کد خبر 1070307
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
واشنگتن‌پست: مخالفان مادورو با شرکت امنیتی آمریکایی برای سرنگونی وی قرارداد بسته بودند

اسناد افشا شده توسط یک روزنامه آمریکایی نشان می‌دهد مخالفان دولت ونزوئلا چند ماه پیش از یک شرکت امنیتی آمریکایی خواسته بودند رئیس جمهور قانونی این کشور را سرنگون کند.

به گزارش مشرق،  روزنامه «واشنگتن‌پست» روز گذشته (پنجشنبه) اسنادی را افشا کرد که بر اساس آنها معارضان ونزوئلایی به سرکردگی «خوان گوایدو» در اکتبر سال ۲۰۱۹ با یک شرکت امنیتی آمریکایی مستقر در فلوریدا، قراردادی ۲۱۳ میلیون دلاری برای سرنگونی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور منعقد کردند.

روز یکشنبه بود که وزیر کشور ونزوئلا  از خنثی سازی یک عملیات تروریستی  و کشته و زخمی شدن «تروریست‌هایی» که  از طریق دریا قصد رخنه به این کشور را داشتند، خبر داد.

بیشتر بخوانید:

به نوشته واشنگتن‌پست، طرح توافق شده بین مخالفان مادورو با شرکت آمریکایی «سیلوِرکورپ» در سندی ۴۲ صفحه‌ای تنظیم شده که جزئیات تاکتیکی دقیقی از نوع مین‌ها و تجهیزات نظامی که قرار بود استفاده شود تا چگونگی اجرای عملیات را شرح می‌دهد اما توضیح نداده که چگونه یک گروه کوچک از تکاوران ویژه می‌توانند نیروی نظامی بزرگ کشوری مانند ونزوئلا را از پای درآورند.

این اسناد افشا شده توضیح می‌دهد که شرکت امنیتی مأمور شده توسط معارضان دولت ونزوئلا در همکاری با یک گروه شریک، نقشه‌ای را طراحی و اجرا می‌کنند تا در جریان آن مادورو را دستگیر یا بازداشت کرده و یا از بین ببرند، دولت کنونی این کشور را سرنگون ساخته و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا در مسند قدرت قرار دهند.

مادورو یک روز بعد از وقوع این حادثه، از دستگیری دو تبعه آمریکایی به نام‌های «آریان بِری» و «لوک دِنمان» در جریان حمله نظامی روز یکشنبه علیه دولت خود خبر داد.

«جردن گوریدو» نظامی سابق عضو نیروهای ویژه آمریکا روز قبل از آن اعتراف کرده بود که فرماندهی ماموریت نظامی مخفی علیه مادورو را با حمایت گوایدو برعهده داشته است. 

خبرگزاری «رویترز» افشا شدن این اسناد را ضربه سختی به وجهه و آبروی گوایدو و معارضان ونزوئلایی توصیف کرد، کسانی که طی روزهای اخیر قویاً هرگونه دخالت یا دست داشتن در عملیات نظامی اخیر علیه مادورو یا ارتباط با شرکت آمریکایی سیلورکورپ را رد کرده بودند.

رویترز اما برای کاستن از میزان رسوایی گوایدو و شرکای وی، ادعا کرد که نمی‌تواند صحت اسناد منتشر شده توسط واشنگتن‌پست را تایید کند؛ اسنادی که توسط برخی مقام‌های تیم معارضان دولت ونزوئلا درز داده شده است.

بر این اساس، تیم رسانه‌ای گوایدو نیز هنوز به سوالات درباره این اسناد پاسخ نداده‌اند.

مسئولان ونزوئلا می‌گویند در جریان عملیات مقابله با این حمله نظامی، هشت نفر کشته و تعدادی بازداشت شدند.

روزنامه «دیلی‌میل» نیز روز گذشته گزارش داد که فرمانده «کودتای محرمانه» علیه مادورو، جزء تیم محافظان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بوده و با رهبران مخالف ونزوئلا در «میامی» دیدارهایی داشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • BE ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    5 0
    چگونه یک گروه کوچک از تکاوران ویژه می‌توانند نیروی نظامی بزرگ کشوری مانند ونزوئلا را از پای درآورند. مشرق باباجان آشوب و براندازی زمان مصدق یادت رفت ؟ گروه هر چی کوچک تر باشد بهتر است... تاکتیک قدیمی... خدا رو شکر نتوانستند بزرگ ترین ذخایر نفتی رو بگیرند
  • بهمن IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    9 0
    شرکت آمریکایی سیلورکورپ باید ازطرف دولت ونزوئلا یک گروه تروریستی اعلام شود
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    5 0
    تف به قبر بابای نداشته ی آمریکا که هر جا رفت خرابی بار آورد
  • DE ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    1 0
    مر گ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس