کد خبر 1067244
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
‌

جنگ سرد اول، یکی از تهدیدات بزرگ امنیتی جهان بود، با دو ابرقدرت رقیب که هر یک به 30 هزار کلاهک هسته‌ای مسلح بودند.

به گزارش مشرق، محمد رستم پور فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

1. در سال 1949، نخستین دبیرکل ناتو، مأموریت این سازمان را «دور نگه داشتن روس‌ها، نزدیکی به آمریکا و کاهش نفوذ آلمان‌ها» خواند. هفتاد سال بعد، چشم‌انداز امنیتی در اروپا و جهان به کلی تغییر کرده است. بنابراین آن سه دلیل دیگر معتبر نیستند. چشم‌انداز امنیتی اروپا نسبت به 70 سال پیش به کلی متفاوت است.

 2. برخی ادعا کرده‌اند به دلیل تهدید فعلی روسیه، نیاز است آمریکا همچنان در اروپا بماند. اما این را در نظر بگیرید که اقتصاد اتحادیه اروپا پیش از برگزیت، 18.8 تریلیون دلار بود و پس از برگزیت 16.6 تریلیون دلار. در مقام مقایسه، اقتصاد روسیه اکنون تنها 1.6 تریلیون دلار است. در این شرایط که اقتصاد اروپا ده برابر بزرگتر از اقتصاد روسیه است، اروپا باز هم نمی‌تواند مقابل روسیه به خود اتکاء کند؟

 3. جنگ سرد اول، یکی از تهدیدات بزرگ امنیتی جهان بود، با دو ابرقدرت رقیب که هر یک به 30 هزار کلاهک هسته‌ای مسلح بودند. با این حال شرایط فعلی جهان با بی‌ثباتی فوق‌العاده‌ای که بازیگران غیردولتی مانند گروه‌های تروریستی ایجاد می‌کنند و  احتمال دستیابی آنها به سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد؛ خطرناک‌تر از دوران جنگ سرد اول است. روسیه و کشورهای محوری ناتو اگر با هم همراه شوند، به شکل بی‌نظیری می‌توانند با این تهدیدات مقابله کنند.

4. تنها عضو ناتو که از ماده پنج اساسنامه ناتو (حمله به یک عضو یعنی حمله به همه اعضا) استفاده کرده، ایالات متحده پس از یازدهم سپتامبر بوده است. در آن زمان نیز دشمن واقعی یک کشور دیگر نبود، بلکه تهدید مشترک تروریسم بود. روسیه مرتباً در این زمینه اعلام همکاری کرده و حتی پس از یازدهم سپتامبر، اطلاعات لجستیکی ارزشمندی در ارتباط با افغانستان در اختیار قرار داد.

 5. مادامی که روسیه یک تهدید بالقوه در مرزهای خود داشته باشد، مانند مانورهای نظامی ناتو در سال 2020، به استبداد و تضعیف دموکراسی گرایش پیدا خواهد کرد. وقتی شهروندان یک کشور احساس خطر کنند، آنان رهبری می‌خواهند که از آنها حراست کند.
 
6. عملیات‌های نظامی ناتو در صربستان در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و در لیبی در دوران باراک اوباما، به همراه 20 سال مداخله نظامی در افغانستان که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ به شمار می‌آید، به طور اساسی تحت مدیریت و رهبری آمریکا صورت گرفت. با اینکه در این موارد دیگر «عنصر روسیه» وجود نداشته، همچنان این درگیری‌ها به عنوان دلایلی برای ضرورت مقابله با تجاوزات روسیه به کار می‌رود.

 7. درکنار تغییرات آب و هوا، تهدید جدی امروز همچنان هولوکاست هسته‌ای است که مثل یک شمشیر داموکلس همچنان بالای سر ماست. تا زمانی که ناتو در 29 کشور پایگاه دارد که بسیاری هم در مرزهای روسیه مستقرند و برخی هم در محدود توپخانه‌های روسی قرار دارند، ما همچنان با تهدید جنگ هسته‌ای روبروییم که می‌تواند نسل بشر را نابود کند.

 8. تا زمانی که ایالات متحده 70 درصد بودجه در اختیار خود را صرف امور نظامی می‌کند، همچنان نیاز به وجود دشمن واقعی یا فرضی وجود دارد. آمریکایی‌ها حق دارند بپرسند چرا چنین هزینه‌کردهای هنگفتی ضروری است و واقعاً چه کسی از این حجم هزینه سود می‌برد؟ هزینه‌های ناتو سایر اولویت‌های امنیت ملّی آمریکا  مانند بهداشت عمومی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

9. ما از ناتو استفاده کرده‌ایم تا یک‌طرفه بدون تصویب کنگره و تأیید قوانین بین‌المللی عمل کنیم. منازعه آمریکا و روسیه اساساً یک منازعه سیاسی است تا نظامی. این منازعه، دیپلماسی خلاقانه‌ای طلب می‌کند. حقیقت این است که آمریکا به جای ابزارآلات و تجهیزات سخت نظامی ناتو به دیپلماسی مستحکم‌تری در روابط بین‌الملل نیاز دارد.

 10. و در پایان، بازی‌های جنگی عجیب و غریب در همسایگی روسیه که با نقض پیمان‌های کنترل تسلیحاتی همراه می‌شود، تهدیدات روزافزونی پدید می‌آورد که هر کسی را تهدید می‌کند، به ویژه زمانی که توجهات بین‌المللی روی یک «دشمن» حیله‌گرتر متمرکز شده است. ویروس کرونا به فهرست تهدیدات جهانی اضافه شده. تهدیداتی که مواجهه با آنها بیش از گذشته هماهنگی و همکاری می‌طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • F35 US ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 11
    چون فقط يه گردان ساده از ارتش قدرتمند آمريكا براي سرويس كردن كامل كشورك هايي مثل شما كافيه .
    • FR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      10 0
      صد دفعه بهت گفتم شیشه نکش حداقل میکشی تو ماه رمضون نکش چیزی نیست اثرات شیشه است خوب میشی اثرش که بپره خودت از مزخرفی که گفتی خندت میگیره
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      4 0
      F35 پیت حلبی
    • DE ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      4 1
      باز این خلابان افه 35 ساله پیداش شد .بالاخره یه روز فیلتر شکمت لود میده از کودوم خرابه ای قایم شدی داری پارازیت در میکنی موقعی که تکون نخور دیگه خیلی دیرشده .
    • CA ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      3 0
      جدا خودت گفتی یا از زیر کمکت کردن! ارتش آمریکا! کدوم آمریکا جیگر ! آمریکایی که حتی یه کرونا رو نمیتونه مدیریت کنه! ارتش قدرتمند ارتشی هست که بتونه یک لشگر چند ده میلیونی در گستره مثل خاورمیانه با انواع سلاحهای گزنده داشته باشه که آمریکا نداره ولی ایران داره و کافیه خطایی از آمریکا سر بزنه از فضا دریا زیر دریا و هوا و خشکی کل دار و ندار نظامی اش میره آسمان هفتم!!!!!! آمریکا خیلی وقته که زمانش به پایان رسیده زمان رفتن تو سطل آشغال تاریخ هست.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    6 0
    چون دنیاپرشده ازآدمهای ناتو ونسناس!
  • حمدی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    1 0
    اونایی که خوابن بدونن روسیه بالاخره قدرت خودشو نشون خواهد داد همون طور که بارها نشون داده در مقابله با فاشیستها و امپریالیست بین المللی و حالا در مقابله با خواب زده های ناتو و تروریسم بین المللی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس