کد خبر 1072835
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
فیس بوک

فیس‌بوک صفحات بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای فلسطینی را غیرفعال کرد.

به گزارش مشرق، محمد رستم پور فعال رسانه ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

فیس‌بوک صفحات بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای فلسطینی را غیرفعال کرد. فیس‌بوک در واکنش به درخواست بررسی این روزنامه‌نگاران اعلام کرده است: «عدم رعایت استانداردهای فیس‌بوک باعث شده است صفحه شما تعلیق شود. ما این تصمیم را گرفته‌ایم و دیگر نمی‌توان آن را برگرداند».

«عماد جبرین» روزنامه‌نگار مستقل ساکن در یک روستای اشغالی در کرانه باختری که صفحه او توسط فیس‌بوک مسدود شده می‌گوید: «فیس‌بوک هیچ پست یا تصویری را به عنوان مصداقی از آنچه که ادعا کرده، ارائه نداده است. آنها فقط صفحات ما را حذف کرده‌اند و گفته‌اند هیچ کاری هم نمی‌توانند انجام دهند». او سه صفحه مختلف در فیس‌بوک داشته؛ یکی به زبان عربی و یکی به زبان انگلیسی و یک حساب شخصی که همه این حساب‌ها حذف شده‌اند: «من ناراحت و ناامیدم. همه مخاطبین و دوستان و ارتباطات کاری و اجتماعی خودم را از دست داده‌ام و بدتر اینکه نمی‌دانم چرا».

این نخستین باری نیست که فلسطینی‌ها در فیس‌بوک دچار سانسور می‌شوند. سال‌هاست فیس‌بوک حساب‌های فلسطینی‌ها را به درخواست دولت و مقامات امنیتی اسرائیل و با بهانه «تحریک احساسات» فلسطینی‌ها برای مقابله با اسرائیلی‌ها مسدود می‌کند. این اقدام فیس‌بوک از سال ۲۰۱۶ تشدید شده است. در آن سال، اسرائیل ادعا کرد تحریک احساسات فلسطینی‌ها در حمله به سربازان اسرائیلی مؤثر است. بر اساس گزارش‌ها، فیس‌بوک 95 درصد حساب‌هایی که اسرائیل درخواست حذف آنها را می‌دهد، مسدود یا غیرفعال می‌کند. این در حالی است که عمده این حساب‌ها خبری‌ یا رسانه‌ای‌اند و محتوای تحریک‌آمیزی منتشر نمی‌سازند.

جبرین می‌گوید روزنامه‌نگاران فلسطینی مرتباً با هشدارهای فیس‌بوک به پست‌ها یا تصاویری که آنان منتشر می‌کنند، روبرو هستند. هر گونه اشاره‌ای به شهید و شهادت، حساب را دچار مشکل می‌کند. آنها حتی نمی‌توانند از عبارات و کلماتی مرتبط با «صلح» و «آرامش» نیز استفاده کنند. «سامر خویرا» خبرنگار رادیو در نابلس می‌گوید هر آنچه از فیلم‌های درگیری با سربازان اسرائیلی در صفحه‌اش منتشر می‌کرده، حذف می‌شده است: «حتی یک خبر ساده در مورد کشته شدن یک فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها با بهانه نقض استانداردهای فیس‌بوک حذف می‌شد». او نیز از جمله کسانی است که حسابش در فیس‌بوک به صورت کامل حذف شده است. آنها به همراه تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران فلسطینی حتی از پخش زنده در حساب‌های خود ممنوع شده بودند.

جبرین مطمئن است حساب او و دیگر روزنامه‌نگاران به درخواست اسرائیل حذف شده است. از نظر او  «اسرائیل نمی‌خواهد مردم و به ویژه جامعه بین‌المللی از آنچه که در فلسطین می‌گذرد، مطلع شوند. فیس‌بوک با سانسور روزنامه‌نگاران و فعالان فلسطینی نه تنها آزادی بیان را نقض می‌کنند، بلکه با اسرائیل که به دنبال دور کردن جامعه بین‌الملل از واقعیت اشغال است، همدست است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    15 0
    اسرائیل تا ۱۰ سال آینده دیگر نخواه بود ومردم فلسطین بر سرزمین خود حکومت خواهند کرد
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    12 5
    در نزدیکی روز جهانی قدس که روزنامه نگاران نقش مهمی در بازتاب خبرهای آن دارند صفحه های آنها بسته می شود. هدف کاملا مشخص است. جلوگیری از انتشار وقایع روز جهانی قدس.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    11 4
    صهیونیستها با لابیهایی مثل آیپک کل آمریکا رو در دست دارن
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 3
    آزادی بیان به روش غرب وحشی؟!
  • امیر CA ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 13
    دیشب یه هشتگ تو دنیا ترند شد ولی هیچ کدوم از روزنامه های به ظاهر انقلابی اصلا نشونش ندادن فقط چون پشت صحنه اون هشتگ استاد رایفی پور بودش
  • DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    4 3
    فیس بوک و همه رسانه های غربی حکم صدا خفه کن و نقش سانسورپی رو برعهده دارند تا صدای مظلومیت مردم فلسطین به گوش مردم دنیا نرسه.دروازه آزادی بیان بر طبق سیاست حاکم نئولیبرالیسم دراین رسانه های غربی فقط برروی فحشاء و پول بازی بازه. کشورهای محروم جهان باید بفکر ساختن یک رسانه مستقل باشند که صدای انها به گوش مردم دنیا برسه و جهان از شر انحصار رسانه ای خلاص بشه.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 0
    ترامپ و صهیونیستها به شدت مشغول آماده سازی طرح ننگین معامله قرن هستند، اوضاع منطقه هم در حال مهندسی شدن است، روز جهانی قدس امسال احتمالا خالی از ماجرا نخواهد بود، که انشاء ا.. خیرش برای ماست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس