کد خبر 1074252
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
علیرضا سلیمانی

شش سال از رجعت ابدی علیرضا سلیمانی ،پهلوان مانگار ایران با شش بار قهرمانی در کشتی پهلوانی و لقب پهلوان باشی می گذرد.

به گزارش مشرق، ورزش اول ایران کشتی، قهرمانانی دارد و به ورزش ایران معرفی کرده است که خاطرات آن همچنان برای اهل فن پر از هیجان و حس غرور است. ۳۱ اردیبهشت سال ۹۳ سالروز از دست دادن پهلوان ماندگار ایران علیرضا سلیمانی می باشد .سلیمانی در سال ۱۳۹۳ پس از سکته قلبی برای همیشه از ورزش ایران رفت ولی یادگاری بزرگ و تکرار نشدنی او در دهه ۶۰بزرگترین پیروزی تاریخ ورزش ایران در آن دهه را رقم زد.

بیشتر بخوانید:

داور بین المللی کشتی درگذشت +عکس


ورزش ایران بعد از انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی دچار رکودی ناخواسته شد .در آن برهه زمانی  المپیک ۱۹۸۰مسکو درکشور شوروی سابق  و المپیک ۱۹۸۴ در لس آنجلس آمریکا توسط ایران تحریم شد .البته در همان زمان آمریکا و شوروی  نیز المپیک های متقابل تحریم کرده بودند. ورزش ایران در رقابت های جهانی به جهت مشکلات جنگ تحمیلی عرض اندام زیادی نمی کرد.ایران بعد از دودوره غیبت ،در المپیک ۱۹۸۸سئول در کره جنوبی شرکت کرد و با نقره عسکری محمدیان که با شکست  در فینال وزن ۵۷کیلو برابر سرگئی بلوگلازوف افسانه ای بدست آمده بود  رتبه سی وششمی در المپیک بعد از سال ها غیبت تصاحب کرد. به جرات می توان گفت در المپیک ۱۹۸۸سئول  غیبت علیرضا سلیمانی  به دلیل مشکلات ویزا که در اوج قرار داشت  او را از مدال المپیک دور کرد.


 کشتی ایران بعد از انقلاب فاقد مدال طلای جهانی بود و این برای کشوری که بزرگانی چون جهان پهلوان غلامرضا تختی ،عبدالله موحد،محمد علی صنعتکاران ، ابراهیم جوادی و .... با خورجینی از طلای جهان و المپیک در سبقه خود داشت کارنامه خوبی نبود .


رقابت های قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۹به میزبانی شهر مارتینی سوئیس برگزار می شد.تیم کشتی ایران و یا بهتر است بگوئیم ورزش ایران بعد از انقلاب مدال طلایی در قهرمانی جهان کسب نکرده بود . نماینده ایران در این مسابقات در فوق سنگین علیرضا سلیمانی بود "پهلوان باشی " ایران با شش بار کسب لقب پهلوانی در ایران و سابقه چهار طلای آسیا که در سال ۹۱به پنج طلارسید نماینده ایران در وزنی بود که در آن زمان رضا سوخته سرائی و علیرضا لرستانی نیز از خوب های آسیا و حتی جهان در این وزن بودند.پهلوان باشی ایران یکبار هم قهرمان بازی های اسیائی سئول در سال ۱۹۸۶شده بود . او در ۱۳۰کیلو کشتی میگرفت، وزنی که تا حالا هیچ ایرانی و آسیائی  قبل از آن به مقام قهرمانی نرسیده بود و همچنان نرسیده است (تایمازوف کشتی گیر ازبکستانی اصلیتی روسی دارد که سال ها بعد از سلیمانی به طلای جهانی رسید.)


 نماینده دوست داشتنی ایران با کوله باری از تجربه در ۳۳سالگی پای به آوردگاه جهانی سوئیس گذاشت. اوکه سابقه پوشیدن دوبنده تیم ملی کشتی را در ۱۳سال قبل  داشت و برای اولین بار در وزن ۹۰کیلو در المپیک مونترال ۱۹۸۶نماینده ایران در مسابقات بود،سابقه شرکت در مسابقات جهانی  در سال های ۱۹۷۷و ۱۹۷۸ لوزان سوئیس و مکزیکو سیتی  را نیز با خود به همراه داشت.

سلیمانی که به دلیل انجام ورزش در گود زورخانه دارای بدنی ورزیده و دستانی قدرتمند بود در فینال به مصاف بروس بومگارتنر از آمریکا باید می رفت .بومگارتنر که ۱۳مدال جهانی و المپیک را تصاحب کرده یکی از بهترین های تاریخ این وزن در جهان محسوب میشود .کشتی‌گیری با اخلاق که قبل از آغاز مسابقه  فینال وقتی دید حریف او کفش های کشتی اش پاره شده ، یک جفت کفش به او هدیه داد تا مسابقه در شرایطی برابرآغاز شود .


بومگارتنز با تجربه در سنگین وزن که به ندرت امتیاز رد و بدل می شودچهار امتیاز از سلیمانی پیش افتاد،ولی قرار نبود برنده این دیدار باشد.از اینجا به بعد بود که تاریخ باید نوشته می شد .کشتی گیر اهل گود و زورخانه ایران بازگشتی رویائی را رقم زد ، سلیمانی که  در بهترین روزهای جوانی اش به دلایل متفاوت  نتوانسته بود در رقابت های جهانی و المپیک حاضر شود برابر یکی از پرافتخارترین کشتی گیران این وزن کامبک زد تا ایران بعد از شنیدن پیروزی او غرق در شادی شود .خیمه های سنگین سلیمانی در برابر زیرهای ناقص بومگارتنر نفس های حریف آمریکائی را به شماره انداخت تا سلیمانی در وقت های قانونی نتیجه را برابر ۴کند، حالا هرکسی امتیاز اول می گرفت برنده مسابقه بود ، زیر سلیمانی در وقت های اضافه زانوهای بومگارتنر به زمین زد تا علیرضا بزم پیروزی را با مشت گره کرده و مسلط بر حریف در تشک کشتی برپا کند.

این بزرگترین و لذت بخش ترین کامبک تاریخ ورزش ایران تا آن زمان بود . سلیمانی قهرمان جهان شد و بر روی سکو و در کنار دستان او بومگارتنر آمریکائی و اصلان خادارتسف روسی قرار گرفتند تا پرچم ایران در کشور سوئیس بالاتر از پرچم دو کشور آمریکا و شوروی قرار گیرد و سرود ایران با جملات "شد جمهوری اسلامی به پا .... در سالن مسابقات طنین انداز شود. فردای مسابقه روزنامه ای سوئیسی تیتر زد "سلیمانی شیطان بزرگ را شکست داد"


کامبک سلیمانی یکی از لذتبخش ترین کامبک های تاریخ ورزش ایران است، البته سال ها بعد کشتی گیری دیگر لذت کامبک تاریخی به خون ما ایرانی ها تزریق کرد، حسن یزدانی در فینال المپیک ۲۰۱۶ریودوژانیرو در حالی که شش بر صفر برابر حریف مکار روسی خود انورگدیوف عقب بود و حریف روسی با وقفه های پی درپی نفس خود را چاق می کرد ، نتیجه را شش بر شش برابر کرد تا با توجه به امتیاز آخر دریافتی طلای المپیک را تصاحب کند.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مشرقی تیر IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    4 0
    کامبک ؟ مشرق جان چرا گزارش به این قشنگی را خراب میکنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس