کد خبر 1065903
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
ترامپ

واکنش افکار عمومی به نحوه عملکرد رئیس جمهور آمریکا در دوران کرونا دچار افت و خیز بوده است، اما ادامه این روند گویای اخبار خوبی برای دونالد ترامپ نیست.

به گزارش مشرق، روسای جمهور آمریکا در دولت‌های قبلی در زمان بحران شاهد افزایش اقبال عمومی بوده اند. به عبارتی بحران های غیرسیاسی در هر جامعه ای از جمله آمریکا افراد را به هم یا گاها سیاستمداران نزدیک می کند. پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ در آمریکا میزان مقبولیت جورج بوش افزایش یافت. اما سوال این است که آیا دونالد ترامپ نیز توانسته است با چنین پدیده ای در دوران کرونا مواجه شود یا نه. جایگاه رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از شیوع کرونا به صورت نسبی بهبود یافت و در هفته سوم ماه مارس به اوج خود رسید. اما طی سه یا چهار هفته گذشته عملکرد ترامپ نتوانسته است تاثیر مثبتی را نزد افکار عمومی به ثبت برساند و بالعکس روند نزولی را به خود گرفته است.

این مسئله نه تنها خبر خوبی برای انتخاب مجدد ترامپ در انتخاب آتی ریاست جمهوری نیست، بلکه باعث می شود که در صورت وقوع افتراق و اختلاف در میان افکار عمومی و نخبگان درباره نحوه عملکرد در قبال کرونا به ویژه در زمینه مسائل اقتصادی در هفته های آتی، رئیس جمهور آمریکا نتواند نقش رهبری را به طور مطلوبی ایفا کند یا حداقل از جایگاه محکمی برای ایفای این نقش برخوردار نباشد.

بیشتر بخوانید:

نیویورک تایمز: ترامپ رو به افول است

هر چند که کیفیت تاثیر بحران های ناشی از عملکرد نامطلوب مقامات با بحران های طبیعی می تواند متفاوت باشد، اما در نهایت این مقامات ارشد مسئول نحوه واکنش و پاسخگویی به شرایط هستند. بنابراین افکار عمومی درباره عملکرد رهبران در این شرایط قضاوت می کنند.

ترامپ از زمان آغاز بحران کرونا در جهان ابتدا به تمسخر و تحقیر کشورهای دیگر پرداخت و گفت که آمریکا توانمندی بالایی دارد و بحران کرونا در آمریکا چندان رشد نکرده و تهدیدی برای آمریکا نخواهد بود. اما به مرور زمان و با ورود ویروس کوید ۱۹ به ایالات متحده، رئیس جمهور آمریکا عملکرد کندی را داشت. این امر باعث شد که در محافل داخلی به ویژه دموکرات بهانه ای برای تاختن به رئیس جمهور در دسترس داشته باشند.

بر اساس نظرسنجی که موسسه پیو در تاریخ ۷ تا ۱۲ آوریل انجام داد، ۶۵ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که واکنش ترامپ به شیوع کرونا «بسیار کند» بوده است. در همین نظرسنجی وقتی از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا آنها موافق انتقاد مقامات منتخب آمریکا از عملکرد رئیس جمهور هستند یا نه، ۶۶ درصد موافق بودند. این رقم در بین دموکراتها حدود ۸۵ درصد بود.   

پس از توقف پروازهای اروپا و آمریکا، و همچنین قاپیدن ماسک های کشورهای دیگر در پای پرواز، رئیس جمهور آمریکا، علاوه بر در خانه، به طور همزمان مورد انتقاد کشورهای دوست و متحد خود نیز قرار گرفت. این تحولات در مجموع روند مطلوبی را برای ترامپ نزد افکار عمومی رقم نزد.

دونالد ترامپ در ادامه و طی روزهای اخیر، نه تنها سعی نکرده که در راستای کاهش اختلافات گام بردارد، بلکه با حمایت از معترضان به قرنطینه در تشدید دوقطبی سازی جامعه آمریکا حرکت کرده است. دلیل این امر مشخص است. ادامه بیشتر قرنطینه، خبری بدی برای اقتصاد آمریکاست و با گذر زمان میلیون ها نفر به شمار بیکاران در این کشور اضافه می شود. ترامپ هم بیشتری سرمایه خود را برای انتخاب مجدد در سبد اقتصاد گذاشته است. بنابراین با افول اقتصاد آمریکا، شانس ترامپ در انتخابات کاهش می یابد.

با ادامه شرایط کرونایی در آمریکا فشار بیشتر توسط خانواده های با درآمد پایین بیشتر وارد می شود. بر اساس نظرسنجی موسسه پیو در ماه آوریل فقط حدود ۲۳ درصد از آمریکایی ها که عمدتا در آمد پایین دارند، منابع مالی اضطراری برای ادامه تا ۳ ماه را دارند. ۴۳ درصد آمریکایی ها در این نظرسنجی گفته اند که یا خودشان یا یک نفر ازا عضای خانواده شان به دلیل شیوع کرونا شغل خود را از دست داده یا دچار کاهش حقوق شده اند. این رقم در میان خانواده های کم برخوردار حدود ۵۲ درصد بوده است. ۵۳ درصد از خانواده های کم درآمد گفته اند که توانایی پرداخت قبض ها را ندارند.

این آمار و ارقام به شدت رئیس جمهور آمریکا را نگران کرده است. اون به خوبی می داند که اگر در میدان اقتصاد ببازد، افکار عمومی او را بازنده انتخابات خواهند کرد. به همین سعی می کند با بازگشایی هر چه سریعتر و تشدید فضای دوقطبی همچنان رای دهندگان وفادار به خود را حفظ کند.

اینکه هفته ها و چند ماه آتی در آمریکا اوضاع به چه سمتی حرکت خواهد کرد، بسیار مهم است و می تواند حداقل سرنوشت رئیس جمهور بعدی را مشخص کند. زنگ خطر برای رئیس جمهوری که رویکرد ناسیونالیستی داشته و به عملکرد اقتصادی خود فخر می کرده، الان به صدا در آمده است. او این روزها دست و پا می زند تا خود را از باتلاق کرونا برهاند. همین نگاه سیاسی ترامپ به یک بحران انسانی می تواند امتیازی منفی برای او در آینده نزدیک شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس