کد خبر 1074222
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
ترامپ نمایه

به موازات تشدید انتقادهای داخلی و بین‌المللی از عملکرد دولت آمریکا در مهار ویروس کرونا، رئیس‌جمهور آمریکا به مدیر سازمان جهانی بهداشت نامه نوشته و به این سازمان ضرب‌الاجل ۳۰ روزه داده است.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود عکسی از نامه ارسالی خودش به «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد و بار دیگر به این سازمان تاخته است.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، ترامپ در این نامه‌ ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های قبلی مقام‌های آمریکایی به این نهاد جهانی درباره جانبداری از چین، به سازمان جهانی بهداشت برای «انجام تغییرات اساسی» ضرب‌الاجل ۳۰ روزه داد.

بیشتر بخوانید:

رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد که در صورت عدم تعهد سازمان جهانی بهداشت به اعمال تغییرات اساسی، به صورت دائمی کمک مالی واشنگتن را متوقف و در عضویت آمریکا در سازمان جهانی بازنگری خواهد کرد.

او به سازمان جهانی بهداشت به دلیل «بی توجهی به گزارش‌های معتبر در خصوص شیوع ویروس (کرونا) در ووهان» تاخت. به ادعای ترامپ این گزارش‌های معتبر، در مغایرت مستقیم با دولت چین قرار دارند.

ترامپ همچنین سازمان جهانی بهداشت را متهم کرد، تحت فشار «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در خصوص اعلام وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا ادعاهای تماما نادرست و گمراه کننده مطرح کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «تنها راه رو به جلو برای سازمان جهانی بهداشت این است که آیا می‌تواند واقعا نشان دهد از چین استقلال دارد یا نه».

وی در این نامه از اینکه سازمان جهانی بهداشت از چین به خاطر شفاف بودن در خصوص شیوع ویروس کرونا و تبعات آن تمجید کرده، به شدت تاخته و مدعی شد: «چین در این موضوع همه چیز بوده به جز شفاف بودن».

ترامپ افزود: «چین همین حالا هم با امتناع از ارائه داده‌های دقیق و زمان مند، نمونه های ویروس و ندادن اطلاعات حیاتی درباره ویروس و ریشه هایش، به تضعیف مقررات بهداشتی بین‌المللی ادامه می‌دهد».

رئیس جمهور آمریکا با تمجید از مواضع «هارلم بروندتلاند» مدیر سابق سازمان جهانی بهداشت در زمینه انتقاد از مواضع چین تصریح کرد: «او در انتقاد از چین به دلیل به مخاطره افتادن سلامت جهانی تردید به خود راه نداده بود و اگر این الگو تکرار می‌شد، جانهای بسیاری در جهان حفظ می‌شد».

مدیر و دیگر اعضای ارشد سازمان جهانی بهداشت پیش از این بارها اتهام زنیهای ترامپ و مقام‌های آمریکایی به این نهاد امدادی بین‌المللی را رد کرده بودند.

دولت چین هم با رد قاطع اتهام زنیهای آمریکا درباره شیوع ویروس کرونا و تاخت و تازهای آنها به سازمان جهانی بهداشت را رد کرده و خواستار تداوم همکاری‌های جهانی به منظور مقابله با ویروس کرونا شده است.

تشدید حملات لفظی ترامپ و دولتش به سازمان جهانی بهداشت و چین در شرایطی انجام شده که  پیش از این اقدام آمریکا در قطع کمک مالی به این سازمان انتقادهای بین‌المللی و حتی انتقاد متحدان اروپایی این کشور را به دنبال داشته است.

به گفته برخی مخالفان داخلی دموکرات ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای انحراف توجهات از ناکامی دولتش در مهار شیوع کرونا در حال مقصر خواندن دیگران و سلب مسئولیت از شکست دولتش است.

همزمان با این تحولات، دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته با مثبت شدن نتیجه آزمایش ۲۱ هزار و ۸۴۱ مورد جدید، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به یک میلیون و ۵۰۸ هزار و ۵۹۸ نفر رسید.

در همین بازه زمانی، ۷۹۱ مورد جدید به قربانیان کرونا در آمریکا افزوده شد تا مجموع جان باختگان ویروس در این کشور به ۹۰ هزار و ۳۵۳ نفر برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ش. AE ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    تو آخر سر زردتو به باد میدی با این کارهای مسخره ات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس