کد خبر 1072168
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
لایحه تحریم کرونایی چین رونمایی شد!

یکی از سناتورهای جنگ‌ طلب آمریکا در مشارکت با جمعی از هم‌حزبی‌های جمهوریخواه خود، از لایحه‌ای رونمایی کرد که دست ترامپ را برای تحریم چین به ادعای عدم شفاف سازی درباره کرونا، باز می‌گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از هیل، جمعی از سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا که در راس آنها نام «لیندسی گراهام» از طرفداران سرسخت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور نیز به چشم می‌خورد، لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند که دست کاخ سفید را برای اعمال طیفی از تحریم‌های ضدچینی ازجمله توقیف اموال، ممنوعیت سفر، لغو روادید، منع سازمان‌های مالی آمریکا به داد و ستد با چین و ممانعت از سهیم شدن شرکت‌های چینی در بازار بورس آمریکا، باز می‌گذارد.

بیشتر بخوانید

خط و نشان مشاور تجاری ترامپ برای چین

این سناتورهای جمهوریخواه می‌گویند تحت این لایحه، ترامپ ملزم است ظرف ۶۰ روز، پایبندی چین به همکاری کامل در هرگونه تحقیقی را که به رهبری آمریکا، متحدان واشنگتن و نهادهای وابسته به سازمان ملل ازجمله سازمان بهداشت جهانی، پیرامون بیماری کرونا انجام می‌گیرد؛ اعلام کند.

در صورت عدم ارائه چنین تائیدیه‌ای از سوی ترامپ، وی مجاز به اعمال دست‌کم دو فقره از تحریم‌هایی است که پیشتر از آنها نام برده شد.

قرار است این تحریم‌ها مادامیکه بازارهای فروش حیوانات زنده چین تعطیل نشده و ترامپ التزام پکن به مشارکت در تحقیقات را تائید نکرده، ادامه پیدا کند.

گفتنی است مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، پیشتر با اتکا به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر شیوع کووید ۱۹ از بازار محلی شهر «ووهان» چین، خواستار برچیده شدن بازارهای مشابه شد.

از سوی دیگر، آمریکا با این ادعا که کرونا از آزمایشگاهی واقع در شهر ووهان به بیرون درز پیدا کرده، چین را به پنهانکاری درباره منشاء پیدایش ویروس متهم می‌کند و خواستار تحقیق در این زمینه است.

تنش‌های ناشی از همه‌گیر شدن ویروس کرونا، همه ابعاد روابط واشنگتن-پکن ازجمله مذاکرات تجاری، مناقشات دریای چین جنوبی و نوع تعامل آمریکا با مناطقی نظیر تایوان، هنگ کنگ و ماکائو را که تحت حاکمیت دولت مرکزی چین هستند، دستخوش تلاطم کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس