کد خبر 1071901
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو / کاهش ۲۵ میلیونی قیمت پژو ۲۰۶ / مزدا ۳ نیز ۱۰۰ میلیون کاهش یافت

قیمت خودروها که از ابتدای هفته جاری و در پی ورود مستقیم رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، از روز گذشته و با اعلام قیمت های جدید خودروها از سوی شورای رقابت و تعیین سود حداکثر ۱۰ درصدی در معاملات بازاری، به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، امروز هر دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در روزهای گذشته قیمت بالای ۱۵۰ میلیونی یافته بود به کمتر از ۱۲۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۴۰۵ بنزینی قیمتی کمتر از ۱۱۵ میلیون تومان دارد. همچنین در گروه خودروهای خارجی، افت ۱۰۰ میلیونی قیمت مزدا ۳ از بازار به گوش می رسد.

، روز گذشته رئیس شورای رقابت اعلام کرد بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.

برپایه این گزارش، فقط افرادی که در طول سه سال گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو دریافت نکرده باشند می‌توانند برای خرید اقدام کنند و علاوه بر آن، محدودیت‌های یک خودرو برای هر کد ملی، داشتن گواهی نامه و ثبت نام برای افراد بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز دیروز اعلام کرد: برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد .

در این زمینه، یک کارشناس بازار خودرو به ایرنا گفت: منتظر ابلاغ بخشنامه جدید قیمتی از سوی ایران خودرو و سایپا هستیم، اکنون همه چیز تعیین تکلیف شده و فروشندگان نیز باید تابع قوانین و مقررات باشند.

وی بیان داشت: ورود شورای رقابت و دخالت در قیمت ها، سبب شد تا شایعات افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ها فروکش کند و با شرایط یاد شده و نظارت دستگاه های ناظر، ریزش قیمت ها در بازار سرعت گرفته است.

این کارشناس با اشاره به ممنوعیت درج قیمت در سایت های خودرویی، یادآور شد:‌ در گذشته شاهد بودیم گروه هایی در فضای مجازی به اعلام قیمت های دلخواه برای خودروها می پرداختند و نبض بازار را در اختیار گرفته بودند، اما دیگر نمی توانند به هرج و مرج در بازار دامن بزنند.

وی تاکید کرد: انجام معاملات در نمایشگاه های خودرو و دارای پروانه کسب، خواست همه فعالان این بازار است و هیچ معامله ای نباید بدون درج کد رهگیری انجام شود تا جا و مکان معاملات مشخص بوده و اگر مشکلی پس از انجام معامله پیش آمد، افراد پاسخگو باشند.

یک نمایشگاه دار خودرو در مرکز تهران نیز به ایرنا گفت: با تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت، افرادی که خودرو احتکار کرده بودند یا نابلدانی که به صورت احساسی اقدام به خرید خودرو کرده بودند، متضرر خواهند شد.

وی افزود: تصویب قوانین و مقررات یاد شده، دیر انجام شد و باید زمانی که اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودروها در حد یکی دو میلیون تومان بود، این اقدام انجام می شد.

این فعال بازار خودرو ادامه داد: در دو سال گذشته با آشفته بازاری مواجه بودیم که هر کس به دلخواه خود بر خودرو قیمتگذاری می کرد و نظارتی هم وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: ‌امروز دیگر صحبتی از قیمت وجود ندارد، زیرا قیمت کارخانه ای خودروها مشخص شده و حداکثر ۱۰ درصد بالای قیمت مصوب در بازار به فروش خواهد رسید.

این نمایشگاه دار اضافه کرد:‌ در بازار پس از عید شیطنت و دروغ حکمرانی می کرد و کاسبی در کار نبود. افراد به دروغ دم از انجام معاملات با قیمت های آنچنانی می زدند، در حالی که همه چیز غیرواقعی و قیمت ها بر روی کاغذ بود؛ اما همین مسائل بر آشفته بازار دامن می زد.

وی یادآوری کرد:‌ در سه دهه گذشته شاهد حضور پر رنگ واسطه ها در بازار هستیم، افرادی که شغل دوم شان خرید و فروش خودرو در بازار است، به طوری که از اختلاف قیمت های بازاری و کارخانه سود برده و ریالی مالیات به دولت پرداخت نمی کنند.

این فعال بازار خودرو بیان داشت:‌ به طور نمونه افراد در سال های گذشته با ۶۰ میلیون تومان برای خودرویی همچون ساندرو استپ وی ثبت نام کردند، قیمت این خودرو در بازار تا ۲۸۰ میلیون تومان هم بالا رفت و فروشندگان بدون اینکه سهم دولت را بپردازند ۲۲۰ میلیون تومان سود به جیب زدند؛ در حالی که اگر قانون ۱۰ درصد سود در معاملات بود، این قدر سود نمی کردند.

یک فعال خودروهای خارجی نیز به ایرنا گفت: تعداد زیادی خودروی خارجی از سال های گذشته در گمرکات کشور باقی مانده، اما صاحبان آنها در تلاش برای خارج کردن آنها به هر طریق ممکن هسند.

وی یادآور شد: ‌این خودروها با دلار ۴۲۰۰ تومانی یا حداکثر ۶ هزار تومانی وارد شده، اما امروز و با نبود نظارت لازم به قیمت روز دلار (حدود ۱۶ هزار تومان)‌ به فروش می رسند و صاحبان خود را به سودهای چند برابری می رسانند؛ صاحبانی که اکثریت آنها نمایشگاه دار نیز نبودند.

کارشناسان خودرو، از مشخص شدن قیمت تمام شده خودروها در کارخانه، سود در نظر گرفته شده در معاملات و قیمت تمام شده برای مشتریان ابراز خوشحالی کرده و آن را منطقی ترین راهکار برای بازگرداندن آرامش به بازار تحلیل می کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    26 17
    فیلمشونه. فقط می خوان وزارت واردات رو برا زمین زدن تولید داخلی احیا کنن. چون رهبری سخنرانی کرد و گفت جایی که تولید داخلی داریم یا می تونیم فلان نیاز رو خودمون تولید کنیم واردات نشه. اما با برکناری وزیر صمت رسما داره خلاف این خواسته حرکت می کنه.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      11 1
      پس قیمت رو بالا بردن . اول 50 درصد می برن بالا تا بعد روی هدف نهایی شون و درصد مدنظرشون ثابت بشه .
    • علی IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      0 0
      وزارت واردات مگه بده ؟ از دست جنس های بی کیفیت ایرانی راحت میشیم تا کی باید به اجبار از تولید داخل حمایت کنیم؟
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      6 0
      تولید داخلی به شرط کیفیت و قیمت معقول. در غیر اینصورت عاقلانه نیست مورد توجه و استقبال قرار بگیره. پراید 20 میلیونی بشه 60 میلیون بعد من بیام بگم تولید داخلی؟ هر بلا سر من مصرف کننده بیارن بگم تولید داخلی؟ اگر قراره اینجوری باشه بهتره هرگز نباشه.
    • محمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      3 0
      حمایت از کالای ایرانی به هر قیمتی؟! چرا باید کالای بی کیفیت ایرانی رو با چند برابر قیمت بخریم؟ وقتی واردات افزایش پیدا کنه قیمت اجناس ایرانی و وارداتی در بازار کاهش پیدا میکنه و در این صورت مردم انتخاب خواهند کرد که ایرانی بخرند یا وارداتی فعلا با ممنوعیت واردات مردم را ((مجبور)) به خرید کالای ایرانی کردند
  • محمد IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    20 2
    ببینید . اگر دولت و نظام بخواهد. میشود. گرانی را کنترل کرد. اگر این قوانین برای قیمت ارز و سکه و طلا که عامل اصلی گران شدن سایر کالا هاست. اجرا میشد. حتماً وضعیت اقتصادی کشور اینگونه نبو د.
    • amir IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      12 1
      تو دلار وسکه مشکله چون ریال رو تبدیل میکنه به اونها از کشور خارجشون میکنه ولی این لگن هارو ببخشید ماشینهارو کجا میتونه بببره جیبش بزاره بده کولبرهاغیر ایران اونهم با چنین قیمتی میخرند اگه سخت بگیرند میاد پایین
  • US ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    13 3
    زحمت کشیدند مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    9 7
    خدایا این چند روز تا 1400 رو سریعتر بگذرون
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      11 1
      مگر چه خبر است ؟!!!
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 0
    الان سر کوچه ما پژو 206 رو حراج کرده 50 تومن.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 3
    همش دروغ و فرافکنی
  • سید حبیب IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    14 0
    تنها راه نجات خودرو سازی اولا خارج کردن انحصار تولیدخودرو از دست این دو خودرو ساز بی لیاقت و بی کفایت و حروم لقمه یعنی باید به هر کسی که دوست داشت وتوان مالی داشت اجازه تولید داد البته به شرط رعایت یکسری استانداردهای تولید خودرو اگر خودرو تولیدی هر شرکت تولیدی دارای آن استانداردها بود اجازه فروش و تولید پیدا خواهد کرد اگر چنین شود قطعا خودرو سازی به سوی رقابتی شدن و بالا رفتن کیفیت خواهد رفت، درچنین شرایط یک مخترع عزیزی مثل جمشید آرین مخترع خودرو برقی نیز اجازه تولید در کشور پیدا خواهد کرد. دوما باید پیش فروش خودرو کاملا ممنوع شود و هر شرکت تولیدی خودرو بعد از تاییده استاندارد خودرو تولیدی خود از طریق درگاه فروش اینترنتی شرکت هر روزه به مردم بصورت نقدی و فوری ارائه کند تا مردم بجای اینکه بخواهند گرفتار خرید از دلالان دزد شوند بروند از خود شرکت خودرو سازی خریداری کنند چون پیش فروش یعنی اینکه خودرو توسط دلالها که گاها از خود همین خودرو سازها هستند میفته و مردم بخاطر نبود فروش نقدی خودرو مجبور میشن از دلال بخرن و دلال هم روز به روز با قیمتهای نجومی با مردم بازی میکند سوما بایدفروش نقدی و فوری خودرو بر اساس یکسری محدودیتها باشدکه هر شخص نهایتا در سال بتونه 2 خودرو از تمامی شرکتها خریداری کند یعنی اگر یک خودرو از شرکت A خریداری کرد بعد از 6 ماه میتواند خودروی دیگری از شرکت خودرو سازی دیگری خریداری کند و بعد از آن تا 2 سال اجازه خرید خودرو نخواهد داشت مثلا از اینگونه شرایط فروش ها باشد چهارما قیمت ها نیز شفاف شود یعنی مردم بدونن چقدر برای تولید خودرو هزینه شده است و چقدر سود خودرو خواهد بود مردم که منکر سود کارخانه نیستند ، فقط مثل خودروسازی سایپا وایران خودرو نشودکه فقط تا میتونن جیب مردم خالی میکنند.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    26 2
    همش دست خوده دولته بیخود دنبال مقصر نباشین از وقتی که دلار به این روز افتادبازار خودرو کلا بهم خورد دلار هم که فقط دست دولته وواسش شده اسباب بازی
  • بهنام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    4 0
    یک نفر دو سال پیش مثلا شصت میلیون داده یک دستگاه خودرو الان باید حداقل دویست میلیون باشد آقا! چون مثلا اون آقا الان یک تلویزیون رو به سه برابر قیمت دو سال پیش میخرد! مثلا خودم سه سال پیش با فروختن خودروام بیست تن میلگرد میخریدم تا خونه نصف کاره ام رو تموم کنم اما الان بیست تن میلگرد خیلی بیشتر از خودروم گران هست!! هر کالایی باید ارزش متقابلش را حفظ کند.....
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    2 0
    مردم نخرید ، چرا بیخود دیگران را متهم میکنید شش ماه ماشین نخرید تا به التماس بیافتند و دم قسط بفروشند، زمان اون وزیر که دخترش اختلاس میلیاردی میکرد یادتونه که مردم را ضد انقلاب معرفی میکرد ، چرا چون خود مسئولان وزارت صنعت هم هم ذینع هستند ، اگر خواهان پایان این وضعیت هستید خودرو نخرید تا بساط اینها جمع بشه
  • هما US ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    8 0
    اگر واردات تسهيل شود مردم از داشتن يك ماشين با كيفيت با قيمت پرايد برخوردار ميشوند و تا رقابت براي خودروساز داخلي نباشد هر اسقاطي را به توليد و فروش مي رسانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس