایشان راتریبونی کنید.برای کوبیدن کسانی که سلطنت طلب هستن وهنوزامیدبرگشت به ایران و دارند
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    0 0
    بیاد ایران افشا گری کنه خوب
  • عدل IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    0 0
    عاقلانه،عاقلانه مامور،با کمک دولتیها 7947
  • محمد US ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    0 0
    هرچه بیشتر بدانید بیشترعذاب خواهید کشید. چون دنیای سیاست پدر و مادر نداره !!!!؟
  • علط IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    خداوند متعال بخشنده و مهربان است
  • نسل سوخته IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 0
    برای اینکه اردشیر زاهد می داند که انقلاب سال 1357 بر علیه شاه ایران بدست امریکا انگلیس و فرانسه اتفاق افتاد تا ایران را از قطار پیشرفت باز دارد. اما حیف که دیگه نمیشه که به عقب برگشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس