کد خبر 1071351
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸
اعتراضات خیابانی در عراق

پس از حدود سه ماه آرامش و یک روز بعد از فعالیت دولت جدید اعتراضات خیابانی طی دو شب گذشته در بغداد و چندین شهر عراق از سرگرفته شد.

به گزارش مشرق، پایگاه عراقی سومریه نیوز گزارش داد که دهها تن از معترضان عراقی امشب در مرکز کربلا تظاهرات کردند و خواستار اصلاحات و تعیین تاریخ دقیق برای برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

بر اساس این گزارش، در این تظاهرات که نیروهای ضد شورش نیز حضوری چشم‌گیر داشتند معترضان با سر دادن شعارهایی از دولت جدید خواستند تا عوامل قتل معترضان را مجازات و آنها را تحویل دستگاه قضایی دهند. آنها همچنین خواستار آغاز اصلاحات در کشور و تعیین تاریخی دقیق برای انتخابات زودهنگام در کشور شدند.

تظاهرات مشابهی هم در مرکز «دیوانیه» برگزار شد که معترضین خواستار تصویب قانون انتخابات و تعیین موعد انتخابات زودهنگام شدند. آنها همچنین خواهان برکناری استانداران فاسد و مجازات قتل معترضان شدند.

در دیوانیه تظاهرات از ماهیت مسالمت آمیز آن خارج شد و معترضان به مقر حزب‌الدعوه در این استان حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

در استان «بابل» عراق نیز این تظاهرات مقابل ساختمان محلی برگزار شد و طی آن معترضان خواستار برکناری استاندار و انتخاب شخص دیگر به جای او بدور از وابستگی  به احزاب برای اداره این استان شدند.

معترضان تهدید کردند که به تظاهرات خود تا تحقق مطالباتشان ادامه می‌دهند.

در شهر بصره تظاهرات به خشونت انجامید و بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی از جمله سومریه نیوز در جریان این تظاهرات و درگیری‌ها یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی تدابیر شدیدی را در این شهر اتخاذ کردند.

سایت المعلمومه عراق نیز ازبرگزاری تظاهرات در شهر نجف اشرف خبر داد.

این سایت خبری شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات راگسترده اعلام کرد که در آن معترضان از دولت جدید خواستند که قانون انتخابات را تصویب و تاریخ انتخابات زودهنگام را تعیین کند.

اعتراضات در میدان تحریر در بغداد پس از حدود سه ماه آرامش روز یکشنبه از سرگرفته شد.

معترضان عصر یکشنبه با به آتش کشیدن لاستیک و پرتاب مواد آتش زا و درگیری با ماموران امنیتی قصد عبور از موانع امنیتی پل «جمهوری» و ورود به منطقه الخضراء را داشتند که با سد نیروهای امنیتی مواجه شدند.  خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که یازده تن از معترضان در این حادثه زخمی شدند.

گزارش شده صدها نفر در خیابان‌های اطراف میدان تحریر و پل جمهوری تجمع کردند.

اعتراض‌های خیابانی جدید در عراق از شب یکشنبه و تنها بعد از یک روز از فعالیت دولت جدید به نخست وزیری مصطفی الکاظمی در خیابان‌های «کوت» مرکز استان واسط در شرق عراق آغاز و همزمان در چند شهر مرکزی و جنوبی این کشور از سرگرفته شد.

این اعتراضات در پی فراخوان‌ چند روز گذشته در شبکه اجتماعی برای از  «سرگیری دور تازه اعتراض‌ها» آغاز شده است. 

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر جدید عراق روز یکشنبه با صدور دستوری به نیروهای امنیتی از آنان خواست که در اعتراضات از توسل به سلاح و تیراندازی به سوی معترضان خودداری کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    15 4
    بخاطر همین فشار بر دولت عراق با اعتراضات به نظر من دولت جدید بایستی به آمریکایی ها یک ضرب العجل یک هفته ای تعیین کنند تا تمامی نیروهایش رو از عراق خارج کنه وگرنه با این اعتراضات این دولت هم دوام نخواهد آورد. یا رومی رومی یا زنگی زنگی. با بفرمائید و خواهش میکنم که یانکی حرف حالیش نمیشه بایسته تفنگ رو روی شقیقش گذاشت و اگر حرکت اضافه کرد با تیر زدتش چون فقط حرف تفنگ رو میفهمه حالا به حرف من خواهید اومد. ولی اینها با تفنگ و چماق خوب جواب میدن!
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      5 1
      بنظر من تواصلا متوجه موضوع نشدی.امنا اکثر تهاجمشون دفاتر الدعوه س
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    2 17
    کار آمریکایی هاست تنها راه نجات مردم عراق اخراج تروریستها و تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس