کد خبر 1070200
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
کرونا فوتبال

طبیعی است که کرونا دستگاه‌های تنفسی را از کار می‌اندازد اما اثر مستقیمش روی قلب نیست. پس شما نمی‌توانید بگویید هر فوتبالیستی کرونا گرفت، دیگر فوتبال را کنار بگذارد و کفش‌هایش را آویزان کند.

به گزارش مشرق، روزنامه شهروند نوشت: «طبیعی است که در شرایط تعطیلی فوتبال به دلیل شیوع کرونا همه روزه شایعاتی در فضای مجازی و حتی از زبان برخی مسئولان این رشته پرمخاطب مطرح شود؛ شایعاتی که شاید منافعی پشت آنها باشد و از روی نداشتن اطلاع کافی به رسانه‌ها کشیده و تأیید یا تکذیب می‌شود. این روزها که همه در انتظار نظر نهایی ستاد مبارزه با کرونا برای ادامه یا تعطیلی مسابقات فوتبال هستند هم مسأله‌ای مهم حاشیه‌هایی ایجاد کرده است؛ این که فوتبالیست‌های حرفه‌ای اگر به ویروس کرونا مبتلا شوند، با وجود بهبودی کامل هم عمر ورزشی‌شان کوتاه می‌شود یا پایان می‌یابد. شایعه‌ای که البته هنوز از سوی هیچ کدام از متخصصان تأیید نشده و نیازمند آزمایش‌های بیشتر است. با این حال چنین مسأله‌ای می‌تواند به سرنوشت مسابقات فصل نوزدهم فوتبال هم تأثیر بگذارد، ترس ابتلای فوتبالیست‌های ایرانی به کرونا قطعا مسأله‌ای نیست که بشود از کنارش به سادگی عبور کرد و به همین دلیل نگرانی‌های زیادی در این خصوص ایجاد شده است. ماجرای پایان یا کوتاه شدن عمر ورزشی فوتبالیست‌ها وقتی فراگیر شد که سه‌شنبه شب زنوزی مالک باشگاه تراکتور آن را در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد و حالا خیلی‌ها به دنبال دلیل این موضوع هستند. از این رو با برخی پزشکان شاغل در تیم‌های لیگ برتری فوتبال تماس گرفتیم و نظر آنها را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌آید:

پزشک سپاهان: افراد از روی ناآگاهی صحبت نکنند

دکتر عباس ربیعی، پزشک متخصص تیم سپاهان که چندین سال است در فوتبال فعالیت می‌کند، در واکنش به پایان عمر فوتبالیست‌ها بعد از ابتلا به کرونا عنوان کرد: «قطعا هر بیماری سختی عوارضی دارد که بعد از بهبودی کامل نیز می‌تواند برای فرد مبتلا شده مشکلاتی را ایجاد کند. از آنجایی که ویروس کرونا مستقیما روی ریه اثر می‌گذارد، می‌تواند نارسایی‌های قلبی برای افرادی که یکبار مبتلا شدند، ایجاد کند اما این موضوعی حتمی برای همه افراد نیست و در علم پزشکی هیچ مسأله مطلقی وجود ندارد. از این رو ما چون دلیل و منطقی برای این مسأله نداریم نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم. پس نمی‌توانیم بگوییم اگر فوتبالیستی به کرونا مبتلا شد، دیگر نمی‌تواند فوتبال بازی کند.»

او صحبت‌هایش را این‌ طور ادامه داد: «طبیعی است که کرونا دستگاه‌های تنفسی را از کار می‌اندازد اما اثر مستقیمش روی قلب نیست. پس شما نمی‌توانید بگویید هر فوتبالیستی کرونا گرفت، دیگر فوتبال را کنار بگذارد و کفش‌هایش را آویزان کند.»

ربیعی، پزشک سپاهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: «من فکر می‌کنم افراد نباید بدون اطلاع کافی در این خصوص صحبت کنند. این که یک شایعه به این بزرگی مطرح شود، می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد و بی‌تردید روی جامعه تأثیر منفی خواهد داشت.»

پزشک پارس جنوبی: کرونا ریه همه افراد را از کار نمی‌اندازد

دکتر مهرشاد پورسعید، پزشک تیم پارس جنوبی که یکی از اعضای ستاد مبارزه با کرونا در ورزش است، یکی از افرادی است که شایعه پایان عمر ورزشی فوتبالیست‌ها بعد از ابتلای او به این ویروس کشنده را رد می‌کند. او در این باره به خبرنگار ما گفت: «این حرف بسیار کلی است که ما بگوییم هر فردی کرونا بگیرد حجم زیادی از ریه‌اش را از دست می‌دهد و هیچ اسناد تأیید شده‌ای در این خصوص وجود ندارد. ممکن است یک فرد مسن بعد از ابتلا به کرونا ریه‌اش دچار آسیب جدی شود و دیگر توان بازیابی نداشته باشد اما ما نمی‌‌توانیم استثناها را به همه افراد ربط بدهیم.»

او در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد:‌ «ما باید جامعه آماری کامل داشته باشیم تا بتوانیم همه چیز را بررسی کنیم. این که یک نفر یا چند نفر بعد از ابتلا به کرونا ٤٠ تا ٥٠ درصد ریه خود را از دست داده باشد شاید ممکن باشد، اما برای افراد ورزشکار که بدن سالم‌تری دارند شرایط قطعا متفاوت است و نمی‌توانیم بگوییم هر فوتبالیستی کرونا بگیرد، دیگر نمی‌تواند فوتبال بازی کند. البته که ظرفیت‌های تنفسی کمی کاهش پیدا می‌کند اما نمی‌شود این قدر قوی درباره پایان عمر ورزشی فوتبالیست‌های جوان کشورمان حرف زد که حرفه‌ اصلی‌شان همین موضوع است.»

پورهادی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری مسابقات لیگ برتر در شرایطی که کرونا هنوز فروکش نکرده، ریسک نیست، تأکید کرد: «من تحت هر شرایطی می‌گویم باید احتیاط را در نظر بگیریم. ما در ستاد مبارزه با کرونا بارها در این مورد صحبت کردیم اما هر بار به نتیجه نرسیدیم. ولی مسأله‌ای را باید در نظر بگیریم، این که اگر الان هم لیگ برگزار نشود، کرونا ریشه‌کن نمی‌شود و سال‌ بعد نیز این مشکل را خواهیم داشت. در شهریورماه ابتلا به آنفلوآنزا را نیز خواهیم داشت و اگر بحث‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، شرایط برای ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست‌هایمان سخت‌تر هم خواهد شد.»

پزشک سایپا: این ادعا، پاسخ ندارد!

مهیار مرتضوی، پزشک تیم سایپا که سابقه کار در تیم‌های بزرگی مثل پرسپولیس را نیز در کارنامه دارد، وقتی با شایعه پایان عمر فوتبالی ورزشکاران مواجه می‌شود می‌گوید: «من فکر می‌کنم این ادعا از نظر پزشکی هیچ پاسخی ندارد. طبیعی است که هر بیماری عوارضی دارد و ممکن است افراد را به مشکل بیندازد اما ابتلا به کرونا در افراد مختلف یکسان نیست.»

او ادامه داد: «شما باید ببینید که چه مقدار از ریه فرد درگیر ویروس کووید- ١٩ می‌شود و بدن فرد مبتلا چقدر توانایی مبارزه با ویروس را دارد. ما داشته‌ایم ورزشکارانی که از ویروس عبور کردند و الان هم مشکل خاصی ندارند اما شاید در برخی افراد شرایط فرق کند. این موضوع اصلا مسأله‌ای نیست که بشود درباره‌اش از نظر پزشکی صحبتی کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس