کد خبر 1074045
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
ایرج حریرچی

معاون وزیر بهداشت گفت: در درمان ویروس کرونا اقدامات خوبی انجام شده است اما بسیاری از داروهایی که تبلیغ می‌شدند، خاصیت ضدویروسی نداشتند، براین اساس ستاد ملی کرونا وارد میدان شد.

به گزارش مشرق به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در نخستین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی که امروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت) به صورت مجازی برگزار شد، گفت: از روز اولی که ورود این ویروس به کشور اعلام شد، باتوجه به اقدامات انجام شده، شاهد روند نزولی این بیماری بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

توضیح حریرچی درباره آغاز لیگ برتر

وی در ادامه گفت: غربالگری در افراد کم‌علامت و بی‌علامت نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است؛ مرگ و میر از ۱۵۸ نفر در  ۱۰ روز اخیر به زیر ۵۰ رسید. همچنین حدود ۷۰ درصد مرگ و میرها و حدود ۷۵ درصد بستری در بیمارستان‌ها کاهش یافته است‌.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: ایران بعد از کشور چین دومین کشوری بود که به این بیماری مبتلا شد و برداشت‌های غلطی نیز ایجاد شد. کشورهایی مانند قطر، بحرین، امارات وعربستان بیماران بیشتری نسبت به کشور ایران دارند و کشورهایی مانند سوئد، امریکا، کانادا به مراتب میزان مرگ و میر بیشتری از ایران دارند.

وی همچنین گفت: در کشور ایران، بلافاصله بعد از اعلام بیماری، ستاد ملی کرونا را تشکیل دادیم و خوشبختانه حکومت و دولت نیز با همکاری کرده‌اند و اختیار ات کامل به وزارت بهداشت داده شد و دستورات وزارت بهداشت نیز مورد قبول واقع شده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در سالهای اخیر درگیر تحریم‌ها بوده‌ایم، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر تحت تحریم‌ها قرار داریم، این ویروس اثر مستقیمی در مرگ و میر و اثر اقتصادی داشته است؛ همچنین در سال ۲۰۱۸و ۲۰۱۹ با رشد منفی روبه رو بوده‌ایم‌.

وی در ادامه بیان کرد: باتوجه به اینکه دیگر کشورها فرصتی برای آماده‌سازی خود در برابر این بیماری داشتند توانستند اقدامات خوبی انجام دهند؛ ما نیز در روزهای اول با وجود امکانات کم با این بیماری مقابله کردیم . بعد از این بیماری سرمایه‌های اجتماعی در کل کشور و میزان اعتماد مردم به بالاترین نقطه خود رسید.

حریرچی گفت: در درمان این بیماری اقدامات خوبی انجام شده اما بسیاری از داروهایی که تبلیغ می‌شدند خاصیت ضدویروسی نداشتند؛ براین اساس ستاد ملی کرونا وارد میدان شد. ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به بیماری کووید ۱۹ اختصاص داده شد و نکته قابل توجه این است که ما در درمان بیماران هیچ تبعیضی قائل نبودیم و طبق گفته رییس جمهوری حتی برادران و خواهران افغان نیز به صورت رایگان درمان شدند درحالی که از بیماران ایرانی هزینه دریافت می‌شد.

 معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کشور ایران غربالگری و بیماریابی را به صورت وسیعی انجام داد، خاطرنشان  کرد: وزارت بهداشت در روستاها ۹۸ درصد و شهرها ۹۳ درصد از مردم را تحت پوشش قرار داد. در مرحله اول از ۸۳ میلیون نفر جمعیت با  ۷۸  میلیون نفر تماس برقرار و علائم آنان نیز بررسی شد؛ نکته مهم این است که ما در تهیه ماسک و لوازم بهداشتی به خودکفایی رسیدیم و در حال حاضر به دیگر کشورها نیز این وسایل را صادر می‌کنیم .

به گفته حریرچی، زمانی که وزارت بهداشت تصمیم بر تعطیلی اماکن عمومی داشت، مردم و دولت نیز همکاری بسیار خوبی داشته‌اند؛ در حال حاضر طی چند روز اخیر مدارس و دانشگاه‌ها باز شدند و نکته قابل توجه این بود که در تاریخ این‌گونه تعطیلی بی سابقه بوده است.

وی در ادامه گفت: مراجع و رهبر معظم انقلاب نیز با ما همکاری بسیاری داشته‌اند و رهبری نیز فرمودند که ما تابع فرمان ستاد ملی کرونا هستیم؛ همچنین با تدابیر موجود از لحاظ اقتصادی مشکل خاصی نداریم و سازمان‌های مردم نهاد نیز کمک‌های معیشتی تهیه می‌کنند.

هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در دو روز و به صورت مجازی در ۱۸ و ۲۸ ماه مه (۲۹ اردیبهشت و ۸ خرداد) برگزار می‌شود.

این دوره از نشست استپ با توجه به شیوع بیماری کرونا از ماه دسامبر (آذر ۱۳۹۸) در چین و ابتلای بیش از چهار میلیون نفر در جهان و مرگ بیش از سیصد هزار نفر به دلیل ابتلا به آن در اولین جلسه به نام تبادل تجربیات و مشاهدات نیروی درمان در کشورهای اسلامی روز ۲۹ اردیبهشت میزبان مقالات و سخنرانی‌های علمی شماری از پژوهشگران و پزشکان است.

این نشست ها با هدف همکاری‌های علمی و فناورانه برای مبارزه با کرونا در کشورهای مختلف و مدیریت بحران ناشی از آن و استفاده از دستاوردهای یکدیگر، هم‌افزایی توانایی‌ها و ظرفیت‌های دانشمندان و متخصصان و مشاهدات نیروهای درمان در کشورهای اسلامی و با حضور شماری از پژوهشگران جوان، نیروهای درمان و مقامات برگزار می‌شود.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان ایرانی بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.

نشست‌های استپ با هدف ایجاد فضای همکاری و تعامل بین دانشمندان کشورهای اسلامی در دستور کار بنیاد مصطفی(ص) قرار گرفت. طرحی که ضمن تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان جهان اسلام، به زمینه‌سازی برای ایجاد هم‌افزایی و توسعه همکاری‌های علمی می‌پردازد و زمینه توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس