بورس ۲۴۷۳ واحد منفی شد/شاخص به یک میلیون و ۱۸ هزار واحد رسید

یک سایت دولتی نوشت: بورس در وضعیت غیرعادی قرار دارد و این نگرانی وجود دارد که زیان چهل درصدی متوجه برخی خریداران سهام بورس شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

خبرآنلاین نوشت: سرمایه‌هایی که تا دیروز راه فردوسی را در پیش می‌گرفتند، حالا خیابان حافظ را ترجیح می‌دهند، حضور در بورس اوراق بهادار تهران. بازدهی بورس تهران در سال گذشته در حالی ۱۸۷ درصد اعلام شد که سایر بازارهای مشابه بازدهی در محدوده ۱۹ تا ۴۰ درصد داشته‌اند.

تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار سهام در حالی ادامه دارد و در شرایطی تعداد تازه‌واردان به بازار سرمایه در حال افزایش است که بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند جمعیت تازه‌وارد آماده رویارویی با واقعیات بورس نیستند.

بیشتر بخوانید:

شاخص کل بورس در 30 سال گذشته! +فیلم

بورس امروز چقدر ریخت؟

چرا بورس روزهای اخیر نزولی شد؟

میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار سرمایه چیست؟ گفت: نکته مهم این است که بازار وضعیت عادی ندارد. مهم‌ترین نکته‌ای که مد نظر سهامداران و تازه‌واردان به بورس باید قرار گیرد، این است.

وی با اشاره به اینکه عدم واکنش بازار سرمایه به اتفاقات سیاسی و اقتصادی کمی نگران‌کننده است، گفت: در شرایط کنونی اخبار جاری تاثیرگذاری‌اش را بر بورس از دست داده و هر روز بازار سرمایه در حال رسیدن به رکورد تازه‌ای است. در حقیقت مثبت نبودن بازار سرمایه در شرایط فعلی غیر عادی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقبال مردم به بورس در ذات خود اتفاق خوبی است، گفت: به هر حال در سال‌های اخیر نرخ ارز افزایش سیصد درصدی را تجربه کرده و نوعی احساس جاماندگی در بازار سرمایه شکل گرفته است، از سوی دیگر در شرایط کنونی وضعیت بازار تحت تاثیر مقررات سختگیرانه بانک مرکزی و وضع محدودیت‌های جدی بر نقل و انتقال پول از یک‌سو و محدود شدن دامنه پرداخت سود بانکی از سوی دیگر در کنار جدی شدن دریافت مالیات از مسکن و سکه و ارز، بخشی از سرمایه‌ها را به بورس کشید.

وی تاکید کرد: نگرانی ما اینجا متوجه طیفی است که در عمرش حتی زیان ۵ درصدی را تجربه نکرده، اما با ورود به بورس ممکن است با زیان چهل درصدی روبرو شود. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: من برای درک بهتر وضعیت برای تازه‌واردان یک مثال می‌زنم، در شرایط کنونی هر فردی یک جعبه شیرینی در دست گرفته و وارد بورس شده است تا یک جعبه به علاوه یک شیرینی از بورس با خود ببرد، اما در حقیقت نمی‌داند اینجا بازاری است که شاید همان جعبه شیرینی یعنی اصل سرمایه را نیز از فرد بگیرد.

او تاثیر فضای مجازی در رونق بورس را نیز بسیار زیاد دانست و گفت: در شرایط کنونی تبلیغات سنگینی در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و... صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاری در بورس بازده بالا دارد در حالی که بسیاری از این سیگنال‌ها مبنای درست ندارد.

وی تاکید کرد: کسانی که وارد بازار شده‌اند، به قصد سود بالاتر از صد درصد و حتی سیصد درصد وارد این بازار شده‌اند در حالی که بورس دیر یا زود واقعیت خود را بازخواهد یافت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 1
    آخه خدا خیرتون بده این دولت تا حالا چه قدم مثبتی برای ایران و مردمش برداشته که این دومیش باشه؟ تا دیر نشده خودتون رو نجات بدین.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    4 1
    دلارو سکه که دلالی هست غیر عادی نیست اما بورس که در جهت تولید هست غیر عادی هست ...........؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      0 0
      اصلاح طلبان هدفی جز بالابردن سکه و ارز و راه انداختن شورش ندارند.
  • تأمل IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    عجب مثالی زدی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس