کد خبر 1074133
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
استرس نمایه

یک متخصص روانپزشکی گفت: افراد با به کار بردن چند راهکار ساده می‌توانند استرس و اضطراب خود را کنترل کنند.

به گزارش مشرق، محمدرضا خدایی، متخصص روانپزشکی درباره استرس اظهار کرد: در تمام جوامع به خصوص جامعه امروزی با استرس و فشارهای روانی مواجه هستیم و اینکه بگوییم که هیچ استرسی نباید وجود داشته باشد بی منطق و بی معناست.

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه فشارهای روانی می‌توانند به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم بندی شوند، گفت: فشارهای روانی بیرونی مانند استرس‌هایی هستند که در جامعه برای فرد به وجود می‌آید و استرس‌های درونی بر حسب انسان‌های مختلف ممکن است معنا پیدا کند، می‌توان وسواسی بودن، اضطراب زیاد، مشغله فکرییا خستگی را از نمونه‌های استرس درونی برشمرد.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به ۱۳ میلیون پرسش «کرونایی»!

بازار داغ روانشناس نماها در بحران کرونا

خدایی تصریح کرد: بهترین کار در محیط‌های نا آرام  مدیریت استرس است. هنگام استرس در بدن انسان یک سری مکانیزم‌های انطباقی به وجود می آید که باعث می‌شود فرد در مقابله با آن دوام بیاورد. زمانی که تعادل بین فشارهای روانی بیرونی یا استرس‌ها و مکانیزم‌های دفاعی بدن به هم بریزد، بیماری‌های مختلف روان شناختی از جمله اضطراب، افسردگی، بیماری‌های روان تنی، ناراحتی‌های گوارشی، زخم معده و بیماری‌های دیگر در افراد بروز پیدا می‌کند.

این متخصص روانپزشکی ادامه داد: بروز بیماری‌های روانی، استرس یا اضطراب و افسردگی ناشی از بهم خوردن تعادل بین استرس و سیستم دفاعی بدن است.

خدایی، بیان کرد: اولین کار برای مدیریت استرس این است که از خود شروع کنیم و از آن جایی که برخی باورهای منفی یا خطاهای شناختی مانند «من نمی‌توانم»، «من شانس ندارم»، «من بدشانس هستم»، «من توان مقابله با این کار را ندارم» در برخی افراد وجود دارد، باید به گذشته خود برگردند و ببینند آیا پیش از این استرس‌هایی وجود داشته است که شخص بتواند درمان کند؟ در این صورت باید باورهای غلطی که در زندگی وجود دارد برطرف شود تا فرد بتواند میزان استرس را کنترل کند.

او ادامه داد: افراد در هنگام استرس باید مسائل را کوچک کنند تا به این نتیجه دست یابند که چرا این اتفاقات در زندگی‌شان به وجود آمده است؛ زیرا در این صورت به راحتی می‌توانند مشکلات ناشی از استرس را رفع کنند.

خدایی با بیان اینکه مدیریت زمان دومین راهکار مقابله با استرس است، بیان کرد: اگر افراد برنامه ریزی مناسبی برای انجام کارهایشان داشته باشند و زمان را به خوبی مدیریت کنند، می‌توانند استرس شان را کنترل کنند.

این متخصص روانپزشکی درباره تاثیر تمرینات ذهنی برای کاهش استرس، گفت: تمرینات فیزیکی یا ذهنی برای ایجاد آرامش در افراد باعث کنترل رفتار می‌شود و می‌توان با این روش‌ها استرس را از بین برد؛ برای مثال برخی افراد به محض قرار گرفتن در محیط‌های استرس زا دچار مشکلات گوارشی، عرق کردن، تپش قلب و ... می‌شوند که در این صورت باید از آن محیط خارج شوند، کمی قدم بزنند، از نوشیدنی استفاده کنند و ... تا بتوانند استرس خود را کنترل کنند.

او ادامه داد: افراد باید هنگام قرار گرفتن در فضای استرس زا با ایجاد آرامش ذهنی سعی کنند تا تمرکز لازم را برای مدیریت به دست بیاورند، برخی افراد هنگام بروز استرس از راهکارهایی مانند: سکوت کردن، فعالیت بدنی و ... برای کنترل شرایط استفاده می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس