3

پرتاب ماهواره ساخته شده توسط سپاه به فضا حاوی این پیام مهم به غرب و آمریکاست که ایران علاوه بر برنامه موشکی، برنامه جامع و هدفمند فضایی هم دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه‌ها و نظریات اصلی و اساسی خود می‌پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می‌توان آن را سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه‌ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح کشور با گرایش‌های مختلف سیاسی را می‌خوانید:

**********

سپاهِ زمین و آسمان

سعدالله زارعی در کیهان نوشت:

پرتاب موشک ماهواره‌بر «نور یک» به فضا و قرار گرفتن آن در مدار زمین یک رخداد راهبردی به حساب می‌آید از این رو مقامات آمریکا با فوریت و در بلندترین سطح واکنش نشان داده و حتی مدعی شدند شورای امنیت سازمان ملل باید به عنوان نقض قطعنامه 2231 به اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد. اما درباره اهمیت آن و به‌خصوص جنبه راهبردی آن باید گفت:

1- پیش از اقدام روز چهارشنبه ایران، در دنیا ده کشور دارای چرخه کامل فن‌آوری فضایی بودند و ایران یازدهمین کشور به حساب می‌آید بنابراین واکنش دونالد ترامپ و مایک پمپئو و متهم کردن ایران، غیرمنطقی و عجیب به حساب می‌آید چرا که اگر یک اقدام توسط ده کشور دارای مشروعیت است به چه دلیل همین اقدام توسط یازدهمین کشور نامشروع تلقی می‌شود.

خود این موضوع ضمن آنکه یک نقیصه برای آمریکایی‌ها به حساب می‌آید، از شکست آنان در مواجهه با جمهوری اسلامی نیز خبر می‌دهد. اقدام ایران از حیث پیام‌هایی که به همراه دارد، برای آمریکایی‌ها یک خطر به حساب می‌آید و این به آن معناست که آن ده اقدام سایر کشورها در قرار دادن ماهواره در فضا برای آمریکایی‌ها ضرر و خطر ندارد و یا راهی برای مهار آن فراروی مقامات واشنگتن وجود دارد.

ماهواره ایرانی اگرچه در حال حاضر یکی از حدود 2000 ماهواره‌ای است که در مدار زمین قرار گرفته است اما چون شکستن قاعده سیطره آمریکا و چند کشور هم‌پیمان غربی آن است، اهمیت ویژه‌ای دارد و از این رو از نظر آمریکایی‌ها باید شورای امنیت سازمان ملل ورود کرده و غیرقانونی بخواند.

2- اقدام سپاه پاسداران در پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین، علامت یک موفقیت راهبردی نه فقط در بخش نظامی بلکه در بخش صنعتی و فن‌آوری‌های برتر به حساب می‌آید بر این اساس «فابیان مینتز» (Fabian mintes) استاد مرکز تحقیقاتی جیمز مارتین آمریکا می‌گوید: «موشکی که برای پرتاب ماهواره استفاده شده، نشان داد ایران در ظرفیت علمی خود تکامل یافته است.

در این موشک از کیس فیبر کربن استفاده شده که فن‌آوری پیشرفته‌ای است و همین نشان می‌دهد ایران تمام ظرفیت‌های لازم را برای توسعه برد موشک‌هایش دارد. توسعه فن‌آوری موشکی ایران یکی از اهداف اساسی دفاعی و مدنی ایران است چرا که امروزه در دنیا از ماهواره به‌عنوان یک «شاه‌کلید» در توسعه خدمات‌رسانی و مدیریت بحران‌های طبیعی استفاده می‌شود و در واقع غربی‌ها با جنجال روی خطر توسعه قدرت نظامی ایران، زندگی و آینده شهروندان ایران را نشانه رفته‌اند که البته اقدام سپاه پاسداران در پرتاب موشک ماهواره‌بر نور یک نشان داد، پروژه غرب به جایی نمی‌رسد.

3- غرب و به‌ویژه آمریکایی‌ها با ریاکاری وانمود کردند که ایران با اختصاص بخش اعظم منابع خود در حوزه نظامی، مردم خود را با دشواری‌های زیاد مواجه کرده و سبب کاهش شدید سهم بخش‌های اجتماعی در بودجه سالانه شده است.

این در حالی است که از یک سو خود غربی‌ها با تهدید پیاپی ایران و حتی عملیاتی کردن تهدیدات خود- که یک نمونه از آن را در ترور سپهبد شهید سلیمانی مشاهده کردیم- امنیت و حفظ آن را در اولویت ایران قرار داده‌اند و اما برخلاف کشورهای دیگر، اولویت امنیت در ایران به خرید تسلیحات خارجی منجر نمی‌شود بلکه با تولید در داخل به چرخه کار در داخل و فعال‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور رونق بخشیده و حتی امکان ارزآوری را هم برای ایران فراهم کرده است.

از سوی دیگر بخش نظامی در سرجمع بودجه کشور و در مقایسه با بسیاری از بخش‌های دیگر در اولویت قرار ندارد و طی دو دهه اخیر هیچ‌گاه در اولویت نبوده است که در جای خود درباره درستی یا نادرستی آن باید بحث شود. گزارش‌هایی که در منابع خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آمده است هم دروغ بودن ادعای مقامات نادان آمریکا را برملا می‌کند.

«میتیوپتی» (Metiuepety) گزارشگر «نشنال اینترست» چند روز پیش نوشت سهم بودجه وزارت بهداشت و درمان در لایحه نهایی بودجه 1399 معادل 18 میلیارد دلار است و این دو میلیارد دلار بیشتر از معادل 12 میلیارد دلاری است که در بودجه سال جاری ایران به حوزه نظامی و دفاعی اختصاص یافته است. وی می‌افزاید بودجه دولت ایران برای مقابله با کرونا و جبران لطمه‌هایی که در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی ایران بر جای می‌گذارد، معادل 12 میلیارد دلار در سال 1399 است و این در حالی است که کل بودجه‌ای که ایران طی 7 سال و بین سال‌های 2012 تا 2018 (1391  تا 1397) که فعالیت ایران برای حل بحران منطقه‌ای در بالاترین سطح بوده، مجموعاً معادل 16 میلیارد دلار بوده است.

البته باید توجه داشت که آنچه در محاسبات منابع آمریکایی می‌آید، محاسبه‌ای از نوع محاسبه آمریکایی است که در محاسبات ایرانی جایگاهی ندارد و یکی از این موارد حق مأموریت نظامیان آمریکایی و هزینه تجهیزات آنان است که ده‌ها برابر هزینه‌ای است که کشوری نظیر ایران برای عناصر مامور خود می‌پردازند. ولی به هر حال آنچه در گزارش اینترست آمده هم دروغ بودن ادعای آمریکایی‌ها را به اثبات می‌رساند.

4- اهمیت اقدام ایران در پرتاب ماهواره از یک سو به شکسته شدن سکوت علمی غرب برمی‌گردد کما اینکه دستیابی ایران به فن‌آوری هسته‌ای هم از این جنبه برای غرب غیرقابل تحمل بود. در واقع غربی‌ها، فضا را از آن خود و شرکا یا کشورهایی که به‌طور استراتژیک و غیرقابل مهار با واشنگتن مشکل ندارند، می‌دانند و ورود کشوری غیرقابل کنترل به این جرگه را یک خطر راهبردی به حساب می‌آورند و از سوی دیگر یک جنبه دیگر خطر، کیفیت اقدام ایران و پیام‌هایی که در این اقدام نهفته است، به حساب می‌آید.

«جاناتان مک‌داول (Janatan Mack davell) منجم و اخترشناس آمریکایی دانشگاه‌ هاروارد با اشاره به اقدام روز چهارشنبه ایران می‌گوید قرار دادن ماهواره در مدار کار بسیار دشواری است. ابتدا باید آن را به فضا برسانید اما با این حال این اقدام آسان است، قسمت سخت ماجرا آن است که برای اینکه ماهواره در مدار بماند شما باید آن را به پهلو و به سرعت 27000 کیلومتر در ساعت تسریع کنید وگرنه ماهواره در مدار نمی‌ماند.

یک نکته با اهمیت دیگر این است که اهتمام ایران به پرتاب ماهواره‌های مختلف پشتیبان، کاوشگر و اطلاعاتی به فضا نیت پوشیده‌ای نبوده است کما اینکه اقدامات حدود بیست سال اخیر ایران در پرتاب ماهواره در سال‌های 1378 (ماهواره امید)، 1390 (ماهواره نوید) و ماهواره‌بر فجر در سال 1390 بیانگر اهمیت ویژه آن برای ایران بوده است. بر این اساس غربی‌ها با جدیت تحرک ایران در این مورد را زیر نظر داشته‌اند و حتی بر اساس قرائن می‌توان گفت در مورد مکان آماده‌سازی نور یک بوهایی هم برده بودند کما اینکه یک گزارش که دو روز پیش توسط سایت «رادیو فردا» منتشر شد بیانگر آن است که پروژه «حفاظت از یوز ایرانی» که از سال 1391 از سوی آمریکا دنبال شد و با اعزام تیم‌های جاسوسی و به کار گماردن ده‌ها جاسوس ایرانی هم همراه بود، برای تخریب در فعالیت ایران صورت گرفته است نکته مهم این است که سپاه پاسداران علی‌رغم آنکه در معرض انواعی از گزارش‌های ریز ماهواره‌ای و نیز در معرض انواعی از اقدامات جاسوسی دشمن بوده، پروژه حساس نور یک را به انتها رسانده بدون آنکه اطلاعات آن در دسترس دشمن قرار گیرد.

5- اقدام سپاه در پرتاب ماهواره نور یک، همه اقدامات تکنولوژیکی حساس سپاه وبه‌طور کلی جمهوری اسلامی نیست کما اینکه سپاه همزمان با پرتاب موشک نور یک از به نتیجه رساندن پروژه موشک ماهواره‌بر نور دو در آینده نزدیک خبر داده است. این آن چیزی است که غرب را به‌شدت نگران می‌کند و به موازات آن سبب خوشحالی شدید امت اسلامی می‌گردد.

جهان اسلام از دو سو از این پدیده خوشحال خواهد بود. از یک سو عبور از مرزهای علمی غرب و رقابت‌ با آن در حوزه‌های حساس مثل صنعت فضایی غرور و امید فروخفته مسلمانان را بعد از حدود 200 سال به هیجان در می‌آورد و از سوی دیگر جهان اسلام می‌داند که ایران برخلاف غرب، دستاوردهای خود را با مسلمانان به اشتراک می‌گذارد و این سبب اقتدار توأمان جمهوری اسلامی و ملل مسلمان می‌گردد.

این موضوع وحشتناک‌ترین رویداد برای غرب به حساب می‌آید چراکه در متن آن پایان سیطره تمدن غرب نهفته است و از این رو عجیب نبود که در پیام سردار سلامی فرمانده محترم کل سپاه خطاب به فرمانده معظم کل قوا از اقدام سپاه به یک اقدام تمدن‌ساز تعبیر گردید.

این در حالی است که آمریکایی‌ها همواره از این موضوع سخن گفته‌اند که تجربه جمهوری اسلامی حتی برای ملت ایران نیز گوارا نیست و در همین روزها هم دونالد ترامپ وعده داد که ایرانیان را آزاد خواهد کرد! در واقع اقدام موفق سپاه پاسداران در قرار دادن ماهواره در مدار زمین نشان داد حرکت ایران نه تنها تحت تاثیر تحریم‌ها متوقف نگردیده بلکه جنبه الگویی ایران نیز کماکان در معرض تماشای جهانیان قرار دارد.

اقدام علمی پیچیده سپاه که ترکیب سوخت جامد با سوخت مایع و استفاده از آن در ساخت موشک ماهواره‌بر جلوه آن است ثابت کرد سطح راهبردی نظامی سپاه پاسداران سطح ارتش‌های ردیف اول است و این در حالی است که سال گذشته، آمریکا با قرار دادن سپاه در لیست تروریزم تلاش کرد آن را در حد یک گروه شبه‌نظامی تنزل دهد. بر این اساس به سربازان دلاور و مجاهد سپاه پاسداران دست‌مریزاد می‌گوییم. خدا قوت.

«بهار بندگی» و شکست کرونا

کورش شجاعی در خراسان نوشت:

همه فصل های طبیعت زیباست، بهار اما رنگ و بو و حال و هوایی دیگر دارد و بلبلان سروسودای نغمه خوانی، نبض طبیعت در بهار به عشق دیدار و وصال می تپد، عطر شکوفه ها می پیچد در هوا و همه گلبرگ ها شوق سیمای دلبرانه دارند و شاخسارها میل قدکشیدن تا آسمان، تکه های پرسخاوت ابرهای بهاری در دل آبی آسمان هر لحظه به سویی روان می شوند و در هر جای زمین، بهشتی به یادگار می کارند و طرب و طراوت و شادابی به ارمغان می آورند.

عطر و زیبایی و نغمه های بهاری، جان آدمیان را به «وجد» و شوقی عاشقانه بل عارفانه رهنمون می شود و غنچه های آرمیده در دل مردمان شوق شکفتن می یابد، این ها و بسیاری دیگر تنها اندک و کوتاه جمله ای در وصف بهار طبیعت است و اما کجاست زبان و قلمی که تواند وصف «بهار قرآن» و «بهار جان» ها، وصف شهرا...، ماه خدا این بزرگ ضیافت و مهمانی الهی کند مگر زبان و گفت و خطبه شعبانیه حبیب خدا پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی که جز وحی و ندا و پیام الهی نیست.

آن جا که رسول خاتم به زیبایی و فصاحت تمام فرمود هان ای مردم به راستی که ماه خدا با «برکت» و «رحمت»، «مغفرت» رو سوی شما کرده است و کدامین کلام گویاتر و کامل تر از کلام پیامبر اعظم که رمضان را «ماه خدا» توصیف می کند درحالی که حضرتش بیش و بهتر از هر وجودی می‌داند که همه ماه ها بل همه چیز و همه موجودات عالم از آن خداوند است که البته این اضافه، اضافه تشریفیه است برای تشرف و توجه مردمان به «قدر» و منزلت رمضان، همان هنگامه ای که بزرگ سفره و خوان کرم ویژه الهی در گستره هستی پهن می‌شود و فرشتگان و ملائک فوج فوج به پیشواز و خوش‌آمد گویی مهمانان الهی می‌آیند، رمضانی که خداوند از سر لطف و رحمت بی‌منتهایش همه درها و پنجره های عرش و آسمانش را به روی بندگانش می‌گشاید تا هیچ «عبد» و بنده ای در بهار بندگی و دلدادگی و طریق وصال به حضرت رب العالمین به «در بسته» نخورد.

مبارک ماهی که «رب ودود» برای اعطای کارنامه قبولی بندگی به خلقش، حداقل ضریب نمره ها را «هزار» تقدیر فرموده، لیلة القدرش را خیرٌ مِن الف شَهر و تلاوت یک آیه را ختم قرآن و نصف روزه داران بل حرمت داران رمضان را «تسبیح» و خواب شان را نیز «عبادت» برمی‌شمارد.و چه برکتی برتر و مبارک تر از این که حضرت حق آن یگانه بی همتا و خالق بهار طبیعت و بهار قرآن، نفس و حتی خواب اهل صیام  و عاشقان قیام و سحرخیزان رمضان را تسبیح و عبادت تقدیر فرموده.

رحمانیت حضرت رحمان در تمامی گستره هستی از «ازل» تا «ابد» بر سر همه خلایق گسترده است اما جلوه های این رحمانیت و پس آن گاه رحیمیت الهی در رمضان ماجرایی دیگر دارد که باید وصفش را از زبان پیامبر رحمت و ائمه طاهرین به جان نیوشید.مغفرت الهی که اعلا درجه خواست و تمنای هر دل سپرده حق است، بزرگ نعمت و عطای حضرت رحمان است که در رمضان هزاران هزار بار بیشتر از دیگر زمان ها شامل حال بندگان می شود بندگانی که هر غیر حق و ظلم و ستم و شرکی را باطل و حق و حق مداری را طریق «باریابی» و «وصال» به  درگاه حضرت آفریدگار می دانند.وه چه مهمانی پرافتخار و پربرکتی که میزبانش یگانه مطلق هستی و مهمانانش بندگان هستند، آغازش همه برکت، ادامه اش سراسر رحمت و سرانجامش مغفرت الهی است.

وه چه مهمانی عاشقانه ای که مردمان مهربان تر، دست ها دهنده تر، جان ها عاشق تر، دل ها بیدارتر، دستگیری ها و کمک ها مومنانه تر، اراده ها و گام ها استوارتر، نیت ها خالصانه تر و عبادت ها خاضعانه تر می شود.

و اما به گمان این حقیر رمضان امسال با وجود بیماری کووید 19 و ویروس کرونا که همه کشورهای دنیا را درگیر کرده و تا این لحظه بیش از 160 هزار قربانی در جهان گرفته و حدود پنج هزار نفر از هموطنان ما نیز بر اثر این بیماری از دنیا رفته اند می تواند در سایه دلتنگی ها و غصه ها و گرفتاری های متعدد و گوناگون ناشی از این بیماری و البته درس ها و عبرت های این بیماری پرواگیر رمضانی عاشقانه تر ، بیداردلانه تر و پر رمز و رازتر باشد البته با شب زنده داری های بیشتر، کمک ها و دستگیری بیشتر از کم بضاعتان و ایتام و ... ، دعاهای خاضعانه تر و خصوصا دعا برای شکست کرونا و ... شفای عاجل و کامل تمامی بیماران از جمله مبتلایان به کرونا و از همه مهم تر اندیشیدن هرچه بیشتر به نعمت های بیکران الهی، قدردانی و قدرشناسی از بی نهایت نعمت هایی که حضرت حق از سرلطف و بی منت به بندگانش اعطا فرموده.امید که خداوند به برکت قرآن و حرمت رمضان، جمله بندگان را در بهار بندگی، لذت عبودیت بچشاند.

 فضاسازی رسانه‌ای پیرامون ماهواره نور

حسن بهشتی‌پور در آرمان نوشت:

ایران برای اینکه در مداری که مربوط به ماهواره‌هاست ماهواره‌ای مستقر کند، سال‌هاست تلاش می‌کند. در این مسیر، کشورهایی که قرار بوده با ایران همکاری کنند از حداقل 15 سال پیش از انجام این کار طفره رفته و از انجام آن سر باز زده‌اند.

ایران چاره‌ای ندارد که خودش اقدام کند تا ماهواره را در مدار مربوطه قرار دهد. مدار مشخصی که تمام ماهواره‌های دنیا دور کره زمین می‌چرخند و مناسب‌ترین جایی است برای اینکه بتوانند تصاویر و اطلاعات را ارسال کنند، نقطه اپتیمی که نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک است و در جایی قرار دارد که بهترین شرایط برای ارسال سیگنال فراهم است. کشورهایی مثل عربستان سعودی عرب است را در آن مدار قرار داده که البته خودش این کار را نکرده یا نیل ست که متعلق به کشور مصر و ترک ست که متعلق به ترکیه است هم در این مدار قرار دارند.

اروپایی‌ها و چین هم چندین ماهواره دارند. ایران طی این سال‌ها چندین تلاش هم کرده که بعضی‌ها موفقیت آمیز و بعضی‌ها ناموفق بوده اما مورد آخر یکی دیگر از تلاش‌هاست که ایران بتواند نیازش را تامین کند. این بار رسما اعلام شده که ماهواره نور در مدار قرارگرفته اما جنبه نظامی موضوع موجب حساسیت شده است.

حساسیتی بی‌مورد چون فعالیت ماهواره‌ها در کل دنیا رصد می‌شوند و همه کشورهای دنیا این کار را انجام می‌دهند و ایران هم انجام داده و تعارضی با قطعنامه 2231 ندارد. آمریکا خودش از این قطعنامه خارج شده و حق اعتراض ندارد که چرا ایران این قطعنامه را اجرا نکرده است. ثانیا، کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه و آلمان که این قطعنامه را قبول دارند ولی اعتراض می‌کنند، اعتراضشان بی‌مورد است.

چون در آن قطعنامه به صراحت آمده ایران تنها در مورد موشک‌هایی که حامل کلاهک هسته‌ای باشد منع دارد. ولی این ماهواره بر کلاهک هسته‌ای حمل نکرده و یک ماهواره را در مدار زمین قرار داده که فعالیت‌هایی برای نیروهای مسلح ایران انجام می‌دهد. در هر حال کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه و آلمان معترض خواهند بود. چون آنها می‌خواهند اگر قرار است ایرانی ماهواره‌ای هم بفرستد با مشارکت آنها باشد. حتی روسیه و چین هم این کار را انجام ندادند.

ایران ناچار بوده که خودش این اقدام را انجام دهد. اینکه گفته می‌شود ایران در شرایط کرونا چرا چنین کاری کرده باید به این نکته توجه کرد که اینطور پژوهش‌ها به سال‌ها تلاش برمی‌گردد و اینطور نیست که امروز اراده کنید و فردا اجرا شود. فراموش نکنیم هرکاری در جهت خودکفایی ایران کنیم که ایران به کشورهای دیگر وابسته نباشد و مستقل باشد، با اعتراض سایرین مواجه می‌شویم. اعتراضاتی که به جایی نخواهد رسید.

ایران باید نیاز خود را تامین کند. آمریکا اگر اعتراضی دارد به پیشرفت ایران اعتراض دارد که چرا ایران موفق شده ماهواره را در مدار مربوطه قرار دهد! اعتراضات آنها فقط هم مربوط به این موضوع نیست و مسائل مختلفی تابه‌حال در کشور ما بوده که در فناوری‌های مختلف همیشه معترض بوده‌اند و نشان داده‌اند عملا می‌خواهند دست ایران همیشه نزد آنها دراز باشد.

آنها از موضع بالا برخورد می‌کنند؛ کانهو خودشان وکیل دنیا هستند و خودشان هر اقدام و جنایتی که انجام می‌دهند هیچکس اعتراضی نمی‌کند. درحالی که اقدام ایران پنهانی نبوده و فعالیتی کاملا مشروع و برای سایرین قابل رصد می‌باشد. دامن زدن به این تبلیغات صرفا فضاسازی رسانه‌ای به منظور بهره‌برداری از آن است.

یک شلیک با چند پیام روشن

حسن رشوند در جوان نوشت:

زمانی که مقامات متوهم امریکایی عزیزترین سردار مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی را با این خیال که این ترور، کلید طلایی آن‌ها برای عبور از چالش‌های پیش روی‌شان در منطقه و بازدارنده حرکت سپاه در مسیر پیشرفت‌های فوق‌العاده این مجموعه ارزشمند انقلابی خواهد بود ترور کردند، تصور نمی‌کردند سپاه در فاصله یک هفته پس از این ترور بزدلانه، عین الاسد بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آن‌ها را در عراق هدف قرار دهد و کابوس مرگ را برای سربازان امریکایی به ارمغان آورد.

امریکایی‌ها که ۵۲ نقطه در ایران را مشخص و اعلام کرده بودند در صورت تلافی ایران در قبال ترور سردار سلیمانی هدف قرار خواهند داد، یقیناً می‌دانستند با هر اقدام نابخردانه دیگر، سربازان شجاع و سبزپوش سپاه، ۴۰۰ هدف از آن‌ها را در منطقه مورد حمله قرار خواهند داد.

اکنون که نتیجه شلیک ۱۵ موشک به عین الاسد را نظاره می‌کنیم، به‌درستی در می‌یابیم که اگر آن اقدام به موقع و سریع نبود، امروز شاید هم شاهد شلیک به ۵۲ نقطه ادعایی ترامپ به منابع و مراکز داخلی و منافع منطقه‌ای‌مان بودیم و هم فرصتی فراهم نمی‌شد جوانان سبزپوش کشورمان، ابر پروژه ارسال ماهواره نظامی به فضا را عملیاتی کنند.

امروز با هر چرخش ماهواره نور به دور زمین در ۹۰ دقیقه، ۹۰ بار مقامات امریکایی دچار سرگیجه می‌شوند و در هر ۹۰ دقیقه، ده‌ها ایده جدید برای در نوردیدن مرزهای دانش در ذهن جوانان این مرز و بوم خلجان پیدا می‌کند، تازه حکمت آن جمله پیر خوش ضمیر جماران به مسئولان کشور را در زمانی که امریکایی‌ها به خودشان جرئت دادند و اولین ناو جنگی‌شان را به خلیج فارس وارد کردند، درک می‌کنیم.

آنجا که امام راحل با شنیدن حضور امریکایی‌ها در خلیج فارس فرموده بودند، من جای شما بودم ناو آن‌ها را می‌زدم. اگر آن روز امریکایی‌ها این ضربه را خورده بودند حتماً امروز شاهد شرارت آن‌ها در منطقه نبودیم و اگر با ترور حاج قاسم باز سکوت می‌کردیم و از نسخه‌های ترس‌آلود برخی مسئولان پیروی می‌کردیم، اکنون به جای پرتاب ماهواره به فضا و حرکت آفندی، باید صرفاً تدافعی و پدافندی با دشمن وارد می‌شدیم.

در شرایط کنونی امریکایی‌ها تنها تصمیمی که می‌توانستند در قبال حرکت بزرگ سپاه در ارسال ماهواره نور به فضا بگیرند این بود که ایران را به دروغ متهم به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بکنند و بگویند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل خواهند برد و زود هم پاسخ آن را از طرف روس‌ها گرفتند که ایران با این اقدام خود، قطعنامه‌ای را نقض نکرده، چراکه اصولاً از کلاهک هسته‌ای -که مورد اشاره این قطعنامه است- استفاده نکرده است. یا شورای امنیت ملی امریکا در حساب کاربری خود در توئیتر به اقدام اخیر سپاه پاسداران در پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی واکنش نشان داده و اعلام کند که «هیچ‌کس نباید برای حکومت ایران احساس تأسف بکند.»

این جمله، مشابه همان جمله مارک کرِک، سناتور خبیث امریکایی است که وقتی گفته بودند تحریم‌های گسترده امریکا علیه ایران، فشار به مردم ایران است، گفته بود «اشکال ندارد غذا را از دهان ایرانیان بی گناه بیرون بکشیم». دشمن فقط به‌دنبال زانو زدن ملت ایران است و هر آنچه باعث عزت، توانمندی، پیشرفت و ایستادگی ملت ایران شود، آن‌ها را عصبانی می‌کند و نوک پیکان خودشان را متوجه مردم می‌کنند.

در کنار این عصبانیت امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی دولت‌های اروپایی از شلیک و ارسال موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی سپاه به فضا، نباید فراموش کرد که این حرکت بزرگ سپاه حاوی پیام‌های زیادی بود که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- ابر پروژه‌ای که سپاه پاسداران اولین فاز آن را با ارسال ماهواره نظامی نور ۱ انجام داد بدون شک، اوج فنّاوری فضایی در جغرافیای جهان اسلام و منطقه بود.

۲- این ماهواره و به تبع آن ماهواره‌هایی که سپاه در آینده نزدیک به فضا خواهد فرستاد، ضمن اینکه قادر است به‌صورت دقیق تحرکات نظامی و همچنین تأسیسات کشورها را برای مسئولان اطلاعات نظامی ایران رصد کند، قابلیت هدایت موشک، پهپاد و سایر تجهیزات نظامی از طریق ماهواره را خواهد داشت و ایران اسلامی را به جمع کشورهای دارای این توانمندی بومی افزوده‌است.

۳- امریکایی‌ها خوب می‌دانند کشوری که موشک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای، آن‌هم با سوخت جامد را با موفقیت شلیک می‌کند، به چه سطحی از توانمندی فنّاورانه دست یافته است. این نکته حائز اهمیت است که موشک‌های قاره‌پیمای هسته‌ای شباهت بسیاری به این نوع موشک که ماهواره نور سپاه را به فضا برده است، دارد، چرا که در مرحله اول پس از طی مسافت خاصی موشک دوم از موشک اول جدا و در مرحله بعد موشک سوم نیز از موشک دوم جدا می‌شود و ماهواره را در مدار قرار می‌دهد.

۴- نکته مهم دیگر شلیک این موشک از لانچر متحرک است که غافلگیری و ترس غربی‌ها را در پی داشته است. با توجه به اینکه پرتاب‌های گذشته از پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان صورت می‌گرفت، مدتی است ماهواره‌های دشمن هرگونه تحرک روی این سکو را رصد می‌کردند و چه بسا با هرگونه اقدامی در این خصوص، این شلیک نیز سرنوشت همان شلیک‌هارا پیدا می‌کرد که در چهار سال اخیر شاهد شکست آن بوده‌ایم. چراکه بسیاری از کارشناسان، بخشی از آن عدم موفقیت‌ها را بی ارتباط با اقدامات دشمن نمی‌دانند.

بنابراین قدرت تحرک این لانچرها توانایی شلیک سریع از هر نقطه جغرافیایی ایران را فراهم می‌کند، بدون آنکه غربی‌ها با ابزارهای پیشرفته‌شان آن را رصد کرده و فرصت آماده شدن داشته باشند و یا بخواهند آن را قبل از شلیک نابود کنند. به ویژه اینکه در حال حاضر، استراتژی دفاعی جمهوری سلامی از تدافعی به تهاجمی و نیاز به داشتن قابلیت «ضربه اول» تغییر پیدا کند.

۵- این اقدام راهبردی سپاه در حالی که ترامپ در پی آن است پس از تحمیل برجام هسته‌ای، با خیال خام خود، برجام موشکی را بر کشورمان تحمیل کند، تیر خلاصی به امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود و آن‌ها از این پس، باید واقعیت توانمندی موشکی جمهوری اسلامی را بفهمند. این یعنی دیگر برای همیشه امریکایی‌ها حتی توان تهدید لفظی ایران را نیز نخواهند داشت و باید با واقعیات استراتژیک جدید جمهوری اسلامی کنار بیایند. چیزی که تحمل آن بی شک برای‌شان سخت خواهد بود.

۶- در نهایت باید گفت ایران به عنوان عمق استراتژیک محور مقاومت با استفاده از کمیت و کیفیت موشک‌های استراتژیکی خود، در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ بازدارنده است که همزمان می‌تواند توانایی‌های استراتژیکی و تاکتیکی خود را به بازوهای منطقه‌ای‌اش منتقل و سیاست‌هایش را از طریق آن‌ها اعمال کند.

پیغام ماهواره ایرانی

در سرمقاله صبح نو آمده است:

پرتاب ماهواره ساخته شده توسط سپاه به فضا حاوی این پیام مهم به غرب و آمریکاست که ایران علاوه بر برنامه موشکی، برنامه جامع و هدفمند فضایی هم دارد.

پرتاب این ماهواره نشان می‌دهد که ایران علاوه بر قدرت منطقه‌ای، در زمین، دریا و در هوا هم صاحب قدرت است. تاکنون غرب نماد این قدرت را در برنامه موشکی می‌دانست، حالا باید قدرت ایران در فضا را هم بپذیرد. واقعیت قدرت در جهان و خصوصاً پس از دوران ترامپ متکی به خودیاری بوده است.

بدین معنا که کشورها باید براساس مؤلفه‌های قدرت بومی‌، خود توازن قوا و بازدارندگی ایجاد کنند. ایران به خوبی این واقعیت را درک کرده و به درستی از امنیت ملی خود دفاع کرده است. پرتاب ماهواره جدید ایران از این بابت اقدامی در جهت بازدارندگی و توازن قواست و پیغام جدی و اساسی به ترامپ است.

واقعیت‌های قدرت در جهان تغییر کرده است. امروز مساله ظهور قدرت‌های بین‌المللی اقتصادی مانند چین، هند و قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران ، هژمونی آمریکا را با تردید مواجه کرده است.

در دنیای جدید؛ رشد علمی، نظامی و اقتصادی کشورها تبدیل به چالش برای قدرت‌های سنتی مانند آمریکا و ناتو شده است. سپاه به‌عنوان نهادی انقلابی‌، در آرایش جدید جهانی و منطقه‌ای نقش مهم و پررنگی پیدا کرده است. سپاه در کنار ارتش، هم ضامن امنیت کشور و هم قلب قدرت بازدارندگی کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس