کد خبر 1067278
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کاظم انبارلویی

پدیده بی‌سابقه سقوط بهای نفت آمریکا به زیر صفر نشان داد آمریکایی‌ها نه‌تنها صدور نفت‌شان به صفر رسیده بلکه حتی برای فروش آن بدون اینکه درآمدی داشته باشند باید هزینه کنند.

به گزارش مشرق، نهادهای جهان همچنان پدیده ویروس مرگبار کرونا را در صدر اخبار خود دارند. اخبار فقط حول و حوش چند کشته و چند بهبودیافته یا مشکلات ناشی از درمان نیست بلکه سخن از تغییر جغرافیای اقتصادی، اجتماعی، نظامی و حتی سیاسی جهان است.

ویروس کرونا که رئیس‌جمهور آمریکا از آن به عنوان دشمن ناپیدا یاد می‌کند، بیشترین تلفات را در آمریکا و اروپا و بیشترین تغییرات را در زندگی روزمره مردم مغرب‌زمین برجا گذاشته است. مهم‌ترین خبری که این روزها مخابره شد، اثرات ویروس کرونا در حوزه بازار نفت است. دوشنبه گذشته خبر پایگاه خبری «اکس‌پرس» درباره بی‌سابقه‌ترین سقوط تاریخ بهای نفت‌خام آمریکا بود. خبر این بود که نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۴۷ درصد در هر بشکه کاهش قیمت داشته و به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. مفهوم این پدیده آن است که آمریکایی‌ها برای فروش نفت خود به مشتریان نه‌تنها پولی دریافت نمی‌کنند بلکه بشکه‌ای ۳۷ دلار هم می‌دهند تا بیایند نفت را ببرند. چون مخازن آنها به دلیل کاهش تقاضای نفت و اختلال در نظام حمل‌ونقل جهانی پر و سرریز شده است.

بیشتر بخوانید:

آمریکایی‌ها روزی ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند و کاهش تقاضا هم در داخل و هم در خارج از آمریکا موجب شده نفت روی دست آنها بدون مشتری بماند. این در حالی است که همه مخازن ذخیره آنها سرریز شده است؛ میزان تقاضای جهانی ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بوده که امروز به ۷۵ میلیون بشکه در روز سقوط کرده است. حتی کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت اوپک نتوانست قیمت را در سطحی مناسب حفظ کند. پالایشگاه‌های نفت در آمریکا به لحاظ فنی با نفت عربستان کار می‌کنند لذا آمریکا از عربستان نفت وارد می‌کند و نفت خود را صادر می‌کند. امروز آمریکا مجبور است از یک‌سو پول نفت عربستان را بدهد و از سوی دیگر نفت خود را نه‌تنها مجانی بلکه مبلغی هم به مشتری بدهد تا جلوی سرریز مخازن خود را بگیرد.

اوضاع عجیبی است! هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ویروس کرونا در دشمنی با آمریکا بویژه در حوزه نفت چنین ضربه جانکاهی به رهبران کاخ سفید و سرمایه‌داران آمریکا بزند.

خزانه‌داری آمریکا که ماموریت دارد با تحریم‌های فلج‌کننده، ملت ایران را از پای درآورد، یکی از ماموریت‌های سختش به صفر رساندن فروش نفت ایران است.

تفریغ بودجه ۹۷ و احتمالا ۹۸ و ۹۹ نشان خواهد داد فروش نفت ایران هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد اما پدیده بی‌سابقه سقوط بهای نفت آمریکا به زیر صفر نشان داد آمریکایی‌ها نه‌تنها صدور نفت‌شان به صفر رسیده بلکه حتی برای فروش آن بدون اینکه درآمدی داشته باشند باید هزینه کنند.

* ورشکستگی صنعت نفت آمریکا

اکنون آمریکایی‌ها رودرروی شریک دنگی و تجاری خود یعنی عربستان قرار دارند و مجبورند خرید نفت از عربستان را متوقف کرده و فشار بیاورند عربستان همچنان تولید نفت را کاهش دهد. کرونا در حوزه اقتصادی صف‌های طولانی را در آمریکا برای اخذ غذای مجانی و همچنین قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها درباره کالاهای مورد نیاز مردم به جا گذاشته است. کرونا تصویر ناکارآمدی از پیشگیری و درمان در نظام بهداشت و سلامت دولت آمریکا در جهان بازتاب داده است.

حضور مسلحانه عده‌ای در ایالت میشیگان برای خروج از قرنطینه و بازگشت به محل کار خود خبر از اوضاع مبهم و پیچیده اجتماعی مردم آمریکا بدون پرده‌پوشی می‌دهد، این در حالی است که کمتر از ۵ ماه از مدت امپراتوری کرونا ویروس در پهنه جهان می‌گذرد و هنوز نه سیاستمداران، نه علما و نه صاحب‌نظران حوزه بهداشت جهانی و صاحبان آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها نتوانسته‌اند خبری امیدوارکننده درباره مقابله قطعی با این پدیده عجیب بدهند. علمای علم سیاست هم می‌گویند کرونا روی ناکارآمدی نظام‌های غربی سوار شده است و هر روز یک رونمایی از آن را در منظر جهانی به نمایش می‌گذارد. کرونا سرعت افول قدرت آمریکا و قدرت‌های اهریمنی غرب را شتاب بخشیده و مشغول نمایش بخش‌هایی از فروپاشی غرب است.  همین چند روز پیش بود که اعلام کردند تلفات کرونا در انگلیس 3 برابر تلفات کرونا در ایران است. وضع در آمریکا هم شدیدتر از آن است که ما فکر می‌کنیم، مردم در آمریکا به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند چون هزینه‌های درمان بالاست. در آمریکا اصلا یک شبکه ملی بهداشت که در این بحران به داد مردم برسد وجود ندارد.

ژست رئیس‌جمهور آمریکا وقتی پشت تریبون اطلاع‌رسانی قرار می‌گیرد، ژست یک رئیس دولت درمانده را نشان می‌دهد. در انگلیس رسما اعلام شده آماری که دولت درباره تلفات کرونا می‌دهد ۴۱ درصد زیر آمار واقعی است، این در حالی است که در ایران علاوه بر خدمات در بخش بهداشت و درمان و بسته‌های حمایتی دولت، با یک جنبش عظیم معنوی و مومنانه از سوی همه اقشار مردم با فرمان رهبر حکیم انقلاب برای کاهش مشکلات به‌وجود آمده از سوی این بیماری جهانی رو به رو هستیم.

مردم این روزها به شیپورچی‌های رسوا در رادیو بی‌بی‌سی و رادیو آمریکا و دیگر مراکز اهریمنی دروغ‌پراکنی غرب می‌خندند که مشغول پنهان‌سازی مصیبت کرونا در غرب و دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی درباره این پدیده در ایران هستند. مردمی که هر روز به بازار می‌روند و فروشگاه‌ها را مملو از کالا می‌بینند و زندگی عادی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گذرانند، در جریان اخبار فضاحت‌بار درباره این پدیده بویژه درباره آمریکا و اروپا آن هم به اذعان منابع داخلی آنها قرار می‌گیرند. اخبار جهانی را مستقیم و بدون تحلیل دریافت می‌کنند. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد یک «پدیده ناپدید» بلایی بر سر دشمنان اسلام و ایران بیاورد که کل طراحی‌های خزانه‌داری آمریکا به عنوان اتاق جنگ اقتصادی علیه ملت ایران به چاهی بیفتد که برای ما کنده بودند. مراکز آینده پژوهی در واشنگتن که پیش‌بینی حوادث در ۲۰ سال آینده در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را انجام می‌دهند، نتوانستند درباره پدیده کرونا ویروس بگویند حتی فردا چه اتفاقی می‌افتد و هنوز فکری برای مهار، کنترل و درمان این ویروس نکرده‌اند.

بعد هم مضحک است سخن از پساکرونا به میان می‌آورند(!) یک ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید «شما قاچ زین را بچسب، اسب سواری پیشکش!»

ای کاش مفهوم و معانی این ضرب‌المثل ایرانی را آمریکایی‌ها می‌فهمیدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    21 21
    دست خدا بالای دستهاست،همیشه از خدابخواهیم مکر استکبار به خودشان بازگردد ان شاالله.
  • بیسیمچی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    6 17
    تجربه ای به عمق تاریخ بشریت یعنی از زمانی که قابیل به دلیل محدودیت در منابع و منافع دست به جنگ و قتل زد، تا همین حالا که کرونا به شدت بشر را دچار مضیغه های اقتصادی کرده نشان می دهد که باید منتظر برافروخته شدن آتش خانمانسوز جنگ به دست قابیلیان باشیم. ان شاالله نصرت الهی نزدیک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس