کد خبر 1073198
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
وضعیت قرمز کرونایی در ۱۶ شهرستان ‌خوزستان‌ / افزایش ۶۰درصدی بستری مبتلایان‌ /‌ منحنی بیماری شتاب ندارد

استاندار خوزستان با بیان "هم‌اکنون ۱۶ شهرستان استان ‌وضعیت قرمز کرونایی دارند"، گفت: تلاش می‌کنیم منحنی بیماری شتاب افسارگسیخته نگیرد و تا جای ممکن مسطح تداوم داشته باشد تا شرایط از دست ما خارج نشود.

به گزارش مشرق، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ‌در برنامه زنده تلویزیونی در تشریح آخرین وضعیت استان در زمینه شیوع کرونا اظهار داشت: از 10 هزار تستی که روزانه در کشور انجام می‌شود 1200 تست آن مربوط به خوزستان است و این رقم به‌زودی به 1500 تا 1700 تست می‌رسد.

وی این موضوع را نقطه قوت حوزه سلامت استان برشمرد و افزود: ‌می‌توانیم تست بیشتری بگیریم و سریع‌تر بیماران و افراد آلوده را جدا و قرنطینه خانگی کنیم. افرادی که نمونه آنها مثبت اعلام می‌شود و قرنطینه خانگی می‌شوند شاید بدون علائم و یا دارای علائم خفیف باشند اما لازم است شرایط قرنطینه را بپذیرند تا دیگران را آلوده نکنند و در عین حال با درمان‌های حمایتی که دارند و استراحتی که خواهند داشت خودشان به‌سمت بحرانی شدن نخواهند رفت و جامعه کمتر آلوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

شریعتی با بیان اینکه اکثر بیماران ‌سرپایی هستند اما به نسبت افراد بستری هم افزایش یافته است، تصریح کرد: در یک ماه اخیر تعداد بیماران ‌سه برابر افزایش داشته اما افراد بستری 60 درصد افزایش داشته ‌که افزایش قابل‌توجهی است و این امر فشار بر کادر درمان و پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد و آنها را هم خسته ‌و احتمال آلودگی آنها را بیشتر می‌کند.

استاندار خوزستان با ابراز اینکه ‌"وقتی پزشک، پرستار، متخصص و فوق‌متخصص آلوده شد از یک نیروی فعال محروم می‌شویم و رسیدگی به بیماران کاهش پیدا می‌کند و بیماران آسیب‌پذیرتر می‌شوند"، ادامه داد: ‌از این بابت خواهش می‌کنیم و اصرار داریم از مردم عزیز که در خانه بمانند و موارد خودمراقبتی را بیشتر رعایت کنند و جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند تا احتمال آلودگی به حداقل برسد.

استاندار خوزستان با اعلام اینکه "اکنون ‌شرایط پایداری داریم و تعداد تخت‌های ظرفیت‌سازی‌شده بیش از 1300  تخت است و تعداد تخت‌های اشباع‌شده 720 تخت است"، گفت: تعداد تخت‌های ویژه نیز بیش از 200 تخت تدارک دیده شده و هم‌اکنون 150 تخت آن اشغال است و حدود 46 بیمار ‌به دستگاه کمک‌تنفسی متصل هستند.

وی با تذکر اینکه رشد بیماران ویژه در خوزستان آرام است و شتاب ندارد ولی با وجود این، شرایط فعلی هشداردهنده است، خاطرنشان کرد: ‌اگر جدیت به‌خرج ندهیم و مراقبت نکنیم و ‌به همدیگر تذکر ندهیم با طغیان بیماری و کمبود تخت‌های ویژه و دستگاه‌های کمک‌تنفسی روبه‌رو خواهیم شد و ممکن است تلفات بیشتری داشته باشیم، اما هر روز شرایط را رصد و تلاش می‌کنیم منحنی بیماری شتاب افسارگسیخته نگیرد و تا جای ممکن مسطح تداوم داشته باشد تا شرایط از دست ما خارج نشود.

استاندار خوزستان با تأکید به اینکه "با تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان پزشکی و رؤسای بیمارستان‌ها و کادر درمانی تا امروز توانسته‌ایم بیماری را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که ‌در بیمارستان‌ها با شرایط بحرانی مواجه شویم"، اظهار داشت: اگرچه روند قابل کنترل است اما مستلزم این است که‌ مردم هم همکاری ‌و کادر درمانی را حمایت و پشتیبانی کنند، این پشتیبانی مردم همان خودمراقبتی ‌است لذا از خود و خانواده خود مراقبت کنید و ‌ ‌جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوید.

وی با ابراز اینکه "علی‌رغم میل باطنی تصمیم گرفتیم در برخی از شهرستان‌ها تا دوشنبه تعطیلی ادارات و اصناف را ادامه دهیم و فاصله‌گذاری را بیشتر کنیم و مدیریت رفت‌وآمد در شهرهایی که قرمز محسوب می‌شود برای کنترل بیشتر انجام دهیم"، افزود: شعب منتخب بانک‌ها نیز با پنجاه درصد پرسنل با درهای بسته صرفاً برای کارهای عمومی و امور مربوط به دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها فعالیت خواهند داشت و برای کارهای شخصی که امکان انجام آن از طریق اینترنت و موبایل و عابربانک است پذیرشی نخواهند داشت و خدماتی ارائه نمی‌دهند. بخش‌های تولیدی و عملیاتی نیز همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه "دوشنبه‌شب مجدداً شرایط را بررسی می‌کنیم و امیدواریم بازگشایی ادارات و اصناف را داشته باشیم"، ادامه داد: تأکید می‌کنم هر زمان که به بازگشایی تصمیم گرفتیم صرفاً اصنافی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کردند و مقید و متعهد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند اجازه بازگشایی دارند در غیر این صورت اجازه بازگشایی نمی‌دهیم.

وی با اعلام اینکه "هم‌اکنون 16 شهرستان استان خوزستان‌ وضعیت قرمز دارند"، تصریح کرد: ‌از نظر شدت و گستردگی شیوع و موارد مثبت ابتلا در صد هزار نفر ‌شهرستان‌های دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، خرمشهر، گتوند، هندیجان، رامهرمز، آبادان، دشت‌آزادگان و ماهشهر وضعیت قرمزی دارند.

شریعتی از امیدیه، باغ‌ملک، رامشیر، اندیمشک و شادگان به‌عنوان شهرهای زرد استان نام برد و گفت: ‌اندیمشک و شادگان بین سفید و زرد هستند و شهرهای سفید نیز شامل لالی، هویزه، بهبهان، ایذه، اندیکا، آغاجاری و دهدز است لذا فرمانداران و مدیران شهرهای قرمز باید تمام تمهیدات و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا به‌سمت زرد شدن و پس از آن سفید شدن حرکت کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    هرمزگان دیروز۹۷ نفر مبتلا داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس