از اتراق ممنوع در پارک ها تا اجرای پروتکل های سختگیرانه

پارک های تهران بازشدند. برخی مسوولان از ازدحام جمعیت در این مکان ها ابراز نگرانی کردند. مدیران شهری تاکید دارند که از هر گونه اتراق در پارک ها جلوگیری شده و باید پروتکل های سختگیرانه ای اجرا شود.

به گزارش مشرق، براساس مصوبه ستاد کرونا چند روزی در فروردین سال جاری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پارک‌های تهران تعطیل شدند. ستاد کرونا براساس مصوبات جلسه 16 خود در تاریخ 31 فروردین مصوب کرد که تمامی پارک‌ها و بوستان‌های شهر تهران با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای اردیبهشت باز شوند.

بیشتر بخوانید:

جزییات بسته جدید مقابله با ترافیک در پایتخت

 بازگشایی پارک‌های تهران نیازمند اعمال قوانین سختگیرانه‌ای است 

بعد از اینکه این مصوبه در 3 اردیبهشت به دست مدیریت شهری رسید، یکی دو روز بعد تمامی بوستان‌ها بجز بوستان‌های جنگلی بازگشایی شدند. ازدحام جمعیت در پارکها افزایش یافت، تا جایی که زالی فرمانده عملیات ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران اعلام کرد بازگشایی پارک‌های تهران نیازمند اعمال قوانین سختگیرانه‌ای است. 

وی ادامه داد: بازگشایی پارک‌ها یک پیام نادرست به مردم مخابره کرد و این تصور به وجود آمد که شرایط کنترل اپیدمی در تهران فرق کرده است. 

وی با بیان اینکه شاهد حضور پرشور و کثیر مردم در پارک‌ها و بوستان‌ها هستیم، گفت:‌گزارشات میدانی حاکی از این است که اکثر بوستان‌ها مملو از جمعیت است. 

مشکلات سرویس بهداشتی

به اعتقاد زالی در شرایط عادی در پارک‌ها امکان رعایت مسائل بهداشتی نسبت به منازل کمتر است و اکنون با توجه به مشکلاتی که ما در مجموعه پارک‌ها و  بوستان‌ها داریم به خصوص مشکل سرویس بهداشتی مشترک، کمبود آب و سایر مسائل، امکان اینکه بتوانیم شرایط بهداشتی داشته باشیم کمتر است و همین مسائل شانس بروز بیماری را بیشتر می‌کند. 

وی با تأکید بر اینکه شهروندان علاوه بر حضور در پارک‌ها در این مکان ها غذا هم می‌خورند، گفت: ‌این موضوع بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند در شرایط فعلی کمافی‌السابق که نگران بروز و برگشت‌های با فراز و نشیب‌های این بیماری در تهران هستیم و هنوز هم به نقطه کاملاً مطلوبی در رابطه با این بیماری نائل نشدیم که می‌تواند بارهای جدیدی را برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به همراه داشته باشد. 

مسئولین شهری تأکید دارند که براساس ابلاغیه مکتوب ستاد مقابله با کرونا اقدام به بازگشایی بوستان‌های شهر کرده‌اند و در این زمینه فقط آنها مجری هستند و باید پروتکل‌ها را اجرایی کنند. 

تذکر عضو شورا به بازگشایی پارک ها

یکی از اعضای شورای شهر روز گذشته در خصوص بازگشایی بوستان‌ها به پیروز حناچی شهردار تهران تذکر داد و اعلام کرد در مورد بازگشایی بوستان‌ها و پارک‌ها در پایتخت نگرانی داریم، چرا که این مسئله می‌تواند در شیوع کرونا تأثیرگذار باشد. 

این عضو شورا در ادامه تذکر خود به شهردار تهران گفته بود رستوران‌ها، مساجد، بقاع متبرکه، تالارها و سینماها هر چند اغلب جمعیت محدودتری را در مقایسه با پارک‌ها و بوستان‌های شهری پوشش می‌دهند، ولی نگرانی جدی در مورد بازگشایی بوستان‌های شهر در شرایط فعلی وجود دارد و رئیس ستاد کرونای شهر تهران هم پیش از این نسبت به اتخاذ تصمیم در مورد بازگشایی بوستان‌ها هشدار داده بود، ‌البته هر چند اتخاذ چنین تصمیمی آثار چشمگیری در شهروندان از جنبه روانی در نحوه مواجهه با ویروس کرونا دارد، ولی میزان جدیت در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. در صورت اصرار بر ابلاغ و اجرایی شدن تصمیم مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا در پارک‌ها و بوستان‌های شهری، رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری الزامی است. 

توضیحات عضو شورا در خصوص تذکرش به حناچی/باید پروتکل سختگیرانه ای در پارک ها اجرایی شود

به سراغ زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران که این تذکر را به پیروز حناچی شهردار تهران داده بود رفتیم. وی در پاسخ به این پرسش که مگر شهرداری براساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا پارک‌ها را بازگشایی نکرده است گفت: بله شهرداری براساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا بوستان‌ها و پارک‌ها را به جز چهار بوستان جنگلی بازگشایی کرد. 

وی با بیان اینکه پارک‌ها محل تجمع افراد زیادی هستند، گفت: نیازمند پروتکل سختگیرانه‌تری در پارک‌ها هستیم.

نیمکت ها یک نفره شوند/جلوگیری از اتراق در پارک ها

نژادبهرام با تأکید بر این موضوع که همه ما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم، گفت: اما بازگشایی بوستان‌ها احتیاج به پروتکل سختگیرانه‌تری دارد. به عنوان مثال؛‌ نیمکت‌های پارک که چهارنفره هستند باید تک‌نفره باشند تا از نشستن افراد در کنار هم خودداری کنیم. 

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه تجمع شهروندان در پارک باعث نگرانی است، گفت: ما به عنوان نماینده شورا موظف هستیم که موضوعات را بررسی کنیم و باید پروتکل سختگیرانه‌تری در خصوص پارک‌ها عملیاتی شود. 

وی تأکید کرد که شهروندان از هرگونه تجمع خودداری کنند و از اتراق به هر شکلی جلوگیری کنند. 

وی به صحبت‌هایی که با علی‌محمد مختاری مدیرعالم سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران داشته اشاره کرد و گفت:‌ ایشان هم اعلام کردند که پروتکل‌ها را اجرایی می‌کنند. 

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد مجددا پارک‌ها تعطیل شوند گفت: خیر فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود و تاکنون هم مردم کمک زیادی کرده‌اند تا از شیوع کرونا جلوگیری شود. 

مدیران شهری تأکید دارند که ما تابع نظر ستاد کرونا هستیم و هیچ اقدام خودسرانه‌ای در قبال بازگشایی پارک‌ها انجام نداده ایم.

علی‌اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت:‌ در خصوص بازگشایی، ما براساس تصمیم ستاد کرونا عمل کردیم و تابع قوانین هستیم. 

وی با بیان اینکه آقای زالی هم در مصاحبه خود از بازگشایی پارک‌ها اظهار نگرانی کرده‌اند گفت: ما پارک‌های بزرگ را باز نکرده‌ایم، این را هم بگویم که الان ماه مبارک است و با توجه به بارش‌ها میزان تجمع‌ها کمتر است و اتراقی صورت نمی‌گیرد. 

این مدیر شهری ادامه داد: ما تمامی پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم و به عوامل شهرداری هم آموزش دادیم و خارج از پروتکل کاری نخوهیم کرد. 

وی با تأکید بر این موضوع که هر از هرگونه اتراق و تجمع‌ها جلوگیری می‌شود گفت: اجازه فعالیت‌های دسته‌جمعی داده نمی‌شود. 

عطایی از اجرای نشانه‌گذاری در پارک‌ها به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داد و گفت: تقریبا مردم رعایت می‌کنند اما این را بگویم که ما اجازه هیچ فعالیت دسته‌جمعی مانند ورزش را نمی‌دهیم و چون شهروندان به صورت انفرادی تردد می‌ کنند، ان‌شاءالله که مشکلی پیش نخواهد آمد. 

از سوی دیگر علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها هم از شهروندان درخواست کرد که از هرگونه تجمع در پارک‌ها خودداری کنند و هنگام حضور در پارک فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. 

برخی از مدیران معتقدند که بازگشایی پارک‌ها زودهنگام بوده است اما شاید بازگشایی پارک ها در باعث شادابی و نشاط شهروندان شود چرا که آنها مدت زیادی است در خانه مانده اند.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در این باره گفت: مدیریت شهری تمام اقدامات خود را با هماهنگی ستاد کرونا انجام می‌دهد. تعطیلی فضاهای عمومی براساس مصوبه ستاد کرونا بود. بازگشایی مجدد آن هم براساس دستورالعمل ستاد است. 

نباید اجازه دهیم زنجیره کرونا استمرار یابد

وی با تأکید بر اینکه مردم مدتی زیادی است در خانه مانده و امکان حضور در عرصه‌های اجتماعی را نداشتند گفت:‌ احتمال دارد در این شرایط افسردگی و خستگی حاصل شود. در این راستا برخی کارشناسان معقدند که فضای عمومی مانند پارک‌ها می‌توانند از نظر روحی باعث شادابی و نشاط مردم شود و اثرات در خانه ماندن را کاهش دهد اما باید در بازگشایی این مکان‌ها پروتکل‌های لازم و فاصله‌گذاری رعایت شود تا عاملی برای استمرار زنجیره انتقال کرونا نباشد و از مردم می‌خواهیم بیشتر از قبل توجه کنند. 

مردم خانوادگی به پارک نروند/شهروندان از سرویس های بهداشتی استفاده نکنند

وی از شهروندان خواست حتی‌الامکان خانوادگی به پارک نروند و یا در نقاط خلوت حضور یابند و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و همچنین به مردم توصیه کرد تا حتی‌الامکان از سرویس‌های عمومی استفاده نکنند، هر چند شهرداری بر ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی تأکید دارد. 

براساس این گزارش تمامی پارک‌های تهران به جز بوستان جنگلی سرخه‌حصار، ولایت، ‌یاس و چیتگر  باز هستند. ازدحام جمعیت در پارک‌ها زیاد شده و همین امر باعث نگرانی شده است. اعضای شورا تأکید دارند که حتما باید پروتکل‌های سختگیرانه و فاصله‌گذاری اجتماعی در پارک‌ها رعایت شود تا پارک‌ها محلی برای شیوع ویروس کرونا نباشند. از سوی دیگر مدیریت شهری هم تأکید دارد که در حال نشانه‌گذاری برای پارک‌هاست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس