کد خبر 1069748
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
بیستمین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان| وقتی افسران صهیونیست به شکست در برابر حزب‌الله اعتراف می‌کنند

شبکه‌های رژیم صهیونیستی در آستانه بیستمین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان مستنداتی از شکست‌ صهیونیست‌ها در برابر حزب‌الله منتشر کرده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری العهد در آستانه بیستمین سالگرد شکست ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در جنوب لبنان و آزادسازی این منطقه به دست نیروهای مقاومت٬ شبکه‌های اسرائیلی شروع به انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌های مستند مربوط به آن زمان کردند. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی یک گزارش مستند در سه قسمت با عنوان «جنگ بدون نام» منتشر کرده که شامل مصاحبه با تعدادی از سیاستمداران و افسران ارشد رژیم صهیونیستی آن دوره است.

بیشتر بخوانید:

موانع دمشق برای پاسخ‌گویی به حملات رژیم صهیونیستی

وحشت صهیونیست‌ها از عملیات شهادت‌طلبانه نوجوان لبنانی

«رونی منور» هماهنگ‌کننده «شاباک» در سال 1982 در این مستند می‌گوید اهالی جنوب لبنان همه دشمن ما بودند. وی در ادامه به انفجار مقر نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه «صور» لبنان در سال 1982 (عملیات شهادت‌طلبانه احمد قصیر)٬ (احمد جعفر قصیر جوان لبنانی و عضو حزب‌الله لبنان بود که در روز 20 آبان 1361، با خودروی خود که پر از مواد منفجره بود به یکی از ساختمان‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی حمله کرد. 141 افسر و نظامی اسرائیلی در این حمله به هلاکت رسیدند.) اشاره کرده و آن را اینگونه روایت می‌کند: ساعت 7 صبح از خواب بیدار شدم و طبق معمول یک کتاب در دست داشتم٬ ناگهان با یک ضربه با تخت خواب و کتابم به زمین افتادم؛ درحالی که خود را در میان انبوهی از آوار و سنگ دیده و با خودم گفتم این یک عملیات است.

افسر صهیونیست ادامه می‌دهد: در آن زمان حزب‌الله معروف نبود و به شکل محرمانه تحت پوشش گروه‌هایی همچون جهاد اسلامی و مقاومت اسلامی و... فعالیت می‌کرد. سالها گذشت تا اسرائیل بفهمد چه کسی در برابرش ایستاده است. یک ماه پس از عملیات مذکور خودروهای دیگری در مقر فرماندهی اسرائیل در صور منفجر شد٬ 28 نفر از نظامیانمان در این انفجارها کشته شدند و این بار کاملا مشخص بود که همه اینها عملیات بوده‌اند. به دنبال این اتفاقات اعتراضات در جبهه داخلیمان افزایش یافته و به صفوف ارتش نیز رسید.

مستند مذکور همچنین به مراسم عزاداری عاشورا در لبنان در آن زمان پرداخته و آن را یکی از مناسبت‌های بسیار مهم در تقویم شیعیان برشمرده است. در این مرحله از گزارش مستند شبکه صهیونیستی٬ «آوری آور» فرمانده جبهه شمالی صهیونیست‌ها در سال 1983 تا 1986 روایت می‌کند که در آن روز مردم لبنان یک راهپیمایی بزرگ به مناسبت روز عاشورا برگزار کرده بودند و ارتش اسرائیل با یک خودرو در حال عبور بود که در میان جمعیت گیر افتاد٬ تا جایی که به یاد می‌آورم افراد زیادی کشته نشدند اما به زور نجات یافتند.

وقتی فرمانده صهیونیست به ناتوانی خود از نجات نظامیانش اعتراف می‌کند

«نیسیم اسیاغ» سرهنگ ذخیره صهیونیست‌ها در سال 1984 تا 1985 در این مستند درباره عملیات «بوابه فاطمه» ( عملیات شهادت‌طلبانه عامر کلاش) می‌گوید که یک گذرگاه بسیار تنگی بود که دو خودرو نمی‌توانستند از آن عبور کنند٬ من در یک ماشین جیپ بودم که ناگهان یک وانت قرمز در برابر خودم دیدم. چهره راننده آن را به خوبی به یاد دارم٬ به او گفتم بی حرکت بایست تا ما عبور کنیم٫ به محض اینکه کمی به جلو رفتم صدای انفجار مهیبی را شنیدم٬ سرم را چرخاندم و اولین صحنه‌ای که دیدم سوختن نظامیانمان را دیدم در حالی که فریاد می زدند نیسیم نیسیم! ما سوختیم. آنها آتش گرفتند و سوختند در حالی که من فرمانده آنها بودم نه یک رهگذر!

اعتراف صهیونیست‌ها به قدرت حزب‌الله

ارتش رژیم صهیونیستی پس از دریافت ضربات دردناک سرانجام به فکر عقب‌نشینی از لبنان افتاد. مستند مذکور صهیونیستی در این مرحله خاطرنشان می‌کند که ارتش اسرائیل ابتدا از مرکز لبنان خارج شد و در ابتدای 1985 مجددا چندبار از جنوب عقب‌نشینی کرد اما به طور کامل از لبنان خارج نشد.

قسمت پایانی بخش اول مستند «جنگ بدون نام» به این موضوع می پردازد که پس از یک سری عملیات‌ و شکست در «الشومریه» و یک شکست دیگر در نبرد «میدون» در سال 1988 ٬ حزب‌الله به فرماندهی «شهید سید عباس موسوی» دبیر کل حزب‌الله لبنان در آن دوره٬ رویکرد خود را تغییر داده و در کنار تشکیل گروه‌های مقاومتی٬ ده‌ها مسجد و موسسات آموزشی و... بنا کرد.

مستند صهیونیستی با این جمله پایان می‌یابد: در اواخر دهه 80 و هم‌زمان با آغاز اولین انتفاضه فلسطینیان٬ زمانی که ارتش اسرائیل مشغول جنگ با سنگ‌های فلسطینیان در غزه و نابلس بود٬ حزب‌الله تبدیل به قدرتمندترین سازمان در لبنان شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    1 3
    زنده باد حزب الله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس